Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Hoi ik heb van het weekend getest en bijgevuld. Nu heb ik net weer een paar waardes getest(KH, Ca en Magnesium).

Kh is zoals verwacht iets gezakt en Ca komt ongeveer uit op 450 maar mijn magnesium is van 1350 terug naar 1290.
Ik heb de test 2x gedaan maar beide met hetzelfde resultaat. Dit lijkt me nogal een groot verbruik. Iemand een idee hoe dit kan?
Misschien een foutief testsetje? Ik durf het eigenlijk niet opnieuw aan te vullen voordat ik straks een enorm overschot creeër.

Groetjes,

Hoi ik heb van het weekend getest en bijgevuld. Nu heb ik net weer een paar waardes getest(KH, Ca en Magnesium).

Kh is zoals verwacht iets gezakt en Ca komt ongeveer uit op 450 maar mijn magnesium is van 1350 terug naar 1290.
Ik heb de test 2x gedaan maar beide met hetzelfde resultaat. Dit lijkt me nogal een groot verbruik. Iemand een idee hoe dit kan?
Misschien een foutief testsetje? Ik durf het eigenlijk niet opnieuw aan te vullen voordat ik straks een enorm overschot creeër.

Groetjes,

wat waren je waarden voor de aanvulling ? wat heb je aangevuld en wanneer was dat.
misschien dat een screenschot van je calculator van de vorige metingen een beter overzicht geeft (wat je niet meet graag aangeven met "x")

Hoi Glenn de magnesiumwaarde was toen ook 1290(een beetje opvallend) hierbij een screenshot van de meetronde (voor strontium heb ik helaas nog geen testsetje):

Screen Shot 2014-03-16 at 1.45.13 PM.jpg

Hoi Glenn de magnesiumwaarde was toen ook 1290(een beetje opvallend) hierbij een screenshot van de meetronde (voor strontium heb ik helaas nog geen testsetje):

Bekijk bijlage 382167

Mg 1290ppm is niet schadelijk, dus ik zou er niet op stressen.
je kan het gewoon aanvullen, in sommige zeldzame gevallen schijn magnesium 2,5 maal meer te verhogen (bij nameting) dan de bedoeling is, dus je kan met een verhoging van 1290-1350 wel eens (60x2,5= 150) uitkomen op 1440ppm.
Dit treed met name op in situaties waar magnesium steeds hard omlaag gaat bij metingen.
Om dit op te vangen kan je nu de dosering door 2,5 te delen en dit daarna te meten (1-2 uur). is het op peil (1350) dan geld het (delen door 2,5) regel voor jou situatie. in jou geval nu dus 176/2,5 ~ 70 gram

de rest ziet er netjes uit en kan je gaan aanvullen
je jodide is wel erg hoog met 0,1ppm , hoe komt dat ?

Bedankt voor de informatie, dit is de testronde van zaterdag dus alles is al netjes aangevuld. Alleen ik schrok een beetje dat ik 2 dagen later weer een magnesium van 1290 mat.;)

Ik heb nog geen jodide toegevoegd aan het aquarium. Mogelijk zit er veel jodide in het zout dat ik laatst heb gebruikt om water aan te maken. Maar ook in de andere bak waar ik alleen wekelijks een 20% waterwissel deed(met reef crystals) mat ik een hoog jodide gehalte.

Ik test dit wel met Red Sea ipv het aanbevolen Salifert. Weet niet of die test redelijk betrouwbaar is? Anders moet ik de Salifert test aanschaffen.

Ik zou eens water aan kunnen maken en dit testen of wat water mee kunnen nemen naar de winkel en vragen of ze het daar een keer willen testen voor me.

Bedankt voor de informatie, dit is de testronde van zaterdag dus alles is al netjes aangevuld. Alleen ik schrok een beetje dat ik 2 dagen later weer een magnesium van 1290 mat.;)

Ik heb nog geen jodide toegevoegd aan het aquarium. Mogelijk zit er veel jodide in het zout dat ik laatst heb gebruikt om water aan te maken. Maar ook in de andere bak waar ik alleen wekelijks een 20% waterwissel deed(met reef crystals) mat ik een hoog jodide gehalte.

Ik test dit wel met Red Sea ipv het aanbevolen Salifert. Weet niet of die test redelijk betrouwbaar is? Anders moet ik de Salifert test aanschaffen.

Ik zou eens water aan kunnen maken en dit testen of wat water mee kunnen nemen naar de winkel en vragen of ze het daar een keer willen testen voor me.

mg 1290ppm is geen ramp. er zijn mensen die nooit meten en dit soort waarden niet eens zien als een negatief .

vergelijken met een andere test levert vaak een inzicht

Glenn heb je een tip voor het handmatig dagelijks doseren. Ik zit nu steeds met een 5ml spuit 54 ml te doseren. Wordt je wel zat na een paar dagen moet ik zeggen;) Heb je een tip om het wat sneller te doen. Ik heb helaas niet de financiele middelen voor een doseerpomp

Glenn heb je een tip voor het handmatig dagelijks doseren. Ik zit nu steeds met een 5ml spuit 54 ml te doseren. Wordt je wel zat na een paar dagen moet ik zeggen;) Heb je een tip om het wat sneller te doen. Ik heb helaas niet de financiele middelen voor een doseerpomp

Dat is niet de aangewezen manier. Wat ben je aan het doseren ?

