Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

Hoi Ruud,

bedankt voor het compliment en de waardering.:cool:

Aandachtspunten:

1. Hardware:
a) Ik ben ervan overtuigd dat het handmatig doseren van de oplossingen niet naar behoren werkt.
b) De sump moet aangepast worden,
c) Een automatisch bijvul systeem ( osmose ) is ook noodzakelijk.
d) De juiste verlichting boven de algen. Mijn positieve ervaring tot heden is een spaarlamp van 20 watt 2700K.
e) 2 DIY reactors met 300ltr pompjes voor het actief kool en de fosfaat killer.

2. Testen en analyse:
a) Testsetjes ( Salifert ) wijken af van de wateranalyse. No3 circa 5 / Mg circa 76 en Ca circa 38. ( in mijn case )
b) De testsetjes voor het KH te meten heeft een foutmarge van 0,5 volgens Triton.
c) Een anionen en kationen test is een vereiste voor het starten, en naderhand een 2e test.

3. Diversen:
a) Het duurt even voor het algen bed is gevormd en zijn werk kan verrichten.
b) Levend steen in het algenvak inbrengen.
c) De verlichting was en is voor mij een raadsel, eerst wordt er T5 geadviseerd en daarna is een spaarlamp ook goed, geen led:confused:
d) Communicatie vind ik persoonlijk iets te traag

Hallo,

Bedankt voor de antwoorden (wier, kool, fosfaat). Ben ook benieuwd naar de keuze van Caulerpa, lijkt mij ook gevaarlijk en met het weglaten van deze soort zou je ook de fosfaatfilter weg kunnen laten. Of misschien dat zij de voordelen van Caulerpa belangrijker vinden dan de nadelen.
Het kool, bedenk ik net, kan ik begrijpen. Het water zal (sneller) verkleuren als er geen waterwissels meer worden uitgevoerd en dan is kool wel fijn om het water helder te houden.

Dan nog een vraagje, of twee, het algen/steen vak word aangeraden om 10-20% van je bakinhoud te zijn. Zit hier ook nog een bepaalde verhouding van steen/alg in? Ik denk dat je steen gewoon als basis dient om je alg op te laten groeien toch? Op het hele systeem zal die paar kilo`s niet veel uitmaken en dan zou een laagje al voldoende zijn zodat je meer ruimte overhoud voor algen en dus meer ruimte om nitraat/fosfaat op te namen. (Levend steen: eiwitten -> nitraat/fosfaat -> opname algen -> algengroei -> algen oogsten)
TRITON recommends an appropriate quantity of live rock in the tank in order for the TRITON method and

the associated system to function as optimally as possible.
The TRITON team is happy to provide advice on the precise use of live rock in your aquarium.
Is het misschien niet teveel moeite om hier een precies getal voor te krijgen? (x kg/ x liter?)

Heb eigenlijk ook nog wat vraagtekens bij de precieze toevoegingen (precieze inhoud, verbruik wel nauwkeurig gemeten word bijv), maar daar kan ik zelf misschien ook nog wel wat over vinden. Want het DSR systeem lijkt mij daar nauwkeuriger in te zijn met het apart meten van elke stof en apart corrigeren.

Mvg,
Roy

Je bent goed bezig Ray!!! topjes

Eigenlijk zou Triton jou korting moeten geven, immers ben je nu aan het zorgen voor beleg op z'n boterham :biggrin:

Ik blijf dit topic wel volgen, maar zeg er wel bij, dat ik er zelf nooit aan zal beginnen. Ik volg momenteel de McGyver Methodiek waarbij voornamelijk wetenschappelijke kennis in combinatie wordt gebracht met inventief gebruik van huis-, tuin- en keukenspullen :p

Hoi Frank,

dankje, en tja korting:confused: Dat zal alleen voor bepaalde mensen zijn weggelegd die goed kunnen onderhandelen.

