Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De inbouwbak van Hans

Hai hans

ziet er allemaal mooi uit man !

maar ik zit zo te kijken naar je foto's

en je tafel maar je heb helemaal geen midden poten vind je dat niet te link of is het stevig zat zo ?? :confused:

dat vroeg ik me even af

Grtz Michel

Dank Michel voor je complimenten.

Inderdaad een hele goed opmerking.. Nadat mijn aquarium gevuld was en na zo'n twee dagen draaien heb ik de dwarsligger gecontroleerd en bleek hij inderdaad (ondanks dat het hardhout is) zo'n drie mm doorgezakt (en dus onder spanning). Nou staat mijn aquarium voor de helft van zijn gewicht op mijn spouwmuur en grotendeels voor de andere helft op de twee staanders (en uiteraard is het gewicht verdeeld middels de betonplex plaat) maar toch..

Heb dus toen toch maar gestut en ben inmiddels een tussenpoot aan het maken die ik eventueel makkelijk weg kan halen mocht ik ooit de sump moeten vervangen.

Mooi project hoor ikzelf heb een vergelijkbaar project en gaat super. Mijn bak is 80 diep en ik kan er van de voorkant niet bij. En met wat tools is er een hoop mogelijk. Het enige waar ik een beetje over twijfel en ook zorgen over heb is je frame die natuurlijke producten gaan en blijven werken.dus hoop dat dat goed zal blijven gaan. We zitten niet tever uit elkaar dus zullen elkaar heus is treffen. Succes verder dennis

Graag gedaan :)

Oke dan daar was ik dus al bang voor.
maar goed dat je zelf er ook naar gekeken heb
je kan er beter nu achter komen, dan als hij helemaal vol staat met mooie dingen ;)

ik zal zeggen su6 ! en ik zal je blijven stalken HOOOR :cool:

vanvelzen zei:
Dank Michel voor je complimenten.

Inderdaad een hele goed opmerking.. Nadat mijn aquarium gevuld was en na zo'n twee dagen draaien heb ik de dwarsligger gecontroleerd en bleek hij inderdaad (ondanks dat het hardhout is) zo'n drie mm doorgezakt (en dus onder spanning). Nou staat mijn aquarium voor de helft van zijn gewicht op mijn spouwmuur en grotendeels voor de andere helft op de twee staanders (en uiteraard is het gewicht verdeeld middels de betonplex plaat) maar toch..

Heb dus toen toch maar gestut en ben inmiddels een tussenpoot aan het maken die ik eventueel makkelijk weg kan halen mocht ik ooit de sump moeten vervangen.

Hoi Dennis,

Ben er zelf niet zo bang voor (frame is gemaakt door mijn vader en die kan timmeren...) maar neem de waarschuwing ter harte. Aangezien je de tweede aquariaan bent (naast Michel) die me ervoor waarschuwt is regelmatige controle dus op zijn plaats.

en weer (een klein stukje) verder in de tijd : 23 December

Vandaag gaat het dan toch gebeuren: het steen en water erin.

Allereerst nog een onvolkomendheidje wegwerken aan de RVS lijst (éénvoudig op te lossen met wat goede Montagekit en stutten met piepschuim; zie rechts) en daarna de techniek afbouwen (de missende kalkreactor, PVC werk etc.).

Daarna gaat Harry Verloop stapelen: dit doet hij droog in tegenstelling tot een hoop aquarianen hier.
Ik had wel voorgewerkt en er staat reeds 450L Osmose zeewater klaar in drie tonnen en al op temperatuur. De rest (helaas te weinig capaciteit om alles voor te werken) dan maar met koud en warm leidingwater.

Totaal hebben we de beschikking over 144Kg Levend steen en zo'n 60 Kg vulsteen. Voor zover ik er verstand van heb, lijkt de kwaliteit OK. Mooie grillige steen (voor luchtige stapeling); veel platte stukken voor mooie plateaus en zichtbaar leven (wieren, krabbetjes in de doos en wat wormen)

Bijlagen

• steen in dozen dicht.jpg
    steen in dozen dicht.jpg
    49 KB · Weergaven: 50
  • steen in doos.jpg
    steen in doos.jpg
    62 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:
Vooraf de opstelling doorgenomen, waar willen we de doorkijkjes, waar moeten de grotten komen en waar willen we het atol?

Daarna gaan we samen aan de slag (zonder aquascape en/of PVC); alles gewoon goed puzzelend op zijn plek proberen te leggen; het valt of staat met een stabiele basis. Mocht achteraf blijken dat er nog stenen niet goed liggen is het iig makkelijk achteraf te wijzigen; aquascapen kan altijd nog.

Harry doet het stapelwerk (en dat kan hij....) en ik geef aan, check en geef weer aan (ook niet onbelangrijk)

Bijlagen

• harry aan de stapel 2.jpg
    harry aan de stapel 2.jpg
    82,6 KB · Weergaven: 51
  • harry aan de stapel.jpg
    harry aan de stapel.jpg
    41,2 KB · Weergaven: 59
Lunchtijd (ook al is hier weing tijd voor). Hierbij de tussenstand:

Bijlagen

• tussenstandje.jpg
    tussenstandje.jpg
    57,5 KB · Weergaven: 87
Het gaat veel sneller dan ik ooit gedacht had. Een kleine uurtje na de lunch zijn we klaar.

