Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Een vraag over Amino. Op de fles staat max. 1ml/100L per week, maar in de calculator staat max 2ml/100L per week. Welke is het? Ik bewaar de fles in de koelkast maar er zitten een behoorlijke geur/stank aan. Hoort dat?

Ik meet nu nog geen PH, maar wil dat wel gaan doen. Ik kan een testset van Salifert kopen, maar dat is dan weer een test erbij. Bestaan er ook betaalbare meters die je net als je thermometer in t water hangt en continu de PH-waarde aangeeft? Wat gebruiken jullie?

Hallo Glenn,

Heb even een vraag over fosfaat.
Als ik fosfaat toevoeg volgens de DSR methode krijg je dan snel alg?
Heb nu nog een aantal plekken met alg en wil deze niet stimuleren door te groeien.

Mvg Jurgen

Hallo Glenn,

Heb even een vraag over fosfaat.
Als ik fosfaat toevoeg volgens de DSR methode krijg je dan snel alg?
Heb nu nog een aantal plekken met alg en wil deze niet stimuleren door te groeien.

Mvg Jurgen

lees dit dan krijg een beeld:
http://zeewaterforum.info/forums/sh...utch-Synthetic-Reefing)&p=1070648#post1070648

dit gaat over relatie po4/no3 en algen
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=83.msg367#msg367

en dit hoe je algen aanpakt
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=84.msg368#msg368

Laatst bewerkt:
Een vraag over Amino. Op de fles staat max. 1ml/100L per week, maar in de calculator staat max 2ml/100L per week. Welke is het? Ik bewaar de fles in de koelkast maar er zitten een behoorlijke geur/stank aan. Hoort dat?

Ik meet nu nog geen PH, maar wil dat wel gaan doen. Ik kan een testset van Salifert kopen, maar dat is dan weer een test erbij. Bestaan er ook betaalbare meters die je net als je thermometer in t water hangt en continu de PH-waarde aangeeft? Wat gebruiken jullie?

het moet 1ml/100liter per week zijn. ( de calculator is een oude versie en een oude recept) download de nieuwe calculator ! laatste vers.1401010multi

het kan behoorlijk stinken , maar dat doet niet af van de werking.

hoi,

ik heb nu bijna een jaar last van algen( zie foto), deze zaten er al op toen ik heb levend steen gekocht heb en krijg deze niet weg, ik heb reeds gelezen over NaOH maar ik heb nogal veel algen om hiervan gebruik te maken denk ik?( nog meer algen dan enkel deze steen)IMG_0304.jpg

nog even de waterwaarden:

KH: 9
Ca:440
Mg: 1300
PO4: 0,16
No3:4
No2:0
ammoniak: 0

ik ben nu 3 maanden bezig met Carbon doseren(5ml per dag) en ijzer (1ml per dag anders stip)
Po4 blijft stabiel, No3 heeft al op 0,5 gezeten

hoi,

ik heb nu bijna een jaar last van algen( zie foto), deze zaten er al op toen ik heb levend steen gekocht heb en krijg deze niet weg, ik heb reeds gelezen over NaOH maar ik heb nogal veel algen om hiervan gebruik te maken denk ik?( nog meer algen dan enkel deze steen)Bekijk bijlage 379719

nog even de waterwaarden:

KH: 9
Ca:440
Mg: 1300
PO4: 0,16
No3:4
No2:0
ammoniak: 0

ik ben nu 3 maanden bezig met Carbon doseren(5ml per dag) en ijzer (1ml per dag anders stip)
Po4 blijft stabiel, No3 heeft al op 0,5 gezeten

Probeer het een beerje te helpen.
Alle dikke plukken met een tang of pincet verwijderen. Egels inzetten em als het bij een paar hardnekkige pukken is kan je NaOH toepassen.

greetings, GlennF

Plukken lukt niet. Het zit muurvast. Heb een diatoma maar die kijkt er niet naar om. Dus NaOH toepassen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

de bak is 260L bruto inhoud, er zit 1 diatoma egel in, hier nog ffe een overzichtsfoto

IMG_1122.jpg

Hoi, op je andere site staat een mooi plaatje over hoe Valonia algen worden gedood door NaOH oplossing te gebruiken. Nu heb ik op een hoekje in mijn bak ook van die krengen zitten en die stenen er uit halen is erg lastig. Maar als het op deze manier kan dan wil ik dat wel eens proberen.

Alleen, ik vroeg me af waar ik het spul kan kopen, de kruidvat heeft zoiets (korrelontstopper eigen merk): ingrediënten: Bevat NaOH ca. 100%. Die andere ca. 0% baart me nog wat zorgen. Daar heb ik een potje van thuis staan (kost zo goed als niks). Maar eigenlijk vertrouw ik heb niet. Kan ik ook ergens NaOH kopen voor consumptie geschikt? Of is het kruidvat spul veilig te gebruiken?

Alvast bedankt!

Je kan het halen bij een ouderwetse drogist die ook in chemicaliën doet.
En dan een 10% oplossing. werkt prima.

Gr. Thom

Als het 100% NaOH is, is het goed. Even zelf een oplossing van 5% maken met osmose water en klaar ben je. Ik heb het bij de hoornbach gekocht.

Ik heb caustic soda van de hoornbach gebruikt. Dit gebruikt Glenn geloof ik ook. Hier heb ik nooit problemen van ervaren. Alleen moet je niet te veel gebruiken omdat de Ph dan kan stijgen.

Praxis verkoopt het ook. Werkt prima.

Dat dacht ik ook maar er staat op "circa 100%"... als die 0.1% nu een of ander zwaar metaal is wordt ik uiteindelijk toch niet vrolijk en mijn koralen nog veel minder :confused:

100% ga je nooit aantreffen. De vervuiling die jij op doelt zijn vaak omschuldige stoffen. Een restant uit het synthese proces. Bestaande uit k,ca,mg en carbonaat. Geen vreemde stoffen voor onze aquarium.

De versie om te vermijden is die met zichbare vervuiling niet ontstaan uit synthese, maar bewust aangebracht om het onbruikbaar te maken voor meth productie.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
100% ga je nooit aantreffen. De vervuiling die jij op doelt zijn vaak omschuldige stoffen. Een restant uit het synthese proces. Bestaande uit k,ca,mg en carbonaat. Geen vreemde stoffen voor onze aquarium.

De versie om te vermijden is die met zichbare vervuiling niet onstaan uit synthese, maar bewust aangebracht om het onbruikbaar te maken voor meth productie.

greetings, GlennF

Ok, het busje van de kruidvat laat alleen maar witte bolletjes zien van ongeveer 1 mm diameter. Dat klinkt dus bruikbaar. Weet je toevallig hoe de zichtbare vervuiling er uit zou moeten zien?

Bedankt voor de hulp!

Back
Bovenaan