Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Hier de waardes na het verwijderen van kalk reactor, alles exact gecorrigeerd zoals op sheet . Nu 4 dgn wachten :
2quloog.png

Ok,
voor bak specifieke vragen kan je het best een eigen thread starten, anders raak ik het overzicht een beetje kwijt en krijg je foute advies.
Graag alleen algemene DSR vragen hier stellen.

Hier de waardes na het verwijderen van kalk reactor, alles exact gecorrigeerd zoals op sheet . Nu 4 dgn wachten :
2quloog.png

Na 4dgn:
Kh:8
mg:1320
Ca: 440

Dus hoe moet ik nu verder mbt verbruik uitrekenen en doseren ?
Valt me op dat verbruik niet heel groot is eigenlijk ?!

Na
2ebbpev.png

Voor
2quloog.png

Moet ik nu :
Kh correctie na 4 dgn - kh correctie voor= .../4 (7.5. - 0.75 = 6,75 / 4 = 1,6875 gr per dag) uitrekenen ?
Als zo is,hoe dan weer naar ml ?

Graag in een dagboek en meem de dsr protocol ff goed door..
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=1105503
Ik mis teveel informatie zo om goed af advies te geven .
Half afgekapte schermen, geen datum om een historie te zien.
Ik mis zo verbanden en het kost mij teveel moeite om dit op een rijtje te zetten (op een mobiel schermpje)

B.v. wat is voor en wat is na
Ik heb meer aan een datum van de metingen . Dat zou in een dagboek duidelijk zijn geweest.

Als ik dit met elke vraag op elke forum moet beantwoorden kom ik niet toe aan alle vragen......
Probeer vragen ook gericht en op een plek te stellen. Het op verschillende forums vragen stellen is zeer verwarrend en maak de kans op verkeerd advies erg groot.
Dat vertraagt ook de reactie enorm.....
Lastig te lezen/ontrafelen e/o meervoudige vragen behandeld ik als laatste, omdat die erg rijdrovend zijn en ik daarvoor achter de computer moet.
Ik reageer meestal door de dag heen vanaf mijn mobiel . (Ik komt zelden aan mijn computer toe)

Dus graag uw begrip en medewerking...:)

Hier staat het verhaal van het verbruik bepalen exact omschreven.
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?t=138509

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Glenn mijn begrip heb je ! Zal in de loop vd dag een dagboek opmaken . Maar moet ik je dan telkens naar mijn dagboek verwijzen of hou je bepaalde dagboeken in de gate , wat heb je het liefste ?

Glenn mijn begrip heb je ! Zal in de loop vd dag een dagboek opmaken . Maar moet ik je dan telkens naar mijn dagboek verwijzen of hou je bepaalde dagboeken in de gate , wat heb je het liefste ?

Bedankt, voorheen lukte het nog om het een en ander te onthouden. Nu moet ik het echt hebben van data op scherm.
Het worden er teveel om zo te onthouden en uit een gemixed topic te filteren.
Ik neem een abbo.
Mocht ik het over het hoofd zien stuur je me een mail of pb dan kijk ik alsnog mee.

greetings, GlennF

Het worden er teveel om zo te onthouden en uit een gemixed topic te filteren. Dat zag je ook al toen ik data van jou en Ray48 door elkaar haalde.

Dus algemene vragen en eenmalige vraagstukken kan, maar maak van de DSR topic geen prive dagboek...........
Anders word het een rommeltje en voor andere starters niet meer goed leesbaar.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Goedemiddag allemaal,

Over enkele maanden ga ik opnieuw starten met een aquarium. Dit maal rond de 500 liter en wil middels DSR het aquarium gaan onderhouden. Focus ligt ook dit keer op koralen en een lichte visbezetting.
Aangezien ik geen goede ervaringen heb met meetstrips (vaak onnauwkeurig), wil ik zoveel mogelijk digitaliseren en tevens automatiseren. Nu ben ik erg benieuwd naar jullie meningen, danwel ervaringen.

Omdat ik nu de tijd heb en graag alles in 1 keer goed wil doen, neem ik me er ook goed te tijd voor.

In mijn ogen zijn er 2 opties:

Middels de Hannah fotometer (http://www.hannainstruments.nl/producten/fotometers/fotometers) de metingen verrichtingen en handmatig de doseringen toevoegen, of:
Profilux icm doseerpompen (of andere computer) de metingen laten verrichten en tevens automatisch de doseringen laten bijvoegen.

Voordeel van fotometer is natuurlijk dat heel veel waardes zeer nauwkeurig te meten zijn, maar dat het wel handmatig toevoegen blijft.
Voordeel van de profilux is dat ik deze tevens de verlichting en de pompen kan laten aansturen, maar dat er maar een beperkt aantal metingen / doseerpompen.

Alvast dank voor jullie reacties!

Er wordt bij de DSR methode ook een selectie van testen gegeven die je kan gebruiken. Deze test kits zijn ook gewoon te koop.

In mijn ogen zijn er 2 opties:

Middels de Hannah fotometer (http://www.hannainstruments.nl/producten/fotometers/fotometers) de metingen verrichtingen en handmatig de doseringen toevoegen, of:
Profilux icm doseerpompen (of andere computer) de metingen laten verrichten en tevens automatisch de doseringen laten bijvoegen.

Voordeel van fotometer is natuurlijk dat heel veel waardes zeer nauwkeurig te meten zijn, maar dat het wel handmatig toevoegen blijft.
Voordeel van de profilux is dat ik deze tevens de verlichting en de pompen kan laten aansturen, maar dat er maar een beperkt aantal metingen / doseerpompen.

Welke DSR waarden had je gedacht te gaan meten mbv een Profilux?? Tenzij er recent grote ontwikkelingen zijn geweest beperken de mogelijkheden op het meetvlak zich tot pH, redox, geleidbaarheid en temperatuur. De enige waarde die ik in DSR tegenkom en die op basis van de meetmogelijkheden van een Profilux automatisch bij te sturen is, dat zou de geleidbaarheid/saliniteit zijn. Je moet je sterk af vragen of je dat moet automatiseren, doorgaans schommelt dat niet erg.
Je overige (DSR) waarden zijn volgens mij, tenzij je laboratoriumopstelling gaat bouwen, niet geautomatiseerd te meten. Het regelmatig kalibreren van die apparatuur zal meer werk zijn als een wekelijks testrondje met de gangbare setjes. Wil je toch zoveel mogelijk meet en regelwerk in 1 systeem integreren, dan is Proflilux een interessante optie. Practisch onbeperkt uitbreidbaar. Wat er hier op draait is verwarming/koeling, aansturing opvoer en stromingspompen, pH regeling kalkreactor, bijvulsysteem en als ik stras definitief heb besloten welk systeem van toevoegen ik kies, ook een doseerunit met toevoegingen. Daarnaast biedt Proflilux de mogelijkheid van aquariumbewaking en melding middels een SMS-module (denk dan vooral aan stroomuitval). Wat betreft de Hanna Checkers, heeft wat mij betreft alleen de fosfaat uitvoering een toegevoegde waarde. Overige waarden zijn nauwkeurig genoeg en vooral voordeliger te meten met de gangbare (Salifert)testen. Ben je kleurenblind en heb je moeite met het waarnemen van de kleuromslagen, dan wordt het een ander verhaal en heeft een digitale aflezing wel nut.

Ik zou bij DSR toch de aanbevolen testsetjes gebruiken .

Qua testsets gebruik ik ook de door DSR aanbevolen setjes. Alleen fosfaat vind ik onmogelijk om te lezen en daar heb ik laatst een Hanna checker voor aangeschaft (vanuit USA veel goedkoper).

Vooral titratie vind ik best goed te zien, ik heb meer last met de kleurverschillen lezen op een schema.

Profilux helpt je voor DSR meten en automatisch toevoegen niet heel erg. Hoewel wel een handig systeem voor de rest natuurlijk.

Even een verbruik vraagje...

Sinds begin juni ben ik begonnen met DSR. Aangezien ik een 500 liter systeem heb, heb ik logischerwijs het 500 liter DSR pakket aangeschaft.

Natuurlijk was er nauwelijks verbruik in het begin, maar sinds er 3 a 4 weekjes eindelijk echt koralen in de bak. Nu valt het mij op dat (op dit moment) de hoeveelheid geleverde stoffen voor een 500 liter systeem mij wat weinig lijken.

In de krappe 2 maanden tijd is mijn kilo KH al op de helft en ik heb net een liter Calcium oplossing gemaakt (700gr per liter) en mijn hele emmer is al leeg.
Ik zit nu met een paar kleine koraaltjes al aan bijna 10gr per dag.

Als ik even doorreken zou ik het met Calcium en KH nog geen 1/3 jaar uithouden.
Dit terwijl het DSR pakket als doel heeft om gemiddeld een jaar mee te kunnen, toch?

Is mijn verbruik buitensporig hoog, of vlakt het gebruik af?
Het idee dat mijn kilo Ca al op is laat mij denken dat ik dit toch wat meer op voorraad moet hebben.

Klopt mijn idee, doe ik wat fout?

Back
Bovenaan