Ieder zijn eigen keuze, welke methode je ook volgt als "deze"voor jou werkt is het toch prima.

gr Ray

Eigenlijk zou Triton jou korting moeten geven, immers ben je nu aan het zorgen voor beleg op z'n boterham :biggrin:

Ik blijf dit topic wel volgen, maar zeg er wel bij, dat ik er zelf nooit aan zal beginnen. Ik volg momenteel de McGyver Methodiek waarbij voornamelijk wetenschappelijke kennis in combinatie wordt gebracht met inventief gebruik van huis-, tuin- en keukenspullen:p

Hoi Roy,

Jou vraag trouwens ook:p

Hallo,

Bedankt voor de antwoorden (wier, kool, fosfaat). Ben ook benieuwd naar de keuze van Caulerpa, lijkt mij ook gevaarlijk en met het weglaten van deze soort zou je ook de fosfaatfilter weg kunnen laten. Of misschien dat zij de voordelen van Caulerpa belangrijker vinden dan de nadelen.
Het kool, bedenk ik net, kan ik begrijpen. Het water zal (sneller) verkleuren als er geen waterwissels meer worden uitgevoerd en dan is kool wel fijn om het water helder te houden.

Dan nog een vraagje, of twee, het algen/steen vak word aangeraden om 10-20% van je bakinhoud te zijn. Zit hier ook nog een bepaalde verhouding van steen/alg in? Ik denk dat je steen gewoon als basis dient om je alg op te laten groeien toch? Op het hele systeem zal die paar kilo`s niet veel uitmaken en dan zou een laagje al voldoende zijn zodat je meer ruimte overhoud voor algen en dus meer ruimte om nitraat/fosfaat op te namen. (Levend steen: eiwitten -> nitraat/fosfaat -> opname algen -> algengroei -> algen oogsten)

Is het misschien niet teveel moeite om hier een precies getal voor te krijgen? (x kg/ x liter?)

Heb eigenlijk ook nog wat vraagtekens bij de precieze toevoegingen (precieze inhoud, verbruik wel nauwkeurig gemeten word bijv), maar daar kan ik zelf misschien ook nog wel wat over vinden. Want het DSR systeem lijkt mij daar nauwkeuriger in te zijn met het apart meten van elke stof en apart corrigeren.

Mvg,
Roy

Hoi Frank,

dankje, en tja korting:confused: Dat zal alleen voor bepaalde mensen zijn weggelegd die goed kunnen onderhandelen.

gr Ray

Gewoon over beginnen de eerst volgende keer als je daar bent.

Ik noem geen namen, maar er zijn wat mensen die ter promotie artikelen of apparatuur krijgen tegen flinke korting of zelfs voor nop. Gezien de tijd, risico en effort die je erin steekt zou je iig wat mogen verwachten lijkt me... :rolleyes:

Kool zou bij gebruik van bijv. C Prolifera toch niet nodig hoeven zijn.
Fosfaat killer is natuurlijk weer afhankelijk van het voederregime, visbezetting en de grootte van het algenvak.

In re. 68 wordt gerept over 'gele stoffen'. Voor het verloop van dit onderwerp niet van groot belang, maar ik zou zelf graag weten waar dit door wordt veroorzaakt? Door de toevoegingen van Triton?

Hallo,

Denk dat ze daar gewoon vuiligheid mee bedoelen. Zoals ik net ook al zei zal er met het niet waterverversen steeds meer verkleuring in het water komen. Kool dient dan om deze kleur weg te nemen.
Zelf had ik ook gelig water met het verversen in mijn zeewaterbak en nog grotere mate in mijn zoetwaterbak, kan mij goed voorstellen dat dit na verloop van tijd steeds meer opgebouwd word. En hoe meer verkleuring hoe minder mooi het is en hoe minder licht het water doorlaat.

Fosfaatverwijderaars lijkt mij overigens nog steeds overbodig. Als je zelf goed oplet heb je deze (hopelijk) niet nodig. En als je deze gebruikt werken ze je algfilter een stuk tegen.

