Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Ok das interessant. Dat wist ik niet dat deze hoge waardes mogelijk zijn bij normale pH. Weer wat geleerd ;)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Ok das interessant. Dat wist ik niet dat deze hoge waardes mogelijk zijn bij normale pH. Weer wat geleerd ;)

De vraag die je moet stellen is: Hoe heb je die info verkregen dat het niet mogelijk zou zijn ?

greetings, GlennF

De vraag die je moet stellen is: Hoe heb je die info verkregen dat het niet mogelijk zou zijn ?

greetings, GlennF

Aanname gedaan door het herhaaldelijk hetzelfde aanhoren van hetzelfde uit verschillende bronnen. Nooit zelf getest

Ik draai nu een kleine maand met DSR en er is mij 1 ding opgevallen waarvan ik niet weet of dit met DSR te maken heeft.
Eerder als ik mijn afschuimer schoonmaakte kwam er een putlucht uit (rotte eieren), die zelfs even in de kamer bleef hangen.
Als ik de afschuimer nu schoonmaak ziet de inhoud er het zelfde uit, lekkere groen/bruine smurrie, ECHTER de lucht is niet meer zo stinkend als dat het eerder was.

Mijn afschuimer heeft een paar weken geleden niet zo goed gewerkt door een verstopping maar dit zou nu opgelost moeten zijn, dus ik vraag me af of door de toevoegingen er iets veranderd waardoor dit veranderd kan zijn, of dat ik misschien toch nog wel een probleem heb met mijn afschuimer.

Aanname gedaan door het herhaaldelijk hetzelfde aanhoren van hetzelfde uit verschillende bronnen. Nooit zelf getest

En zo word info herhaald zonder dat het ooit getoetst wordt... need to say no more...

greetings, GlennF

Ik draai nu een kleine maand met DSR en er is mij 1 ding opgevallen waarvan ik niet weet of dit met DSR te maken heeft.
Eerder als ik mijn afschuimer schoonmaakte kwam er een putlucht uit (rotte eieren), die zelfs even in de kamer bleef hangen.
Als ik de afschuimer nu schoonmaak ziet de inhoud er het zelfde uit, lekkere groen/bruine smurrie, ECHTER de lucht is niet meer zo stinkend als dat het eerder was.

Mijn afschuimer heeft een paar weken geleden niet zo goed gewerkt door een verstopping maar dit zou nu opgelost moeten zijn, dus ik vraag me af of door de toevoegingen er iets veranderd waardoor dit veranderd kan zijn, of dat ik misschien toch nog wel een probleem heb met mijn afschuimer.

Het soort afschuiming veranderd degelijk. Normaal bruine drab.
Met ijzer en carbon dosering varierend van bruin, groen, zwart en de "smaak" is anders.

greetings, GlennF

OK bedankt, hoef ik me geen zorgen te maken dat hij niet goed afschuimde.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Ik vrees dat de lab niet ingericht is testen van zeewater.
De salifert testjes komen aardig in de range van de werkelijke waarden.
Ik heb mijn water voor de grap ook een keer laten testen bij triton.

greetings, GlennF

Ja zou best kunnen idd dat een lab dat niet kan en heb pas na 2 weken antwoord gehad dus stond er misschien ook al tijdje misschien dat we dan ook hele vreemde waarden krijgen

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Ja zou best kunnen idd dat een lab dat niet kan en heb pas na 2 weken antwoord gehad dus stond er misschien ook al tijdje misschien dat we dan ook hele vreemde waarden krijgen

De waarden die gemeten zijn door je kennis zijn niet onderhevig aan verval of bederf. Het zijn pure elementen en geen organische verbindingen.
Een verklaring zou zijn dat hij het potje een week open heeft laten staan, waardoor veel water verdampt is . In dat geval is je concentratie ook hoger.

greetings, GlennF

De waarden die gemeten zijn door je kennis zijn niet onderhevig aan verval of bederf. Het zijn pure elementen en geen organische verbindingen.
Een verklaring zou zijn dat hij het potje een week open heeft laten staan, waardoor veel water verdampt is . In dat geval is je concentratie ook hoger.

greetings, GlennF

Dat zou heel goed kinnen ja
Trouwens probeerde je een pb te sturen maar je inbox is vol

Beste mede-DSR gebruikers.

ik heb een vraag over het magnesium verbruik.

