Ik snapte alleen de uitleg niet van Jimmy dat door het afschuimen het zoutgehalte omhoog zou gaan maar dat komt dus door alle reacties met de chlorides van alle sporenelementen die met het natrium reageren. Het afschuimen haalt dan 30g/ L eruit, maar per saldo loopt het zout alsnog op. De zin in zijn reactie klopt dus niet helemaal.
De manier waarop het is geschreven kan idd wat verwarring scheppen, maar het klopt wel
Een liter zeewater bestaat voor 85% uit Na en Cl. 55% chloride en 30% natrium wat samen ongeveer 30 gram weegt.
Ook het zout uit een emmer heeft ongeveer deze samenstelling, dus bij aanvang ook het aquariumwater.
Dus ook het aquariumwater bevat per liter ongeveer 30 gram Na en Cl. (bij mij is dat, heb ik uitgerekend, 30,6 gram)
Omdat we het calcium en de KH op peil houden met CaCl[SUB]2[/SUB] en NaHCO[SUB]3[/SUB] , vermeerderen we die hoeveelheid per liter.
De hoeveelheid die je doseert, bepaalt de hoeveelheid waarmee het wordt vermeerderd.
Bij een calcium verbruik van 8 gr/l voeg ik per 14 dagen ongeveer 292 gram Natrium en Chloride via Balling toe, dat is op 900 liter ruim 0,3 gram per liter. Omdat het Na en Cl gehalte inmiddels is verhoogd van 30,6 naar 30,9 per liter, moet er 292/30,9 = 9,5 liter water uit het aquarium gehaald worden om het natrium en chloride gehalte weer op niveau te brengen.
Als de afschuimer dit iedere 14 dagen zou afschuimen, is er niets aan de hand, maar zoveel wordt er bij mij niet afgeschuimd.
Ik haal krap 2 liter per 14 dagen en dus moet ik er nog 7,5 liter uithalen, en dat is ongeveer 530 ml per dag.
Dus
'Afhankelijk van de hoeveelheid water wat er wordt afgeschuimd, kan er na verloop van tijd wel een stijging van het zoutgehalte plaatsvinden. Per liter verdwijnt daarmee ongeveer 30 gram Na en chloride. (is voor elk aquarium gelijk)
Misschien nu iets duidelijker