Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

Ja rond de 10%, zoals je weet had ik de sump van Roger gekregen en deze aangepast, het is een kwestie van 2 schotjes verplaatsen indien de sump de juiste afmetingen heeft. Het is wel een stuk gemakkelijker wanneer je een nieuwe ( gebruikte ) sump ter beschikking hebt bij een draaiend systeem.

gruss

Ray heb je ook 10% van je volume aan algenbak ik denk als ik overstap een amdere sump nodig heb :(

Hoi Tanne,

In zijn brochure (gedateerd van vorig jaar) stond al vermeld dat hun in 2013 met een dergelijk product op de markt zouden komen.

Groetjes Ray

Over een paar weken wordt hier inderdaad meer over bekend... Als het is zoals Ehsan liet doorschemeren overweeg ik de overstap sterk!

Dat kan zeker zijn dat dit niet klopt ik kom immers net kijken en deze kosten zijn
Mij voorgelegd.
Een discussie heeft geen zin want mijn kennis zal tekort gaan schieten.
Over een half jaar kan ik daar uit eigen ervaring over mee praten.
image.jpg
Mocht het niet lukken zonder te verversen.... Water genoeg....:)

Nu verder met het verhaal:

Stap 3 - Individuele toevoegingen

Afhankelijk van het aantal, formaat en samenstelling van de dieren, kan het verbruik van verschillende stoffen stijgen. Hier biedt Triton een aparte productlijn aan "Trace Base" om deze tekorten aan te vullen.

Hoe wordt het individuele verbruik berekend?
Om het maandelijkse verbruik van de ontbrekende stoffen vast te stellen, worden 2 metingen verricht gedurende 30 dagen ( dag 1 en dag 30) Door het verschil tussen de concentratie van elk Elementz is het exact mogelijk om het verbruik te toetsen en deze naar behoefte aan te vullen. Via de calculator kan men berekenen, welke dagelijkse hoeveelheid van elk Elementz wordt gedoseerd.

http://www.triton.de/deutsch/triton-methode/triton-methoden-rechner/triton-methoden-rechner.html

Met ingang van 02-02-2013 werd er wordt gestopt met alle toevoegingen ( red sea colors ) en de wodka methode.
Totdat de sump was aangepast werd er om de 14 dagen een water wissel doorgevoerd.

S'avonds nog een water wissel toegepast en toen de oplossingen handmatig gedoseerd.
Van elke oplossing werd er in de beginfase 20ml toegediend.
De diakat B verwijderd en tevens het actief kool van korallenzucht vervangen door het actief kool van Triton.

De waardes na 3 dagen toevoegen:

07-02-2013

KH: 10,5
Ca: 420
Mg: 1200
N03: 20
P04: 0,03

Aan de hand van de gemeten waarden had ik Ehsan opgebeld, en hem deze doorgegeven.
Ik moest even stoppen om de KH waarde te verlagen. Tevens kreeg ik een magnesium oplossing toegestuurd om de ideale waardes te bereiken. Wanneer ik de ideale waardes had bereikt,moest ik weer contact opnemen en dan de dosis aanpassen.
ook ben ik minder gaan voeren en het nitraat was van 30 naar 20 gezakt.

Eerlijk gezegd: ik had nog een 2e water wissel doorgevoerd i.v.m. rode smeer algen. Door deze van de bodem af te zuigen miste ik natuurlijk water vandaar de 2e water wissel.

de waardes van 10-02-2013

KH: 8.7
Ca: 420
Mg: 1170
No3: 20
Po4: 0,01
Sal: 1025

Laatst bewerkt:
14-02-2013 arriveerde de magnesium oplossing ( productlijn Trace Base )

attachment.php

Hiervan moest ik 100ml per dag toevoegen om het MG gehalte op peil te brengen

De waardes:

KH: 8.9
Mg: 1200
Ca: 430
No2: 0
No3: 15
Po4: 0.01

De kosten van 1 liter magnesium ( schoon ) incl. statiegeld fles 25,00 euro en de verzendkosten 8,60 euro totaal: 33,60 euro.

23-02-2013,

Helaas had ik behoorlijke last van de cyano bacteriën, en was meteen gestopt met het doseren van de magnesium oplossing, tevens gestart met chemiclean.

25-02-2013 bijna geheel verlost van de cyano, geweldig spul.

Ook de waardes gemeten.

No3: 15
Po4: 0.01
KH : 7.7
Ca : 420
Mg : 1230

Dezelfde dag opnieuw gestart met het magnesium toedienen.

In de tabel zien jullie de waardes, ik had sinds 24-02 geen water gewisseld.
Wel nog bacteriën toegevoegd, maar dit voornamelijk om de rode cyona bacteriën te voorkomen.
De DIY wervelbed filter voor de fosfaat killer was en is nog niet in gebruik.

