Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

HET WERKEN MET DE PB IS NIET MEER TE DOEN.
IK MOET ELK DAG WISSEN EN VERLIES ZO ELKE OVERZICHT, OMDAT IK DE HISTORIE NIET MEER KAN VOLGEN.

GRAAG ALLE PRIVE VRAGEN VANAF HEDEN VIA MIJN EMAIL.
Glennfdsr@gmail.com

Degene die nog geen antwoord op hun vraag hebben graag de vraag herhalen via email. Door het wissen van pb kunnen ook niet beantwoorde pb's gewist zijn.

Bovendien loopt de reactie tijd op , dus heb ff geduld.

Het is voor mij een balans tussen plezier hebben en mensen helpen.
Helaas gaat dit nu op werk lijken, dat is niet de bedoeling.

Als het zo doorgaat overweeg ik een (tijdelijke) stop op de toelating van nieuwe gebruikers.
Sommige gebruikers zijn voorbeeldig en lezen alles, als ze een vraag stellen dan hebben ze een punt en kom ik met een oplossing ( dat is de leuke kant). Anderen stellen vragen waar reeds meermaals in dit topic het antwoord gegeven is. (Dat is zo saai en vermoeiend)

Ik moet hier ff goed over gaan nadenken. het is een hobby project die uit de hand gaat lopen.
Dit is ff iets teveel van het goede aan het worden.

==========================

Graag steeds 1 vraag tegelijk vragen.
Mails met hele verhalen kosten enorm veel tijd om te lezen en zijn vaak niet in 1 keer te beantwoorden. Daarvoor moet ik achter de computer.
Ik zit zelden achter de computer, 99% van mijn reacties komen van mijn mobiel. Die mails blijven dus ff staan tot ik achter de computer gaat.

Gebruik ook de dsr protocol, die kan ik in een keer overzien. Dat scheelt hele verhalen intikken (en lezen)
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=1059521

Algemene vragen kunnen ook in de DSR topic gesteld worden, maar maak er geen extensie van je eigen dagboek van.
Het voordeel is dat ik hier een historie heb en kan terugkijken en andere DSR gebruikers die al langer meedraaien het antwoord vaak weten en ook kunnen reageren. klopt het niet dan corrigeer ik het of zoek ik het uit.

greetings, GlennF

Je methode wordt te succesvol Glenn ;) Kan me voorstellen dat je ff orde op zaken stelt. Misschien idd een paar ervaren DSR aquarianen vragen je te helpen en idd algemene vragen hier stellen zodat anderen mss al antwoord kunnen geven.

1. De Calcium oplossing wordt inderdaad erg warm na het toevoegen van de Calcium Chloride, dit is normaal! ...klopt bus gewoon goed schudden of roeren. let op! door het warm worden zet de lucht uit en zal de fles/emmer onder druk komen te staan. de fles inknijpen voor het dichtdraaien van de deksel is een manier om druk opbouw te vermijden.

2. Is je osmosewater wel op temperatuur, 25 graden. Hoe lager de temperatuur hoe minder er opgelost kan worden. klopt ook, daarom heb ik het oplossing naar beneden afgerond

Hoe los jij de stoffen op, ik heb het vermoeden dat je de stoffen afweegt en hier vervolgens het osmosewater aan toevoegd???
voor kh en ca kan je de stoffen in een maatbeker zetten en dan aanvullen tot de 1 liter markering. (totaal volume 1 liter is inclusief de stoffen)

dit is een correctie ! de vorige oplossing was een denk fout van mij
MgCl2 (Magnesium Chloride)
oplosbaarheid = 1570gr/l (25gr C)
Per aanmaak van ~2 liter oplossing geld:
Weeg 1500gram MgCl2 af en vul dit AAN met 1 liter osmose water
Deze oplossing heeft nu de volgende concentratie 750gr/l (1500/2) => 1gr MgCl2 <=> 1,33ml MgCl2 oplossing (2000/1500)
-stel je verbruik is per dag berekend op 10 gram MgCl2 dan stem dit overeen met (10/1)*1,33ml= 13,3ml van de MgCl2 oplossing

Ik doe het andersom, ik voeg langzaam de stoffen toe aan het osmosewater en wacht totdat die dosering is opgelost, dus in gedeeltes toevoegen van de stoffen.
je mag gewoon afwegen en het water erbij gieten, daarna schudden of goed roeren.

Glenn, correct me if i'm wrong, wil je een klein beetje helpen waar ik kan om de druk een beetje voor je te verminderen.
Thanks adrie je bent een grote hulp , en ik waardeer je steun en zo hoort het cirkel ook rond te gaan.

groet
Adri

Klopt, zojuist per PB bevestiging gekregen van Glenn, het is maar net hoe je de text leest. Inderdaad 1 liter osmosewater en daar 1.5kg magnesium aan toevoegen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

het was een echte denk fout en dit ga ik ook direct hierna corrigeren.
zo zie je dat de methode nog niet perfect is , het zijn de kleine dingen. Dingen die bij mij vanzelfsprekend zijn, maar waar anderen gewoon niet uit komen als ik het niet oplost.
Daarom kan ik DSR dus niet loslaten. het is net een klein kind, die moet groeien en leren.

