Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dagboek van HansB61.

Maandagochtend 05.00 uur. Meteen van start. 20 liter zoutwater in de maak.

Waterwissel.jpeg

Mijn opvoerpompje begon herrie te maken en bracht bijna niks meer. Gisterenavond laat de opvoerpomp eruit gehaald. Bleek bij de inlaat een stuk filterschuim te zitten dat propvol zat. Geen wonder dat de pomp niks meer bracht. Het filterschuim weggegooid. Het afdekkapje wél teruggeplaast. Meteen begonnen met 20 liter water aan te maken. Eerst de ruimte van de opvoerpomp afgeheveld, daar kwam een flinke hoeveelheid troep mee. Het zoutwater op temperatuur laten komen en het zout gemengd middels 2 stromingspompen. Om 2 uur vannacht weer bijgevuld. Had dus een korte nacht. Ach ja, shit happens.

Morgenstond heeft goud in de mond. 20 liter waterwissel.

Waterwissel 2025-04-11 at 08.03.23.jpeg

Ook weer gebeurd, mijn wekelijkse job.

Vandaag de stromingspompen, de opvoerpomp en de afschuimer eens grondig schoongemaakt. Best wel een werkje. Het spul draait nu bijna 4 maanden. Denk dat ik dat best vaker moet doen. 2-maandelijks bijvoorbeeld.

Hey Hans 👋 was jouw opvoerpomp ook echt vies? Na 4 maanden?! Ben echt benieuwd want de mijne draait al bijna 3 jaar zonder aanraking😬 Weet dat zoiets ook misschien niet best is maar ik heb hier ook mijn min punten😁 Ik ken ook namelijk meerdere mensen die voor langer opvoerpompen met rust laten.

Nee daar zat niet zoveel in. Heb ik laatst al eens schoongemaakt.

Ik maakte gebruik van een Eheim binnenfilter om zweefvuil op te vangen. Deze vandaag vervangen door een Tunze Turbelle e-jet 1605 – Powerfilter. Het geval is wat groot voor mijn nano tankje maar is ¨op de groei¨ gekocht zeg maar... Stroming genoeg lijkt me.

Turbelle e-jet 1605 – Powerfilter.jpeg Stroming.jpeg Stroming1.jpeg

Mijn ventilators maken overuren, zelfs met de airco op 21 graden...

Meten is weten:
Meten1.jpeg Meten2.jpeg

Vandaag mijn eerste visje ingebracht:

Het visje eerst een half uur met zak en al in het aquarium gelegd, daarna uit de zak gehaald en mét het water in een 5 liter maatbeker gedaan. Middels een dun slangetje (oranje) met daarin een losse knoop water over gaan hevelen; door de knoop aan te trekken ging ie druppelen. Dit heb ik door laten druppelen totdat het watervolume verdubbeld was. Weer een kwartiertje gewacht, daarna het visje voorzichtig mét het water het aquarium in laten lopen.

Vandaag mijn eerste visje ingebracht:

Het visje eerst een half uur met zak en al in het aquarium gelegd, daarna uit de zak gehaald en mét het water in een 5 liter maatbeker gedaan. Middels een dun slangetje (oranje) met daarin een losse knoop water over gaan hevelen; door de knoop aan te trekken ging ie druppelen. Dit heb ik door laten druppelen totdat het watervolume verdubbeld was. Weer een kwartiertje gewacht, daarna het visje voorzichtig mét het water het aquarium in laten lopen.
Mooie vissen, altijd leuk om ze ergens uit een holletje te zien kijken, geniet ervan!

Mooie vissen, altijd leuk om ze ergens uit een holletje te zien kijken, geniet ervan!
Is het normaal dat ze zich verstoppen? Hij is nog maar heel klein. Met een zaklamp had ik ´m gespot. Onder een steen. Alleen het koppie zag ik. Ik heb er een webcam op gezet om ´m te kunnen zien. Maar nu zie ik ´m helemaal niet meer. Verder zie ik wel hoopjes zand daar waar ie zat.
vis webcam.jpeg

Ik heb tot nu toe 3 vissen zelf ingebracht. Waarbij ze allemaal 1 tot 3 weken nodig hadden om zich wat vaker te laten zien dus geen zorgen.

Back
Bovenaan