Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dagboek Bjorn_S

Gisteren de bak geplaatst.
Alles is gelukkig goed gegaan.
Ben alleen vergeten foto's te maken :rolleyes:.

Maar heb er wel een van het eindresultaat.

foto 5.jpg

Bijlagen

• foto 5.jpg
    foto 5.jpg
    47,3 KB · Weergaven: 100
action

Ze zeggen wel eens scherven brengen geluk maar in dit geval hebben geen scherven geluk gebracht :rolleyes:

Viel achteraf gezien allemaal wel mee vond ik. Eigenlijk draait het plaatsen van een bak om 2 keer 10 seconden til werk ...

Dat is een hele mooie grote bak zeg.😍

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Wow heeeeeeeel mooi, kom snel eens kijken

Hey Bjorn, nu gaat het echte werk beginnen, succes met de vorderingen.

gr. Marcel

Dat is een hele mooie grote bak zeg.😍

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Dank je wel. Nu ik de afmetingen in het echt zie vallen ze me zeker niet tegen nee.

Ziet er goed uit bjorn! ☺ kloppen alle maten?
Dank je wel.

De maten, tja blijft een puntje.
Een bak die vrij in de kamer staat mag best een cm groter uitvallen maar bij inbouw is het veel kritischer.
De bak is zo'n twee cm groter dan bedoeld. Gelukkig past het wel nog maar ik moet wel wat aanpassingen maken in m'n plan.

Hey Bjorn, nu gaat het echte werk beginnen, succes met de vorderingen.

gr. Marcel

Voor mijn idee was het echte werk al drie maanden begonnen voor mij ;).
Maar ik snap wat je bedoeld.
Eindelijk gaan we resultaat zien, ik was er ook wel aan toe :)

De tijd is gevlogen.
Toen de bak stond de pvc leidingen en andere techniek aangesloten en daarna rif opbouw gemaakt, zand erin en zeewater erbij.
Dan het water op temperatuur brengen en bacteriën toevoegen en lekker indraaien.

Aangezien ik de twee weken opstart versie van KZ ga doen en ik weinig dood afval inbreng denk ik dat de indraai periode relatief kort zal zijn. Maar dat zullen de metingen uit moeten wijzen. Daarna kunnen we het eerste leven in gaan brengen. De koraaltjes en vissen uit m'n huidige bakje naar de nieuwe bak. Wat zullen ze veel plaats krijgen van zo'n 100 naar 700 liter :)

De schuimer borrelt al lekker.
IMG-20160214-WA0008.jpg

En zoals de bak er nu bij staat.
IMG-20160214-WA0004.jpg
IMG-20160214-WA0006.jpg

Ziet er goed uit! De 2 weken opstart van KZ is top! Ben ook dood opgestart en heeft ongeveer 5 weken geduurd voordat de water waarden goed waren. Maar als het eenmaal goed draaid is het bij sturen en onderhoud een makkie.
Gr dennis

Ziet er goed uit! De 2 weken opstart van KZ is top! Ben ook dood opgestart en heeft ongeveer 5 weken geduurd voordat de water waarden goed waren. Maar als het eenmaal goed draaid is het bij sturen en onderhoud een makkie.
Gr dennis
Dank je wel.

Ik kan je niet helemaal volgen.
Je zegt dat de twee weken KZ opstart top is en dat jij na 5 weken de waterwaarden pas goed had? Had jij dan geen KZ opstart gedaan of wel en heeft het toch 5 weken geduurd?

Dank je wel.

Ik kan je niet helemaal volgen.
Je zegt dat de twee weken KZ opstart top is en dat jij na 5 weken de waterwaarden pas goed had? Had jij dan geen KZ opstart gedaan of wel en heeft het toch 5 weken geduurd?

Die 2 weken opstart is bij mij idd niet gelukt. Maar dat is naar mijn mening ook niet haalbaar en een soort van richtlijn. Had een hoog nitraat +50 die niet wilde zakken. Dus beetje spelen met de toevoegingen waaronder zeostart, om de juiste dosering te vinden.
Dit eenmaal gevonden was het zo gezakt en ging alles beter draaien.
Met de 5 weken bij mij bedoel ik dus een balans zien te vinden van wat erin en eruit gaat. En die heb ik nu gevonden waardoor het stabiel draaid nu met elke dag dezelfde hoeveelheid toevoegingen.
Succes !