Om het makkelijker te maken hierbij mijn waardes gemeten op 17-01-2014

Screen Shot 2014-01-18 at 23.46.11.jpgIMG_4597.jpg

Op 11-01-2014 heb ik de laatste meting gedaan en alle elementen aangevuld naar de juiste waarden.

Ik heb in de tussen periode niks meer toegevoegd om zo de dagelijkse verbruik te kunnen berekenen.
Volgens de calculator is er in 6 dagen 506 gr. magnesium verbruikt. Dat is 84 gr. per dag, Bijna 31kg magnesium per jaar!!

Klopt dit of zijn er meerdere factoren waar ik rekening mee moet houden?

Beste mede-DSR gebruikers.

ik heb een vraag over het magnesium verbruik.

Om het makkelijker te maken hierbij mijn waardes gemeten op 17-01-2014

Bekijk bijlage 373130Bekijk bijlage 373131

Op 11-01-2014 heb ik de laatste meting gedaan en alle elementen aangevuld naar de juiste waarden.

Ik heb in de tussen periode niks meer toegevoegd om zo de dagelijkse verbruik te kunnen berekenen.
Volgens de calculator is er in 6 dagen 506 gr. magnesium verbruikt. Dat is 84 gr. per dag, Bijna 31kg magnesium per jaar!!

Klopt dit of zijn er meerdere factoren waar ik rekening mee moet houden?

Maak je er niet druk om, eenmaal stabiel word magnesium amper verbruikt.:)
Dat geld voor bijna alle waarden die off key zijn.
Daarom is het bij een bak die totaal "gestoord" is handig te wachten met het bepalen van het gebruik maar gewoon te blijven meten en aanvullen.

Dit was overigens een perfect uitvoering van de DSR protocol:). ik kan zo tussen alle bedrijven door reageren en ook naslag verrichten.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:

Definieer "normale" pH ;)

Over het algemeen is de pH in ons aquarium lager dan "normaal" - en dan zijn hogere waardes zeker te realiseren.
Maar als er een reële pH van 8.5 of hoger in het aquarium gemeten wordt, dan denk ik niet dat je veel verder dan Ca 450 / KH 9 en Mg 1450 zal komen.
Een hogere pH betekend meer carbonaten, die vermeerdering gaat vrij rap, en als calcium carbonaat tegenkomt dan krijgen ze verkering zeg maar.
Bij iedere stijging van 0,3 pH verdubbeld die hoeveelheid carbonaat. Het magnesium zal z'n best doen om dat bij het calcium weg te houden zodat het niet neerslaat (magnesium kan iets meer hebben voor dat het neerslaat) maar dat houdt een keer op.
Om een idee te geven; er is 4x zoveel carbonaat aanwezig bij een pH van 8,5 dan bij een pH van 7,9 (wat er doorgaans in ons aquarium wordt gemeten)
Neerslag van calciumcarbonaat zal dan in meer of mindere mate zeker plaatsvinden.
Heel extreem; neem maar een liter osmose en los daar een gram of 2 natriumcarbonaat in op, probeer er dan maar eens wat CaCl in op te lossen. 1,5 gram CaCl2 2H2O geeft ongeveer 420 mg calcium.

M.v.g Jimmy

Laatst bewerkt:
Dat zou heel goed kinnen ja
Trouwens probeerde je een pb te sturen maar je inbox is vol

HET WERKEN MET DE PB IS NIET MEER TE DOEN.
IK MOET ELK DAG WISSEN EN VERLIES ZO ELKE OVERZICHT, OMDAT IK DE HISTORIE NIET MEER KAN VOLGEN.

GRAAG ALLE PRIVE VRAGEN VANAF HEDEN VIA MIJN EMAIL.
Glennfdsr@gmail.com

mocht ik een reactie in een dagboek over het hoofd zien, graag een email sturen om mij te attenderen op een eventuele openstaande vraag.

Degene die nog geen antwoord op hun vraag hebben graag de vraag herhalen via email. Door het wissen van pb kunnen ook niet beantwoorde pb's gewist zijn.

Bovendien loopt de reactie tijd op , dus heb ff geduld.

Het is voor mij een balans tussen plezier hebben en mensen helpen.
Helaas gaat dit nu op werk lijken, dat is niet de bedoeling.

Als het zo doorgaat overweeg ik een (tijdelijke) stop op de toelating van nieuwe gebruikers.
Sommige gebruikers zijn voorbeeldig en lezen alles, als ze een vraag stellen dan hebben ze een punt en kom ik met een oplossing ( dat is de leuke kant). Anderen stellen vragen waar reeds meermaals in dit topic het antwoord gegeven is. (Dat is zo saai en vermoeiend)

Ik moet hier ff goed over gaan nadenken. het is een hobby project die uit de hand gaat lopen.
Dit is ff iets teveel van het goede aan het worden.

==========================

Graag steeds 1 vraag tegelijk vragen.
Mails met hele verhalen kosten enorm veel tijd om te lezen en zijn vaak niet in 1 keer te beantwoorden. Daarvoor moet ik achter de computer.
Ik zit zelden achter de computer, 99% van mijn reacties komen van mijn mobiel. Die mails blijven dus ff staan tot ik achter de computer gaat.

Gebruik ook de dsr protocol, die kan ik in een keer overzien. Dat scheelt hele verhalen intikken (en lezen)
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=1059521

Algemene vragen kunnen ook in de DSR topic gesteld worden, maar maak er geen extensie van je eigen dagboek van.
Het voordeel is dat ik hier een historie heb en kan terugkijken en andere DSR gebruikers die al langer meedraaien het antwoord vaak weten en ook kunnen reageren. klopt het niet dan corrigeer ik het of zoek ik het uit.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Maak je er niet druk om, eenmaal stabiel word magnesium amper verbruikt.:)
Dat geld voor bijna alle waarden die of key zijn.
Daarom is het bij een bak die totaal "gestoord" is handig te wachten met het bepalen van het gebruik maar gewoon te blijven meten en aanvullen.

greetings, GlennF

OK, ik hou het nog in de gaten.

KH, MG, Strontium en Carbon gaan nu via de doseer. De rest doe ik handmatig.

Ik heb nog wel een een vraag over de stamoplossingen.

1. Calcium: is het normaal dat de oplossing super warm wordt na toevoeging van osmose water bij de calcium?
2. Magnesium: ik krijg het niet voor elkaar om 1,5kg magnesium en deze dan afgevuld tot 1 liter met osmose water volledig opgelost te krijgen. Ik heb het uiteindelijk tot 2 liter moeten afvullen. Hoe doen jullie dit?

1. De Calcium oplossing wordt inderdaad erg warm na het toevoegen van de Calcium Chloride, dit is normaal!

2. Is je osmosewater wel op temperatuur, 25 graden. Hoe lager de temperatuur hoe minder er opgelost kan worden.

Hoe los jij de stoffen op, ik heb het vermoeden dat je de stoffen afweegt en hier vervolgens het osmosewater aan toevoegd???

Ik doe het andersom, ik voeg langzaam de stoffen toe aan het osmosewater en wacht totdat die dosering is opgelost, dus in gedeeltes toevoegen van de stoffen.

Glenn, correct me if i'm wrong, wil je een klein beetje helpen waar ik kan om de druk een beetje voor je te verminderen.

groet
Adri

OK, ik hou het nog in de gaten.

KH, MG, Strontium en Carbon gaan nu via de doseer. De rest doe ik handmatig.

Ik heb nog wel een een vraag over de stamoplossingen.

1. Calcium: is het normaal dat de oplossing super warm wordt na toevoeging van osmose water bij de calcium?
2. Magnesium: ik krijg het niet voor elkaar om 1,5kg magnesium en deze dan afgevuld tot 1 liter met osmose water volledig opgelost te krijgen. Ik heb het uiteindelijk tot 2 liter moeten afvullen. Hoe doen jullie dit?

1. De Calcium oplossing wordt inderdaad erg warm na het toevoegen van de Calcium Chloride, dit is normaal!

2. Is je osmosewater wel op temperatuur, 25 graden. Hoe lager de temperatuur hoe minder er opgelost kan worden.

Hoe los jij de stoffen op, ik heb het vermoeden dat je de stoffen afweegt en hier vervolgens het osmosewater aan toevoegd???

Ik doe het andersom, ik voeg langzaam de stoffen toe aan het osmosewater en wacht totdat die dosering is opgelost, dus in gedeeltes toevoegen van de stoffen.

