Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ed's eerste zee-aquarium!

davidoff1979

Amersfoort aan Zee
Hahaha dat is grappig met de kreeftjes die van mij heeft laatst zijn huisje verlaten en zag hem over de stenen gaan en vervolges zat hij weer terug in zijn huisje .

Groet

David

OP
Edwin.Dekker

Edwin.Dekker

Senior Forumlid
Koralen tot nog toe

Hierbij een overzicht van mijn koralen tot nog toe:

SPS koraal
  • Acropora hyacinthus
  • Acropora humilis
  • Acropora millepora
    [*]Acropora sp. (diverse soorten)
    [*]Acropora stoddarti
    [*]Acropora tumida
    [*]Acropora valida
    [*]Montipora capricornis (paars)
  • Montipora delicatula (groen)
  • Montipora digitata (rood en bruin)
    [*]Montipora foliosa (oranje)
    [*]Montipora stellata
    [*]Pocillopora damicornis
    [*]Seriatophora calendrium (groen)
    [*]Seriatophora hystrix (roze)
    [*]Stylophora (paars, groen en roze)
LPS koraal
  • Caulastrea furcata
    [*]Euphyllia ancora (Hamertjeskoraal)
    [*]Fungia concinna
    [*]Hydnophora exesa
    [*]Pavona Cactus (Pavona)
    [*]Tubastrea faulkneri (Aardbeikoraal)
Zacht koraal
  • Clavularia viridis (Sterpoliepen)
  • Xenia umbellata (pompende Xenia)
  • Xenia sp. 4
Korstanemonen
  • Palythoa sp. (Spijkerpoliepen)
Schijfanemonen
  • Discosoma spp. (rood, groen, blauw)
  • Rhodactis sp. 2
  • Ricordea florida
Gorgonen
  • Pseudopterogorgia americana - (bruine gorgoon)
  • Menella sp. - (rood/bruin op de basis en gele poliepen)
Schelpdieren
  • Tridacna maxima - Maxima doopvontschelp
Ik zal deze lijst up2date proberen te houden. Laatst bijgewerkt op 3-3-2009.

Laatst bewerkt:
OP
Edwin.Dekker

Edwin.Dekker

Senior Forumlid
Vanavond viel het gedrag van mijn Chromisjes erg op. Al vanaf een uur of zes tot nu zwemmen de chromisjes dicht bij elkaar en tegen elkaar. Ze zwemmen lager dan normaal en zitten tussen de lagere dieren in. Ik heb geen idee wat hier aan de hand is maar het is wel een bijzonder gezicht.
Zie foto's en filmpje op Youtube. Iemand een idee?

Bijlagen

Z

Zazu

Guest
het zijn groepsdieren die normaal tussen tafel acro's leven, dus vrij normaal gedrag als ik het goed heb:D

voorderest erg mooie bak ga zo door!!!

succes

OP
Edwin.Dekker

Edwin.Dekker

Senior Forumlid
Dit is zeker niet hun normale dagelijkse gedrag. Vandaag heb ik het dan ook niet gezien. Ik denk toch dat het de hormonen waren die hier de overhand hadden.

OP
Edwin.Dekker

Edwin.Dekker

Senior Forumlid
En toen ging het mis...:(

Gisteren tijdens werkzaamheden in de sump schoot de slang van mijn opvoerpomp af. Binnen no-time de halve woonkamer kleddernat.
Voordat ik de pomp uit had, was er al genoeg water uit mijn sump met een spetterende fontein in mijn aquariumkast gespoten. Alle elektra in de kast zeiknat. Het heeft me wat dweilwerk en droge handdoeken gekost om alles weer droog te krijgen. TV kast van de muur om al het water wat langs de plint onder de kast liep richting stekkerbakken, powersuppllies en andere zaken die niet zeewater bestendig zijn, op te dweilen. Tot overmaat van ramp nog mijn zout-dobber gebroken. Op gevoel heb ik maar bijgevuld met osmose water maar kon dus niet controleren wat mijn waardes waren. Vannacht om 2 uur sein brand meester.
Mijn bedoeling was om mijn sump eens onderhanden te nemen, en mijn kalkreactor schoon te maken. Uiteindelijk nog wel gedaan, maar het liep even wat uit :eek:. Vandaag maar even een nieuw stuk slang wezen halen (de vorige was eigenlijk net iets te kort), en tevens een aantal plastic slangklemmen met RVS schroeven. Dit gaat me niet nog eens gebeuren.

davidoff1979

Amersfoort aan Zee
Water

He Edwin,

Dat is klote zeg hopelijk heb je heen laminaat vloer,ik had laatst mijn osmose niet goed afgesteld en ben in slaap gevallen en werd wakker en de hele keuken stond blank.

