Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dream Shark Tank

Adem84

ZeewaterForum lid
Beste zeewater liefhebbers,

SInds een paar jaar ben ik in het bezit van een prachtige Red Sea Reefer 450 en een Red Sea Nano. Beide staan bomvol met LPS.
Nu wil ik een nieuwe uitdaging......

Voor onze nieuwe showroom in Utrecht, wil ik een haaien tank bouwen. Ik heb een stalen onderstel ( onze oude vergader tafel) van 1900 mm in diameter. Dus het aquarium word 1900 mm en 1200 mm hoog. Er onder wil ik een sump van 1800 mm x 800 mm. Nu wil ik hier een ronde ( cilinder) aquarium laten bouwen van acryl/ plexiglas. Ik heb hier en daar offertes opgevraagd ( bij 10 bedrijven), alleen heb maar van 1 bedrijf reactie mogen ontvangen.
Is er iemand op het forum die dit kan ( laten) bouwen of iemand die een goed adresje weet?? Graag hoor ik dit natuurlijk.

Ik wil in het midden stenen plaatsen ( goed vast zetten natuurlijk). Dit gaat dan van breed naar smal naar boven toe ( piramide) . Zodat de haaien er omheen kunnen zwemmen.

Nu weet ik dat het lastig is om een paar mooie haaien te scoren, Ik heb al contact gehad met De Jong. ik wil het liefst 2 zwartpunt rif haaien en 1 arabische bamboe haai. En voor de kleur een paar flinke vissen zoals keizers etc.

Ik ben me flink aan het oriënteren over al het techniek.
Kortom: al tips/ trucs/ info zijn van harte welkom.

Groetjes,

Adem84
 
op zich een mooi gaaf plan, maar het eerste wat ik mij afvroeg is of deze bak niet VEEL te klein zou zijn voor dat soort haaien...?

de haaien tanks die ik heb gezien hadden vaak wel een breedte van een meter of twee, maar een lengte van 5 of 6 meter ofzo!!!

in de bak die jij schetst kunnen ze alleen relatief kleine rondjes draaien en nooit een recht stuk zwemmen...
 
Geheel met Jelle eens.
Een ronde bak van 1,9 meter diameter is veel en veel te klein voor deze haaien die een lengte van meer dan 1,5 meter bereiken.

Zelfs een bak van 2 bij 5 a 6 meter is klein. In dergelijke bakken zie je ook dat de haaien vinafwijkingen krijgen. Vermoedelijk komt dit doordat constant dezelfde route (enige mogelijke rondje) langs het glas zwemmen.

Bamboe haaien en soortgelijken kunnen wel omdat deze veel minder zwemmen. Daardoor zijn het ook wat saaie dieren.

Ipv van de rifhaaien. Zou een groepje neerkijkers of vleermuisvissen ook een bijzonder en spectaculair gezicht zijn.
 
Neem even contact op met Schuran voor de bak: www.schuran.com

Hoewel het een forse bak gaat worden, denk ik dat hij inderdaad te klein is voor haaien. Overigens: het zou me verbazen als een vergadertafel geschikt is het forse gewicht van deze bak te dragen. Ik denk dat je een steviger onderstel nodig hebt om een duurzame veilige installatie te garanderen.
 
Hai Jelle,

daar heb ik ook aan gedacht, maar ik zag een filmpje op Youtube waar zulke haaien in een rechthoek aquarium zwemmen. zo op het oog lijkt de bak niet langer als 2/2.5 meter en 1/1.5 m diep. dus vandaar dat ik ook de verlangen kreeg om een haaien tank te bouwen. en te zien is dat er best flinke haaien in zwemmen ( stuk of 6) ik zal me hier maar eerst meer in verdiepen of het daadwerkelijk kan. mochten het geen haaien worden, wordt het een `` grotere vissen`` tank :)

zie link:
 
Hai Erbe,

dat is inderdaad mijn 2e keus. groepje neerkijkers of vleermuisvissen of in ieder geval speciale vissen.
 
Neem even contact op met Schuran voor de bak: www.schuran.com

Hoewel het een forse bak gaat worden, denk ik dat hij inderdaad te klein is voor haaien. Overigens: het zou me verbazen als een vergadertafel geschikt is het forse gewicht van deze bak te dragen. Ik denk dat je een steviger onderstel nodig hebt om een duurzame veilige installatie te garanderen.

Hai Tanne,

ik kan helaas geen foto toevoegen, anders kon ik een foto plaatsen van de onderstel. onderstel is echt een flink stuk staal. we hebben dit met 6 man moeten verplaatsen.
er zat voorheen een glazen tafelblad op van 3 meter wat ook makkelijk 1-1.5 ton weegt. ik weet natuurlijk dat de bak veel meer gaat wegen. een maat van mij bouwt laad bruggen, zo op het oog ( schatting van hem) kan het makkelijk 6 ton aan. dit moet ik natuurlijk nog exact laten na checken.
 
