Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

De DSR-calculator is alleen geschikt voor gebruik met Pure Mineralen! Dus nooit te gebruiken met merk producten! De merk producten worden gecombineerd met KH, stabilisatoren en spore elementen. z.a. calcium, strontium, barium, bicarbonaten, magnesium, kalium, boor, broom en jodide. (dit is geheel afhankelijk van de werkwijze van die fabriekant)

Ik gebruik alleen pure stoffen, dus geen gecombineerde producten.
Als je wilt werken met de DSR calculator, kan je deze bij de een leverancier van pure chemische producten, apotheek, de hekserij halen.
Geen van de merken zijn geschikt, omdat dit meestal samengestelde producten zijn,
tenzij ze uitdrukkelijk erbij vermelden dat die alleen de afzonderlijke parameter. CA, Kh, Mg,... enz. Beinvloeden.
Wanneer je deze producten gaat gebruiken i.c.m de DSR calculator kan de KH en ander waarden ongewenst beinvloed en oncontroleerbaar worden (de zogenaamde onbalansen).

Laatst bewerkt:
De DSR-calculator is alleen geschikt voor gebruik met Pure Mineralen! Dus nooit te gebruiken met merk producten! De merk producten worden gecombineerd met KH, stabilisatoren en spore elementen. z.a. calcium, strontium, barium, bicarbonaten, magnesium, kalium, boor, broom en jodide. (dit is geheel afhankelijk van de werkwijze van die fabriekant)

Ik gebruik alleen pure stoffen, dus geen gecombineerde producten.
Als je wilt werken met de DSR calculator, kan je deze bij de een leverancier van pure chemische producten, apotheek, de hekserij halen.
Geen van de merken zijn geschikt, omdat dit meestal samengestelde producten zijn,
tenzij ze uitdrukkelijk erbij vermelden dat die alleen de afzonderlijke parameter. CA, Kh, Mg,... enz. Beinvloeden.
Wanneer je deze producten gaat gebruiken i.c.m de DSR calculator kan de KH en ander waarden ongewenst beinvloed en oncontroleerbaar worden (de zogenaamde onbalansen).

Een uitzondering hierop zijn de pure balling zouten.
Deze zijn gewoon bruikbaar in DSR
Natrium bicarbonaat (KH)
Calcium chloride (Ca)
Magnesium Chloride (Mg)
echter in DSR werk ik met verzadigde oplossing, omdat ik dat praktischer vind i.v.m. de maten van de containers.

De NaCl Vrij zout wordt niet toegepast in DSR, omdat DSR anders (individueel) omgaat met de correctie van Saliniteit, K, Sr, B.

De NaCl Vrij zout wordt niet toegepast in DSR, omdat DSR anders (individueel) omgaat met de correctie van Saliniteit, K, Sr, B.

Hi Glenn,

Al enige tijd volg ik met belangstelling je DSR methode, en eigenlijk lijkt het heel erg op de oude Balling methode. Maar wat ik niet snap, en hierboven geef je dit zelfs expliciet aan, je gebruikt geen NaCl vrij zout. Dat snap ik wel, maar ik zie nergens iets waar je natrium toevoegt behalve bij KH. Alle andere stoffen als SrCl2 ( waarschijnlijk hexadraat ), boor, jood etc, zijn allemaal chlorides. Maar ik zie nergens natrium wat met die chlorides zout vormt. Dat is ook het "probleem" van het oude Balling, daar werd je bak steeds zouter van wat je met een kleine waterwissel moest compenseren. Ik zie het misschien een beetje verkeerd, maar ik heb het idee dat met DSR, zeker als er GEEN waterwissels plaatsvinden, je ongezien steeds meer chloor in de bak krijgt en dat is nu net een waarde die we niet meten..

In aanvang is het chloride aandeel ongeveer 185% t.o.v. het natrium. (ook in het natuurlijk zeewater)
Het aandeel chloride dat via het CaCl wordt togevoegd, ongeacht via de balling methode of de DSR methode, ligt op ongeveer 155 %. Er is dus nog een ruimte van 30% voor het chloride aandeel. Dat pecentage wordt grotendeels aangevuld door het chloride wat via het magnesium wordt toegevoegd, en in mindere mate door andere aan chloride gebonden (sporen) elementen. Een onbalans in die verhouding zal dus niet zo snel plaatsvinden.

