Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dann90 dagboek

Dann90

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

Na een tijdje alleen gebruik te maken van het forum voor informatie leek het me toch leuk om een dagboek bij te houden. Niet alleen voor mezelf, maar wellicht ook voor andere beginners die ik mijn ervaringen/fouten kan laten zien.

Maar laat ik mezelf maar even netjes voorstellen. Ik ben Danny. Nu, na wat jaren zoetwater, ben ik eindelijk in 2019 begonnen met de overstap naar zoutwater.

Na bijna een jaar inlezen ( Forums, boeken van Tanne, youtube ) durfde ik het toch nog niet meteen aan om mijn 200L zoetwaterbak om te ruilen naar een echte zeebak met overloop en sump. Wie weet viel het om welke reden dan ook tegen. Zo kon ik terug vallen op mijn oude aquarium.

Ik heb voor de volgende techniek gekozen:

• Deltec MCE400 Hang-on eiwitafschuimer.
  • Red Sea Reefled 90.
  • Jecod SLW 20 (achteraf VEEL te sterk dus er uit gehaald).
  • Jecod SLW 10
  • Jecod SOW 8
  • 200W titanium heater.
  • JBL ventilator.
  • Aquamedic heat/cooling regelaar.
Om het hele spul te voeden heb ik twee stekkerdozen met schakelaars gebruikt die ieder op een eigen groep + aardlek aangesloten zit.

Voor de opbouw van het rif was ik verkocht aan Real Reef Rock. Niet zozeer vanwege de mooie verleiding voor beginners dat ‘’het plagen buiten de deur houdt’’, maar om makkelijker te kunnen aquascapen.
20200528_225329.jpg

Na toevoegen van bacteriën en voer heb ik na een aantal weken babylonia slakken toegevoegd en een eerste stukje lederkoraal. Vanaf daar, door loop van tijd, rustig verder aangevuld met dieren. De grootste tegenslag die ik heb gehad was het water dat steeds wit bleef vertroebelen. Na veel onderzoek en adviezen wat het kon zijn ( bacterie bloei, kalkneerslag, slechte batch zout etc. etc.) bleek het eigenlijk iets heel simpels te zijn; Ik had mijn zand niet uitgespoeld… Uit zoetwaterervaring weet ik dat dit altijd moet!! Maar nu las/hoorde ik dat het met zeeaquaria niet hoefde (ook niet met dood zand). Afijn, van fouten leert men en ben met een vuilklok en waterwissels aan de gang gegaan om het te verhelpen. Nu wilt het nog wel eens lichtelijk terugkomen zodra mijn pistoolgarnaal aan het verbouwen is. Dus het advies aan beginners: ALTIJD zand spoelen, behalve bij levend zand!
20200724_085432.jpg

Het koste me best veel tijd en geduld om uit te zoeken waar het nou vandaan kwam. (UV-c) filters onnodig aangeschaft. Zodra er maar een kleine beweging in het zand kwam zag het er weer uit als bovenstaande foto.

lido.jpg
lido 200.jpg
De bak in wat betere glorie. Naar mijn mening prachtig, maar om beginners toch te behoeden wil ik toch wel even wat aanmerken uit mijn ervaringen.

• Het leidingwerk van mijn afschuimer heb ik proberen te wijzigen zodat de kaamlaag op het wateroppervlak wordt aangezogen. Dit werkt minimaal tot niet! En die kaamlaag komt er (zie foto). Dan komt er nog eens bij dat alle kleine zwevende deeltjes niet opgevangen kunnen worden. Dus het hoopt ergens op of zweeft door de bak. Nu helpt een vuilklok wel, maar ik merk een groot verschil met de bak die ik nu heb. Alleen om die reden al had ik toch vrij snel de bak omgeruild naar één met overloop.
  • Techniek kan niet mooi weggewerkt worden, waardoor extra’s zoals doseerpompen of filters/reactors zichtbaar zijn.
Tot slot: Ik heb erg van de bak genoten. Het was een goede manier om te zien of ik niet alleen de lusten maar ook de lasten zou waarderen. Al vond ik de maat wel minimaal. Aangezien ik helemaal verslaaft ben geworden aan de hobby en toch een grotere bak wilde heb ik, na thuis proberen te overtuigen dat de maat wel mee valt, gekozen voor de Red Sea Reefer 750XXL V3.

Techniek:

• 3 x Reefled 90 (LPS dominant)
  • 2x Maxpect Gyre xf350
  • Aqua Medic evo 4 doseerpomp
  • Aqua medic 9,2 DC runner opvoerpomp
  • Royal Exclusive BBK double cone 24V DC
  • Tunze Refugium light
  • Deltec 80UV-C met Jecod dcp-2500 opvoerpomp
  • 1x 200W + 1x 300W titanium heater met Aqua Medic controller
Het rif is luchtig opgebouwd met wat ruimte gelaten om stenen met zoa’s van de oude bak er nog bij te kunnen plaatsen. De stenen zijn van carib sea en aqua forest die ik met Stonefix heb verbonden. Het zand is ATI fiji white sand medium korrel + oud zand van mijn oude bak. Hieronder wat foto’s van de opbouw.
IMG-20220115-WA0019.jpg

Hier ben ik eigenlijk m’n dochtertje aan het helpen. Ik heb zelf 2 linker handen😅

20210925_143139.jpg

Kit om de constructie steviger te zetten.

20211008_131217.jpg
20220116_002612.jpg20220116_002641.jpg

Na een aantal weken rijpen en testen vertrouwde ik het om de eerste dieren te plaatsen. Het begon met slakken, Chromis Viridis, Ptereleotris Zebra en Pholidichthys leucotaenia toe te voegen vanuit de oude bak. Ik had me voorgenomen om niets nieuws te kopen maar eerst alles over te zetten, maar na 1 blik op deze wonderschone leder fluisterde ik mezelf in dat ik toch verbruikers moest hebben.
20211117_182925.jpg

Beetje bij beetje steeds meer makkelijker koraal overzetten. Zoals paddenstoelleder en duncans. Helaas is er wat groene flap meegekomen uit de oude bak waar ik ineens last van begon te krijgen. Hiervoor Chemiclean gebruikt en WOW… wat een wonder middel! 72 uur later zag je er niets meer van. In de oude bak hebben de koralen er nog nooit zo mooi bij gestaan. Het leek wel een booster. Wel paar x flinke waterwissels gedaan omdat ik het toch niet zo heb op chemisch middeltjes… maar tot vandaag de dag helemaal tevreden over dit product!

Ondertussen weer wat verder in de tijdlijn komen we dichter tot het heden. Na een goed ATI lab resultaat mijn Percula en Black Ice anemoonvissen, 1 Kauderni kardinaalbaars ( andere kon ik niet vangen ), salarias, heremiet kreeften, zzzeester en een Midas Blenny over gezet. Tot ergernis blijven ze in bijna hetzelfde gebied zitten ten grootte van mijn oude bak… je zou toch zeggen dat er een wereld voor ze open gaat na een upgrade van meer dan 500 liter. Ook een zandhapper (geringde gobie) gekocht, om het zand wat witter te houden. Ik las dat deze langzaam zouden verhongeren, maar zag hem zo gretig mee eten dat ik het wilde proberen. Tot nu toe eet ie nog steeds zo gretig met de pot mee.

2 weken geleden een Melanurus lipvis opgehaald, echter werd ik verleid door de schoonheid van de zebrasoma Xanthurum en kon de verleiding helaas niet weerstaan. Want hierdoor ging het balletje rollen waar ik nog even mee wilde wachten. Of ieder geval in een andere volgorde zou willen aankopen. Ik had al gelezen dat ze van de dokters toch wel wat agressiever kunnen zijn en dat je ze het beste als laatst kan plaatsen of tegelijk met anderen dokters. Nou die gedachte bleef toch even door mijn hoofd spoken, en heb nu recent toch maar meteen de rest van de dokters aangekocht die ik op mijn verlanglijstje had staan. De Naso elegans en de filmster Dory. Ik weet het, mijn bak is alsnog minimaal. Zodra ze te groot zijn of merk dat ze te veel stress hebben zullen ze verhuizen naar iemand met een grotere bak.

Dit weekend met de Seneye PAR meter om een overzicht te maken hoeveel PAR de koralen in de oude bak staan. Vervolgens in de Reefer gemeten waar wat geplaatst kan worden. Twee hamertjes, die waren aangevreten door mijn pepermuntgarnalen, en een lobo geplaatst. Nu even de bak voorlopig met rust laten voordat we verder gaan met overplaatsen.

Foto’s volgen nog.

PS. Aan de forumbeheerders. Ik heb geprobeerd te zoeken of er bepaalde regels zijn met het plaatsen van een dagboek, maar kon er niets over vinden. Mocht het niet volgens de regels zijn hoor ik het graag of verwijderen jullie de boel maar zo nodig. Ook is dit dus mijn eerst post, vergeef me als alles de boel nogal chaotisch staat…

Na blaren aan me vingers van het typen en een vergroot oor van een dochtertje die ook aandacht wilt is het tijd om de aandacht ergens anders neer te leggen.
Gr. Danny

Mooi verhaal, en wat een prachtige upgrade, niet een maatje groter, maar meteen naar het grote werk :D
Succes met de verdere opbouw van het aquarium! (y) (y)

Mooi verhaal, en wat een prachtige upgrade, niet een maatje groter, maar meteen naar het grote werk :D
Succes met de verdere opbouw van het aquarium! (y) (y)
Bedankt!!

Mooie opbouw van het rif! Daar ligt toch de basis van een mooi aanzicht straks vind ik persoonlijk. Goed gelukt tot nu toe 👍
Dank je wel! Zitten ook wel wat uren arbeid in maar ben er heel blij mee :D

Leuk verteld! Veel succes met je bak.

Zo dat is nog eens een upgrade. Succes met het verder verloop.

Zo dat is nog eens een upgrade. Succes met het verder verloop.
Thanks! Ja het viel niet mee om de bazin te overtuigen dat het dressoir plaats moest maken voor het aquarium haha

"Aangezien ik helemaal verslaaft ben geworden aan de hobby en toch een grotere bak wilde heb ik, na thuis proberen te overtuigen dat de maat wel mee valt"

Hahaha herkenbaar! Mooie bak Succes!

"Aangezien ik helemaal verslaaft ben geworden aan de hobby en toch een grotere bak wilde heb ik, na thuis proberen te overtuigen dat de maat wel mee valt"

Hahaha herkenbaar! Mooie bak Succes!
Denk niet dat het alleen voor ons geldt:ROFLMAO::ROFLMAO: Bedankt!(y)

20211226_191006.jpg20211226_191014.jpg

Even wat shots van mijn Nardoa zeester die te veel spiderman heeft gekeken🤨

Even een kleine update met wat foto's.
20220120_165319.jpg20220120_165616.jpg20220120_165355.jpg
Foto hieronder: Rechts van de vingerleder een stuk pvc buis die is beplakt met stenen om het in het rif te camoufleren.
20220120_170001.jpg

Foto vanaf boven gezien

20220120_165758[2324].jpg
20220120_165655.jpg

Nog een kiekje uit de Lido 200. Onder andere de Ricordea Yuma. Ik durf hem nog niet over te zetten...
20220119_172543.jpg

Hopen dat snel mijn nieuwe telefoon binnen komt met een toch wat betere camera. Dan weer even een update..

Mooi hoor die Ricordea Yuma met die andere oortjes er onder. Welke kleur is het. Vind zelf de rood/oranje variant wel mooi. Staat dus ook nog op m’n lijstje.

Mooi hoor die Ricordea Yuma met die andere oortjes er onder. Welke kleur is het. Vind zelf de rood/oranje variant wel mooi. Staat dus ook nog op m’n lijstje.
Thanks en dat zijn ze zeker! De bovenste is Fluo oranje en die eronder rood/rose. Ik weet nog niet of het scheelt want moet nog even met de instellingen aan de haal, maar de oude foto's zijn met een samsung s7 genomen. Misschien dat de kleuren nu iets beter uitkomen.

20220121_155311.jpg

Ik ben niet zo heel gretig meer naar de Yuma's... Had een mooie volle steen met 5 kleintjes erop. Alleen 1 heeft het overleeft. Nu vertelde Tan van Tidal Gardens (youtube koralen guru) dat de Yuma's toch wel wat lastiger zijn in tegenstelling tot de Ricordea Florida is wel veel van elkaar weg hebben. En had tegelijkertijd ook de Florida mee en doen het perfect. Daarom durf ik hem ook nog niet over te zetten. Ben bang dat ie in de nieuwe bak verloren gaat..

Thanks en dat zijn ze zeker! De bovenste is Fluo oranje en die eronder rood/rose. Ik weet nog niet of het scheelt want moet nog even met de instellingen aan de haal, maar de oude foto's zijn met een samsung s7 genomen. Misschien dat de kleuren nu iets beter uitkomen.

Bekijk bijlage 579161

Ik ben niet zo heel gretig meer naar de Yuma's... Had een mooie volle steen met 5 kleintjes erop. Alleen 1 heeft het overleeft. Nu vertelde Tan van Tidal Gardens (youtube koralen guru) dat de Yuma's toch wel wat lastiger zijn in tegenstelling tot de Ricordea Florida is wel veel van elkaar weg hebben. En had tegelijkertijd ook de Florida mee en doen het perfect. Daarom durf ik hem ook nog niet over te zetten. Ben bang dat ie in de nieuwe bak verloren gaat..
Ja de kleuren komen er nu wel wat beter uit. Jammer dat de rest kapot is gegaan. Wel een mooi geheel zo op die stenen. Ga je het ook zoals geheel overzetten?

Back
Bovenaan