uit "het synthetisch aquarium project"
Nu is mijn aquarium netto circa 45-50 liter. Kan ik dan gewoon de DSR/100L aanhouden?
Ik zou eerst de helft van de dosering doen, maar aangezien de dosering bij 100L ook niet de helft is dan die van 200L zou dat geen goede dosering zijn.
DSR is eigenlijk ontwikkeld voor groter aquariums (mij aquarium), waar het financiël voordeel het grootst is. Naar mijn idee was de DSR500 een mooie compromis voor grote volume aquariums. Later is gebleken dat een paar geinteresseerden ook met kleine aquariums met DSR aan de slag wouden gaan. Aangezien het voor hun buiten proporties was om dan voor 5 jaar aan mineralen in huis te halen, heb ik besloten ook kleinere setjes beschikbaar te stellen voor de liefhebbers
Eigenlijk was de DSR100 puur bedoeld als een "trail setje" voor degene die DSR eerst wouden uitproberen, zonder voor jaren aan supplementen opgescheep te zitten.
nu zijn er de volgende setjes:
DSR 100 - het probeer pakket (maar ook als onderhouds pakket voor klein aquaria tot 100 liter)
DSR 250 - het totaal onderhouds pakket voor een 250 liter aquarium
DSR 500 - het totaal onderhouds pakket voor een 500 liter aquarium
Alle stoffen zijn van gelijke concentratie in de verschillende setjes, het verschil zit in de hoeveelheid.
dus de calculator werkt op alle pakketje op dezelfde wijze.
De setje gaan in een gemiddeld bezet aquarium globaal 1 jaar mee (geheel afhankelijk van de start situatie).
Sommige stoffen zullen nooit gebruikt worden en anderen misschien juist meer, de essentie is dat je met de DSR kit alles in huis heb om elk (voor mij) denkbare situatie het hoofd te bieden.
om met de kleinere aquariums te werken is een precisie weegschaal wel een must, want dan speelt het nauwkeurig afwegen een grote rol.
waarom?
op een normale (keuken) weegschaal heb je een maximale afwijking van 1 gram
1gram op 10 gram = 10% deviatie,
1 gram op 20 gram = 5% deviatie
1 gram op 100gram = 1% deviatie
Dus moet je om 1 gram af te wegen toch 0,01gram kunnen wegen om een afwijking van 1% te kunnen behalen.
Bij een 50L bak is een pecisie weegschaal een must vanwege de lage gewichten
Bij een 250L is dat al wat minder, omdat de te doseren hoeveelheden meer worden
Bij 500 liter is dat alleen bij kleine correcties nog van toepassing, alhoewel het hebben van een precisie weegschaal wel handig kan zijn in sommige situaties.