Mvg,
Roy

Laatst bewerkt:
hoi Marjan,
Hier zou iemand anders kunnen bijspringen, geen idee.:confused:

In re. 68 wordt gerept over 'gele stoffen'. Voor het verloop van dit onderwerp niet van groot belang, maar ik zou zelf graag weten waar dit door wordt veroorzaakt? Door de toevoegingen van Triton?

Komt van hier: http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?14656-Het-grote-ozon-fabels-amp-feiten-onderwerp.&

Allereerst de (vooral geel) kleuring van water. Dit kennen de meeste aquarianen. Het water word belast met organische stoffen door onder andere urine van vissen. Dit bevat zogenaamde fenolen. Dit zijn lichtabsorberende moleculen die voor ons het water minder helder en optisch wat geel maken. De meest gebruikte remedie hiertegen is gebruik maken van een goede hoogaktieve filterkool. Deze bind de organische stoffen en deze worden daarmee bij het verwijderen van de kool fysiek uit het aquarium gehaald.

Hier worden waarschijnlijk "fenolen" mee bedoeld.

EDIT; Hmmm. vorig bericht niet goed gelezen, was al aangehaald.

Maar dat wordt niet specifiek door Triton veroorzaakt, komt in practisch alle aquariums voor.

Waarom zie ik hier geen foto's van je aquarium en alleen maar cijfertjes en tekst ?
graag had ik hier wat foto's van goed groeiende en mooi gekleurde koralen gezien of voor uitgang door de triton methode.

Gezien het aantal hits van dit topic in 3 dagen is er blijkbaar veel belangstelling voor deze aanpak.
Mijn advies is om even de tijd te nemen om op de site van Triton http://www.triton.de/deutsch/home/home.html de pdf bestanden door te nemen. Je moet wel Duits of Engels kunnen lezen. Deze uitleg geeft een hoop duidelijkheid . De Triton methode is zoals Eshan van Triton zeg geen tovenarij, maar een simpele en logische benadering van het houden van een zeewateraquarium. Triton heeft gezocht naar een systeem wat voor met name beginners simpel is met zo min mogelijk handelingen tegen een lage prijs.
De uitgangspunten zijn:

Meten is weten. Vandaar het lab waar zeek nauwkeurig gemeten wordt.

Stabiele waterkwaliteit realiseren door precies te meten wat het verbruik is en hierop de toevoegingen af te stemmen.
B.v waterwisselen geeft een grote verandering in de waardes van het water. Dit geldt ook voor de diverse toevoegingen die te koop zijn die aangeven b.v. 10 ml per week per 100 liter. Leuk maar je voegt iets toe waarvan je niet weet of het nodig is. Geen bak is hetzelfde en een standaard hoeveelheid toevoeging zal niet de beste resultaten geven. Bij sommige elementen zoals Kalium kan het zelfde rampzalige gevolgen hebben. Bij metingen door Triton is ook gebleken dat er verschillen zitten tussen zout van hetzelfde merk niet elke batch heeft een identieke samenstelling. Er zijn zelfs verschillen gemeten tussen de bovenste laag van een emmer zout en de onderste laag. Reden om geen water te wisselen en zelf de elementen die nodig zijn toe te voegen.

De toevoegingen van Triton zijn de meest zuivere die er te krijgen zijn Mg is ook echt 100 % Mg.
De basis toevoegingen van Triton bevatten naast de standaard elementen zoals Mg ook meer dan 100 andere sporenelementen. Sommige elementen zijn in hele kleine hoeveelheden aanwezig. Dit is de reden dat de toevoegingen vloeibaar zijn. Ze worden in grote hoeveelheden aangemaakt om zo de juiste hoeveelheid sporen toe te voegen. 1 liter toevoeging moet verdund worden met 9 liter water.

