Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Die onbalans wou ik dan ook doorbreken met een laatste waterwissel volgens DSR. Fit is goed gelukt duidelijk, maar kon dus nog niet bepalen wat het verbruik was.
Als ik van 4 tot 7 dagen meetinterval uit wil gaan wil ik op zn minst weten wat ik ongeveer moet toevoegen.
Met de gedachte dat ik dan 'morgen' wel een indicatie heb ben ik gaan meten. Geen paniek dus maar wel de rijzende vraag hoe het kan dat er geen gebruik is terwijl alles verder doet wat t moet doen.
ik ga nu wel met intervallen meten het gaat zeker goed komen.
Zie elke dag vooruitgang.

Mooi.. het gaat goed komen, dat zie ik nu al, want je heb de juiste instelling. De wil om te slagen en de wil om er wat voor te doen. Het enige is dat je dit moet kunnen doseren, om het op lange termijn vol te houden. Het is tenslotte een lange termijn hobby, wil je er echt optimaal rendement (genot) uit halen.

greetings, GlennF

Ik ben sinds woensdag over gestapt op DSR.....

Ik moet wel toevoegen dat ik de kleuren beter uit vind komen dus maak me niet echt ongerust maar is toch vreemd?!?!

Whow, een zichtbare kleurverbetering binnen 3 dagen na overstap op een ander systeem?
Zonder wat af te doen aan de aardige toepasbaarheid van DSR voor een groep aquarianen, lijkt me dat toch meer een placebo-effect.:)

Whow, een zichtbare kleurverbetering binnen 3 dagen na overstap op een ander systeem?
Zonder wat af te doen aan de aardige toepasbaarheid van DSR voor een groep aquarianen, lijkt me dat toch meer een placebo-effect.:)

Hoi anthony,
Het is mogelijk bij nutrients controle binnen 3-4 dagen effect te zien.
b.v. bij toediening van po4 en no3.
Ook bij ijzer toedienen heb ik dit gezien.

Waar er aangenomen word dat alles langzaam gaat in de ontwikkeling van een aquarium, klopt dat ook. De processen zijn langzaam en doorlopen een cyclus. Maar als je de mogelijkheid heb om deze processen direct aan te sturen zal ook de reactie versneld worden uitgevoerd , omdat je ingrijp in het opbouw van 't process.
V.b. tekort aan fosfaat
Het verhogen hiervan kan met meer voeren, echter eer het consistent meetbaar fosfaat wordt ben je een paar dagen verder (soms langer). Dus per definitie duurt dit proces xx +4 dagen.
xx omdat je niet weet wanneer het meetbaar/beschikbaar wordt.
Bij "onnodig" meer voeren stijg je nitraat en detritus met een x factor mee. Als je reeds daar problemen me heb is dat ook ongewenst.

Met name de scenio's waarbij de koralen in stress leefden, is door toediening van de juiste stoffen dit effect waar te nemen.
Verdieping van kleuren (3-4dgn) en poliep expansie(1dg) zijn de eerste signalen. Groei is pas na 7 dagen zichtbaar. Stucturele veranderingen pas na 3-4 weken. Metamorfose na 3-4 maanden.

In het geval van jeroen was er stress door fluctuatie in water waarden die hij niet onder controlle kreeg.
Ergens staat er een topic over woeker sponsen en hoe dat afgelopen is...
Dus het scenario is niet ondenkbaar.
Natuurlijk is een placebo werking niet uit te sluiten.

time will tell.......

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
ach gut, ben ik ineens onderdeel van spot?
makkelijk oordelen van een afstand en je bent niet eens bekend met gang van zaken. Ik heb altijd geleerd dan fatsoenlijk mijn mening voor me te houden.
Ja inderdaad Anthony zichtbare kleurverbetering.......
We zijn ondertussen trouwens n week verder en dat is dus 7 dagen. En dus met geweldig resultaat of jij het nu gelooft of niet.

Ik ben iig erg tevreden over resultaat van DSR en feedback van Glennf.
Bedankt Glenn!

makkelijk oordelen van een afstand en je bent niet eens bekend met gang van zaken. Ik heb altijd geleerd dan fatsoenlijk mijn mening voor me te houden.
We zijn ondertussen trouwens n week verder en dat is dus 7 dagen. En dus met geweldig resultaat of jij het nu gelooft of niet.

Bedankt Glenn!