Afhankelijk van de hoeveelheid water wat er wordt afgeschuimd, kan er na verloop van tijd wel een stijging van het zoutgehalte plaatsvinden. Per liter verdwijnt daarmee ongeveer 30 gram Na en chloride. (is voor elk aquarium gelijk)
De hoeveelheid die je toevoegd via het Calcium en de bicarbonaten kun je eenvoudig berekenen via de molmassa's.
Het verschil dien je dan extra te verwijderen of toe te voegen.

M.v.g. Jimmy

Laatst bewerkt:
Ok, ik volg het redelijk. In lekentaal: alle chlorides bij elkaar kunnen altijd met het Na uit de carbonaten reageren tot zout, het is eigenlijk onmogelijk meer chloride toe te voegen als je waarden allemaal in balans zijn.

Wat ik alleen niet snap is dat bij afschuimen van 30g/L zout je bak zouter wordt? Je bak wordt toch zouter door de reacties naar NaCl, vandaar de waterwissel met zoet water. Ik lees veel mensen die het zonder enige waterwissel willen doen en alleen verdamping aanvullen, maar dan wordt je bak toch steeds zouter lijkt me zo. Ik snap het afschuimen niet helemaal in dit verhaal, hooguit dat er dan juist zout zou verdwijnen waardoor de waterwissel met zoet water kleiner is ( maar niet onontkoombaar is )

Ok, ik volg het redelijk. In lekentaal: alle chlorides bij elkaar kunnen altijd met het Na uit de carbonaten reageren tot zout, het is eigenlijk onmogelijk meer chloride toe te voegen als je waarden allemaal in balans zijn.

Wat ik alleen niet snap is dat bij afschuimen van 30g/L zout je bak zouter wordt? Je bak wordt toch zouter door de reacties naar NaCl, vandaar de waterwissel met zoet water. Ik lees veel mensen die het zonder enige waterwissel willen doen en alleen verdamping aanvullen, maar dan wordt je bak toch steeds zouter lijkt me zo. Ik snap het afschuimen niet helemaal in dit verhaal, hooguit dat er dan juist zout zou verdwijnen waardoor de waterwissel met zoet water kleiner is ( maar niet onontkoombaar is )

Van wat ik heb begrepen wordt idd door het niet wisselen de bak zouter, maar dat zal al snel blijken uit de wekelijkse meting. Via de DSR calculator kan je dan bepalen hoeveel NaCL vrij water je moet verwijderen uit het systeem en moet vervangen voor osmosewater (aangevuld met die elementen die je sowieso al aan moesten vullen zonder NaCL).

Dit is wat Glenn ooit heeft geschreven over waarom het zoutgehalte toeneemt:

Door het gebruik van NaHCO3 om je kH te verhogen, krijg je op den lange duur een opbouw van NaCl in het aquarium. Je zoutgehalte loopt dan langzaam op.

Bij het oplossen van NaHCO3 in water valt het uiteen in de ionen Na+ en HCO3-.
idem voor CaCl2 , dat wodt dan Ca+ en 2x Cl- ionen
De steenkoralen doen de volgende omzetting:
2(Na+ HCO3-) + (Ca+2 2Cl-) = CaCO3 + H2O + CO2 + 2(Na+ Cl-)
CaCO3 is voor de opbouw van het koraal skelet, CO2 is een gas en word verbruik of uit gegast, H2O en 2x (Na+ Cl -) ionen blijven over en worden niet verbruikt. Deze twee Na+ Cl- ionen verhogen dus je Saliniteit op den lange duur. Voor het gemak noemen we ze verder NaCl (zout)