Filteren over macro algen (wier)
Het filter over wier is bedoeld om nitraat en fosfaat op te nemen, maar ook het weer toevoegen van stoffen aan het water. Het wier groei, op enig moment is er niet voldoende voeding om de wieren door te laten groeien. Het gevolg is dat een aantal wieren afsterven. Hierdoor worden er stoffen zoals aminozuren en diverse suikers afgeven aan het water die te goede komen aan de koralen e.d. De rest van de afvalstoffen zorgen er voor dat de wieren weer gaan groeien en de cirkel is rond.
Andere systemen zoals Zeofit verwijderen nitraat en fosfaat door bacteriën toe te voegen. Triton zegt bacteriën kan ik niet zien en niet meten dus ik weet niet wat ze doen en hoeveel het er zijn.

Triton is overigens niet echt een nieuw systeem wat uit de lucht komt vallen. Het wordt in Duitsland en Engeland al sinds 2008 met succes toegepast.

Voor de winkeliers die meelezen:

Triton producten zijn geen producten die een grote winst opleveren. De doelstelling is immers lage kosten en dus lage prijzen. Echter Triton stelt dat zij ervoor zorgen dat de klant blijft terugkomen wanneer ze het systeem volgen. Met het systeem is het relatief simpel om een zeebak goed te houden. De kans dat klanten afhaken omdat het mis gaat is veel kleiner. Voor de winkelier verkoop Triton continuïteit de klant kan zonder al te veel moeite een zeebak houden en zal naar de winkel komen om naast Triton ook andere zaken aan te schaffen zoals vissen, voer, koralen e.d. De opzet is wel dat het systeem gevolgd wordt en niet als extra b.v. over zeoliet filteren of wat extra kalium om de blauwe koralen mooi te krijgen. De Triton producten zijn als het goed is binnenkort te verkrijgen bij een groothandel in Nederland. Ter info in Londen is men bezig om een Triton winkel te openen dit zal een reden hebben ? ... succes ??

Ennuh.. ook ik heb geen belang in Triton, naast het feit dat ik een p...ke hekel heb aan waterwisselen heb ik 100 % vertrouwen in dit systeem.

Mijn informatie heb ik uit diverse telefoongesprekken met Triton (4 uur)en een bezoek aan Triton.

Hoi Otto,

Allereerst heb ik dit topic opnieuw gestart voor de grote belangstelling en heb hier veel tijd en energie in gestoken, ik kan helaas geen 24 uur per dag blijven posten, wanneer je in mijn dagboek eerst had gekeken had je de foto's gezien:confused:

gr Ray

Waarom zie ik hier geen foto's van je aquarium en alleen maar cijfertjes en tekst ?
graag had ik hier wat foto's van goed groeiende en mooi gekleurde koralen gezien of voor uitgang door de triton methode.

Is het misschien een idee om in je onderschrift / handtekening nog de datum op te nemen waarop je met de Triton methode bent gestart? Zo zien geïnteresseerden steeds weer in één oogopslag de dag waarop het allemaal begon.
Nu zit me vers in het geheugen dat de start in het begin van dit jaar was bijvoorbeeld, maar na verloop van tijd weet ik dat vast niet meer :o.

Ik blijf dit topic wel volgen, maar zeg er wel bij, dat ik er zelf nooit aan zal beginnen. Ik volg momenteel de McGyver Methodiek waarbij voornamelijk wetenschappelijke kennis in combinatie wordt gebracht met inventief gebruik van huis-, tuin- en keukenspullen:p

Hoewel Frank en ik ook onze 'voorgeschiedenis' hebben (jaja, je bent moderator of niet:p) sluit ik me aan bij zijn hele reactie.

Het kostenaspect, maar vooral het feit dat je van de waterwissels af bent maakt dit voor mij een interressant onderwerp dat ik zeker zal blijven volgen. Heel tof van je dat je ons allen op de hoogte houd van je bevindingen :rolleyes:

Back
Bovenaan