Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Vraagje; ik heb een hele DSR kit gekocht waarin Mg-sulfaat zit. Daarnaast nog gewoon Mg.
Ik wil, om een Briopsis plaag uit te roeien, het Mg "te hoog" houden.
Kan ik daar ook het Mg-sulfaat voor gebruiken?

ik heb begrepen dat methode om bryopsis te verwijderen met verhoogd magnesium gehalte alleen met kent tech-M werkt...omdat er bepaalde stoffen in zouden zitten die anders zijn dan de "normale" gangbare magnesium.

je kan bryopsis het beste bestrijden met 10% natronloog

leest dit:
http://zeewaterforum.info/forums/sh...utch-Synthetic-Reefing)&p=1070648#post1070648

en dit:
http://zeewaterforum.info/forums/sh...utch-Synthetic-Reefing)&p=1090443#post1090443

en dit:
http://zeewaterforum.info/forums/sh...utch-Synthetic-Reefing)&p=1069731#post1069731

Hoe erg is je uitbraak van bryopsis? Er zijn nog andere oplossingen als het nog niet zo erg is

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Best heftig, zeg maar all over de place. Een beetje alg vind ik niet erg, maar dit spul woekert over je koralen heen.
Wat had je voor andere oplossingen in gedachten?

@Glenn; die methode met loog gaat m niet worden omdat het geen geïsoleerde plekken bryopsis zijn en het zit ook in koralen vast. Pff, wat een troep is dat spul zeg. Hoe ben ik er eigenlijk aangekomen vraag ik me af.

Best heftig, zeg maar all over de place. Een beetje alg vind ik niet erg, maar dit spul woekert over je koralen heen.

@Glenn; die methode met loog gaat m niet worden omdat het geen geïsoleerde plekken bryopsis zijn en het zit ook in koralen vast. Pff, wat een troep is dat spul zeg. Hoe ben ik er eigenlijk aangekomen vraag ik me af.

Zoals glenn al zij caustic soda op zoveel mogelijk plekken gebruiken waar het kan eerst zoveel mogelijk plukken daarna caustic soda en in je koralen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

stappen plan !

eerst dit en zoveel mogelijk handmatig plukken !
http://zeewaterforum.info/forums/sh...utch-Synthetic-Reefing)&p=1070648#post1070648

dan de restjes met natronloog.

als je het echt moe bent en risico's wilt nemen, dan kan je gaan experimenteren met magnesiumsulfaat.
misschien dat juist magnesium sulfaat de oplossing is ???? het is een maar een wilde gedachte....

als je en steen met briopsis heb zou ik dat kunnen uittesten op kleine schaal.

Ik kijk het ff aan. Ik probeer eerst mn magnesium hoog te houden en die fosfaatdoseringen enzo goed te doen. Wellicht mn poetsclubje uitbreiden.
Bryopsis vraagt toch flink tijd, dus geduld is hier ook op zn plaats...

Ik kijk het ff aan. Ik probeer eerst mn magnesium hoog te houden en die fosfaatdoseringen enzo goed te doen. Wellicht mn poetsclubje uitbreiden.
Bryopsis vraagt toch flink tijd, dus geduld is hier ook op zn plaats...

Plaats eens een foto ..om een in druk te krijgen.

greetings, GlennF

Glenn, vandaag de waardes weer gemeten en ook gelijk de jodide test uitgevoerd. Meet 0, dus er moet worden gaan toegevoegd. 0,06 is het doel, dus ik wil eerst verhogen naar 0,03 met 1,60ml (199L aquarium). Mag dit rechtstreeks in de bak gedaan worden? Lees alleen dat verhogen maximaal 0,03 per dag is. Staat me dikke letters alleen te gebruiken als aquarium supplement, dat bracht mij aan het twijfelen:p

Mijn mg blijft al een tijdje gelijk, maar kh en calcium wordt wel verbruikt. Dacht dat dit met elkaar in verband stond.. Is dit te verklaren?

Laatst bewerkt:
Glenn, vandaag de waardes weer gemeten en ook gelijk de jodide test uitgevoerd. Meet 0, dus er moet worden gaan toegevoegd. 0,06 is het doel, dus ik wil eerst verhogen naar 0,03 met 1,60ml (199L aquarium). Mag dit rechtstreeks in de bak gedaan worden? Lees alleen dat verhogen maximaal 0,03 per dag is. Staat me dikke letters alleen te gebruiken als aquarium supplement, dat bracht mij aan het twijfelen:p

Mijn mg blijft al een tijdje gelijk, maar kh en calcium wordt wel verbruikt. Dacht dat dit met elkaar in verband stond.. Is dit te verklaren?

jodide kan je in 2 stappen doseren b.v. ochtend en avond, verwacht niet dat dit de komende tijd direct meetbaar wordt:
lees dit:http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?135053-Jodide-doseren-in-DSR&p=1104442#post1104442

Als je uit gaat van theoretische verhoudingen klopt het, maar de praktijk kan soms anders zijn, door externe invloeden en de soort koralen bezeting.
om die reden heb ik alle waarden los gekoppeld in DSR en stuur ik op het werkelijk verbruik van de bak.

