Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

bij mij word. Strontium, barium, mangaan en zware metalen. Ijzer, fluor en boor, molybdeen. Kalium, gewoon alles wat nodig is.ook seperaat gedoseerd verdeeld over 3 dagdelen. Alleen de powerschot. S morgens 10 ml en s avonds 10 ml. En ik heb witte meetjas aan de wilgen gehangen.

bij mij word. Strontium, barium, mangaan en zware metalen. Ijzer, fluor en boor, molybdeen. Kalium, gewoon alles wat nodig is.ook seperaat gedoseerd verdeeld over 3 dagdelen. Alleen de powerschot. S morgens 10 ml en s avonds 10 ml. En ik heb witte meetjas aan de wilgen gehangen.

Dan mag je jezelf een ervaren reefer noemen martje...
Ik neem aan dat je niet alle testjes heb weggegooid, want dat zou niet verstandig zijn.

Maar probeer de onervaren reefers ook te begrijpen, dat zij die meetjas mischien nog als een leidraad nodig hebben.

greetings, GlennF

Ik gooi niks weg. Alles groeit moet om de paar maanden het verbruiken vaststellen. Ook wat Balling zouten betreft. Zie aan mijn Duncan of ik po4 moet bijdoseren. Verder moet over alles niet zo ingewikkeld gedaan worden. Het is geen exacte wetenschap.

Ik gooi niks weg. Alles groeit moet om de paar maanden het verbruiken vaststellen. Ook wat Balling zouten betreft. Zie aan mijn Duncan of ik po4 moet bijdoseren. Verder moet over alles niet zo ingewikkeld gedaan worden. Het is geen exacte wetenschap.

mooi....
wie bewaard die heeft wat.

vertel eens waar je aan kan zien dat je duncan dorst naar fosfaat...

wat niet is kan nog komen martje .....

Ik ben de laatste maanden druk bezig om mijn nitraat gehalte stabiel te krijgen en ben zo aan het experimenteren.
Hierbij heb ik ontdekt dat mijn alveopora spongiosa een zeer duidelijke indicator is voor mijn nitraat gehalte.
Zodra mijn nitraat gehalte richting de 1ppm gaat geeft de alveopora direct nog maar de halve poliep expansie en dit is zeer duidelijk te zien want de poliepen zijn wel 15cm lang als hij volledig uit staat.
Komt het gehalte richting de nul komt hij bijna niet meer uit. breng ik het gehalte weer op peil richting 3ppm of hoger heb ik direct weer volledige expansie.
Nu ben ik nog een beginner en is meten een goede leidraad voor me maar deze heftige reactie is wel fijn om te weten, want mijn bak kan ineens het nitraat naar nul trekken lijkt het wel.
Ik zit eraan te denken nitraat op de doseercomputer te zetten.
Fosfaat is wel stabiel op 0.04ppm.

Ik ben de laatste maanden druk bezig om mijn nitraat gehalte stabiel te krijgen en ben zo aan het experimenteren.
Hierbij heb ik ontdekt dat mijn alveopora spongiosa een zeer duidelijke indicator is voor mijn nitraat gehalte.
Zodra mijn nitraat gehalte richting de 1ppm gaat geeft de alveopora direct nog maar de halve poliep expansie en dit is zeer duidelijk te zien want de poliepen zijn wel 15cm lang als hij volledig uit staat.
Komt het gehalte richting de nul komt hij bijna niet meer uit. breng ik het gehalte weer op peil richting 3ppm of hoger heb ik direct weer volledige expansie.
Nu ben ik nog een beginner en is meten een goede leidraad voor me maar deze heftige reactie is wel fijn om te weten, want mijn bak kan ineens het nitraat naar nul trekken lijkt het wel.
Ik zit eraan te denken nitraat op de doseercomputer te zetten.
Fosfaat is wel stabiel op 0.04ppm.

Netjes... leuk om dit soort info te horen..
Dit brengt de kennis niveau van de gemeenschap omhoog.
Bij mij staat de nitraat idd weer op de doseer pomp.
In een aquarium met goeie groei is het heel normaal om dit te doseren.

greetings, GlennF

Glenn,

ik doseer sinds enkele dagen no3 en po4,

om nu tot de begeerde 5 of 10ppm No3 te komen moet ik meer doseren dan de aangegeven maximale waarde.
In mijn bak van 400 liter mag ik max 1ppm/d toevoegen, maar die wordt vrolijk weer verbruikt.
En met de Po4 eigenlijk hetzelfde verhaal, al ligt dit wellicht anders omdat deze gebufferd wordt.

mag ik meer nitraat toevoegen of is dit niet nodig?

Ik begin wel steeds meer groene aanslag te krijgen op de ruiten (poetste eerst de ramen om de 2 a 3 dagen, nu dagelijks) maar dat lijkt me normaal.

Gr Wouter

Persoonlijk zie ik geen reden om hoger te gaan dan 2,5ppm
Vaak zie je dat de aanslag op de ruiten komt door een scheve verhouding.
Groene aanslag komt door meer nitraat dan fosfaat.
Als de aanslag bruin word is het meer fosfaat.
Als het wit wordt is het teveel carbon

greetings, GlennF

ah dan heb ik dat verkeerd toegepast, dan stuur ik op de 2 ppm No3.

verklaard dan wel de groene aanslag, mijn no3 zal te hoog zijn, en inmiddels scheef gegroeid met de fosfaatwaarde.

fosfaat daalt elke dag tot 0 dus die komt niet echt op niveau, mag ik meer toevoegen dan de max 0,04 ppm/d?

ah dan heb ik dat verkeerd toegepast, dan stuur ik op de 2 ppm No3.

.......zeker doen.........

verklaard dan wel de groene aanslag, mijn no3 zal te hoog zijn, en inmiddels scheef gegroeid met de fosfaatwaarde.

fosfaat daalt elke dag tot 0 dus die komt niet echt op niveau, mag ik meer toevoegen dan de max 0,04 ppm/d?

Als bijkt dat het steeds naar nul gaat mag je zelfs dagelijks 0,08ppm doen... maar!!!!! zorg dat je wel elke 3 dagen blijft meten als je naar dagelijks 0.08 ppm gaat..
Ik neem aan dat je de redsea po4 test gebruikt.....

Lees dit goed door !!!!
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=1084605

greetings, GlennF

hey Glenn,

Mijn container met Calciumchloride is vanonder helemaal versteend ( gekristaliseerd ) .
Heb deze een 4 tal weken geleden aangemaakt? hoe kan ik dit probleem oplossen ?

MVG Kevin

hey Glenn,

Mijn container met Calciumchloride is vanonder helemaal versteend ( gekristaliseerd ) .

MVG Kevin

De container in een bak met goed warm water zetten wil nog wel eens helpen met het verder oplossen.

hoe heb je dit aangemaakt ?
waarschijnlijk heeft het erg koud gestaan of niet volledig opgelost/gemengd bij het oplossen.
eenmaal ogelost kan dit bij kamer temperatuur nooit kristaliseren. Tenzij het ingedamp is en er minder water in de oplossing aanwezig is. Kan je uitsluiten dat er teveel of een afwijkende concentratie CaCl2 gebruikt is. (het moet DSR Ca+ of CaCl2 dihydraat zijn).

foto?

kijk hier:
http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?136555-DSR-Ca-(Calcium)&p=1115695#post1115695

hey Glenn,

MVG Kevin

Laatst bewerkt:
De container in een bak met goed warm water zetten wil nog wel eens helpen met het verder oplossen.

ff inknijpen om wat lucht uit de container te laten ontsnappen. Container icht draaien en in de magnetron zetten om op te warmen (blijven kijken dat de container niet bol gaat staan).
als het warm is goed schudden tot alles opgelost is

Back
Bovenaan