Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dagboek Bjorn_S

Mee eens, ik zou hem alleen de eerste paar maanden na opstart nog niet aanzetten. Eenmaal genoeg biomassa gekweekt wat zichzelf instant kan houden kan het geen kwaad 24/7 over UV te filteren.
Goede tip.
Zat ook in de planning om tijdens de UV nog even uit te laten.
Hoewel de UV niet alleen tegen stip preventief kan werken wordt doe hoofdzakelijk daar wel voor ingezet en stipgevoeligere vissen zoals dokters komen toch ook pas al laatste.

Mooie techniek keuze.

Zat op de ATB afschuimer nu zo een beveiliging op dat als de beker vol is dat dan de pomp af schakeld ? Vraag me af of dit wenselijk.

Waar is dat slangetje rechts boven op de deksel van de beker voor ?
Slangetje bovenop is voor de geur absorptie, ik weet nog niet of ik dat ook zo ga gebruiken. Als het niet nodig is kan je dat gewoon los laten. Er zit inderdaad een automatische stop functie op voor als de beker vol maar die ga ik niet gebruiken. Ik denk dat de beker beter kan overlopen dan dat je compleet geen beluchting meer hebt. Wel zou ik het contactje kunnen gebruiken om een alarmsignaaltje te schakelen voor als de beker vol is.

Dan blijft er van de deluxe functie nog maar weinig over :).
Maar het belangrijkste van de deluxe waarvoor ik hem wilde hebben is de dubbele cone en de dubbele bubbleplate.

Dat ding heet trouwens small deluxe maar met 66cm hoogte vind ik het niet echt small. Voor ATB is het small omdat ze over het algemeen voor de veel grotere systemen afschuimers maken.

Hier wat inspiratie voor mensen met een iets grotere sump :)

[video=youtube;wQNWoXTMFjg]https://www.youtube.com/watch?v=wQNWoXTMFjg[/video]

Sjiek Bjorn,

Hier is verdomd goed over nagedacht moet ik zeggen, dit wordt vast weer zo een prachtig bakje als die 130l...alleen wat groter gescaled! Overigens is het gehele concept goed doordacht maar ja wie jou een beetje kent weet dat je dat kunt verwachten ;)

Verdomd secuur gepruts met die lamp als ik het zo zie, petje af dat je dat helemaal zelf maakt hoor. Toch handig zo een technische achtergrond... k*t had ik maar een vak geleerd ....

Hoe staat het met je vinger nog last gehad mbt tot de caris verhuizing? Oww en nu we het er toch over hebben hoe staat het met die beitel? Geen roest hoop ik :p?

Gezien de planning komend jaar spreek/zie ik je vast nog voor de opstart, is het niet bij jou dan wel bij 1 van de 2 andere verhuis adressen hehehe.

Groet Ger
Dank je Ger.

Lampje is inderdaad veel gepriegel maar wil de bedrading ook een beetje mooi recht hebben. Is meer werk maar ziet er ook beter uit. Maar het blijft DIY, zo netjes als van een fabrikant is het niet maar die maken ook gebruik van printplaten voor de bedrading.

Duim gaat prima en nee beitel roest niet, bloed is zoet en niet zout, hoewel.........? Bij zeewateraquarianen kan je daaraan soms twijfelen ;).
Ik had bij het verhuizen ook een beetje rustig gedaan met m'n linker hand dus ook geen last van het verhuizen gehad.

Ja, ik ga ervan uit dat we elkaar zeker nog zien. Bij de verschillende verhuizingen misschien als mijn aanwezigheid tenminste op prijs wordt gesteld :).

Maak gaan van 2016 een mooi (opstart) aquarium jaar maken :).

Zo, vandaag maar weer verder met LEDjes monteren, laatste lamp.
Daarna solderen, daarvan zijn er nu twee klaar.
Kan geen LEDje meer zien, ben blij als ik het licht straks zie :biggrin:

Dat je nog tijd hebt voor aan je lampen te werken :confused: :rolleyes: :)

IMG_0562.jpg

IMG_0563.jpg

Zo, vandaag maar weer verder met LEDjes monteren, laatste lamp.
Daarna solderen, daarvan zijn er nu twee klaar.
Kan geen LEDje meer zien, ben blij als ik het licht straks zie :biggrin:

Dat je nog tijd hebt voor aan je lampen te werken :confused: :rolleyes: :)

Tja, er is pas geleden aangegeven dat kennis gedeeld moet worden (en dat mensen daar geen koffie bij willen ;)).
Forum bij houden kost tijd maar iemand helpen verhuizen ook hoor :rolleyes:

Soms kun je met een woord alles zeggen.
WOW

Ferm bezig!!!!