De haaien in het filmpje zien er heel erg zielig uit. Ze kunnen geen kant op en moeten elkaar constant ontwijken.
Een van de blacktips laat de vinmisvorming zien waar ik het over had: de naar beneden gekrulde borstvinnen.
Daarnaast heeft de grootste haai (een luipaardhaai) een beginnende misvorming van de rug. Je ziet dat er een bochel ontstaat tussen de kop en de rugvin. Dit is een typisch verschijnsel voor vissen die te klein gehuisvest zijn.

De beschrijving onder het filmpje luidt ook als volgt:
"This aquarium is way too small for these sharks. The owner is going to release them back to the ocean soon. In the mean time, we can see how beautiful they are. Love life and respect nature!"

Wat een beetje een rare uitspraak is, want als deze persoon deze dieren had gerespecteerd had ie ze überhaupt niet in deze bak gedaan.

De bak in het filmpje schat ik op zo'n 2 bij zo'n 4 meter. Na de 1:00 minuut mark zie je de volledige lengte van de bak. De grootste haai is zeker 1,5 meter lang.
 
Laatst bewerkt:
De haaien in het filmpje zien er heel erg zielig uit. Ze kunnen geen kant op en moeten elkaar constant ontwijken.
Een van de blacktips laat de vinmisvorming zien waar ik het over had: de naar beneden gekrulde borstvinnen.
Daarnaast heeft grootste haai (een luipaardhaai) een beginnende misvorming van de rug. Je ziet dat er een bochel ontstaat tussen de kop en de rugvin. Dit is een typisch verschijnsel voor vissen die te klein gehuisvest zijn.

De beschrijving onder het filmpje luidt ook als volgt:
"This aquarium is way too small for these sharks. The owner is going to release them back to the ocean soon. In the mean time, we can see how beautiful they are. Love life and respect nature!"

Wat een beetje een rare uitspraak is, want als deze persoon deze dieren had gerespecteerd had ie ze überhaupt niet in deze bak gedaan.

De bak in het filmpje schat ik op zo'n 2 bij zo'n 4 meter. Na de 1:00 minuut mark zie je de volledige lengte van de bak. De grootste haai is zeker 1,5 meter lang.


Na aandachtig te kijken naar de vissen begin ik mezelf nu inderdaad af te vragen of het wel kan. ik denk dat de zwartpunt rif haaien lastig gaat worden. maar de arabische bamboe haai en soort gelijke moet wel lukken denk ik. deze zijn wel minder actief maar heb ik toch nog een shark tank.
 
de bak in het filmpje is naar mijn idee ook minimaal 2 bij 4 meter... en dus ruim meer dan 2 keer zo groot als wat jij van plan bent.

bovendien is die bak inderdaad nog VEEEEEEEEEEEL te klein voor de haaien die erin zwemmen. ik persoonlijk vind dit echt een voorbeeld van hoe het NIET moet!

los van dat dat zielig is en misvormingen tot gevolg heeft is het ook nog eens geen gezicht! de vissen kunnen op geen enkele manier hun normale gedrag of normale manier van zwemmen ten toon stellen. met name zwart tips zijn echte zwemmers...

je hebt een prachtige maat op t oog, waar je echt schitterende dingen mee kunt doen. ik zou echt even goed nadenken over wat wel en wat niet mooi en passend is in je bak.

veel succes!
 
de bak in het filmpje is naar mijn idee ook minimaal 2 bij 4 meter... en dus ruim meer dan 2 keer zo groot als wat jij van plan bent.

bovendien is die bak inderdaad nog VEEEEEEEEEEEL te klein voor de haaien die erin zwemmen. ik persoonlijk vind dit echt een voorbeeld van hoe het NIET moet!

los van dat dat zielig is en misvormingen tot gevolg heeft is het ook nog eens geen gezicht! de vissen kunnen op geen enkele manier hun normale gedrag of normale manier van zwemmen ten toon stellen. met name zwart tips zijn echte zwemmers...

je hebt een prachtige maat op t oog, waar je echt schitterende dingen mee kunt doen. ik zou echt even goed nadenken over wat wel en wat niet mooi en passend is in je bak.

veel succes!


Bedankt....
het word zeker iets moois. ik heb nog tijd genoeg om definitief te beslissen qua inhouden.
maar houd jullie zeker op de hoogte van de voortgangen.
 
