Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De inbouwbak van Hans

vanvelzen zei:
Hoi Peter,
Ik heb mijn anemoonvisjes pas sinds 21 maart dus ze hebben hun nieuwe huisje in mijn bak redelijk snel betrokken. Ze kwamen bij de winkelier echt uit een aqua die vol stond met grote anemonen en we hebben deze twee visjes echt tussen de tentakels vandaan moeten vangen. Ze waren het dus wel al gewend om een huisje te hebben (ook al is dit geen garantie).
Ik zie ze toch bij veel winkeliers in een kale bak zitten en dan weet je het eigenlijk nooit of ze het een keer gaan doen.
Ik weet het, ik vind anemoonvisjes zeer mooi, maar het grote nadeel ervan is dat je dan bijna verplicht bent om een anemoon erbij te kopen. Als ik nou zeker wist dat ze in mijn paddestoel zouden huisvesten was de keus zo gemaakt. Anemoonvisjes zonder anemoon/surrogaathuisvesting vertonen anders geen natuurlijk gedrag , weet ik uit ervaring.

Gisterenmiddag nog een paar mooie aankopen gedaan bij de open dag van Verloop in Hazerwoude:
Een Pocillipora, een Stylophora,
een Diadema egel (voor mijn Kauderni's),
een Perziche Blennie (Ecsenius Midas)
en de vis die ik altijd al een prachtig dier heb gevonden: een Blauwe trekkersvis (Odonus Niger).

Er zat een prachtig exemplaar van een centimeter of 5/6 dus nog niet te groot. Kan die bij mij lekker groeien... Ik krijg hem nog niet mooi op de foto maar je kan hem al zien op het laatste gedeeltelijke overzichtsplaatje.

Bijlagen

• mini-IMG_2814.jpg
    mini-IMG_2814.jpg
    235,6 KB · Weergaven: 10
  • mini-IMG_2815.jpg
    mini-IMG_2815.jpg
    235,5 KB · Weergaven: 8
  • mini-IMG_2819.jpg
    mini-IMG_2819.jpg
    213,5 KB · Weergaven: 11
  • mini-IMG_2826.jpg
    mini-IMG_2826.jpg
    346,4 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Mooie dieren bijgehaald hans. Zorg wel dat alles goed vast staat met je diadem egel. Die gooit echt alles om. Spreek uit ervaring. Er komt nu inderdaad wat kleur in. Super

Hai Hans, de naam Verloop mag weer vermeld worden, zij zijn inmiddels weer adverteerder op ons forum ;) .

Je hebt de laatste tijd prachtige aankopen gedaan :goed: , de Perzische blennie is hier thuis nog steeds een van de favoriete vissen.

Succes met de trekkersvis (ik zit zelf aan een koppel blauwkeel trekkersvissen te denken ;) , maar ik moet er nog wat verder op inlezen of dat wel verstandig is)

dakine zei:
Mooie dieren bijgehaald hans. Zorg wel dat alles goed vast staat met je diadem egel. Die gooit echt alles om. Spreek uit ervaring. Er komt nu inderdaad wat kleur in. Super
Dank Dennis,
Alles staat idd goed vast (hoop ik) want de reputatie was me bekend (zeker als die nog wat groter wordt)...

MarjanH zei:
Hai Hans, de naam Verloop mag weer vermeld worden, zij zijn inmiddels weer adverteerder op ons forum ;)
Da's mooi; had dat nieuwtje even gemist... Ga er altijd graag naar toe en ben zeer tevreden over de service en kwaliteit van de levende have

MarjanH zei:
de Perzische blennie is hier thuis nog steeds een van de favoriete vissen.
Het is inderdaad een heel leuk beest... Beweegt anders dan de andere, heeft een grappig kopje met die sprietjes er boven op en komt altijd guitig vanuit een gat in het steen om het hoekje kijken. Daar vliegt ie met een noodvaart achterwaarts in bij onraad maar hij laat zich over het algemeen veel "vol in het zicht" bekijken!