Hi Glenn,

zie ik het goed.

KH+ gebruikte we voorheen Natriumbicarbonaat voor, dit is nu vervangen voor SodiumBiCarbonaat?

groet
Adri

Hi Glenn,

zie ik het goed.

KH+ gebruikte we voorheen Natriumbicarbonaat voor, dit is nu vervangen voor SodiumBiCarbonaat?

groet
Adri
is hetzelfde (natrium is sodium in het engels) ... je moet de calculator ff op nederlands zetten
aangezien ik ook volgers heb buiten nederland en belgie en niet alles 2 keer wilt uitleggen heb ik ervoor gekozen de calculator 2 talig te maken

Hmmmm, stom..stom....stom ;)

Even niet opgelet en dan krijg je zulke stomme vragen ;)

groet
Adri

is hetzelfde (natrium is sodium in het engels) ... je moet de calculator ff op nederlands zetten
aangezien ik ook volgers heb buiten nederland en belgie en niet alles 2 keer wilt uitleggen heb ik ervoor gekozen de calculator 2 talig te maken

Hi Glenn,
Hierbij de testresultaten na 1 week doseren Fe trace
kleurintensiteit die ik eerder heb waargenomen lijkt door te zetten.
wel staat mijn druif sinds gisteren niet meer zo vol open. Andere koralen (lps,sps en soft) staan er wel mooi bij.
uit metingen bleek vervolgens dat mijn fosfaat nog iets verder gedaald was, van 0,03 naar 0,02.
mijn nitraat is echter gestegen van 5 naar 10.
ik heb het vermoeden dat nitraatafbraak door Carbon en Fe trace niet goed werkt door het lage fosfaat.
ik heb dan ook 1 ml fosfaat bij gedoseerd uitgaande van een richtwaarde van 0,06.
komende dagen zal ik extra testen op fosfaat en nitraat. Voorlopig blijf ik Fe en Fe trace bijdoseren in de verhouding 50/50.

gr,
Jaap

Hi Glenn,
Hierbij de testresultaten na 1 week doseren Fe trace
kleurintensiteit die ik eerder heb waargenomen lijkt door te zetten.
wel staat mijn druif sinds gisteren niet meer zo vol open. Andere koralen (lps,sps en soft) staan er wel mooi bij.
uit metingen bleek vervolgens dat mijn fosfaat nog iets verder gedaald was, van 0,03 naar 0,02.
mijn nitraat is echter gestegen van 5 naar 10.
ik heb het vermoeden dat nitraatafbraak door Carbon en Fe trace niet goed werkt door het lage fosfaat.
ik heb dan ook 1 ml fosfaat bij gedoseerd uitgaande van een richtwaarde van 0,06.
komende dagen zal ik extra testen op fosfaat en nitraat. Voorlopig blijf ik Fe en Fe trace bijdoseren in de verhouding 50/50.

gr,
Jaap

ik had inderdaad je eerder post gelezen en volg jou waarnemingen met grote interesse.
helaas is deze posting kwijt geraakt door het terug plaatsen van de forum backup.

wel grappige dat bij jou juist fosfaat lager wordt en nitraat hoger.
in het geval van fosfaat te laag word zou ik er eerder voor kiezen om Fe+ te minderen of af te bouwen en juist over te gaan naar
Fe-trace omdat deze beter doet waarvoor hij bedoeld is dat is als spore element functioneren

idd is het mogelijk dat je nitraat is gestegen door teveel fosfaat verwijderen, daarmee heb je één element van de driehoek van stoffen verwijderd die noodzakelijk is voor nutrients verwijdering d.m.v. bacteriën afschuiming. CNP => Carbon, Phosfor(Fosfaat), Nitrogen (Nitraat)
let op je afschuimer als hij ineens minder gaat produceren, kan dat duiden op een dergelijke situatie en kan één van ze (N/P) gaan oplopen.

Dus Fe+ werk met name goed als fosfaat verwijderaar (dat is inmiddels bij iedereen de DSR draai een feit)

Fe Trace heb ik bedoeld als Fe spore element, omdat ik vond dat de Fe+ als spore element niet optimaal functioneerde, althans geen direct zichtbaar effect had. Zoals het nu uitziet lijkt bij inmiddels 6 pilot gebruikers buiten mezelf de Trace te doen waar ik het voor bedoeld had.
ik moet alleen nog de veilige dosering bepalen, voordat ik het breed beschikbaar stelt en de onderlinge samenwerking met Fe+ vastellen.

let op!
het mengen van Fe+ en FeTrace t.b.v. automatische dosering is GEEN optie dit doet de werking van Fetrace te niet !