Groet

David

Z

Zazu

Guest
edwin bij jou was er gister geen weeralarm maar een water-alarm:p maar gelukkig was je er op tijd bij en is alles weer goed gekomen...

ik kwam een keer thuis en bleek dus ook dat de slang van de opvoer los was gesprongen en dus ook mijn hele woonkamer blank stond:mad: gelukkig nog geen houten vloer:rolleyes: gelukkig geen dieren gesneuveld maar wel waarschijnlijk enige tijd het aquarium halfleeg gestaan zonder stroming en verlichting dus dat is een les voor de volgende keer...
edwin succes

OP
Edwin.Dekker

Edwin.Dekker

Senior Forumlid
Zazu zei:
edwin bij jou was er gister geen weeralarm maar een water-alarm:p maar gelukkig was je er op tijd bij en is alles weer goed gekomen...

ik kwam een keer thuis en bleek dus ook dat de slang van de opvoer los was gesprongen en dus ook mijn hele woonkamer blank stond:mad: gelukkig nog geen houten vloer:rolleyes: gelukkig geen dieren gesneuveld maar wel waarschijnlijk enige tijd het aquarium halfleeg gestaan zonder stroming en verlichting dus dat is een les voor de volgende keer...
edwin succes
Hoi Zazu,
Zo zie je maar weer. Ik had al het vermoeden dat ik niet de enige was waarbij dit gebeurd is :D. Mijn natuurstenenvloer is nu rondom het aquarium extra schoon. Ik heb de boel aangepast. Dit gaat me niet meer gebeuren (wellicht nog wel zesentwintig andere dingen, maar dit in iedergeval niet meer!)

OP
Edwin.Dekker

Edwin.Dekker

Senior Forumlid
Vandaag maar weer eens de waterwaardes gecontroleerd met het volgende resultaat:
  • NO² = 0
  • NO³ = 2 :eek:
  • pH = 8 (14:00)
  • KH = 9,3
  • PO4 = 0,03
  • Zout = 1025
  • CA = 460
  • MG = 1500
Alles in orde behalve m'n nitraat! Daar schrok ik toch wel even van. Ik denk dat de oorzaak ligt in het iedere dag voeren van mijn aarbeikoraal. Alle lagere dieren (die daar op reageren dan met name de poliep-achtige) voer ik momenteel iedere dag. De bak wordt op dit moment te zwaar belast met voer. De komende week maar even wat rustiger aan doen met voeren.

Laatst bewerkt:
OP
Edwin.Dekker

Edwin.Dekker

Senior Forumlid
Zaterdag nog even bij Waterweelde geweest en nog ff wat dieren meegenomen:

Bijlagen

davidoff1979

Amersfoort aan Zee
He Edwin,

Mooie aankopen wat voor krab is dat ??

Jorva

ZeewaterForum gebruiker
Hoi Edwin

Pracht van een bak heb je hier. Vond ook vooral dat aardbei koraal adembenemend. Ik hoop dat ook die van mij er eens zo mooi bij zal staan.
Voor het ogenblik staat die nog niet volledig open.
Echt prachtig van u.
Ook schitterende foto's.
Proficiat en doe zo verder.:goed:

OP
Edwin.Dekker

Edwin.Dekker

Senior Forumlid
davidoff1979 zei:
He Edwin,

Mooie aankopen wat voor krab is dat ??
He David,

Dit is een Percnon gibbesi. Bloedje snel maar heel leuk en nuttig.

OP
Edwin.Dekker

Edwin.Dekker

Senior Forumlid
Tevens afgelopen zaterdag nog een gorgoontje meegenomen en wel de Diodogorgia nodulifera (Rode vinger gorgon) volgens mij. Hierbij wat foto's:

Bijlagen

OP
Edwin.Dekker

Edwin.Dekker

Senior Forumlid
Thijs. zei:
Heel mooi Gorgoontje.!

Weet u zeker dat het om een Diodogorgia nodulifera gaat ?.

Ik was deze namelijk aan het opzoeken en vind hem eerder op een Acanthogorgia sp. lijken.

voor bijde een linkje:

http://www.meerwasser-lexikon.de/de/67/781/Diodogorgia/nodulifera.htm

http://www.meerwasser-lexikon.de/de/67/783/Acanthogorgia/sp..htm

Ik neem aan dat u weet waar u aan begint, ze zijn inderdaad heel erg mooi maar jammergenoeg heel moeilijk houdbaar.

Gr Thijs.
Als ik de foto's zo zie heb je absoluut gelijk. Ik had enkel gekeken in de dierendatabase en de foto die daar staat bij de Rode vinger gorgoon lijkt wel veel. Ik denk dat dat niet correct is. Bedankt voor de tip! Ik weet inderdaad dat deze zeer moeilijk te houden is. Ik ga mijn best doen. Ik zal meermaals per week voeren met vloeibare plankton. Het werd mij verkocht als een bosje bloemen. Ik kreeg het ook voor een gereduceerde prijs mee omdat er een aantal dode toppen in zitten. Ik hoop dat ik er toch wat langer van kan genieten. Het zal een hele uitdaging zijn.

Bovenaan