Even een update,
het is al een hele tijd geleden, heb het ook heel erg druk met werk en avondschool
Nu laatste nieuws is dat ik mijn no3 bijna weer onder controle heb deze was terug naar boven geschoten. Met vsv en po4 toe te voegen begint de No3 na 4 weken eindelijk terug naar de 10 te dalen..
wat mijn dino en flap betreft is nog steeds aanwezig. Powerfilter draait al meer dan half jaar in display. Als ik even terug kijk. Heb ik al een jaar met die dino algen te maken. Er is telkens wel iets, zoals mijn no3 waardoor de balans weer even weg is. Nu het is niet overheersend maar wel duidelijk zichtbaar. Elke 2-3 dagen blaas ik sommige koralen beetje af omdat de dino er zouden overgroeien.
(Ik post binnenkort wel eens foto)
mijn koralen zijn wel eindelijk beginnen groeien. Dat is positief nieuws en ongelooflijk. Wat niet te begrijpen Is dat de koralen en vissen totaal geen last lijken te hebben van de algen (gelukkig maar).. al heb ik wel medelijden met de beestje om tussen die rot algen te moeten zwemmen.
En mini projectje is dat nu mijn koralen beginnen te groeien. Het moment daar is om eens te stekken. De meeste zijn nog zeer klein maar bijvoorbeeld mijn alien explosion, apenhaar en leder kan ik wel stekken. Het leder heb ik al eens gestekt en moeten weggooien. Ik kan het niet echt bewaren tot er iemand om komt. Op de bodem zetten is niet echt een oplossing met de zandhapper. Deze verzet bergen zand op een dag xp
nu ben ik wat aan het rondzoeken voor een kleine goede Lamp onder de 50€ en deze in de sump te plaatsen en daar een mooi stekkenrooster te leggen. Iemand een idee van lamp? (eventueel aliexpress)
Lijkt me veel voordelen te hebben. Er is daar altijd stroming, veel restvuil en voedsel die voorbij komt. Alsook dat je geen extra bak moet opstarten en onderhouden?
Enige nadeel waar ik aan denk is dat je dan ook algen en kalk algen kan krijgen in de bak wat dan ten koste gaat van de techniek en onderhoud... maar Miss door vooral blauw licht en kortere dag na te bootsen die natuurlijke algengroei wel zal meevallen geen idee?