Laatst bewerkt:
Je methode wordt te succesvol Glenn ;) Kan me voorstellen dat je ff orde op zaken stelt. Misschien idd een paar ervaren DSR aquarianen vragen je te helpen en idd algemene vragen hier stellen zodat anderen mss al antwoord kunnen geven.

En dat doe ik ook, ik weet waar ik mee bezig bent, ik heb multi-filialen bedrijven opgezet en gerund dus organisatorisch zit het snor. Om dat te kunnen is één van de facetten dat je ook goed met mensen moet kunnen omgaan.
Het DSR project is gewoon een andere uitdaging voor mij. (maar het moet wel leuk blijven)

Laatst bewerkt:
Glennf kan jij dit apparaat? Ik ga morgen hier mee nitraat meten.
ahuzu8ap.jpg
5equ3ede.jpg

Het zou heel zuiver moeten meten. En kan met zoutwater omgaan.

Sent from my phone

Hoi Glenn,

Heb je met de natronloog 10% oplossing ook wel is geprobeerd om balipoliepen weg te krijgen?

Mvg, Stefan

Moet werken, gewoon net als glasanemoon behandelen.
Wel zonde.. wilt niemand die steen van je overnemen

greetings, GlennF

Oké! Ga ik dat proberen. Het groeit op een deel van mijn keramiek. Is dus niet los te halen helaas. Ik haal ook niet alles weg alleen groeit het nu tegen mijn montipora aan en die wordt erdoor kapot gemaakt.

Mvg, Stefan

Heb net de test gedaan volgend de test 6mg/L heb er een foto van digitale meting en salifert test
y2u7ytaz.jpg

Heb het idee dat hij best goed klopt. We zijn nu Noordzee water aan het testen.

Sent from my phone

Oké! Ga ik dat proberen. Het groeit op een deel van mijn keramiek. Is dus niet los te halen helaas. Ik haal ook niet alles weg alleen groeit het nu tegen mijn montipora aan en die wordt erdoor kapot gemaakt.

Mvg, Stefan

dat heb je als ze het te goed doen. haha...

Heb net de test gedaan volgend de test 6mg/L heb er een foto van digitale meting en salifert test
y2u7ytaz.jpg

Heb het idee dat hij best goed klopt. We zijn nu Noordzee water aan het testen.

Sent from my phone

het display geeft aan NO2 meting ?
heb je niet de verkeerde test buis van salifert gebruikt ? NO3 test moet een brede buis met vierkante bodem hebben.

Heb inderdaad de verkeerd buis gebruikt.

De meting op het scherm is wel goed. alleen geeft het disply dit aan. zal morgen nog even aan de man van het lab vragen hoe dat komt. volgens de papieren die er bij zitten zou het goed moetten zijn.

Heb inderdaad de verkeerd buis gebruikt.

De meting op het scherm is wel goed. alleen geeft het disply dit aan. zal morgen nog even aan de man van het lab vragen hoe dat komt. volgens de papieren die er bij zitten zou het goed moetten zijn.

Die verkeerde ronde buis geef dan een 1,5-1,7 keer hogere uitlezing.

greetings, GlennF

Weer wat geleerd! Wel logisch. Het licht vlak word kleiner dus donkerder

Sent from my phone

Hoi Glen,

Ik heb de kogel algen zaterdag ingespoten met Noah en ze zijn nu wit.
Werkt perfect en beter dan afzuigen want er gaat er altijd wel 1 los door de bak.
Bedankt voor de goede tip.

Gr. Thom

ik heb alle vertrouwen dat je het tot een goed eind brengt thom.

WAARSCHUWING !
JE MOET WEL DE 99-99,9 % PURE VERSIE GEBRUIKEN, DUS ZONDER ALUMINIUM DELEN.
PAS OP MET MORSEN EN CONTACT MET HUID EN OGEN. HET IS ZEER BASIS SPUL PH=14.
HOUDT HET UIT DE BUURT VAN KINDEREN!
ALS JE MORST DIRECT UITWASSEN MET VEEL WATER EN JE HUID SCHROBBEN MET EEN RUWE SPONS TOT HET NIET MEER ZEPIG AANVOELT.
BIJ HET OPLOSSEN VAN DE KORRELS WORDT DE SUBSTANTIE HEET!

Hoi Glen,

Ik heb de kogel algen zaterdag ingespoten met Noah en ze zijn nu wit.
Werkt perfect en beter dan afzuigen want er gaat er altijd wel 1 los door de bak.
Bedankt voor de goede tip.

Gr. Thom

Geen dank thom, zo helpen we elkaar op weg. Geen probleem is onoplosbaar.:)

greetings, GlennF

Back
Bovenaan