Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Mijn nitraat is dus veelste hoog. Hoe moet ik dit nu aanpakken om dit te laten zakken. Kan iemand mij een beetje opweg helpen?

ophogen met de aangegeven eenheden van :
NaCl, Kh, Ca, Mg, Boor, Jodide,
ik neem aan dat je fosfaat test met een redsea, elos of hana test. dan is het prima (je mag naar 0,04ppm doseren)

Nitraat is niet super hoog maar mag lager
dat doe je met Carbon.
zie hier het doseer shema:
Carbon dosering:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=85.0

lees verder dit over de specifieke doseringen en stoffen
extra aandacht voor redsea kaliumtest :
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=1055568

Dagelijkse / automatische dosering:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=78.0

Jodide dosering:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=75.0

Strontium dosering:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=73.0

Als de egel zijn werk niet doet kan je hem een handje helpen met 5-10% natronloog.
Deze harde alg bleekt past 2 dagen na behandeling

greetings, GlennF

thx Glenn, zonet naar kruidvat geweest en ga er zo mee aan de slagaction

Zie je eigen dagboek voor specifieke reactie op de calculator data.

Dagelijkse / automatische dosering:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=78.0

Jodide dosering:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=75.0

Strontium dosering:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=73.0

Sommige koralen kleuren in elk bak anders. Dus wat in de winkel staat kan bij jou thuis anders kleuren.

greetings, GlennF
Hoi Glenn, Bedankt voor je reactie. Heb zeker ook je tips gelezen in mn dagboek, waarvoor bedankt!

Over die Leder, die kleurde in mijn eigen bak aan de puntjes lichtgroen, maar hij lijkt nu wat tot ontwikkeling te zijn gekomen. De puntjes zijn open gaan staan als een soort bloempjes, maar de kleur is er wel wat af. Zou dat met mn waardes te maken kunnen hebben? Of hoort dat gewoon bij dit koraal (Sarcophyton)?

Jodide, Strontium en Borium moet ik dagelijks toevoegen om het verbruik bij te houden.
Heb wel heel wat steenkoraal natuurlijk maar van Strontium moet ik dagelijks 23ml toevoegen van Borium 14ml en van jodide 5ml.
Wanneer ik dit dagelijks toevoeg blijven die waardes bij mij op het juiste niveau.
Ok, dan is het misschien al verbruikt waardoor het weer op 0 uitkomt, alhoewel ik nog maar een weekje 1 SPS koraaltje heb, vorige keer testen was 2,5 week geleden.

Ik moet nog gaan kijken naar dagelijks verbruik meten en dagelijks toevoegen of automatiseren, maar daar moet ik me eerst weer even over inlezen in de links die Glenn gegeven heeft.

bij gebruik van een 5% NaOH oplossing:
Mix 5gram NaOH pellets met 100ml RO water
als je de koreels oplos in water ontstaat er warmte, gebruik daarom geen plastic bekers.

wees voorzichtig want natronloog is een sterk alkalische oplossing (PH=14) en veroorzaakt brandwonden
Als je in contact komt met Natronloog met veel water spoelen. Werk netjes en morst geen natronloog op koralen en op de vloer.
gebruikt een pipet om op koraal gemorste natronloog te verwijderen/verspreiden.

9566157340_27abfff46d_z.jpg

9566157720_3cb8e20a85_z.jpg

9566158862_0b63b741c6_z.jpg

9563367145_2244143e9f_z.jpg

9563370583_0082a38a10_z.jpg

9563368095_65af86f4a6_z.jpg

dezelde steen een week later :
9563382987_7192c6d645_z.jpg

9563383311_3d39e70da6_z.jpg

Dit is precies de alg waar ik ook nog steeds last van heb! Ik heb mn egel erop gezet, die zit er nu al een tijd op, dus dat helpt hopelijk. Mn gele dokter eet er niet van, mss ook omdat hij nu dagelijks met het voer mee eet. Ook mn fosfaat kan nog een stukje lager met 0,12, dus ik hoop het zo op natuurlijke weg op te kunnen lossen, want houd niet van werken met zulke giftige stoffen.

He glenn is het mogelijk om je dag verbruik op deze manier te bepalen, je pakt het benodigde water van een test set op maandag 18.00 en je sluit het af in een bakje daarna pak je woensdag 18,00 een ander bakje en ga je ze alle 2 tegelijk testen op dezelfde waarde en natuurlijk op precies dezelfde kleur.

is maar een idee? Nu wil ik jou gedachten er over horen

zelfde idee met een triton test al je waardes perfect maken en dan een triton test en exact 48uur nog 1?

groetjes

He glenn is het mogelijk om je dag verbruik op deze manier te bepalen, je pakt het benodigde water van een test set op maandag 18.00 en je sluit het af in een bakje daarna pak je woensdag 18,00 een ander bakje en ga je ze alle 2 tegelijk testen op dezelfde waarde en natuurlijk op precies dezelfde kleur.

is maar een idee? Nu wil ik jou gedachten er over horen

zelfde idee met een triton test al je waardes perfect maken en dan een triton test en exact 48uur nog 1?

groetjes

Gaat niet werken , je verbruik is
Dynamisch. Bij perfecte waarden gaat het verbruik omhoog.
Als je tegen een te laag of te hoog niveau aankomt remt dat af. (Dus min of meer zelf regulerend tot een bepaalde graad).
Hierdoor kan je dus het verbruik nooit vastleggen. Als je koraal groeit worden ook de opnamen meer en moet er bijgestuurd worden.

Je kan natuurlijk elke week een triton test laten doen om perfecte waarden na te streven. Maar dat gaat voorbij aan de doelstellingen die ik met DSR nastreef.

Doel is de hobby op een leuke manier betaalbaar houden en goede resultaten behalen zonder het heft uit handen te geven.

Ik zie wel een toepassing is een periodieke "health check" voor de waarden die niet gemeten kunnen worden met de reguliere testen.
Maar ik stel wel voorop dat je jezelf niet gek laat maken en allemaal nood ingrepen gaat doen, terwijl al je koralen het perfect doen met "giftig slootwater" .
Laat je koralen voor zich spreken , maar let op de "randvoorwaarden" dit hoeft niet perse NSW te zijn.

In DSR heb ik nog het meeste succes met verhoogde PO4 en NO3 waarden.
Daar heb ik zelf de minimum en maximum afgetast op 180 soorten koralen.

Dus zolang we niet weten wat het effect is op te hoge en te lage waarden van specifieke elementen moeten we ons niet gek laten maken.

De discusie dat alles complexer is levert geen antwoorden op en ook geen vooruitgang.
Dan liever een stelling aannemen en van daaruit verder, dan kom je tenminste verder.

greetings, GlennF

Deze 2 snap ik niet helemaal. Je moet ze voorzichtig ophogen, maar hoeveel moet ik dan toevoegen?

De doseringen in milliliter afhankelijk van je bakinhoud .

Eerat ga je meten wat de waarden zijn. Op basis darvan ga je corrigeren.

Daarna ga je de (gemiddelde) dag doseringen bepalen met de dsr calculator hiermee zet je ppm om naar milliliters.

Je vult 0ppm in bij gemeten en de gewenste ppm per dag bij target. Nu zet hij dus ppm om in ml.

greetings, GlennF

Het was voor mij vandaag D-Day weer een test gedaan en ja hoor we zijn er bijna..........

Meeting-09-03-14.jpg

Gr. Karel

GlennF, ik zat me laatsts wat te bedenken. Ik wil natuurlijk een symbiose bak starten en daar komen vooral verschillende soorten anemonen in. Werkt de DSR methode ook met vooral amemonen? Gezien het toch een anemonen bak wordt.

Ik zie geen reden waarom niet, anemonen hebben ook goeie water kwaliteit nodig en hebben ook symbiotische algen.

greetings, GlennF

Glenn. Ik zat net op je site een stuk te lezen over het verbruik, en doseren van correctiewaarden.

Je geeft aan dat je in het begin beter voor 10% kan kiezen uit voorzorg. Nu heb ik op maar 5 maart het verbruik van 4 dagen gemeten. Dit heb ik door 4 gedeeld en elke dag het nodige gedoseerd. Had ik nu beter het verbruik door 4 kunnen delen, en daarvan 10% dagelijks te doseren?

Hoi Glenn,

kan ik natronloog ook gebruiken om buttons te verwijderen? Ze beginnen bij mij een plaag te worden en groeien op plekken waar ik het niet wil.

Gr. Rick

Dit is afhankelijk van het gedrag van de stoffen.

Bij "lastige" stoffen die snel binden of reageren, of een buffer opbouwen zoals jodide, ijzer, strontium en fosfaat kan je de 10% dag doseer regel toepassen, om dan bij de wekelijkse meting nogmaals bij te sturen, deze stoffen komen langzaam op peil. (nooit hoger gaan dan de 10% dagelijkse dosering, anders schiet het door als het eenmaal op peil is.)
De andere stoffen zijn rechtoe rechtaan bepaald worden met de 4-7 dagen intervallen goed bepaald. Kh, Ca, Mg, NO3.

kalium en boor zou ik persoonlijk niet op een autodoseer unit zetten als dit eenmaal op peil is.

ik heb de text ook aangepast/verbeterd

Glenn. Ik zat net op je site een stuk te lezen over het verbruik, en doseren van correctiewaarden.

Je geeft aan dat je in het begin beter voor 10% kan kiezen uit voorzorg. Nu heb ik op maar 5 maart het verbruik van 4 dagen gemeten. Dit heb ik door 4 gedeeld en elke dag het nodige gedoseerd. Had ik nu beter het verbruik door 4 kunnen delen, en daarvan 10% dagelijks te doseren?

Laatst bewerkt:
Thanks voor je reactie Glenn. I understand;)

Nu nog n vraagje. Het speedcement voor stekken plakken heb ik besteld. Ik heb gezien hoe jij een stekje maakt, maar wat is nou de handigste manier op met het speedcement een stekje vast te zetten. Doe ik dit door eerst wat cement te maken en dit ergens op een steen te plakken en daar het stekje in te duwen? Of zijn er andere manieren?

Nu nog n vraagje. Het speedcement voor stekken plakken heb ik besteld. Ik heb gezien hoe jij een stekje maakt, maar wat is nou de handigste manier op met het speedcement een stekje vast te zetten. Doe ik dit door eerst wat cement te maken en dit ergens op een steen te plakken en daar het stekje in te duwen? Of zijn er andere manieren?

Mocht je het werken met cement niet prettig vinden is dit een goed alternatief: https://www.google.nl/search?q=dd+a...Gz0QXo_4HgCw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1280&bih=651

Hoi Glenn,

kan ik natronloog ook gebruiken om buttons te verwijderen? Ze beginnen bij mij een plaag te worden en groeien op plekken waar ik het niet wil.

Gr. Rick

dat kan , maar het is zonde.
je kan ze ook afsteken met en sate prikker en dit weer op een ander (stek) steen laten groeien en dan wegdoen

ligt eraan wat voor soort stek je wilt plakken, soms is en steen gebruiken makkelijk , soms is ook direct met het cement een voetje aanmaken gemakkelijk.

Back
Bovenaan