Laatst bewerkt:
Vandaag opnieuw gemeten.
de afgelopen dagen normale Carbon dosering, Fe dosering afgebouwd naar 0.
Fe trace dosering zelfde gehouden.
fosfaat is nog steeds laag (0.03), nitraat blijft nog staan op 10.
koralen staan er nog steeds prima bij, druif staat overdag ook weer mooi open.
ik blijf dit even zo volhouden, ik heb het idee dat de algen minder worden. Mijn nieuwe bak draait nu ongeveer 2 maand en er zat nog de nodige lange algen.
Ik heb het vermoeden, dat als deze verder verminderen en geen Fe dosering, dat fosfaat weer langzaam zou moeten toenemen.
ik laat het weten, wat de ontwikkelingen zijn.

gr,
Jaap

Vandaag opnieuw gemeten.
de afgelopen dagen normale Carbon dosering, Fe dosering afgebouwd naar 0.
Fe trace dosering zelfde gehouden.
fosfaat is nog steeds laag (0.03), nitraat blijft nog staan op 10.
koralen staan er nog steeds prima bij, druif staat overdag ook weer mooi open.
ik blijf dit even zo volhouden, ik heb het idee dat de algen minder worden. Mijn nieuwe bak draait nu ongeveer 2 maand en er zat nog de nodige lange algen.
Ik heb het vermoeden, dat als deze verder verminderen en geen Fe dosering, dat fosfaat weer langzaam zou moeten toenemen.
ik laat het weten, wat de ontwikkelingen zijn.

gr,
Jaap

Als volgend je week nitraat nog 10 blijft kan je carbon doseren een stap verhogen en fe trace verlagen naar 0,02ppm/dag. Op welke week zit je carbon dosering?

greetings, GlennF

met Carbon houd ik momenteel de dosering aan van week 8.
Misschien een rare vraag: de Carbon dosering is toch een dosering per week?
Dus bijv. week 8 voor een 450liter systeem geeft een wekelijkse dosering van 11,5 ml.

Zelf ga ik uit van 400 liter. Mijn aquarium heeft een inhoud van ruim 380 liter, mijn sump ga ik uit van een inhoud van 50 liter.
De inhoud aan steen is ongeveer 40 kilo.

Waar ik nu pas aan denk is dat ik in mijn sump een pluk Cheato wier heb.
Die wordt niet overdreven verlicht, groeit dus niet hard, maar zou wel mede verantwoordelijk kunnen zijn voor mijn lage fosfaat.

In ieder geval ga ik nu een week aankijken, hoe de ontwikkelingen zijn zonder Fe dosering, met normale Carbon dosering (week 8) en Fe trace de helft van de dosering.
Ik ga de ontwikkelingen vanaf nu bijhouden in mijn dagboek. Die ben ik vanmorgen gestart en zal ik de komende dagen aanvullen met info over mijn systeem, inhoud en bevindingen.

carbon dosering is een dagelijkse doserin , net wat dennis zegt.
Het tabel is om de opbouw van de dosering weer te geven.
als je nitraat stijgt dan ga je een stap hoger doseren per dag, als je nitraat te laag is dan ga je afbouwen.
Bij toepassing van wieren word verhouds gewijs meer het nitraat aangepakt.

met Carbon houd ik momenteel de dosering aan van week 8.
Misschien een rare vraag: de Carbon dosering is toch een dosering per week?
Dus bijv. week 8 voor een 450liter systeem geeft een wekelijkse dosering van 11,5 ml.

Zelf ga ik uit van 400 liter. Mijn aquarium heeft een inhoud van ruim 380 liter, mijn sump ga ik uit van een inhoud van 50 liter.
De inhoud aan steen is ongeveer 40 kilo.

Waar ik nu pas aan denk is dat ik in mijn sump een pluk Cheato wier heb.
Die wordt niet overdreven verlicht, groeit dus niet hard, maar zou wel mede verantwoordelijk kunnen zijn voor mijn lage fosfaat.

In ieder geval ga ik nu een week aankijken, hoe de ontwikkelingen zijn zonder Fe dosering, met normale Carbon dosering (week 8) en Fe trace de helft van de dosering.
Ik ga de ontwikkelingen vanaf nu bijhouden in mijn dagboek. Die ben ik vanmorgen gestart en zal ik de komende dagen aanvullen met info over mijn systeem, inhoud en bevindingen.

Back
Bovenaan