Bjorn
ga je met zeoliet verder of alleen de opstart bacteriën gebruiken?
An sich ben ik redelijk sceptisch voor Nitrificerende bacterieen in flesjes, zeker als er geen afvuldatum of THT datum op staat.
Staat dat op KZ ?

De opmerking van KZ dat een slijmlaag ontstaat is GEEN indicatie voor nitrificerende bacteriën maar voor heterotrofen die "afval" omzetten naar ammonium/ammoniak. Deze produceren nl slijm ( EPS) waarin zich de andere bacterien wel gaan vestigen en waardoor het proces versneld kan worden.
Maar dat zou je dus ook van bestaand filtermateriaal af kunnen halen...wat ik gedaan heb en dan zal je waarschijnlijk ook nitrificeerders meekrijgen.
Maar ik laat mij graag eens verassen, er zijn nogal wat jaartjes verstreken toen wij een DNA analyse hebben laten uitvoeren aan dit soort producten.

Bjorn
ga je met zeoliet verder of alleen de opstart bacteriën gebruiken?
An sich ben ik redelijk sceptisch voor Nitrificerende bacterieen in flesjes, zeker als er geen afvuldatum of THT datum op staat.
Staat dat op KZ ?

De opmerking van KZ dat een slijmlaag ontstaat is GEEN indicatie voor nitrificerende bacteriën maar voor heterotrofen die "afval" omzetten naar ammonium/ammoniak. Deze produceren nl slijm ( EPS) waarin zich de andere bacterien wel gaan vestigen en waardoor het proces versneld kan worden.
Maar dat zou je dus ook van bestaand filtermateriaal af kunnen halen...wat ik gedaan heb en dan zal je waarschijnlijk ook nitrificeerders meekrijgen.
Maar ik laat mij graag eens verassen, er zijn nogal wat jaartjes verstreken toen wij een DNA analyse hebben laten uitvoeren aan dit soort producten.

Ik ga alleen KZ opstart doen, de rest niet daarvan.
Er staat wel een THT datum op de flesjes.

Ik wil/moet gewoon bacteriën toevoegen omdat ik compleet dood opstart. Ik ga ook water/filter troep uit m'n huidige bak in de nieuwe doen om zo wat te enten zeg maar. Maar vanuit een 100 liter bak een 700 liter bak enten is een uitdaging :).

Dus alle tips/bacteriën zijn welkom :).

Laatst bewerkt:
Maar vanuit een 100 liter bak een 700 liter bak enten is een uitdaging :).

Dus alle tips/bacteriën zijn welkom :).

100 ltr naar 700 ltr zal voor de bacterieen niets uitmaken, de hoeveelheid water is niet bepalend maar de aangeboden hoeveelheid voeding.
maw, in die flesjes zitten ook niet genoeg CFU ( kolonievormende units) om X hoeveelheid voeding volledig in nitrificatiestap ammoniak-nitriet-nitraat .

Is in feite ook niet nodig, ze delen zich aardig rap bij 25 graden, rond de 15 uur per keer.
Maar...alleen als er voeding is !!!!

Daarom is het niet zinvol om bijv 6 weken te wachten als er niks van voeding in zit, rijpen noemen ze dat dan....maar ik vraag mij af wat dan rijpt ;)

Bacterien zijn eigenlijk heel simpel, er wordt alleen zo geheimzinnig over gedaan....maar dat komt eigenlijk omdat de meesten er weinig vanaf weten.
Naast voeodng en temperatuur is er nog een belangrijke variabele....de plek waar de bacterie zich gaat vestigen...zij zweven immers NIET vrij rond maar hebben een plekje nodig.
En juist daar zit de clou van vele bacterie potjes en wel of niet goed en snel opstarten.