Méér dan tevreden; Streamers zijn prachtig weggewerkt, Mooie plateau's voor toekomstige koralen, verstopplekken, doorkijkjes en een prachtig atol erin.

Ook mijn zoons gelukssteen (heeft ie zelf uit zee gevist in Kroatië) heeft zijn plekje (vooraan rechts)

Bijlagen

• helemaal blij mee.jpg
    helemaal blij mee.jpg
    55,1 KB · Weergaven: 119
Na het stapelen zijn we gaan vullen met de reeds klaargemaakte 450 L Osmosewater, (al op temperatuur en zout) en de rest met warm en koud leidingwater, direct klaargemaakt met zout in de sump, meten en weer doorpompen.

Alles bijelkaar was het vullen appeltje/eitje; het heeft misschien maar zo'n 45 minuten in beslag genomen.
Uiteraard een troebele bak maar dat moet snel weg trekken. Nu nog wat techniek werkzaamheden (noodoverloop in elkaar fabrieken, osmosevlotters installeren en afstellen, instellen en in bedrijf stellen van de techniek etc.)

Het is inmiddels avond dus de heldere bak zien we de volgende dag wel...

Bijlagen

• lekker troebel.jpg
    lekker troebel.jpg
    30,7 KB · Weergaven: 51
De volgende dag (avond): inderdaad glashelder. (de kinderen vinden de computer alweer interessanter....)

Bijlagen

• in de kamer.jpg
    in de kamer.jpg
    35,5 KB · Weergaven: 138
Heel erg strak, echt mooi!
Maar even een vraagje, waarom heb je gevuld met delen leidingwater? Ik heb ook een tijdje leidingwater gebruikt wat nu heeft gezorgd voor kiezelwieren. Best lastig want die algen zijn niet om aan te zien in een rifbak. Hoop het nu op te lossen met veel verversen en alleen nog maar osmosewater en natuurlijk zeewater te gebruiken in de hoop dat de silicaten snel op zijn. :(

Echt een hele mooie bak! Hele mooie techniek ook. Gaat wel goedkomen denk ik.
1 klein puntje: Persoonlijk vind ik de tussenstand qua opbouw van de stenen mooier als het eindresultaat;) .(Maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak)

Dat ziet er zeker strak uit zeg:goed:

Gelukkig had je nagedacht over het onderhoud.

Die lijst,is dat masief strip,of is dat omgezet plaat.
Jammer dat je zo ver woont,ik had het graag in het echt gezien.

Ga zo door Hans

Krammetje zei:
Heel erg strak, echt mooi!
Maar even een vraagje, waarom heb je gevuld met delen leidingwater?
Hoi, alleen maar een kwestie van capaciteit. Had maar drie tonnen ter beschikking (in totaal 450L) om osmose te maken en er moest in totaal zo'n 900L in. Ga wel regelmatig waterwissels toepassen (en bijvullen uiteraard) met alleen maar osmosewater

Peter H. zei:
1 klein puntje: Persoonlijk vind ik de tussenstand qua opbouw van de stenen mooier als het eindresultaat;) .(Maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak)
Peter, ik kan je verzekeren dat het eindresultaat mooier is dan de tussenstand maar geef toe dat het op de foto anders lijkt. (het eindresultaat oogt nogal massief door gebrek aan diepte op de foto, maar is in werkelijkheid heel luchtig) Het atol staat geheel vrij en je kijkt er van alle kanten langs. Zal eens proberen dat op de gevoelige plaat vast te leggen

E.T.H zei:
Die lijst,is dat masief strip,of is dat omgezet plaat.
Jammer dat je zo ver woont,ik had het graag in het echt gezien.
Eric, de lijst is inderdaad omgezet plaat (en dus redelijk licht en dun) maar door het gebogen kantje aan de buitenkant oogt het massief (zo'n halve centimeter)

En Bunschoten is ook weer niet het andere eind van Nederland, dus als je in plant in de buurt te zijn; laat het dan maar weten. Kan altijd wel tips gebruiken van aquarianen met ervaring!

Mijn bak van links naar rechts... (en voordat de bruinalg zijn intrede deed)

Bijlagen

• bak links.jpg
    bak links.jpg
    85,6 KB · Weergaven: 56
  • bak midden.jpg
    bak midden.jpg
    80,8 KB · Weergaven: 50
  • bak rechts.jpg
    bak rechts.jpg
    87,3 KB · Weergaven: 52
Ziet er allemaal goed doordacht uit. Erg mooi :).

Ik hoop dat de opbouw stevig genoeg staat.
Voor de zekerheid zou ik een aantal delen aan elkaar vastmaken met cement.
Met het plaatsen van koralen kun je nog wel eens iets in laten storten.
Al enig idee welke dieren je wilt gaan houden?

Back
Bovenaan