Hi Glenn,

Al enige tijd volg ik met belangstelling je DSR methode, en eigenlijk lijkt het heel erg op de oude Balling methode. Maar wat ik niet snap, en hierboven geef je dit zelfs expliciet aan, je gebruikt geen NaCl vrij zout. Dat snap ik wel, maar ik zie nergens iets waar je natrium toevoegt behalve bij KH. Alle andere stoffen als SrCl2 ( waarschijnlijk hexadraat ), boor, jood etc, zijn allemaal chlorides. Maar ik zie nergens natrium wat met die chlorides zout vormt. Dat is ook het "probleem" van het oude Balling, daar werd je bak steeds zouter van wat je met een kleine waterwissel moest compenseren. Ik zie het misschien een beetje verkeerd, maar ik heb het idee dat met DSR, zeker als er GEEN waterwissels plaatsvinden, je ongezien steeds meer chloor in de bak krijgt en dat is nu net een waarde die we niet meten..

hier heb ik het al een keer omschreven
http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?118725-SYNTHETISCH-AQUARIUM-PROJECT&p=1000634&viewfull=1#post1000634

voor de rest geloof ik dat jimmy al een goeie uitleg heeft gegeven.

Bedankt, dat had ik gemist.

Ik snapte alleen de uitleg niet van Jimmy dat door het afschuimen het zoutgehalte omhoog zou gaan maar dat komt dus door alle reacties met de chlorides van alle sporenelementen die met het natrium reageren. Het afschuimen haalt dan 30g/ L eruit, maar per saldo loopt het zout alsnog op. De zin in zijn reactie klopt dus niet helemaal.

Top! Goed bezig Glenn, ga zo door!

Groetjes,

Ricardo

PS: Ik draai al een tijdje op een soort eigen Balling variant waarbij ik met name SrCl en KCl ernaast doseer omdat deze in mijn bak wat bovengemiddeld gebruikt worden en de standaard Balling recepten dus niet toereikend zijn. Over een dikke maand ga ik verhuizen en de bak dus ook opnieuw opstarten. Wellicht dat ik deze bak dan volledig DSR wil gaan opstarten, en misschien dat ik je dan even contact omdat ik in de sheet niet helemaal begrijp hoe dat met sulfaat zit bij nieuw water tov correctie wissel.

Bedankt, dat had ik gemist.

Ik snapte alleen de uitleg niet van Jimmy dat door het afschuimen het zoutgehalte omhoog zou gaan maar dat komt dus door alle reacties met de chlorides van alle sporenelementen die met het natrium reageren. Het afschuimen haalt dan 30g/ L eruit, maar per saldo loopt het zout alsnog op. De zin in zijn reactie klopt dus niet helemaal.

Top! Goed bezig Glenn, ga zo door!

Groetjes,

Ricardo

PS: Ik draai al een tijdje op een soort eigen Balling variant waarbij ik met name SrCl en KCl ernaast doseer omdat deze in mijn bak wat bovengemiddeld gebruikt worden en de standaard Balling recepten dus niet toereikend zijn. Over een dikke maand ga ik verhuizen en de bak dus ook opnieuw opstarten. Wellicht dat ik deze bak dan volledig DSR wil gaan opstarten, en misschien dat ik je dan even contact omdat ik in de sheet niet helemaal begrijp hoe dat met sulfaat zit bij nieuw water tov correctie wissel.

Wat jimmy zegt klopt! Jimmy weet meer van balling dan wie dan ook.

ik denk dat het overschot ook erg afhangt hoe rijk je schuimt, ik heb ook nooit de moeite genomen om het afschuim water te checken op saliniteit.

niks mis met je keus om DSR te gaan, je doet al een deel.
Omdat ik met een clear mind begonnen bent, heb ik het wiel gewoon opnieuw uitgevonden, maar met een ander invalshoek. Waar balling stop met het sturen, heb ik zoveel mogelijk meegenomen in het stuur process. Ergens had ik al mijn standpunt over sulfaat vermeld , moet ik ff opzoeken.