Eigenlijk gaat alles fantastisch alleen de temperatuur blijft een bron van zorg....
's Morgens is de temperatuur vh water zo rond de 25,5; 's avonds heb ik al 27,3 gemeten.

Heb vanmorgen een grote ventilator geplaatst en via de tijdklok aangesloten op de stekkerdoos van de HQI (ze gaan dus tegelijk aan en uit). Helaas kan ik de ventilator niet al te dichtbij plaatsen om praktische redenen, maar heb toch redelijk veel luchtverplaatsing onder mijn lamp gerealiseerd.
Zojuist de temp nagekeken en toch nog 26,8... :confused:

Wordt dus op zeker een koeler binnenkort

Zomaar weer eens een paar foto's:

Bijlagen

• mini-IMG_2868.jpg
    mini-IMG_2868.jpg
    127,2 KB · Weergaven: 8
  • mini-IMG_2856.jpg
    mini-IMG_2856.jpg
    168,4 KB · Weergaven: 11
  • mini-IMG_2813.jpg
    mini-IMG_2813.jpg
    191 KB · Weergaven: 12
  • mini-IMG_2834.jpg
    mini-IMG_2834.jpg
    149,4 KB · Weergaven: 11
En nog een paar...

Bijlagen

• mini-IMG_2843.jpg
    mini-IMG_2843.jpg
    106,5 KB · Weergaven: 9
  • mini-IMG_2860.jpg
    mini-IMG_2860.jpg
    227,2 KB · Weergaven: 13
  • mini-IMG_2831.jpg
    mini-IMG_2831.jpg
    332,6 KB · Weergaven: 12
  • mini-IMG_2838.jpg
    mini-IMG_2838.jpg
    301,3 KB · Weergaven: 24
Heb lang nagedacht over de aanschaf van de roodtandtrekker, maar ik wilde er toch heel graag ééntje. Nu schijnt het met deze soort wel mee te vallen; het is iig de vredelievendste van alle trekkers en vaak / meestal reefsafe... Op oudere leeftijd heeft ie wel eens trek in een garnaaltje, maar dat heb ik ook wel eens.

Ik heb er 7 garnalen inzitten (2x poets, 2x bloed en 3 pepermunt) maar die zijn momenteel bijna net zo groot als de Trekker zelf dus verwacht niet al teveel problemen. Sterker nog; hij maakt momenteel veelvuldig gebruik van de wasstraat (foto niet grandioos maar geeft een beeld)

Bijlagen

• 090413_wassen_poetsen_maar_drogen_hoeft_niet_178.jpg
    090413_wassen_poetsen_maar_drogen_hoeft_niet_178.jpg
    63,7 KB · Weergaven: 14
vanvelzen zei:
Eigenlijk gaat alles fantastisch alleen de temperatuur blijft een bron van zorg....
's Morgens is de temperatuur vh water zo rond de 25,5; 's avonds heb ik al 27,3 gemeten.

Heb vanmorgen een grote ventilator geplaatst en via de tijdklok aangesloten op de stekkerdoos van de HQI (ze gaan dus tegelijk aan en uit). Helaas kan ik de ventilator niet al te dichtbij plaatsen om praktische redenen, maar heb toch redelijk veel luchtverplaatsing onder mijn lamp gerealiseerd.
Zojuist de temp nagekeken en toch nog 26,8... :confused:

Wordt dus op zeker een koeler binnenkort
Hans, alhoewel je grote schommelingen in temperatuur maar beter kan voorkomen, kan je eventueel de nacht temperatuur rustig afbouwen naar zo rond de 24°C. Ik zit zelf op 24,2 's nachts. Loopt de temperatuur 's avonds ook niet zo ver op... Tis maar een tip ;)

Helemaal mee eens Edwin, maar helaas wordt de temperatuur niet kouder... Heb één van mijn verwarmingen al een heel tijdje uit staan en de ander ingesteld op 23°C, dus die springt als het goed is nooit aan. Misschien heb ik mijn garage toch te goed geïsoleerd...