[TABLE="class: cms_table_grid, width: 200, align: left"]
[TR]
[TD]waarde[/TD]
[TD]08-03[/TD]
[TD]02-03[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]KH[/TD]
[TD]7.5[/TD]
[TD]7.3[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Ca[/TD]
[TD]410[/TD]
[TD]450[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Mg[/TD]
[TD]1300[/TD]
[TD]1260[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]No3[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]15[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Po4[/TD]
[TD]0.01[/TD]
[TD]0.025[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

[TABLE="class: cms_table_grid, width: 350"]
[TR]
[TD]Waarde[/TD]
[TD]18-03[/TD]
[TD]17-03[/TD]
[TD]13-03[/TD]
[TD]08-03[/TD]
[TD]02-03[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]KH[/TD]
[TD]7.7[/TD]
[TD]7.7[/TD]
[TD]7.3[/TD]
[TD]7.5[/TD]
[TD]7.3[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Ca[/TD]
[TD]440[/TD]
[TD]420[/TD]
[TD]400[/TD]
[TD]410[/TD]
[TD]450[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Mg[/TD]
[TD]1300[/TD]
[TD]1260[/TD]
[TD]1350[/TD]
[TD]1300[/TD]
[TD]1260[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]No3[/TD]
[TD]15[/TD]
[TD]15[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]15[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Po4[/TD]
[TD]0.01[/TD]
[TD]0.01[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]0.01[/TD]
[TD]0.025[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Van alle 3 Elementz 30 ml toegevoegd. Het Mg had ik 2 keer gemeten omdat ik een forse stijging zag tijdens de meting.
Tevens was het Ca gehalte hoger, dat ging snel:confused:

19-03-2013 de sump gedeeltelijk aangepast.

De algen waren tijdelijk in een groter mandje geplaatst ( vijverwinkel 90 ct ) tot het definitieve schot erin wordt gelijmd.

De sump was eerst in 4 vakken verdeeld, maar nu zijn er maar nog 2 vakken.

Ook de actieve kool vervangen ( eerst KZ maar nu die van Triton ) Deze zit nu in de DIY reactor zie foto.

06-04-2013 naar Triton geweest en had water meegenomen om dit te laten testen. Tevens van alle 3 oplossingen 5 ltr meegenomen. Ik had 5 liter kannen meegenomen ( gedistilleerd water zat in de kannen )

Ik moest nu een aantal zaken veranderen,

De sump

De bodembedekking: voor de Triton Methode max 2,5 cm hoog.

De verlichting boven de sump: deze was klaar, gewoon een spaarlamp van 20 watt met 2700K in een lampenkap die op de kippenfarm worden gebruikt.

Over het wattage is mij een raadsel, eerst wordt geadviseerd full spectrum T5, bij het laatste bezoek mag het ook een spaarlamp zijn met 2700K
confused.png

De test wierp hier al zijn vruchten af. Dit betekende minder kosten

Laatst bewerkt:
16-04-2013

Het systeem draaide nu geheel met de nieuwe sump incl. algen vak.

Er was ca. 100 liter water vervangen.

Afmetingen van het algenvak: 45 x 50 x 30 ( L x B x H ) ca 67,5 liter inhoud. Er ligt ca 8 kilo levend steen in

De waarden:

[TABLE="class: cms_table_grid, width: 100, align: left"]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]16-04[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]KH[/TD]
[TD]7.3[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Ca[/TD]
[TD]440[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Mg[/TD]
[TD]1350[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]No3[/TD]
[TD]10[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Po4[/TD]
[TD]0[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Zoals in de analyse was te zien was mijn nitraat hoog, ik kreeg dan ook het advies om veel minder te voeren, immers gaan de algen echt goed groeien bij een nitraatgehalte onder de 18. Zie het resultaat na 7 dagen

Laatst bewerkt:
Goed dat je toch weer met dit onderwerp gestart bent!
Toch een vraag, in de testgegevens van Triton die je plaatst mis ik telkens de Kh en de po4, eventueel silicaat?
Wil mijn water opsturen om te testen, anionen en kationen de combi of pro.
Welke tests kan ik de eerste keer het beste laten doen?
Alvast bedankt,
JanWillem

Laatst bewerkt:
Goed dat je toch weer met dit onderwerp gestart bent!
Toch een vraag, in de testgegevens van Triton die je plaatst mis ik telkens de Kh en de po4, eventueel silicaat?
Wil mijn water opsturen om te testen, anionen en kationen de combi of pro.
Welke tests kan ik de eerste keer het beste laten doen?
Alvast bedankt,
JanWillem

Tiriton meet de aanwezigheid van stoffen (elementen) Kh net als Ph is geen stof.
Tegen mij zei hij dat hij dat niet hoeft te meten omdat bestaande testjes van bv Salifert goed genoeg zijn.

Idd ray

Geen kalkreactor scheelt reactor , vulling, stroom
Als het goed is ben je idd goedkoper uit en minder werk denk ik

Dat ligt eraan waar je je vulling koopt, koraalbreuk koop je al voor 3-4 euro de kg. Als het gaat om de kosten van CO2 gas, dat moet je nóóit bij een zeewinkel kopen maar bij een drankenhandel. Je betaald dan 25 euro voor 6-7 kg vulling, daar doe je een jaar tot anderhalf mee.

Als het gaat om besparing van stroom van een reactor die kun je wegstrepen tegen de stroom van de lamp of de toevoegingen, dus daar bespaar je niets. Een reactor gebruikt gemiddeld slecht 10watt.

En als het gaat om minder werk te krijgen, schaf dan een soort dastaco principe reactor aan. Je hoeft dan helemaal niets te doen. Dat ding ontlucht zichzelf en met een draai aan de knop verhoog je de CA en KH, easy does it.

Back
Bovenaan