Je schrijft dat de bak in een showroom komt. Wat voor bedrijf? Afhankelijk daarvan kan het advies eventueel worden aangepast.
 
Zit in de vloeren ( showroom groothandel). Dus het moet echt een eye catcher worden :)

Een eye catcher met prachtige koralen en grotere soorten vissen zoals keizers, dokters acanthurus soorten is een vele malen beter plan te realiseren dan haaien.

Bij ons op het werk (ä 55.000 liter zeewater) hebben we zelfs met De Jong afspraken gehad dat de black tip haaien een verblijfstijd hadden van een aantal jaar. Soms 2, soms 3 afhankelijk van de grote waarna ze werden uitgevangen en overgeplaatst werden naar een groter verblijf. Wij ruilde ze dan weer om voor kleinere exemplaren. Ten tweede, black tip haaien zijn UITERST gevoelige dieren, welke in een schrik reactie pijlsnel alle kanten op zwemt met alle gevolgen van dien.

Dus denk dat het een No-Go is voor haaien. Zelfs de simpele bamboe haaien zwemmen bij ons meters door de bak wanneer zij het volwassen formaat behalen. Dus zou voor dit formaat houden bij een uitgebreid dokter en keizer bestand. 🤙🏻
 
Volledig eens met DJelmer90.

Een aquarium met mooie grote vissen zoals omschreven in mijn tweede boek is een optie. Kunstkoralen kun je ook goed schoonhouden. Ik denk dat het een veel diervriendelijker aquarium is dan zo'n bak met een paar haaien er in gepropt. Selene vomer is ook een leuk idee, of een flink aantal horsmakrelen, maar die groeien de bak ook weer uit. Valt met De Jong best wat te regelen denk ik, dat soort vissen hebben ze volgens mij ook graag groot.

Nog een optie: een bak met een aantal koraalduivels?
 
Een eye catcher met prachtige koralen en grotere soorten vissen zoals keizers, dokters acanthurus soorten is een vele malen beter plan te realiseren dan haaien.

Bij ons op het werk (ä 55.000 liter zeewater) hebben we zelfs met De Jong afspraken gehad dat de black tip haaien een verblijfstijd hadden van een aantal jaar. Soms 2, soms 3 afhankelijk van de grote waarna ze werden uitgevangen en overgeplaatst werden naar een groter verblijf. Wij ruilde ze dan weer om voor kleinere exemplaren. Ten tweede, black tip haaien zijn UITERST gevoelige dieren, welke in een schrik reactie pijlsnel alle kanten op zwemt met alle gevolgen van dien.

Dus denk dat het een No-Go is voor haaien. Zelfs de simpele bamboe haaien zwemmen bij ons meters door de bak wanneer zij het volwassen formaat behalen. Dus zou voor dit formaat houden bij een uitgebreid dokter en keizer bestand. 🤙🏻

Hmmmm begin steeds meer te realiseren dat het inderdaad een no go word wat betreft een tank met haaien.
Tuurlijk is een bak met keizers etc ook prachtig, maar het gevoel dat ik mijn eigen haaien kon hebben was gewoon “ even” geweldig haha.
Ben eigenlijk heel erg benieuwd naar jullie tank... 55.000 liter man man man das nog is een bakkie. Heb je daar foto’s of video’s van toevallig?
 
Volledig eens met DJelmer90.

Een aquarium met mooie grote vissen zoals omschreven in mijn tweede boek is een optie. Kunstkoralen kun je ook goed schoonhouden. Ik denk dat het een veel diervriendelijker aquarium is dan zo'n bak met een paar haaien er in gepropt. Selene vomer is ook een leuk idee, of een flink aantal horsmakrelen, maar die groeien de bak ook weer uit. Valt met De Jong best wat te regelen denk ik, dat soort vissen hebben ze volgens mij ook graag groot.

Nog een optie: een bak met een aantal koraalduivels?

Moet de 2e boek nog aanschaffen, de 1e binnen no time uitgelezen natuurlijk :)

Koraalduivel heb ik nu in de reefer 450 rond zwemmen, inderdaad: super beestje!

Heb trouwens vanmiddag een mail gestuurd naar schuran.. wat een bakken hebben ze gemaakt zeg!!! Wauw
 
Moet de 2e boek nog aanschaffen, de 1e binnen no time uitgelezen natuurlijk :)

Koraalduivel heb ik nu in de reefer 450 rond zwemmen, inderdaad: super beestje!

Heb trouwens vanmiddag een mail gestuurd naar schuran.. wat een bakken hebben ze gemaakt zeg!!! Wauw
CAC5E0C2-F7B9-428D-AC24-DA4DA55DE244.jpeg
 
Bovenaan