Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Gewoon de standaard ml /mg. Ga er natuurlijk geen extra werk van maken als het niet nodig is.

groet
Adri
Ok, ik dacht dat die stamoplossingen zoals Glenn ze omschrijft mss ook voor die stoffen handig/nodig waren.

sommige stoffen kunne als het stabiel verbruikt wordt gecombineerd worden !

Ca en mg mogen samen !
ijzer en Carbon mogen samen.

let op dat je niet te veel van dit mengsel aanmaak, anders kan je het weggooien als de verhoudingen veranderen.
per meet sessie aanmaken en dus per week mixen. is het verbruik al geruime tijd stabiel dan kan je meer aanmaken.

note:
mocht het verbruik toch scheef lopen en heb je te veel aangemaakt, dat word het rekenwerk en kan je de scheef lopende waarden wekelijks met de hand bijsturen.
Ok, bedankt.

Support het project van Tim Wijgerde:
Sustainable Coral Farming

Doe en donatie !

Het zijn zulke mooie dieren, het zou leuk zijn als iemand als Tim ons nieuwe inzicht geeft hoe we deze dieren kunnen houden in onze aquarium.
Dit zou ons geld besparen en de natuur sparen.

denk dus aan je eigen portemone.... haha...

http://www.indiegogo.com/projects/721759/fblk

Laatst bewerkt:
Support het project van Tim Wijgerde:
Doe en donatie !

Het zijn zulke mooie dieren, het zou leuk zijn als iemand als Tim ons nieuwe inzicht geeft hoe we deze dieren kunnen houden in onze aquarium.
Dit zou ons geld besparen en de natuur sparen.

denk dus aan je eigen portemone.... haha...

http://www.indiegogo.com/projects/721759/fblk

Gisteravond heeft een zeer tevreden DSR gebruiker (uit Chili) to mijn verbazing 1000 dollar gedoneerd aan het INDIEGOGO Sustainable Coral Farming project.
na een gesprek met hem te hebben gehad heeft hij mij zijn motivatie uitgelegd en ik was zeer onder de indruk.

hopelijk nemen anderen dit als voorbeeld en komt er meer steun voor Tim's mooie project.

Laatst bewerkt:
Hey Glenn,

Weer even een vraag over strontium, ik heb je advies opgevolgd en 8 dagen lang 40ml toegevoegd. Na 4 dagen 40ml toe te voegen geen strontium te meten. Na 8 dagen 40ml strontium toe te voegen nog niets te meten.
Heb er nu 1,5L strontium inzitten en begin nu aan me 4e flesje.
Moet ik nog steeds 40ml per dag toevoegen of zou er iets anders aan de hand zijn?

Mvg Jurgen

Hey Glenn,

Weer even een vraag over strontium, ik heb je advies opgevolgd en 8 dagen lang 40ml toegevoegd. Na 4 dagen 40ml toe te voegen geen strontium te meten. Na 8 dagen 40ml strontium toe te voegen nog niets te meten.
Heb er nu 1,5L strontium inzitten en begin nu aan me 4e flesje.
Moet ik nog steeds 40ml per dag toevoegen of zou er iets anders aan de hand zijn?

Mvg Jurgen

Hoeveel liter is je systeem ?

greetings, GlennF

Ongeveer 700L inclusief dump.

Gr Jurgen

dat is best veel. heb je de mogelijkheid om een second opinion test te doen bij een mede aquariaan?

het is geen uitzondering dat men met een 500 liter systeem pas na 1,5 fles (750ml ) een stabiele uitlezing kreeg .
Bij sommige mensen is het na 3-4 weken pas gelukt een meetbaar resultaat te produceren.
mijn advies is dit niet te forceren door dagelijks grote hoeveelheden te doseren. moch je dat gaan doen dan zal je zeker doorschieten !

voorbeeld :
iemand had steeds een 0 meting ook na het doseren van 4ppm per dag, hij is toen dagelijks 4ppm gaan doseren zonder elk 10ppm gedoseerde eenheid te meten. op een gegeven moment ging hij (na een week) meten en zat op 25ppm.
het heeft toen weken geduurd voordat strontium weer op 10ppm stond en dat ook bleef.