De manier waarop het is geschreven kan idd wat verwarring scheppen, maar het klopt wel ;)

Een liter zeewater bestaat voor 85% uit Na en Cl. 55% chloride en 30% natrium wat samen ongeveer 30 gram weegt.
Ook het zout uit een emmer heeft ongeveer deze samenstelling, dus bij aanvang ook het aquariumwater.
Dus ook het aquariumwater bevat per liter ongeveer 30 gram Na en Cl. (bij mij is dat, heb ik uitgerekend, 30,6 gram)
Omdat we het calcium en de KH op peil houden met CaCl[SUB]2[/SUB] en NaHCO[SUB]3[/SUB] , vermeerderen we die hoeveelheid per liter.
De hoeveelheid die je doseert, bepaalt de hoeveelheid waarmee het wordt vermeerderd.
Bij een calcium verbruik van 8 gr/l voeg ik per 14 dagen ongeveer 292 gram Natrium en Chloride via Balling toe, dat is op 900 liter ruim 0,3 gram per liter. Omdat het Na en Cl gehalte inmiddels is verhoogd van 30,6 naar 30,9 per liter, moet er 292/30,9 = 9,5 liter water uit het aquarium gehaald worden om het natrium en chloride gehalte weer op niveau te brengen.

Als de afschuimer dit iedere 14 dagen zou afschuimen, is er niets aan de hand, maar zoveel wordt er bij mij niet afgeschuimd.
Ik haal krap 2 liter per 14 dagen en dus moet ik er nog 7,5 liter uithalen, en dat is ongeveer 530 ml per dag.

Dus 'Afhankelijk van de hoeveelheid water wat er wordt afgeschuimd, kan er na verloop van tijd wel een stijging van het zoutgehalte plaatsvinden. Per liter verdwijnt daarmee ongeveer 30 gram Na en chloride. (is voor elk aquarium gelijk)

Misschien nu iets duidelijker ;)

Jimmy je bent een held. Ik heb een hele dag lopen piekeren waarom ik dit niet snapte en nu is het 100% duidelijk.

Top jongens!

Hoi Glenn,

Ik zie in je calculator dat je 11 waardes test. Dus dit zijn de enigste elementen die worden toegevoegd?

Wat is er dan met de andere waarden cq elementen, of wordt er alleen toegevoegd wat je zelf kunt meten en de rest niet:confused:

gr Ray

in DSR doe ik er nu niks meer dan deze 11 waarden meten en doseren
ik ga niet uit van de theoretische ideale waarden, waar de meeste methoden wel van uitgaan.

Mijn belangrijkste motivatie is:
1- wat ik niet kan meten voeg ik niet toe om overschotten te voorkomen.
2- ik probeer van elk stof zijn bijdrage in het process te waarderen (althans, doe een poging)
3- stoffen waarvan ik geen positieve bijdrage vinden/waarnemen doseer ik niet.
4- tot op heden ben ik zeer tevreden met het resultaat van het huidige DSR methode.
5- er staan een aantal stoffen in de planning waarvan ik een toegevoegde waarde vermoed, maar met het huidige resultaat geen reden ziet om daar gebruik van te gaan maken. De toegevoegde waarde van deze stoffen zal ik pas gaan uittesten als ik een nieuwe parallel bak ga draaien, of wanneer ik een stabiel niveau bereikt heb, waarbij ik geen verbetering meer ziet in mijn huidige rif. Dat is nog niet het geval. ik zie nog steeds verbetering zowel in kleur als groei bij de huidige koralen.
6- het is juist de bedoeling om DSR simpel en essentieel te houden voor de DSR gebruiker. Als je teveel gaat doen waarvan je de toegevoegde waarde niet kan waarderen, moet je de scenario uit handen geven en vertrouwen op toevoegingen van de zoveelste andere methode en/of fabrikant.

Met uitzondering van Triton en ATS hebben de meeste methoden/fabrikanten een regelmatige waterwissel in hun programma als uitgangspunt.

Wel zie ik een toepassing binnen DSR om gebruik te maken van de metingen van het Triton lab. Dit om verder te kunnen evolueren met het bepalen van de toegevoegde waarde van diverse stoffen en om eventueel scheeflopende waarden te corigeren op DSR style.

Hierbij denk ik met name aan de betekenis van SO4. De andere stoffen hou ik ff voor mezelf, omdat ik er niks mee doet en ook niet te voorbarig wilt zijn door al mijn gedachten te ventileren.

