Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dagboek van HansB61.

Is het normaal dat ze zich verstoppen? Hij is nog maar heel klein. Met een zaklamp had ik ´m gespot. Onder een steen. Alleen het koppie zag ik. Ik heb er een webcam op gezet om ´m te kunnen zien. Maar nu zie ik ´m helemaal niet meer. Verder zie ik wel hoopjes zand daar waar ie zat.
Bekijk bijlage 655259
Zou me geen zorgen maken horen. Deze vissen liggen altijd vanuit een holletje of beschut plekje te kijken. Je zult hem/haar vanzelf wel wat meer gaan zien.

Probleem met de De Tunze Osmolator Nano 3152, deze deed niks meer. Ik dacht meteen: de vlotter. Deze bewoog gewoon. Verder kijken. Kabeltje naar de pomp misschien? Na effe zoeken kwam ik erachter. Omdat ik de osmolator nogal eens uitschakel, bijvoorbeeld bij het schoonmaken/vervangen van de powerfilter, had ik er een stekker met schakelaar tussen gezet. Deze bleek defect.
scanpart-stekker-met-schakelaar-en-randaarde.png

Laatst bewerkt:
Zou me geen zorgen maken horen. Deze vissen liggen altijd vanuit een holletje of beschut plekje te kijken. Je zult hem/haar vanzelf wel wat meer gaan zien.
Hij/zij zwemt vrolijk rond. Inderdaad een leuk visje.

Na een tijdje geëxperimenteerd te hebben om mijn waterwaardes stabiel te krijgen zonder waterwissels, vorige maand gestopt met doseren. Gelukkig hebben die paar koraaltjes die ik heb het overleefd. Nu weer gewoon wekelijks een waterwissel. Wertkt tóch beter. Ik gebruikte eerst ATI Absolute Ocean zout. Had grote 10 liter flessen aangeschaft. Naarmate ze leger werden zag ik in fles #2 op de bodem een laag aaneengeklonterd, gekristalliseerd zout liggen. Was gewoon doorzichtig. Alleen als ik met de fles schudde hoorde en zag ik het. Meteen weggegooid.

WhatsApp Image 2026-03-10 at 12.37.33.jpeg WhatsApp Image 2026-03-10 at 12.37.33(1).jpeg WhatsApp Image 2026-03-10 at 12.37.34.jpeg

Laatst bewerkt:
Leuk om te lezen dit!
Vraagje: houdt een hor als afdeknetje niet ontzettend veel licht tegen?
Van de ‘normale’ (grootmazige) afdeknetten is al bekend dat die PAR iets verlagen, van zoiets kleinmazigs als een hor lijkt me het effect zeer groot, of heb ik dat mis?

Leuk om te lezen dit!
Vraagje: houdt een hor als afdeknetje niet ontzettend veel licht tegen?
Van de ‘normale’ (grootmazige) afdeknetten is al bekend dat die PAR iets verlagen, van zoiets kleinmazigs als een hor lijkt me het effect zeer groot, of heb ik dat mis?
Het is geen hor. Alleen het raamwerk wordt voor horren gebruikt. Het ¨horrengaas¨ is deze. Ik heb dus nog wat reserve :p
WhatsApp Image 2026-03-10 at 13.05.13.jpeg

Ik gebruikte eerst ATI Absolute Ocean zout. Had grote 10 liter flessen aangeschaft. Naarmate ze leger werden zag ik in fles #2 op de bodem een laag aaeengeklonterd, gekristalliseerd zout liggen. Was gewoon doorzichtig. Alleen als ik met de fles schudde hoorde en zag ik het. Meteen weggegooid.
Dat komt regelmatig voor. Na aankoop best even controleren. En als het gekristalliseerd is dan de fles in een emmer warm water zetten, het lost weer terug op. Soms wel een paar keer nodig bij zo'n grote fles.

Een interessant diertje. Kan ik er daar meerdere van in een nano bakje houden?

Laatst bewerkt:
Wat zijn dit? Kunnen ze kwaad? Zitten op een losliggend stuk levend steen. Beter verwijderen?
Naamloos.jpeg

Ik heb zelf een 40 liter bakje met o.a. een Mithrax krabje, dit vanwege de aanwezige kogelalgen. Het lijkt of deze krab ongeveer 2/3 van de stenen vrij kan houden van de algen. Dus ook ik overweeg er nog eentje bij te nemen.

In de nabije toekomst ben ik overigens van plan om groter te gaan, daarom zitten er ook nog geen vissen in.

Weer eens wat artemia kweken. Simpel om te doen in zo´n kweekschaal.
Morgen verse artemia. Staat gewoon op de vensterbank hier.
Artemia kweekschaal.jpeg

Laatst bewerkt:
De anemoon ligt te slapen(17-03-2026 04.11 uur)
WhatsApp Image 2026-03-17 at 04.11.26.jpeg

Een kort filmpje:

Laatst bewerkt:
Het blijft fascinerend om te zien.
Anemoon slaapt.jpeg

Wat zijn dit? Kunnen ze kwaad? Zitten op een losliggend stuk levend steen. Beter verwijderen?
Bekijk bijlage 667177
De kans is groot dat het om een Briareum-variant (sterpoliep) gaat. Op de lange termijn is het verstandig ervoor te zorgen dat deze soort eenvoudig onder controle te houden blijft en niet op een plek doorgroeit waar hij moeilijk te verwijderen is of andere koralen kan netelen of overwoekeren.

Daarentegen is het een uitstekende kandidaat om op de achterwand (glas) te plaatsen, omdat het daar relatief eenvoudig met een scheermes beperkt kan worden.

De kans is groot dat het om een Briareum-variant (sterpoliep) gaat. Op de lange termijn is het verstandig ervoor te zorgen dat deze soort eenvoudig onder controle te houden blijft en niet op een plek doorgroeit waar hij moeilijk te verwijderen is of andere koralen kan netelen of overwoekeren.

Daarentegen is het een uitstekende kandidaat om op de achterwand (glas) te plaatsen, omdat het daar relatief eenvoudig met een scheermes beperkt kan worden.

Ik heb gisteren een nieuwe stromingspomp/wavemaker binnen gekregen. Een Jecod wavemaker SLW3 + controller. Hangt in mijn Blue Marine 60 nano bakje. De anemoontjes zijn er nu al blij mee. Heb er nog een besteld. Mooie maat voor dit bakje. Maakt leuke golfjes, tenminste geen draaikolk.

jecod-wavemaker-slw3-controller.webp

De controller hangt normaal met een schroefje aan de muur. Zelf iets geprint om ´m op te hangen.

SLW3 controller 2.jpeg SLW3 controller 1.jpeg

Back
Bovenaan