Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Vandaag :
15ygets.png

Das een groot verschil met je fosfaat, doorzetten.

greetings, GlennF

Volgens mij is de de fosfaatwaarde van Cosmic G niet gewijzigd..:)
Welicht verwarring met het datablad van Ray48, die wel boven de 3ppm zat?

Misschien is het een idee om in de DSR calculator bovenin nog een veldje te reserveren voor de gebruikersnaam?

Hoi mede DSR gebruikers,

Net weer een meetronde gedaan om alle waardes weer eens na te lopen. (ijzer heb ik niet gemeten omdat ik dit niet toevoeg).

Wat mij opvalt is dat mijn Kalium in al die tijd vrij weinig zakt. Ik heb dit nog nooit aan het aquarium toegevoegd en blijf al vier maanden boven de 400ppm meten. Zijn er meer mensen die dit hebben en is dit normaal?

hierbij ook gelijk een overzicht van alle meetrondes:
Screen Shot 2014-07-12 at 5.39.13 PM.jpg

ja ook hier, kalium in het begin op peil gebracht staat hier nu ook al zo'n vier maanden op 390 :confused:

Hoi mede DSR gebruikers,

Net weer een meetronde gedaan om alle waardes weer eens na te lopen. (ijzer heb ik niet gemeten omdat ik dit niet toevoeg).

Wat mij opvalt is dat mijn Kalium in al die tijd vrij weinig zakt. Ik heb dit nog nooit aan het aquarium toegevoegd en blijf al vier maanden boven de 400ppm meten. Zijn er meer mensen die dit hebben en is dit normaal?

Bekijk bijlage 396818

Heel normaal... dat geldt soms ook (in mindere mate) voor magnesium.

greetings, GlennF

Vandaag komt mijn 4 kanaals doseerpomp binnen , hoe kan ik het beste overstappen van reactor naar doseerpomp ?

Als je gelijk de kalk reactor wilt verwijderen kan dit .
1- Zorg dat je de kh, ca, mg op peil zijn.
2- Dan reactor verwijderen en na 4 dagen nameten. Deze tekorten aanvullen. Indien je deze door 4 deel heb je tevens het voorlopig dag verbruik.
3- het dag verbruik instellen op de doseer pompen en dagelijks doseren.
4- na 7 dagen weer meten en verbruik bijstellen.

greetings, GlennF

Hoi mede DSR gebruikers,

Bekijk bijlage 396818
Dit heb ik ook, het enige wat ik bijna dagelijks moet aanvullen ia KH en om de paar weken Calcium. Rest van de waardes zijn zo goed als stabiel.

Als je gelijk de kalk reactor wilt verwijderen kan dit .
1- Zorg dat je de kh, ca, mg op peil zijn.
2- Dan reactor verwijderen en na 4 dagen nameten. Deze tekorten aanvullen. Indien je deze door 4 deel heb je tevens het voorlopig dag verbruik.
3- het dag verbruik instellen op de doseer pompen en dagelijks doseren.
4- na 7 dagen weer meten en verbruik bijstellen.

greetings, GlennF
Ok dus meten ->corrigeren , 4dgn wachten en dan opnieuw meten .
Hoevaak moet ik de dosering instellen dan ,neem aan verdelen over de dag

Kh doe ik elk 2 uur een deel.
Ca doe ik elk 4 uur een deel
De rest gaat er in een keer in

greetings, GlennF
Ok , maar na het meten moet ik dan corrigeren voordat ik 4dgn ga wachten , of meten deze waardes noteren en 4dgn wachten ?

Btw waarom zitten de mensen die DSR gerbuiken niet op DSR reeefing ?(ook makkelijker ivm dagboeken enz

Ok , maar na het meten moet ik dan corrigeren voordat ik 4dgn ga wachten , of meten deze waardes noteren en 4dgn wachten ?

Btw waarom zitten de mensen die DSR gerbuiken niet op DSR reeefing ?(ook makkelijker ivm dagboeken enz

Na elke metting altijd corrigeren om het op peil te brengen, anders heeft de meting geen zin en kan je het verbruik ook niet bepalen.
De 4 dagen zijn om te voorkomen dat de waarden teveel dalen, omdat je nog niks weet over het verbruik en dus ook niks dagelijks compenseert in deze start periode, anders had ik ook een week geadviseerd hiervoor.

DSRreefing.nl is als naslag en centrale verzamelpunt van informatie makkelijk voor mijzelf en anderen. Tevens is het een baken voor vele ander, maar het beheren van het forum en dagboeken heeft niet mijn voorkeur en stimuleer ik ook niet. Het was ook bedoeld om mensen die op sommige forums die dsr topics weerden de gelegeheid te geven vragen te stellen.

Het zeewaterforum.info is de "centre of gravity" van de DSR methode. Hier is het ontstaan en ontwikkeld en dat wil ik graag zo houden.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Thnx Glenn ! Ga ermee aan de slag.
Net weet even de handleiding erbij gepakt, maar snap niet goed waar de scheduler tab in de Dsr excel voor is ?

Thnx Glenn ! Ga ermee aan de slag.
Net weet even de handleiding erbij gepakt, maar snap niet goed waar de scheduler tab in de Dsr excel voor is ?

Het is ook een calculator en bedoeld als hulp middel om de dag dosering te bepalen (d.m.v. het opgeven van de daling per dag) om en vervolgens die uit te printen en de dagelijkse dosering bij te houden (HANDMATIG). Dat is makkelijker dan steeds naar de computer te lopen.
Op elke blad kan je 3 maanden bijhouden

greetings, GlennF

Ahha ok duidelijk ! Wat zal ik gaan doseren heb voorlopig 4kanelen: mg , ca ,kh , en ?

De basis.... en wat het meest dringend of verbruikt wordt.
Dat zijn over het algemeen.
Kh, Ca, .......ijzer, carbonVS, Jodide, strontium of ....... vul zelf in wat jou situatie de hoogste prioriteit heeft

greetings, GlennF

Back
Bovenaan