Laatst bewerkt:
tegenstrijdigheden met en doel

In DSR gebruik ik ijzer chelaat voor 2 doelen om fosfaat te verlagen en mijn ijzer op peil te houden.
momenteel doseer ik 5,1ml per dag met als hoofddoel het ijzer gehalte bijhouden en kleuring stimuleren. Bijzaak is nu dat het nog steeds werkt af fosfaat verlager. Met deze dosering meen ik een balans gevonden te hebben voor mijn bak. waarbij mijn fosfaat op een gewenste peil blijft en ik toch ijzer als supplement doseert.

Dus bij hogere fosfaat doseer ik meer ijzer om primair fosfaat te verlagen, is fosfaat binnen marge dan ga ik lager doseren om dit peil te hanteren en is ijzer toevoegen het hoofdoel.
Het streven is te sturen op een fosfaat van 0,04-0,08ppm. mocht het niveau te laag worden. hou ik de dosering ijzer chelaat stabiel stabiel en doseert het ontbrekende dosis fosfaat erbij. mocht ik steeds langere tijd fosfaat blijven toedienen dan verlaag ik de dosis ijzerchelaat met 50% en kijk van daaruit weer verder, totdat ik een minimale dosis ijzerchelaat doseert, omdat ik ijzer al spore element wil blijven behouden.

Hier doseer ik dus ijzerchelaat die fosfaat verlaagd , maar aan de andere kant moet ik fosfaat bijdoseren om fosfaat op peil te houden. Bovenstaande verhaal moet verduidelijken waarom.

het chelaat deel in het ijzer supplement werk tevens al koolstof bron en verlaagd als zodanig ook nitraat en fosfaat. iets om wel ff bij stil te staan. Hierdoor kan het mogelijk zijn dat je ook nitraat moet bij doseren om de gewenste waarde van 1-2,5ppm te behouden.

Het verlagen van nitraat d.m.v. een koolstof bron
het streven is het nitraat op een peil te houden van 1-2,5ppm
Bij een hoge nitraat probleem gebruik ik een azijn/suiker mix om nitraat te verlagen, hierbij moet er fosfaat aanwezig zijn. is dit niet aanwezig dan word het nitraat niet verlaagd. is het fosfaat lager dan 0,02ppm dan doseer ik minimaal 0,4ppm fosfaat bij en probeer die stabiel te houden. Hierna zal het nitraat verlagings proces op gang komen.

Aangezien ik gemerkt heb dat azijn/suiker een positieve uitwerk heeft op de ontwikkeling van sponsen in het rif, heb ik besloten ook bij geen hoge nitraat problemen dagelijks 13,9ml azijn te blijven doseren. Hierdoor zal per definitie Nitraat en fosfaat verder worden verlaagd.
Er word dus bewust gekozen om azijn/suiker te doseren om bacterio plankton te kweken als voeding voor koralen en sponsen. Het verbruikte nitraat en fosfaat word ook bewust aangevuld om de gewenste waarden op peil te houden.

Hopelijk heb ik hiermee duidelijk kunnen maken waarom ik aan de ene kant iets probeer weg te halen en andere kant weer toevoegt.

het aanpakken van een probleem gaat op een gegeven moment over, naar een toepassing met extra voordelen.

Laatst bewerkt:
Helder verhaal glenn

Hallo Glenn,

Graag even je PM box iets legen, ik heb een oplossing voor je Excel probleem
betreffende New of Correction.

Vooral zo doorgaan!!

Groeten,

Bert

Hallo Glenn,

Graag even je PM box iets legen, ik heb een oplossing voor je Excel probleem
betreffende New of Correction.

Vooral zo doorgaan!!

Groeten,

Bert

Altijd leuk ! Mensen die meedenken.
Box is leeg.

Verstuurd van mijn GT-I9295

Laatst bewerkt:
Heey ik heb nog een vraagje.

Zat over het gedeelte bacteriën nat te denken.
Door de koolstofbron stimuleren we de groei van de bacteriën in de bak.
Moeten we dan ook de bacteriën bijvoegen wie we willen in het aquarium of gaat dit allemaal vanzelf dat de goede vermeerderen.

Groetjes wesley

Back
Bovenaan