Nitrificerende bacterieen zitten nl in een biofilm, een voelbare vettige massa...soort gel genaamd EPS.
https://en.wikipedia.org/wiki/Extracellular_polymeric_substance
Die EPS is de biofilm, simpel uitgelegd een flatgebouw van aantal verdiepingen.
Binnen die flat zitten de bewoners, op de hoogste etage zitten grotendeels de bouwvakers die de flat bouwen en steeds verder omhoog gaan, net zoals het koraal maar dan niet op zoek naar licht maar naar organisch materiaal dat weer plakt aan de eps.
Biofilm_Formation.jpg
Deze heterotrofen zetten de organische materialen om in...ammoniak.
Nu snap je waarom die ammoniak eters graag bij die heterotrofen zitten...daar zit ook een deel van de voeding.
Tja wat doen die ammoniaketers, juist ja ze produceren nitriet, en daar hebben ze zuurstof voor nodig.
Dat gaat in een goede dikke biofilm gewoon door totdat in de onderste verdieping zelfs alle zuurstof is opgebruikt en daar wordt dan nitraat omgezet naar stikstof.
Dit proces wordt in de vijverwereld en dan met name de koiwereld goed beheerst, daar gebruiken ze filtermediums waarop de biofilm zich goed kan hechten en mooi dik kan worden. Als je dan zorgt dat de hoeveelheid organisch materiaal niet te hoog wordt zal er een balans komen en draait alles mooi soepel. Zo kan ik makkelijk in mijn filter een fles huishoud ammoniak doseren en na een poosje geen enkele ammoniak of nitriet meten.
biofilm10.jpg

nitrificatiendenitr.png

In het zeeaquaroum zal het net zo gaan, alleen zal het koraal hier de functie van bacterie drager zijn, de biofilm gaat zich hier op het koraalsteen vestigen en koloniseren, mits er voldoende stroming en voeding is.
Echter deze plekken zijn natuurlijk niet zo beschermd als een biodrager inde vorm van Kaldnes.
biofilm.png
Dit is trouwens geen echte kaldnes maar imitatie, maar maakt verder niet zo veel uit...je ziet wel de verkleuring, wit is schoon materiaal, de overige twee hebben een mooie biofilm.

filmdik.jpg
en hier zie je een superbiofilm, je ziet dit met het blote oog !!!!

Wat zit er volgens mij in al die flesjes...heel veel heterotrofen, je wilt nl eerst een huisvestiging.
En pas als die er is kunnen de nitrificeerders zich vestigen.
maw...gezien hun delingstijd van 15 minuten maakt het in feite weinig tot niets uit of je nu ent vanuit de 100 ltr bak of flesje koop waarop staat geschikt voor 500 ltr.
Binnen een paar uur is die hoeveelheid nl gelijk ;)

Dan pas komt het nitrificatie proces op gang, en dat duurt in de regel twee weken en dien je langzaam op te bouwen omdat je maar 1 x per 20 uur delen.
Vandaar dat ik schoon opstart, en Erik die mening ook toebedeeld is.

Dat rijpen....ik zie er echt geen heil in vwb nitrificatie en schoon opstarten.
Wel als je allerlei organisch materiaal meteen toevoegd, dan komt die ammoniak piek en aansluitend nitriet piek die pas na 4 weken onder controle zullen zijn, vervolgens is de voeding op, de biofilm breekt weer af en als je dan na aantal maanden vissen begint toe te voegen volgt alweer een ammoniak en nitriet piek.

pff lapje tekst...toch maar eens een bak koffie erbij doen :-)

Ik ga verder met mijn Dinos....yep heb ze....net onder miscroscoop geïdentificeerd
Schijnt ook zoiets standaards te zijn in de aqauriumwereld.
Net zoals de volgende stap daarna als je met (leuk woord) antibiotica als dinoxal gaat gebruiken komt de flap

Heb uit voorzorg de dinoxal besteld, had eerst pchycoex besteld maar was niet op voorraad...waarom staat het dan opde webshop :mad:
Maar ik ga eerst proberen om heterotrofen in te zetten, kijken welk effect dat heeft.

Jij hebt ook ervaring hiermee had ik gelezen...hoe afgelopen ??

Back
Bovenaan