Beste Jeroen,

Met verbazing neem ik kennis van je reactie. Ik heb geen idee wat je je inbeeldt of welke gedachtenkronkel je hebt moeten maken om tot het opstellen van dit bericht te komen. Ben vroeger je veel gepest?
Waar ik op reageerde was een bericht geplaatst binnen pakweg 78 uur na de start van een methode. Processen in het houden van een zeeaquarium verlopen doorgaans langzaam. Uitzondering hierop is natuurlijk poliepexpansie. Voor de verandering van kleuren is de aanmaak van pigment nodig, dan wel een verandering in het gehalte zooxanthellen. Processen die zich niet voltrekken in de tijd dat een keer met je ogen knippert. De kleurverandering van bv de Acro's soorten in mijn bak vragen beduidend meer tijd dan jouw 3 dagen. Wat mij betreft is de kans dus levensgroot dat een waarneming van veranderende kleur binnen het genoemde tijdsbestek, in dezelfde categorie valt als jezelf inbeelden dat je met onze gebrekkige testsetjes, middels 2 metingen met een tussentijd van 24uur, het dagverbruik zou kunt bepalen.
Maar goed als jij het anders beleeft is dat natuurlijk prima! Beleving, dat is toch immers waar het ook n deze hobby allemaal om draait?
Veel succes in deze hobby.

Laatst bewerkt:

Bedankt Glenn!

Het is meestal slimmer om wat vriendelijker te reageren …. als je binnenkort nog eens een vraag hebt zijn meer mensen bereid je te helpen …. het is maar een vrijblijvende tip hoor :)

als we elk reactie als positieve inbreng zien, wordt vanzelf de dialoog positief (state of mind)
mensen die een negatieve inslag hebben vallen op den duur vanzelf door de mand.
in dit geval mag ik aannemen dat anthony zichzelf al ruim bewezen heeft een positive houding te hebben en altijd behulpzaam is. dus zijn opmerking is ook oprecht" bedoeld.
Als we samen een dialoog starten komt er wat moois uit, als we steeds in de verdediging moeten komt er oorlog.... open staan voor de mening van anderen maakt het verschil hierin.

Bedankt Glenn!

Beste Anthony,

Mijn excuses. Het was niet mijn bedoeling om je aan te vallen en vind het vervelend als het zo op je over is gekomen.
Ik vond jouw reactie wel wat kleinerend, terwijl ik alleen ook de positieve ervaring deel die bijkomstig is aan iets waar ik mijn twijfels over had. Je reactie is dan ook geen hulp naar de vraag waar het om ging en maakte het feit dat ik ook iets positiefs ervaar ongeloofwaardig.
Ik wil toelichten dat t in mijn aquarium nooit echt aan kleur heeft ontbroken maar het laatste jaar veel schommelingen heb gehad. Hierdoor was het dus het een of ander koraal wat niet optimaal meer stond maar dus nooit meer alles optimaal op hetzelfde moment. Dit was dan ook de hoofd beweegreden om over te gaan op DSR.
Sinds invoer van DSR zie ik dat dus gelukkig weer wel of dit snel is of niet weet ik niet, mijn koralen herstellen gelukkig altijd snel blijkbaar en vooropgesteld dat t mij aan kleur nooit ontbroken heeft.
Ik ben nu 5 jaar met de hobby bezig maar vind t moeilijk om hulp te vragen en dit is gelukkig nooit veel nodig geweest.

Ik twijfel niet aan je staat van dienst op t forum en hoop ook in de toekomst nog iets positiefs van je op te mogen steken.

Met vriendelijke groet Jeroen

Mooi.. het gaat goed komen, dat zie ik nu al, want je heb de juiste instelling. De wil om te slagen en de wil om er wat voor te doen. Het enige is dat je dit moet kunnen doseren, om het op lange termijn vol te houden. Het is tenslotte een lange termijn hobby, wil je er echt optimaal rendement (genot) uit halen.
Thanks Glenn!!
De wil om te slagen is er zeker. Ik geniet van onze hobby en zeer zeker de aanblik ervan. En dat wil ik ook op lange termijn kunnen doen.
Ik ga wat minder 'zenuwachtig' meten, beginnend met 4 dagen interval. Met de huidige Ca KH en Mg waardes kan t wel wat hebben.

Groet Jeroen

greetings, GlennF

Goed te weten dat je met die waarden geen problemen ziet.... wat is daarbij je po4 en no3?

Als je je aquarium kent kan je op een gegeven moment de waarden voorspellen, die je dan weer bevestigd ziet in de koralen. Je heb dus steeds meerdere aanknooppunten met de periodieke metingen als failsafe.

