U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Triton adviseert een KH streefwaarde van 8.0 en een fosfaat waarde 0.
Hans Werner ( balling ) adviseert dit ook.
Fosfaat concentraties dienen zo laag mogelijk worden gehouden, ook al beperkt dit de groei van de koralen
SPS koralen doen het extreem slecht bij een hogere KH waarde ( 8.0 MAX 9.0 )
Koralen lijken een hogere KH waarde te tolereren bij een hogere fosfaat concentratie.
Zodra het KH hoog is en fosfaat concentraties laag zijn ontstaat er afsterven en/of verval van het weefsel.
bron: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1756032&page=10
Ik vroeg me altijd ook af hoe KZ dit doet. Koralen in extremen kleuren. Water houden ze erg arm. Op foto's van hun showbak zag ik altijd enkele formosa's die bij de voet opgekropen weefsel vertoonden, maar de meeste koralen perfect op kleur en dat in zo arm water! Voor mij was enkel interessant welke toevoeging er nou voor zorgde, dat koralen niet grauw worden en weefsel verliezen bij de voet, als het water zo arm is! Sinds kort dacht ik de oplossing ontdekt te hebben. Kalium op de juiste waarden houden hierbij arm water en we gaan knallen met kleur, zonder weefsel verlies. Nu ben ik net begonnen met dit te onderzoeken in mijn aquarium dus kan hier nog niet veel over kwijt.
Ik wil graag verdere uitleg over de redenering van het KH verhaal in combinatie met lagen PO4 waarden.
Alvast bedankt.
Mvg, Sander
Ben ik niet met je eens Frank, Ik kan ook op het randje zitten met PO4 en nitraat in zeer lage levels. Maar triton heeft het nu over op nul gaan zitten van PO4.
De basis van KZ is in principe alleen zorgen voor lage PO4 en No3 levels en dan koralen voeden met bacterie mulm. Maar ook de showbak van KZ heeft geen PO4 van 0.000!!! Lage waarden tot daar aan toe maar nul, niks, noppes dan zie ik toch echt grauwe koralen!
En dan wil je helemaal geen zeospur2 toevoegen! Ik durf alleen Zeospur toe te voegen als ik langere tijd ietsje PO4 meet en aan me koralen zie dat ze dit kunnen hebben. Koralen worden dan alleen wat lichter. Niet denken dat ik dit spul vaak toevoeg want ik voeg dit vrijwel nooit toe alleen als ik eens gek wil doen.
Ik kan me gewoon niet voorstellen Dat me sps het wel goed zou doen op 0.00000 met een KH van 7.5 bijvoorbeeld. Alle organismen hebben toch iets van voeding nodig ook in de vorm van PO4.
Alleen de KH kan er toch niet voor zorgen dat sps niet grauw wordt of bij de voet gaat opkruipen? Bij PO4 waarden van 0.000
Als het wel waar is en hier zit wat in, dan heb ik eindelijk de oplossing gevonden en had nooit gedacht dat dit enkel aan een te hoge KH in combinatie met een onmeetbare waarde van PO4 zou leggen. Oplossing heeft dus puur met KH te maken. We gaan het zien. Vanaf nu begin ik met mijn water extreem arm te maken. en mijn PO4 te verlagen. Zal wel even spelen worden met mijn Calcium reactor.
PS: heb op Reef-central gelezen en begin er nu toch in te geloven dat het enkel met de KH te maken heeft.
Als straks met een KH onder de acht en een PO4 van 0.000 niet uitbleken en het uitstekend blijven doen ben ik om, mocht het niet zo zijn klopt het dus niet.
Hoop dat het wel klopt omdat dit voor mij veel makkelijker zou zijn ivm steeds spelen met voeren.
Tevreden mee
Foutmarges daargelaten, als je dat peil stabiel kunt houden, is het v.w.b. die waardes allemaal lekker in balans
M.v.g Jimmy
alleen het licht stoort mij, de giesemann coral is toch echt wel geel![]()

...maar verder...denk ik toch dat ik het nog even houd op Balling light en een foutmarge van 10-20% accepteer bij mijn druppeltestjes![]()
10-20% is verwaarloosbaar... Waar praten we over? En is het al gebleken dat het volgen van de triton methode daadwerkelijk tot stabiele water waardes heeft geleidt?...
10-20% is verwaarloosbaar... Waar praten we over? En is het al gebleken dat het volgen van de triton methode daadwerkelijk tot stabiele water waardes heeft geleidt?...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.