Soms kun je met een woord alles zeggen.
WOW

Ferm bezig!!!!
Dank je wel :).

Inmiddels zo'n 450 LEDs vastgezet op 7 heatsinks met zo'n 900 boutjes, 900 moertjes en 900 ringetjes en 900 solderingen gedaan (2 per LED). Ik kan m'n lol wel op. De ben nu bezig met de LED drivers te solderen en testen. Ik kan zometeen geen solderbout of LEDje meer zien 199544.
Van een enkel test ledje heb ik gelukkig al licht gezien :biggrin:. De drivers doen het dus, nu het stuursignaal nog aansluiten en de complete armaturen nog koppelen. Als ik de soldeerbout nog een keer los kan laten zal ik wat foto's plaatsen.

Zo dan.
Alweer een hele tijd geen nieuws gemeld. Er is wel heel veel werk gedaan, met name solderen.
De LEDjes zijn allemaal gemonteerd. Aan de lamp moet ik alleen de kabel nog aansluiten. Omdat ik nu eerst de LEDjes wilde testen ben ik verder gegaan met de driver box en de computer.

De computer werkt en ik heb de pwm aansturing getest.
Ook de driver box is bijna klaar. Ik heb wat testen gedaan en ook hiervan werkt alles.
Elke driver geeft max 700mA maar om de LEDs nog eens extra te beschermen zeker ik elk kanaal ook nog eens extra af met een glaszekering. Ook de uitgangen van de computer zeker ik extra af. Het hoeft eigenlijk niet maar voor de zekerheid.

Nu verder met alles af solderen, kabels aan de lampen zetten en connectors en de computer en driver print netjes in een doosje maken.

En dan op naar de test met alle lampen en alle ledjes aangesloten.

Even foto's voor een het idee.

DSC_1534.jpgDSC_1535.jpgDSC_1536.jpg

Gaaf zeg maak je dat die led computer met de Arduino?

Gaaf zeg maak je dat die led computer met de Arduino?
Ja, ik heb een Arduino mega 2560 gebruikt.

Deze gaat straks 7 kanalen LED sturen. Dit is inclusief nachtverlichting die gekoppeld kan worden aan de maanstand buiten. Verder gaat die de watertemperatuur bewaken en alarmeren. De ventilator snelheid van de lampen wordt ook hiermee aangestuurd waarbij de draaisnelheid afhankelijk is van de heatsink temperatuur die ook gecontroleerd wordt. Daarnaast zal het systeem de osmosowatervoorraad controleren en de automatische bijvulling van het aquarium aansturen.
Het geheel kan bediend en afgelezen worden middels de 3.2" tft touch screen.

Heel mooi en schrijf je dat allemaal zelf ?

Verstuurd vanaf mijn SM-T310 met Tapatalk

Heel mooi en schrijf je dat allemaal zelf ?

Verstuurd vanaf mijn SM-T310 met Tapatalk

In het kader van het wiel niet zelf opnieuw uitvinden heb ik als basis het stilo project gebruikt.
Hierin heb ik de aanpassingen gemaakt totdat het naar mijn zin was.

Gaaf hoor. Ben benieuwd hoe het werkt als het af is plaats maar een filmpje haha.

Heb zelf ook een arduino alleen dan de uno. Heb hem zelf nog niet voor mijn aquarium gebruikt maar voor mijn andere hobby.

Is een leuk ding. Je kan er echt alles mee maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Even update.
Heb het zo druk met voorbereidingen nu de leverdatum van de bak dichterbij komt dat ik nog nauwelijks tijd heb om op het forum te kijken.
Aqualife bezorgt donderdag 11 februari de bak. Ben benieuwd, kijk er wel erg naar uit.
En zo gaande weg kom je altijd dingen tegen die je vergeten bent. Ik heb nog een bestelling open staan bij Reefcompany en gelukkig is een mailtje voldoende op de vergeten dingetjes toe te voegen.

Nog enkele foto's van de elektronica die ik ben aan het maken en het begin van de installatie/montage. Dat is wel fijn dat er al spulletjes de uiteindelijke plaats gaan krijgen want op een gegeven moment lijken allemaal half klaar gemaakte stukken allemaal verspreid te liggen door het hele huis.

Driver print voor de LED lampen
DSC_1552.jpgDSC_1558.jpg

Voedingen
DSC_1557.jpg

Het begin van de installatie

DSC_1556.jpg

Bijlagen

• DSC_1556.jpg
    DSC_1556.jpg
    39,1 KB · Weergaven: 83
Laatst bewerkt:
Dat ziet er allemaal picobello uit uitsteeekend