Daarom raad ik aan om steeds het tekort aan te vullen met de aangegeven hoeveelheid en daarbij te kiezen voor een dagelijkse dosering van 0,2ppm Sr en dan na een week weer te meten en corrigeren. Op den duur zal de er een uitslag komen terwijl je de boel wel beschikbaar houd met je dagelijkse doseren. Hiermee loop je de risico niet om door te schieten.

Oké bedankt voor je antwoord Glenn.
Ik ga gewoon je methode volhouden en elke dan 40ml toevoegen en om de 4 dagen meten. Ik houd je op de hoogte van de ontwikkeling.

(Btw de rode flap die ik kreeg na het beginnen van de DSR is bijna compleet verdwenen heb het gecontroleerd zijn gang laten gaan en is van zichzelf aan het wegtrekken)

Gr Jurgen

Verstuurd vanaf mijn PadFone T004 met Tapatalk

Oké bedankt voor je antwoord Glenn.
Ik ga gewoon je methode volhouden en elke dan 40ml toevoegen en om de 4 dagen meten. Ik houd je op de hoogte van de ontwikkeling.

(Btw de rode flap die ik kreeg na het beginnen van de DSR is bijna compleet verdwenen heb het gecontroleerd zijn gang laten gaan en is van zichzelf aan het wegtrekken)

Gr Jurgen

Verstuurd vanaf mijn PadFone T004 met Tapatalk

Probeer niet de boel te forceren , het het plezier in het aquarium houden te vergallen door teveel de focus te leggen om iets te bereiken.
Je heb hiervoor niks met die Sr waarde gedaan dus het hoef niet direct omhoog.
In jou geval kan je er een 5 dagen meet interval van maken omdat je 2ppm doseert . In het ergste geval zit je dan op 10ppm wat geen ramp is.

Misshien kan je aangeven hoe het proces van de flap verlopen is en hoe je het gecontroleerd heb laten aflopen.
Geef ook aan wat je vermoed dat de oorzaak is geweest. Door zaken te elimineren kan ook een grote gemene delen worden vastgesteld.
Hier hebben anderen wat aan en kan ik meenemen in de evaluatie en verdere ontwikkeling van de methode.

greetings, GlennF

Zijn biopellets te combineren met het doseren van IJzer dagelijks? Biopellets schijnen namelijk vooral het nitraat aan te pakken en in mindere mate het fosfaat. En zeker de eerste paar weken doen de pellets nog niet veel. Wel meten en oppassen dat het fosfaat niet te snel daalt natuurlijk.

Zijn biopellets te combineren met het doseren van IJzer dagelijks? Biopellets schijnen namelijk vooral het nitraat aan te pakken en in mindere mate het fosfaat. En zeker de eerste paar weken doen de pellets nog niet veel. Wel meten en oppassen dat het fosfaat niet te snel daalt natuurlijk.

biopellets vervullen de functie waar ik in DSR Carbon VS voor gebruikt. het is dus een koolstof bron, die ik primair gebruikt om een te hoog nitraat te verlagen.

biopellets vervullen de functie waar ik in DSR Carbon VS voor gebruikt. het is dus een koolstof bron, die ik primair gebruikt om een te hoog nitraat te verlagen.
Ah, dat verklaart ook waarom biopellets met name Nitraat en minder Fosfaat aanpakt, zo had ik er nog niet over na gedacht. Bedankt!

Meet intervallen in DSR:

DSR is door mij in het leven geroepen juist als een verlichting in handeling in en rondom het aquarium.
Het heeft als hoofddoel minimale inspanning voor een maximaal resultaat.
Je stuurt ook bij waar het nodig is.
Ik heb een calculator ontwikkeld met een indicatie van diverse ideale waarden met een bepaalde veiligheids marge.
Binnen en iets buiten die marge mag men zich begeven zonder schadelijke gevolgen voor de koralen.
Daarnaast heb ik een tijd frame aangegeven waar je veilig in kan aannemen dat er geen schadelijk inwerking op de koralen zal zijn door scheef lopende waarden.
Die tijd frame is voor Kh, Ca en PO4 zeven dagen.

M.a.w.
Wil je van de ergste situatie uitgaan dat alles fout zou gaan dan zit je met die 7 dagen nog veilige.
Door dus deze waarde elk 7 dagen te meten sluit je calamiteiten uit.
Een goed stabiel draaiend bak kan dus makkelijk buiten deze meet intervallen !
Het is bedoeld als een vangnet.

Alleen in het begin, wanneer je nog niks van je systeem af weet, ga je tijdelijk een verbruiks bepaling doen met een interval van 4 dagen voor een aantal stoffen. Daarna worden de meet intervallen opgerekt van 1-4 weken . Afhankelijk van de stabieliteit van de stof.

Ik snap dat men eenmaal gestart met DSR vaker wilt meten, omdat de waarde "iets" fluctueerd, maar zolang dit binnen de marge is is er geen reden bedenkbaar om de door mij gestelde meet intervallen te gaan intensiveren.
De processen hebben hun tijd nodig.

Dus mensen gebruik DSR zoals ik het bedoeld heb en probeer niet alles perfect te sturen en liefst gisteren.:)
HET GAAT JE OPBREKEN!

Mocht het nog niet duidelijk zijn koralen kunnen veel meer hebben dan men aanneemt. Daarom hebben ze geen boodschap aan je dagelijks "stress" metingen en aanvullingen.

greetings, GlennF

Jurgen,

Gleen heeft het al uit gelegd maar als mede gebruiker wil ik ook advieseren om even pas op de plaats te maken. Glenn heeft een goed systeem maar zijn intervallen en een tabel wel gemaakt op eenmalige dosering elke week of andere intervallen plus een stappen plan.
Ik heb ook wel eens vaker gemeten en vaker gedoseerd en dan gaan er hele andere dingen gebueren wat je op grond van de chemie of tabel zou verwachten. Bekend voorbeeld is Mg dosering maar als ik bevoorbeeld Calcium dosering uit smeer over 3 dagen schiet ook me calcium naar veel hoger dan je op basis van de tabel en DSR zou verwachten. Verbruik van 7 dagen geven in bijvoorbeeld 3 was dom. En die salifert test is ook zo lekker gebruikers vriendelijk !

Mboek

Jurgen,

Gleen heeft het al uit gelegd maar als mede gebruiker wil ik ook advieseren om even pas op de plaats te maken. Glenn heeft een goed systeem maar zijn intervallen en een tabel wel gemaakt op eenmalige dosering elke week of andere intervallen plus een stappen plan.
Ik heb ook wel eens vaker gemeten en vaker gedoseerd en dan gaan er hele andere dingen gebueren wat je op grond van de chemie of tabel zou verwachten. Bekend voorbeeld is Mg dosering maar als ik bevoorbeeld Calcium dosering uit smeer over 3 dagen schiet ook me calcium naar veel hoger dan je op basis van de tabel en DSR zou verwachten. Verbruik van 7 dagen geven in bijvoorbeeld 3 was dom. En die salifert test is ook zo lekker gebruikers vriendelijk !

Mboek

Hoi martin,
Je bedoelt het goed maar, soms is het handiger dat ik antwoorden formuleert.
Anders krijgen we straks discussies die een verkeerde wending krijgen.
ik blijf graag op focus en denk graag in oplossingen en liever niet in problemen.
Laten we elkaar respecteren en als doel stellen dat we elkaar op weg helpen en niet onze aktie's veroordelen.
Tenslotte zijn we allemaal hier om elkaar op weg te helpen toch?

m.b.t. de salifert strontium test zijn er inderdaad vreemde test resultaten met een aantal batches.

Hier is zoals de test volgens mij hoort te werken.
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?t=132221

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan