Even een kleine update met een paar foto's.
Er zit nu al even een kleine Dendrochirus Zebra (dwerg koraalduivel) in het wenbakje om hem over te wennen aan diepvries voer. Levend heeft ie dan ook geen problemen mee, maar naast de portemonnee wil ik daar ook nier afhankelijk van zijn.
Verschillende methodes en soorten voedsel geprobeerd, maar telkens tevergeefs.
Methodes (altijd in de avond, je ziet hem dan op een gegeven moment actiever worden om op ''jaag'' modus te gaan:
- Eerst laten wennen met levende artemia aan de pipet en pincet/voertangen. Hij was er in het begin best bang voor, maar na een dag of 2 komt ie er graag naartoe.
- Een mix van levende/diepvries artemia aangeboden. Geen geluk, zo gek is ie blijkbaar niet. Dit herhaald met verschillende soorten voer van onderstaand lijstje. Wellicht zat er iets tussen wat hem erg aansprak. Het enige wat hij even pakte was een stukje koolvis die hij net zo hard weer uitspuugde.
- Later met enige tegenzin de verhongeringsmethode van 2/3 dagen geen eten geven geprobeerd. Ook met de hele lijst aan voer van onderstaande, maar weer geen geluk. Toch maar weer (misschien dom) levend gegeven, want wil wel dat hij in een goede gezondheid blijft. Al heb ik op verschillende sites gelezen dat ze wel enige tijd zonder voer kunnen...
- Nieuwe donkere pincet besteld van maxpect. Met het idee dat deze misschien minder zichtbaar is, waardoor hij zich extra focust op het voer. 2 dagen later binnen gekregen en dus ook 2 dagen gewacht met voeren. Met de pincet eerst een paar grote levende artemia vanuit de pincet gevoerd en toen een diepvries stukje Krill, waarvan de hele body van het voer nog intact was zodat hij goed ziet wat het is, in het wenbakje van hem af gehouden en YES!! hij pakte het! Helaas bleef het wel bij het ene stukje, maar ik ben al blij dat hij het niet uitspuugde. Ik merkte dat als ik naar hem toe ging met het diepvries hij de interesse verloor. Zodra ik de andere kant op ging gaan zijn stekels uitstaan en vliegt hij erop af.
- Nu wordt de volgende methode de Krill aan een stukje visdraad maken zodat ik hem wat beter kan laten jagen. Hopen dat hij nu de smaak te pakken heeft.
Al verschillende keren naar m'n hoofd gekregen 'Je bent niet wijs, met je vis'

Maar je moet wat voor zo'n prachtig beestje over hebben..
Soorten voer:
-Levende/diepvries Artemia
-Stukjes spiering
-Koolvis/pangasiusfilet
-Krill
-Mosselvlees
-Mysis
Bekijk bijlage 580580
Bekijk bijlage 580581
Gezien de verhalen betreft de ban op hamertjes etc. dit hamertje nog weten te scoren.
Bekijk bijlage 580582
Gelukkig groeien er mooie nieuwe kopjes op een oud hamertje dat was aangevreten door pepermuntgarnalen. Volgens vele reefsafe, maar ik heb wel beter geleerd. Op verschillende engelse fora en youtube filmpjes was ik blijkbaar niet de enige. Ik las dat de garnalen dan waarschijnlijk zieke/dode gedeeltes van het koraal dan pakken. Maar waarom heb ik die laatste kop dan weten te redden door de garnalen eruit te halen en is nog steeds al die maanden hetzelfde ipv verslechterd. Ook stond de hamer er in volle bloei bij en had zelfs 2 extra koppen gekregen. Maar goed ieder z'n ding. Ik ben er ook wel van overtuigd dat ze niet allemaal 'rogue' gaan. Bij mij komen die krengen er nooit meer in.