Vloeistof wegen is een optie. bv als je 54ml wilt doseren, 10ml vloeistof wegen -> dit gewicht * 5.4 = het gewicht van de 54ml.
Zou voor de veiligheid wel controleren of het klopt aan het begin. dus 10ml wegen, dan 20ml (dit zou dan 2x het gewicht moeten zijn). Weegschaal moet wel nauwkeurig zijn hiervoor.

andere optie is een grote spuit halen bij de apotheek, deze zijn in diverse maten beschikbaar.

dagelijks 54ml toevoegen is wel een hoop trouwens.

Vloeistof wegen is een optie. bv als je 54ml wilt doseren, 10ml vloeistof wegen -> dit gewicht * 5.4 = het gewicht van de 54ml.
Zou voor de veiligheid wel controleren of het klopt aan het begin. dus 10ml wegen, dan 20ml (dit zou dan 2x het gewicht moeten zijn). Weegschaal moet wel nauwkeurig zijn hiervoor.

andere optie is een grote spuit halen bij de apotheek, deze zijn in diverse maten beschikbaar.

de 1ml = ~ 1gram geld niet voor alle vloeistoffen stoffen
stam oplossingen (concentraat) van Mg en Ca zijn veel zwaarder dan dat. voor NaHCO3 zou de afwijking nog acceptable zijn.

Elke ochtend de aangewezen dagelijkse dosering.

0.3 ml IJzer .... te doen met spuit van 1ml
6.1 ml Ca ...... te doen met pipet van 10ml
19.4 ml Mg .... te doen met pipet van 10ml (19,1 of 19,7 is geen ramp, dus niet uren gaan turen)
54.4 ml KH ..... een doorzichtig plastic flesje van salifert reagenten doorsnijden , markeren en dagelijks afvullen.

Allemaal met een 5 ml doseerspuit;)

enige nauwkeurigheid is wenselijk , maar probeer niet alles overdreven nauwkeurig te doen.

de 1ml = ~ 1gram geld niet voor alle vloeistoffen stoffen
stam oplossingen (concentraat) van Mg en Ca zijn veel zwaarder dan dat. voor NaHCO3 zou de afwijking nog acceptable zijn.

Klopt, vandaar eerst 10ml met de spuit doseren in een bakje op een nauwkeurige weegschaal, dan kan je het gewicht bepalen van de 10ml vloeistof. Inderdaad gaat 1ml=1gr zeker niet op.

Elke ochtend de aangewezen dagelijkse dosering.

0.3 ml IJzer
6.1 ml Ca
19.4 ml Mg
54.4 ml KH

Allemaal met een 5 ml doseerspuit;)
Geen kalkreactor?
Aan het Ballingen dus ... dan is een doseerunit eigenlijk onontbeerlijk.

Nu lijkt het me dat het niet afhangt van de .4 ml voor het magnesium en calcium.
Een maatbekertje zal dan een alternatief kunnen zijn, of een 50 ml spuit ;)
Want met 11 x 5 ml - zal dat voor KH ook wel dagelijks variëren ;)

M.v.g Jimmy

Mijn magnesium is ondertussen mooi op peil. Na inderdaad een dosering van 2,5x zo weinig was het mooi op 1350 ppm.

Ik heb nog een vraag: Doseer je alleen ijzer bij een te hoog fosfaat of ook als spoorelement? Op het moment is mijn fosfaat niet te hoog (0.04 ppm) maar ik filter wel over fosfaatverwijderaar. Als het dus ook als spoorelement dient is het misschien een goed idee minder over PO4-verwijderaar te filteren en ook ijzer toe gaan dienen.
Wat is jullie mening hierover?

En is het dan ook mogelijk de IJzer oplossing aan te lengen met osmose water zodat ik gemakkelijker een kleinere dosering toe kan voegen via een doseerpomp?

Groetjes.

Geen kalkreactor?
Aan het Ballingen dus ... dan is een doseerunit eigenlijk onontbeerlijk.

Nu lijkt het me dat het niet afhangt van de .4 ml voor het magnesium en calcium.
Een maatbekertje zal dan een alternatief kunnen zijn, of een 50 ml spuit ;)
Want met 11 x 5 ml - zal dat voor KH ook wel dagelijks variëren ;)

M.v.g Jimmy

Het enige wat momenteel onontbeerlijk is voor mij, is een baan:)

Back
Bovenaan