Glenn, correct me if i'm wrong, wil je een klein beetje helpen waar ik kan om de druk een beetje voor je te verminderen.

groet
Adri

1. Calcium is dus normaal, gelukkig maar. Ik schrok me een hoedje gister, ik dacht, mijn spa flesje die gaat straks nog smelten ;)
2. Magnesium: Temperatuur heb ik niet gemeten. Ik schat kamertemperatuur 20-21 graden. Ik weeg inderdaad 1.5KG magnesium in een maatbeker en voeg daar dan osmose water aan toe tot het 1 liter streepje. Als je het andersom doet, dus de stoffen toevoegt aan osmosewater, dan klopt de verhouding toch niet meer? Er vanuitgaand dat je meteen met 1 liter water begint. Of begin je eerst met minder water, 0,5 liter bijvoorbeeld en dan daarna afvullen tot 1 liter?

HET WERKEN MET DE PB IS NIET MEER TE DOEN.
IK MOET ELK DAG WISSEN EN VERLIES ZO ELKE OVERZICHT, OMDAT IK DE HISTORIE NIET MEER KAN VOLGEN.

GRAAG ALLE PRIVE VRAGEN VANAF HEDEN VIA MIJN EMAIL.
Glennfdsr@gmail.com

Degene die nog geen antwoord op hun vraag hebben graag de vraag herhalen via email. Door het wissen van pb kunnen ook niet beantwoorde pb's gewist zijn.

Bovendien loopt de reactie tijd op , dus heb ff geduld.

Het is voor mij een balans tussen plezier hebben en mensen helpen.
Helaas gaat dit nu op werk lijken, dat is niet de bedoeling.

Als het zo doorgaat overweeg ik een (tijdelijke) stop op de toelating van nieuwe gebruikers.
Sommige gebruikers zijn voorbeeldig en lezen alles, als ze een vraag stellen dan hebben ze een punt en kom ik met een oplossing ( dat is de leuke kant). Anderen stellen vragen waar reeds meermaals in dit topic het antwoord gegeven is. (Dat is zo saai en vermoeiend)

Ik moet hier ff goed over gaan nadenken. het is een hobby project die uit de hand gaat lopen.
Dit is ff iets teveel van het goede aan het worden.

==========================

Graag steeds 1 vraag tegelijk vragen.
Mails met hele verhalen kosten enorm veel tijd om te lezen en zijn vaak niet in 1 keer te beantwoorden. Daarvoor moet ik achter de computer.
Ik zit zelden achter de computer, 99% van mijn reacties komen van mijn mobiel. Die mails blijven dus ff staan tot ik achter de computer gaat.

Gebruik ook de dsr protocol, die kan ik in een keer overzien. Dat scheelt hele verhalen intikken (en lezen)
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=1059521

Algemene vragen kunnen ook in de DSR topic gesteld worden, maar maak er geen extensie van je eigen dagboek van.
Het voordeel is dat ik hier een historie heb en kan terugkijken en andere DSR gebruikers die al langer meedraaien het antwoord vaak weten en ook kunnen reageren. klopt het niet dan corrigeer ik het of zoek ik het uit.

greetings, GlennF

Sorry glenn
Ik snap het dat je er gek van word
Maar wilde alleen even melden over dat koraal
Ik probeer altijd me eigen wel in te lezen hoor
Maar doe rustig aan en laat het vooral niet op werken lijken.

1. Calcium is dus normaal, gelukkig maar. Ik schrok me een hoedje gister, ik dacht, mijn spa flesje die gaat straks nog smelten ;)
2. Magnesium: Temperatuur heb ik niet gemeten. Ik schat kamertemperatuur 20-21 graden. Ik weeg inderdaad 1.5KG magnesium in een maatbeker en voeg daar dan osmose water aan toe tot het 1 liter streepje. Als je het andersom doet, dus de stoffen toevoegt aan osmosewater, dan klopt de verhouding toch niet meer? Er vanuitgaand dat je meteen met 1 liter water begint. Of begin je eerst met minder water, 0,5 liter bijvoorbeeld en dan daarna afvullen tot 1 liter?

Voor zo ver ik heb begrepen uit de post van Glennf doe je 1 liter en dan de stof dan heb je stam oplossing
Zie volgende post:

http://zeewaterforum.info/forums/sh...utch-Synthetic-Reefing)&p=1022908#post1022908

Laatst bewerkt:
Klopt, zojuist per PB bevestiging gekregen van Glenn, het is maar net hoe je de text leest. Inderdaad 1 liter osmosewater en daar 1.5kg magnesium aan toevoegen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Back
Bovenaan