Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Kan ik het beste mijn carbon dosering in 1 keer doen (10ml) of verdelen over 2 x 5ml?

Ik doe het in de middag rond 13:00 in 1 keer.

Anderen doen het met de doseerpompem in meerdere stappen.

CarbonVS doseren vermijd ik in de ochtend en nachtelijke uren, vanwege de reeds dalende ph.

greetings, GlennF

Hallo,

Ik ben sinds woensdag over gestapt op DSR.
Tot nu toe alleen KH, Ca en Mg.
Ik meet sinds dien ook met de aangeraden tests.

Nu wil het feit dat ik al sinds dien 460 Ca meet en dat mn Mg oploopt, is nu 1410, terwijl ik beide niet toevoeg.
Nu heeft Mg geloof ik een buffer maar hoe zit dat dan met Ca?

Ik moet wel toevoegen dat ik de kleuren beter uit vind komen dus maak me niet echt ongerust maar is toch vreemd?!?!

Groet Jeroen

Aan Ca en Mg niets doen.mogelijk een van je andere waardes lager als gewenst?
Welke waardes zijn nog meer bekend (NO3,PO4,Kh enz)

@Glenn: ik zie net op het DSR forum een CA+ die heel anders is als wat ik uit het startpakket heb ? Uit pakket is bruin, en die op forum wit/doorzichtig :S
Nieuwe of andere versie ?

Dan heb jij nog Ca+ uit de begin periode.

Deze is inmiddels vervangen voor de witte variant.

groet
Adri

@Glenn: ik zie net op het DSR forum een CA+ die heel anders is als wat ik uit het startpakket heb ? Uit pakket is bruin, en die op forum wit/doorzichtig :S

Aan Ca en Mg niets doen.mogelijk een van je andere waardes lager als gewenst?
Welke waardes zijn nog meer bekend (NO3,PO4,Kh enz)
Mijn waardes zijn als volgt ,gister gemeten.
pH 8,2
KH 8
Ca 460 nog steeds
Mg 1410 nu dus stabiel
K lager als 320
No3 2,5
Po4 16
Fe 0,03

Sr, I2 en B weet ik zo ff noet uit mn hoofd.

PO4 is wel een erg hoog, meestal gewenst tussen de 0,04-0,08.
K is een beetje laag mag naar de 390.
Rest ziet er goed uit

Mijn waardes zijn als volgt ,gister gemeten.
pH 8,2
KH 8
Ca 460 nog steeds
Mg 1410 nu dus stabiel
K lager als 320
No3 2,5
Po4 16
Fe 0,03

Sr, I2 en B weet ik zo ff noet uit mn hoofd.

PO4 is wel een erg hoog, meestal gewenst tussen de 0,04-0,08.
K is een beetje laag mag naar de 390.
Rest ziet er goed uit
Ķ aan t opbouwen en PO aan t terugdringen.
Ben net sinds woensdag begonnen met DSR en dus ook met meten en corrigeren van K en andere elementen.

maar das nu nog geen verklaring waarom mijn Ca en Mg al 5 dagen niet afnemen.

Ķ aan t opbouwen en PO aan t terugdringen.
Ben net sinds woensdag begonnen met DSR en dus ook met meten en corrigeren van K en andere elementen.

maar das nu nog geen verklaring waarom mijn Ca en Mg al 5 dagen niet afnemen.

1- als er geen groei is wordt Ca niet verbruik. Bij groei gaat het 5-10ppm per dag omlaag
2- Mg word met name verbruikt in een bak met veel kaal gesteente en en weinig koraal met een duidelijk zichtbare aanwezigheid van paarse kalkalgen.
In een volbezet bak neemt de Mg nauwelijks af.
3- door indampen ( en niet aanvullen met osmose water) zal sg, ca, mg etc. oplopen.
4- door indampen en aanvullen met zoutwater loopt de sg, ca mg etc. op.

greetings, GlennF

Ca is inmiddels gedaald.
Mg loopt ook niet meer op.
Dit is gisteravond gemeten.

Het staat er wel schitterend bij!
Ik ben erg tevreden met resultaat.

Bijlagen

• 20141026_152103.jpg
    20141026_152103.jpg
    54,4 KB · Weergaven: 63
Ca is inmiddels gedaald.
Mg loopt ook niet meer op.
Dit is gisteravond gemeten.

Het staat er wel schitterend bij!
Ik ben erg tevreden met resultaat.

Hoe vaak meet je en heb je de oorzaak kunnen vaststellen wat van de initiele vragen?

greetings, GlennF

Wanneer is het ca pakket afgenomen en waar? Kan je een foto van het etiket met batchnummer maken?

greetings, GlennF

Hoe vaak meet je en heb je de oorzaak kunnen vaststellen wat van de initiele vragen?

greetings, GlennF
Hey Glenn,

omdat ik geen afname zag he b ik vanaf woensdag elke dag Ca Mg en KH gemeten de rest afgelopen zondag.
ik ben sinds woensdag over gegaan en wil eerst van deze dagelijks verbruil bepalen. De rest voorlopig typisch dag verbruik

De oorzaak niet kunnen vasstellen maar vermoed dat het toch i de producten moet zitten die ik toe nu toe gebruikt heb.
Sinds DSR is pH weer afgenomen en heb na n week elke dag meten geen vreemde schommelingen geconstateerd in verbruik.
Alleen dus tot gister geen afname van Ca en Mg.

Hey Glenn,

omdat ik geen afname zag he b ik vanaf woensdag elke dag Ca Mg en KH gemeten de rest afgelopen zondag.
ik ben sinds woensdag over gegaan en wil eerst van deze dagelijks verbruil bepalen. De rest voorlopig typisch dag verbruik

De oorzaak niet kunnen vasstellen maar vermoed dat het toch i de producten moet zitten die ik toe nu toe gebruikt heb.
Sinds DSR is pH weer afgenomen en heb na n week elke dag meten geen vreemde schommelingen geconstateerd in verbruik.
Alleen dus tot gister geen afname van Ca en Mg.

Het dagelijks meten zaait alleen paniek, zie je nu ook weer.
Alle verbruiks, afbraak en biologische processen verlopen relatief langzaam.
Met dagelijks meten zie amper verbruik en is meet tolerantie meer aan de orde.
Kies voortaan voor 4/7/14/21 dagen, daarmee krijg je een beter beeld van de ontwikkelingen.

Door het gebruik van sommige "gebalanceerde" producten zal in geval van een reeds aanwezig onbalans deze onbalans in stand worden gehouden.

greetings, GlennF

Kies voortaan voor 4/7/14/21 dagen, daarmee krijg je een beter beeld van de ontwikkelingen.

Door het gebruik van sommige "gebalanceerde" producten zal in geval van een reeds aanwezig onbalans deze onbalans in stand worden gehouden.

greetings, GlennF

Hoi glenn
Ik vind dat je gelijk heb als je elke dag meet dan word je gek want dan blijf je corrigeren en ben je elke dag er mee bezig
Ik moet zeggen dat mijn waardes op dit moment allemaal beetje scheef lopen.
Doordat ik de doseerpomp beetje hoog haf ingesteld daardoor zat mijn CA tegen de 600 aan en MG 1500 en de KH 10,9 ik meet nu elke week even de waardes maar ik denk dat dit niet ideale waardes zijn maar me koralen hebben geen hinder ervan. Normaal meet ik om de 2 weken omdat ik vertrouw op mijn inzicht van de koralen en gebruik me hystrix beetje als indicator

Op zich mooi dat je de koralen kunt 'lezen' maar mijn ervaring is dat je dan al erg laat bent. Koralen terug op kleur krijgen kan een tijdje duren en daarmee bedoel ik dat voorkomen (meten) beter is dan koralen 'lezen'.

Mijn gedacht maar toch..

Hoi glenn
Ik vind dat je gelijk heb als je elke dag meet dan word je gek want dan blijf je corrigeren en ben je elke dag er mee bezig
Ik moet zeggen dat mijn waardes op dit moment allemaal beetje scheef lopen.
Doordat ik de doseerpomp beetje hoog haf ingesteld daardoor zat mijn CA tegen de 600 aan en MG 1500 en de KH 10,9 ik meet nu elke week even de waardes maar ik denk dat dit niet ideale waardes zijn maar me koralen hebben geen hinder ervan. Normaal meet ik om de 2 weken omdat ik vertrouw op mijn inzicht van de koralen en gebruik me hystrix beetje als indicator

Goed te weten dat je met die waarden geen problemen ziet.... wat is daarbij je po4 en no3?

Als je je aquarium kent kan je op een gegeven moment de waarden voorspellen, die je dan weer bevestigd ziet in de koralen. Je heb dus steeds meerdere aanknooppunten met de periodieke metingen als failsafe.

Vertel eens hoe je de hystrix gebruikt en waar je op let...

greetings, GlennF

Op zich mooi dat je de koralen kunt 'lezen' maar mijn ervaring is dat je dan al erg laat bent. Koralen terug op kleur krijgen kan een tijdje duren en daarmee bedoel ik dat voorkomen (meten) beter is dan koralen 'lezen'.

Mijn gedacht maar toch..

In de voorgaande posting geeft ik aan dat het wel mogelijk is, maar dat is iets dat je moet aanleren.

greetings, GlennF

greetings, GlennF
Die onbalans wou ik dan ook doorbreken met een laatste waterwissel volgens DSR. Fit is goed gelukt duidelijk, maar kon dus nog niet bepalen wat het verbruik was.
Als ik van 4 tot 7 dagen meetinterval uit wil gaan wil ik op zn minst weten wat ik ongeveer moet toevoegen.
Met de gedachte dat ik dan 'morgen' wel een indicatie heb ben ik gaan meten. Geen paniek dus maar wel de rijzende vraag hoe het kan dat er geen gebruik is terwijl alles verder doet wat t moet doen.
ik ga nu wel met intervallen meten het gaat zeker goed komen.
Zie elke dag vooruitgang.

Back
Bovenaan