Vertel eens hoe je de hystrix gebruikt en waar je op let...

greetings, GlennF

Als mijn hystrix en ook me roze hyacinthus donker word dus meer paars bruin en de groeipunten verdwijnen dan weet ik dat me fosfaat richting de 0,16 gaat en als die fel roze word dan weet ik dat die zo goed als 0 is dus een fosfaat tekort en mijn fosfaat vind ik eigenlijk de belangrijkste om te meten.
Nu heb ij mijn fosfaat al tijd in de gaten gehouden gehouden en de bevestiging met. Het testsetje gekregenImageUploadedByTapatalk1414607077.667641.jpg hier zie je dat me hyacinthus paarsig is ImageUploadedByTapatalk1414607143.910701.jpg en ook me hystrix op deze foto's zat mijn fosfaat rond de 0,20

ImageUploadedByTapatalk1414607202.134311.jpgImageUploadedByTapatalk1414607228.385211.jpg

En op deze foto's waren de waardes netjes rond de 0,08

Beste glenn,

Een heel verhaal om door te nemen. Ik lees bv dat je ijzerchelaat gebruikt om fosfaat te verlagen.
Mijn vraag is nu. Waarom ijzerchelaat en niet bv ijzerchloride wat ook goed oplosbaar is.

Beste glenn,

Een heel verhaal om door te nemen. Ik lees bv dat je ijzerchelaat gebruikt om fosfaat te verlagen.
Mijn vraag is nu. Waarom ijzerchelaat en niet bv ijzerchloride wat ook goed oplosbaar is.

Daar kan ik geen antwoord op geven, omdat ik daar niet me getest heb. Het is goed mogelijk dat dit ook toepasbaar is voor het doel. Ik heb 1 principe en dat is dat ik geen uitspraken doe over onderwerpen waar ik geen persoonlijke ervaringen me heb opgedaan, ongeachte of het een algemeen bekend feit is.
Fe+ chelaat is iets wat ik al langer gebruikte voor een ander doel, maar per toeval ontdekte ik de fosfaat verwijderings capaciteten . Sindsdien is de primaire toepassing van Fe+ ook fosfaat verwijderaar.
greetings, GlennF

Ik word gek van me fosfaat ik voeg nu 2 keer per dag 0,15 ppm ijzer toe alleen krijg me fosfaat niet onder de 0,14 ppm en zit meer tegen de 0,2 aan iemand nog tips of ideeën

Ik word gek van me fosfaat ik voeg nu 2 keer per dag 0,15 ppm ijzer toe alleen krijg me fosfaat niet onder de 0,14 ppm en zit meer tegen de 0,2 aan iemand nog tips of ideeën

Welke ijzer gebruikt je stefan?
Wat is je ph en wat gebruik je verder......

greetings, GlennF

Misschien ook niet geheel onbelangrijk in dit verhaal.

Hoe laag is je nitraat, als deze erg laag is zal je fosfaat ook niet gaan zakken.

groet
Adri

Welke ijzer gebruikt je stefan?
Wat is je ph en wat gebruik je verder......

greetings, GlennF

Ik gebruik niks anders alleen Fe plus en mijn nitraat zit rond de 1 denk ik Wist wel dat als je fosfaat laag was je nitraat niet omlaag ging maar Anderson wist ik niet

Fe bind fosfaat direct en het neerslag wordt uit gefiltert of afgeschuimd.
De chelator die meekomt met het ijzer is een koolstof bron en zal dus ook op die wijze zowel nitraat als fosfaat omlaag helpen brengen.
Alhoewel sommigen geloven dat zolang er één van beide meetbaar is het beschikbaar blijft , geloof ik in het zoveel mogelijk in balans (juiste verhouding) brengen van de waarden (binnen de marge van het toelaatbare). Daarmee denk ik dat diverse processen (die we niet direct kunnen beredeneren) beter op elkaar afgestemd worden. (dat is en persoonlijke mening die tot nu toe het het beoogde effect waar maakt)

Ik gebruik niks anders alleen Fe plus en mijn nitraat zit rond de 1 denk ik Wist wel dat als je fosfaat laag was je nitraat niet omlaag ging maar Anderson wist ik niet

er zijn inmiddels een paar geval bekend , waarbij het gebruik van biopelletes (i.c.m een extern koolstofbron), extra Fosfaat verwijderaars (op Alu basis), actief kool (bij Fe Trace) en het niet toepassen van de juiste constructie powerfilters, het resultaat die ik beoog te bereiken in DSR negatief beinvloed. Daarom kijk ik nu met een kritisch oog naar alle gevallen waar de resultaten afwijken of uitblijven.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan