Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Maar blijf je je bacterie stammen niet voeden dan?

Gr. Thom

Jazeker. ... maar wat ik bedoeld is. Als je na zo lang doseren nog geen resultaat heb klopt er iets niet met de basis opzet van het systeem.
B.v.
Afschuimer die niet goed werkt.
Veel teveel vis.
Teveel voeren.
Veel ditritus in het systeem.
Niet de juiste bacterien
Etc.....

greetings, GlennF

Glenn,

hoe wordt er in DSR omgegaan met Dinoflagelatten?

groet
Adri

Glenn,

hoe wordt er in DSR omgegaan met Dinoflagelatten?

groet
Adri

Zover ik weet heb ik ze nooit gehad, of ik heb ze op dezelfde manier aangepakt als flap. Afzuigen zodra het de kop opsteekt.

Nagaan wat de oorzaak is of het effect versterkt is een begin.
Zo voeding en licht evaluren hoe het erop reageert.
Zorg dat je po4 en no3 in balans met elkaar zijn.

greetings, GlennF

Aanvangen en verbruik bepalen.

Na het op eerst niveau brengen van de te sturen waarden (dosis berekend m.b.v. DSR calculator), kan je het verbruik gaan bepalen om dagelijks te compenseren voor het verbruik. Dit doe je om de waarde stabiel te houden tot de volgende meting. Op den duur worden de correcties minimaal.

Normaal gebruik ik een 7 dagen (of langer) interval voor het bepalen van verbruiken (de stabiele periode)

Sommige waarden gaan echter bij aanvang van het bijsturen in DSR zo snel omlaag, of komen niet op niveau door snelle absorbtie/ verbruik (vanwege tekort). Dit zijn Strontium, Boor, iodine, Fosfaat.
Voor die stoffen gebruik ik tijdelijk een interval van 4 dagen (de instabiele periode)

Ook voor stoffen die een zodanig verbruik hebben dat de waarden op een schadelijk niveau zouden dalen, doe ik het verbruik na 4 dagen bepalen (kh).

greetings, GlennF

In het begin, vergeef me, maar ik gebruik de Google vertaler.
Ik woon in Polen en ik nieuwsgierig naar de DSR methode werd.

Ik heb niet gevonden informatie over hoe reagentia te bereiden. De calculator geeft przydładowo hoeveel gram toegevoegd Mg, maar in welke concentratie.
U schreef dat u gebruik maakt van concentraties hoger dan de methode Ballig. Is de calculator geeft het gewicht van het element of de geconcentreerde reagens?

In het begin, vergeef me, maar ik gebruik de Google vertaler.
Ik woon in Polen en ik nieuwsgierig naar de DSR methode werd.

Ik heb niet gevonden informatie over hoe reagentia te bereiden. De calculator geeft przydładowo hoeveel gram toegevoegd Mg, maar in welke concentratie.
U schreef dat u gebruik maakt van concentraties hoger dan de methode Ballig. Is de calculator geeft het gewicht van het element of de geconcentreerde reagens?

Welcome on the dutch forum and thanks for your shown interest. To dissolve high concentrated Kh, Ca, Mg solutions follow this link.
http://dsrreefing.nl/dissolving_salts.html

The calculator dosing quantity is based on the dry powders and the unit is based on grams.

To convert grams to milliliters for liquid dosing, use the information in the before mentioned link.

greetings, GlennF

@ Glennf intrigeert me eens uit toxines spelen sommige koralen, en de accumulatie van sporenelementen waren. Hoe doe je dit probleem oplossen?

@ Glennf intrigeert me eens uit toxines spelen sommige koralen, en de accumulatie van sporenelementen waren. Hoe doe je dit probleem oplossen?

My tank is running since end 2004 with no WC. i don't see any problem with toxines and accumulation of heavy metals.
all corals and fish are healthy. i don't add anything i can't measure.
i even did a Triton test last summer, which show no mayor problem.

Hoi glenn had dit ook al even in me dagboek geZet maar dacht misschien is het hier handiger om te vragen

Vandaag even met Youri me nitraat test geijkt op de manier die je me gaf

Werkt trouwens goed want nitraat gaf ook tussen 2-5 ppm aan dus mijn test is goed maar nu is me nitraat tussen de 10-25 ppm maar me koralen staan er echt super mooi bij en voeg elke dag al 10 ml Carbon toe op 250 l maar moet ik deze nu echt gaan verlagen of zal ik het zo laten want alles staat er goed bij en geen slechte koralen

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Hoi glenn had dit ook al even in me dagboek geZet maar dacht misschien is het hier handiger om te vragen

Vandaag even met Youri me nitraat test geijkt op de manier die je me gaf

Werkt trouwens goed want nitraat gaf ook tussen 2-5 ppm aan dus mijn test is goed maar nu is me nitraat tussen de 10-25 ppm maar me koralen staan er echt super mooi bij en voeg elke dag al 10 ml Carbon toe op 250 l maar moet ik deze nu echt gaan verlagen of zal ik het zo laten want alles staat er goed bij en geen slechte koralen

het hang geheel af van de koralen die in de bak zitten, op korte duur heeft het alleen op acro's effect. met name de blauwe en roze soorten. het kan maanden goed gaan, maar op de duur gaat het fout, let op het stagneren van groei en bruiner kleuren van de acro's dat is de eerste teken.
groene formosa en blue tip acro's kunnen veel hebben. LPS en leders hebben er helemaal geen last van.

je zit op een week 8 carbon dosering.
evalueer de werking van je afschuimer
wat is je fosfaat en en doseer je momenteel ijzer ?

het hang geheel af van de koralen die in de bak zitten, op korte duur heeft het alleen op acro's effect. met name de blauwe en roze soorten. het kan maanden goed gaan, maar op de duur gaat het fout, let op het stagneren van groei en bruiner kleuren van de acro's dat is de eerste teken.
groene formosa en blue tip acro's kunnen veel hebben. LPS en leders hebben er helemaal geen last van.

evalueer de werking van je afschuimer
wat is je fosfaat en en doseer je momenteel ijzer ?

Ja ik heb wel acro's maar die groeien juist nu beetje voor de rest alle monti's groeien goed en calendrium ook ik ben al vaak bezig geweest met me afschuimer maar heb echt thee kleur in me afschuimer en schuim vrij droog af.
Mijn fosfaat is momenteel 0,08 en die houd ik al weken zo ik voeg elke dag 1 ml ijzer toe op 250 liter.
Of kan ik die verhogen ?
Ik heb wel van de week veel zand verwijderd om mijn nitraat te laten zakken en de rest van me Zand gestofzuigd daar kwam echt heel veel vuil uit niet normaal.

Ja ik heb wel acro's maar die groeien juist nu beetje voor de rest alle monti's groeien goed en calendrium ook ik ben al vaak bezig geweest met me afschuimer maar heb echt thee kleur in me afschuimer en schuim vrij droog af.
Mijn fosfaat is momenteel 0,08 en die houd ik al weken zo ik voeg elke dag 1 ml ijzer toe op 250 liter.
Of kan ik die verhogen ?
Ik heb wel van de week veel zand verwijderd om mijn nitraat te laten zakken en de rest van me Zand gestofzuigd daar kwam echt heel veel vuil uit niet normaal.

neem wat water mee dinsdag, dan ga ik die hier nogeens testen mijn mij testje.

Back
Bovenaan