Ik ben nu wel zo ver dat ik mbv de ventilator de temperatuur aan het eind van de dag rond de 26°C kan houden, maar goed, het is ook nog geen zomer.
Ik heb momenteel een offerte opgevraagd voor een Resun cl650 koeler. Iemand ervaring met dit apparaat op een watervolume van zo'n bruto 1000L?

vanvelzen zei:
Helemaal mee eens Edwin, maar helaas wordt de temperatuur niet kouder... Heb één van mijn verwarmingen al een heel tijdje uit staan en de ander ingesteld op 23°C, dus die springt als het goed is nooit aan. Misschien heb ik mijn garage toch te goed geïsoleerd...

Ik ben nu wel zo ver dat ik mbv de ventilator de temperatuur aan het eind van de dag rond de 26°C kan houden, maar goed, het is ook nog geen zomer.
Ik heb momenteel een offerte opgevraagd voor een Resun cl650 koeler. Iemand ervaring met dit apparaat op een watervolume van zo'n bruto 1000L?
Hai hans
ik heb zelf de Resun RE-CL-300 koeler en ben er zeer tevreden over
me vriend red Devil die heb de cl650 en die hoor ik ook niet klagen ;)

ik denk meld het ff
GrTz Michel

Zojuist dan toch bij Verloop mijn bestelde koeler afgehaald; een Resun 650 + een pomp (Eheim 1260) en wat meters slang. Ga ik morgen maar eens kijken hoe ik alles aangesloten krijg, ik had al wel begrepen dat er een Chinese handleiding bij zit dus dat moet goedkomen.. :rolleyes:

Verder zat er een prachtig gekleurde Madarijn Pitvis man en een stoere Rifwachter. Na wat wikken en wegen toch maar meegenomen; mijn visbestand komt nu aardig in de buurt van wat ik voor ogen had...

NU aan vissen:
1 Vossekop Siganus Unimaculatus
1 Gestreepte Rotsspringer Salarias Fasciatus
2 Gele Zeilvin Dokter Zebrasoma Flavescens
1 Zeilvin Doktersvis Zebrasoma Veliferum
1 Picasso Doktersvis Paracanthurus Hepatus
2 Aalgrondels Pholidichthys Leucotaenia
1 Gewone Poetsvis Labroides Dimidiatus
1 Gebande Doktersvis Acanthurus Triostegus
2 Anemoonvisje Amphiprion Ocellaris
2 Juweelkardinaalbaars Pterapogon Kauderni
1 ZandhappertjeValenciennea Puellaris
1 Blauwe Trekkersvis Odonus Niger
1 Perzische Blennie Ecsenius Midas
1 Rifwachter Calloplesiops Altivelus
1 Mandarijn PitvisSynchiropus splendidus

en lagere dieren:
1 Zeehaas Dolabella Auricularia
1 Turboslak Astraea caelata
2 Roodpoot Heremietkreeft Paguristes Cadenati
2 Mespilia Zeeëgel Mespilia Globulus
2 Bloedgarnaal Lysmata Debelius
2 Poetsgarnaal Lysmata Amboinensis
2 Zandzevende zeester Archaster Angulatus
1 Gemarmerde Slangster Ophiolepis superba
1 Derasa Doopvontschelp Tridacna Derasa
3 Pepermuntgarnaal Lysmata Wurdimanni
1 Percnon Krab Percnon Gibbesi (heb deze overigens al lang niet meer gezien)
1 Diadema zeeëgel Diadema setosum

Ik ben net klaar met mijn koeler installatie; appeltje / eitje, ondanks de Chinese handleiding en wat summier Engels hier en daar.
Laat de zomer maar komen! :cool:

Verder lekker wat onderhoud gedaan, geschrobt, geborsteld, water ververst en supplementen toegevoegd. Ook eindelijk eens al mijn electra op orde gebracht: stekkers gelabeld, alles bij elkaar gebonden; het ziet er weer lekker strak uit achter in mijn hok...

Ziet er goed uit Hans. Mooi visbestand. :goed:
Hoe doet de triostegus het bij jou m.b.t. het eten van algen?
Hoe heb je de koeler aangesloten? Via de opvoer of andere pomp?
Heb er zelf ook 1 aangeschaft, maar nog niet aangesloten. :)

Hoi Hans,

Welke toevoegingen gebruik je zoal na een goede 4 mnd na het plaatsen van je aquarium?
Lijkt me eigenlijk een beetje overbodig om nu al te starten met toevoegingen aangezien er in de meeste soorten zout de meeste elementen inzitten die een aquarium nodig heeft.
Door deze gedachte heb ik dan ook deze vraag gesteld.

Grtz

vanvelzen zei:
Ik ben net klaar met mijn koeler installatie; appeltje / eitje, ondanks de Chinese handleiding en wat summier Engels hier en daar.
Laat de zomer maar komen! :cool:

Verder lekker wat onderhoud gedaan, geschrobt, geborsteld, water ververst en supplementen toegevoegd. Ook eindelijk eens al mijn electra op orde gebracht: stekkers gelabeld, alles bij elkaar gebonden; het ziet er weer lekker strak uit achter in mijn hok...

MDJ - Mike zei:
Ziet er goed uit Hans. Mooi visbestand. :goed:
Hoe doet de triostegus het bij jou m.b.t. het eten van algen?
Hoe heb je de koeler aangesloten? Via de opvoer of andere pomp?
Heb er zelf ook 1 aangeschaft, maar nog niet aangesloten. :)
Hoi Mike,

Naar mijn mening is de Triostegus de meest actieve algeneter (naast de salarias) die ik heb; ik zie hem echt de hele dag als een bezetene van de stenen en achterwand plukken. Het is ook een bijzonder vriendelijke dokter; totaal niet aggressief. Overigens wel beter om er meer dan één te houden (scholenvis) ook al heb ik dat zelf niet.

Ik heb de koeler aangesloten middels een extra pomp (Eheim 1260). Ik had hem middels een bypass ook aan kunnen sluiten via mijn opvoerpomp, maar dat zou toch teveel vermogen van deze pomp (en dus stroming) weghalen. De koeler die ik heb (Resun 650) heeft toch zo'n 1500 liter p/u nodig.

jelle'ke zei:
Hoi Hans,

Welke toevoegingen gebruik je zoal na een goede 4 mnd na het plaatsen van je aquarium?
Lijkt me eigenlijk een beetje overbodig om nu al te starten met toevoegingen aangezien er in de meeste soorten zout de meeste elementen inzitten die een aquarium nodig heeft.
Door deze gedachte heb ik dan ook deze vraag gesteld.

Grtz
Hoi Jelle'ke,
Ik gebruik Biogro (wekelijks 30ml van elke fles) en verder voeg ik om de dag een klein beetje Magnesium toe (Tropic Marine) en Strontium (wekelijks 20ml van Salifert).
Het zout dat ik gebruik (Reef Crystals) voorziet idd in de meeste toevoegingen maar ik vind zelf de magnesium toevoeging van dit zout aan de zuinige kant.
Met wekelijkse waterverversingen van zo'n 100L (op 1'000 bruto totaalvolume) en de regelmatige toevoeging van TM, hou ik mijn magnesium op zo'n 1'380mg/L

hai hans werk je Koeler Goed ;)
ik denk het wel :goed:

ps kijk ook is naar het dag boek van red Devil

dat is die bak waar ik het over had !

Grtzzzzzz Michel

Michel,

Was even wat aan het vogelen met de instelling van het apparaat daar het even duurde voordat ik erachter kwam dat hij niet eerder aanslaat dan 2ºC boven de ingestelde temperatuur. Daar ik hem had ingesteld op 26.5ºC zou dat betekenen 28.5ºC en dat is wat aan de hoge kant.
Ik heb hem nu ingesteld op 25ºC dus zodra mijn water de 27 graden aantikt spring hij aan en koelt het water naar zo'n 26 graden en dat gaat redelijk rap moet ik zeggen (heb hem gisteren even uitgeprobeerd)

Zal eens kijken op je maat zijn dagboek...

Back
Bovenaan