Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dagboek 160liter zeeaquarium

Een opmerking betreffende je UV lamp

Bij een pomp storing of indien je deze uit zet voor onderhoud, zal je UV lamp leeg lopen.
9 van de 10 lampen zijn voor de koeling afhankelijk van water en indien deze droog staat, kan de lamp op het kwartsglas te heet worden en breken.
Dankje, daar ben ik inderdaad van op de hoogte. Ik ga kijken of ik dit nog kan aanpassen. Wordt wel lastig om hem nog ergesn anders kwijt te kunnen. Terugslagventiel zou misschien een goed idee?

Dankje, daar ben ik inderdaad van op de hoogte. Ik ga kijken of ik dit nog kan aanpassen. Wordt wel lastig om hem nog ergesn anders kwijt te kunnen. Terugslagventiel zou misschien een goed idee?

Misschien onderstaande een optie??

Geen idee of je de lamp wat lager kan monteren.
Indien ja, dan zou je de aan- en afvoer nippels omhoog kunnen laten wijzen. Zodra er dan bij een uitgeschakelde pomp lucht mee retour komt met het water, zal dit langs de bovenzijde van de behuizing richting pomp stromen.
Hopelijk blijft dan de lamp en het kwartsglas zelf dan onder water staan.

Ik zou een 3e gat in je refugium bijboren voor afvoer.

Tenzij je het refugium bovenop je sump zet zal het water over de vloer gaan bij overstroming.

Als dus je enkele afvoer vanuit je refugium verstopt raakt dan loopt hij over.
Daarnaast ga je het water onder een vorm van druk je refugium inpompen. Hierdoor stel je best wel wat eisen aan je afvoer van je refugium. Je mag dat nooit overschrijden.

Dus eigenlijk heel eerlijk, zou ik een 2e veel groter gat boren. Bv. 32, of nog veel liever 40mm. Dan zijn er maar weinig dingen die het nog kunnen blokkeren. Zelfs een slak die er om wat voor reden dan ook inkomt, moet al wel heeeel groot zijn.

Owja, en je afvoer valt niet recht naar beneden. Hierdoor is de doorstroom afhankelijk van de zwaartekracht van een paar cm water. Ik heb dit gehad, en het blijkt dat water gewoon niet hard stroom door verticale verbindingen. Zeker als de aanstroom start zal je refugium heel veel stijgen in water voordat er een soort van doorstroming komt door zwaartekracht.

En check deze post. Je moet je gaten onder elkaar boren:
(Aanvoer boven en afvoer onder)

Laatst bewerkt:
Ik zou een 3e gat in je refugium bijboren voor afvoer.

Tenzij je het refugium bovenop je sump zet zal het water over de vloer gaan bij overstroming.

Als dus je enkele afvoer vanuit je refugium verstopt raakt dan loopt hij over.
Daarnaast ga je het water onder een vorm van druk je refugium inpompen. Hierdoor stel je best wel wat eisen aan je afvoer van je refugium. Je mag dat nooit overschrijden.

Dus eigenlijk heel eerlijk, zou ik een 2e veel groter gat boren. Bv. 32, of nog veel liever 40mm. Dan zijn er maar weinig dingen die het nog kunnen blokkeren. Zelfs een slak die er om wat voor reden dan ook inkomt, moet al wel heeeel groot zijn.
Goed opgemerkt en nuttige feedback! Tijdens het vullen en proefdraaien kwam ik er zelf ook al achter dat de afvoeren maar seer beperkt water doorlaten. Ik heb de buizen afgeknipt tot net boven het wateroppervlak in de sump, want het hoogte verschil was te klein om de lucht eruit tr krijgen. Omdat cheato makkelijk afbreekt lijkt de kans op verstopping en overstroming best reëel. Ik ga zeker nog aanpassingen maken! Waarschijnlijk een extra doorvoor dus, die flink groter is en dan even goed uitmeten waar deze het beste kan komen (afschuimer staat wat in de weg voor de afvoer).

Alles is inmiddels overgezet. Helaas veel montipora afgebroken tijdens het verhuizen. Koralen staan er nog niet top bij op dit moment. De vissen lijken nu na 3 dagen wel goed op hun gemak, en ze eten ook goed gelukkig. Nog geen uitval tot nu toe (zowel vis als koraal). Zie wel wat gebleekte stukken op m'n echinopora, hopelijk zet dit niet door.

Omdat ik al m'n oude steen heb hergebruikt was ik ergens al bang dat ik direct met hoog fosfaat zou zitten, en dit blijkt te kloppen. 100% nieuw water maar fosfaat is al buiten het bereik van de hanna ulr. Nitraat staat op 2 mg/l (was 15 in de oude bak).

De scape wordt rechts mogelijk nog wat aangepast. Had gehoopt dat er ook wat plek zou zijn voor nieuw koraal, maar de bak staat meteen al redelijk vol

Bijlagen

• IMG_20230416_113900.jpg
    IMG_20230416_113900.jpg
    131,1 KB · Weergaven: 90
Dosering niet goed genoeg in de gaten gehouden, met een flinke KH stijging als gevolg (van 8 naar 9.3 in 2 dagen). Verklaard waarom m'n echinopora zo aan het bleken is. Ook montipora is heel erg licht en staat dicht. Voorlopig rustig afwachten en de KH goed in de gaten houden. Moet nog even uitvinden wat nou precies het verbruik is na de verhuizing.

Bijlagen

• IMG_20230420_160951.jpg
    IMG_20230420_160951.jpg
    187,2 KB · Weergaven: 46
  • IMG_20230420_160956.jpg
    IMG_20230420_160956.jpg
    217,8 KB · Weergaven: 46
  • IMG_20230420_161002.jpg
    IMG_20230420_161002.jpg
    179,2 KB · Weergaven: 47
Ik zou persoonlijk niet denken dat een kh stijging van 1.3 op twee dagen de oorzaak zou zijn van bleking. Zijn de overige waterwaardes met dezelfde hoeveelheid gestegen?

KH inmiddels weer terug gedaald naar 8. Ging een stuk sneller dan verwacht. Nu dagelijks meten en de dosering aanpassen om op 8 te blijven. Bleken van de echinopora lijkt te zijn gestopt en langzaam gaan de montipora's weer een beetje openstaan (maar ook hier wel wat dode stukken in helaas). Euphylia's staan er ook weer redelijk bij, maar mogen nog wel wat verder open.
WhatsApp Image 2023-04-24 at 11.15.18 (2).jpegWhatsApp Image 2023-04-24 at 11.15.18 (1).jpeg
Catalaphyllia en duncan doen het wel erg goed gelukkig (zijn mijn favoriete koralen in de bak).
WhatsApp Image 2023-04-24 at 11.15.18.jpegWhatsApp Image 2023-04-24 at 11.15.19.jpeg

Ook leuk is dat amblygobius phalaena en bynoesis het samen prima kunnen vinden. Was er bang voor dat dit vechten ging worden, maar op wat indruk maken op elkaar de eerste dag lijkt er niets te gebeuren. Ook de pitvisjes hebben het naar hun zin hier. Zijn veel beter zichtbaar en het vrouwtje (niet op de foto) draagt duidelijk eieren bij zich. Genoeg te eten dus al!
WhatsApp Image 2023-04-24 at 11.15.19 (3).jpegWhatsApp Image 2023-04-24 at 11.15.19 (2).jpeg

Bijlagen

• WhatsApp Image 2023-04-24 at 11.15.18 (3).jpeg
    WhatsApp Image 2023-04-24 at 11.15.18 (3).jpeg
    206,1 KB · Weergaven: 28
Owja, en je afvoer valt niet recht naar beneden. Hierdoor is de doorstroom afhankelijk van de zwaartekracht van een paar cm water. Ik heb dit gehad, en het blijkt dat water gewoon niet hard stroom door verticale verbindingen. Zeker als de aanstroom start zal je refugium heel veel stijgen in water voordat er een soort van doorstroming komt door zwaartekracht.

En check deze post. Je moet je gaten onder elkaar boren:
(Aanvoer boven en afvoer onder)
Ik heb 2 extra gaten gemaakt onder de bestaande gaten,. Daarnaast heb hier geen slang aan gekoppeld maar gewoon met een pvc buis gewerkt. De diameter is dus groter dan de oude gaten, en hij loopt minder lang horizontaal. 1 gat kan nu makkelijk de maximale stroming door het wierenfilter aan, en de tweede dient als noodoverloop. Het systeem stil krijgen was wel even een uitdaging maar lijkt te zijn gelukt.

WhatsApp Image 2023-05-12 at 14.50.49 (1).jpegWhatsApp Image 2023-05-12 at 14.50.49.jpeg

De Eheim is helaas al een tijd weg. Na een overstroming door een losschietende opvoerpomp, oplopende temperatuur (bak stond voor het raam op een zolderverdieping), hoge energiekosten besloten hem weer weg te doen. Gelukkig hebben alle vissen een goed en groter onderkomen gevonden bij andere hobbyisten en heb ik ook wat mensen blij kunnen maken met koraal.

Mijn favoriete koralen heb ik gehouden, want helemaal geen aquarium meer ging toch te ver! Ik wilde een kleinere bak, maar echt wat anders dan waar ik mee begon. Dan voelt het ook niet enkel als een achteruitgang in de hobby, en gaf het toch meer motivatie om verder te gaan. Zo ben ik uitgekomen op een zogenaamd shallow aquarium. Hier heb ik een klein overloopje in gemaakt om vieze laagjes op het oppervlakte te verwijderen en om de ATO en verwarming te verbergen. Een potfilter trekt water uit de overloop.

De bak is 75x45x24 dus ongeveer 80 liter. Verlichting is nog steeds een Giesemann aurora 900 maar deze hangt nu vrij hoog boven de bak (50cm). In het aquarium staan ook 5 mangrove bomen die nu hun eerste bladeren hebben gekregen. Bezetting bestaat uit een mix van LPS, SPS en lederkoralen en wat kleine vissen uit het oude aquarium.
Wekelijks ververs ik 10 liter water en ik doseer aquaforest (component 123, zelf gemixt)

1695216477493.png
1695216503352.png1695216533727.png1695216681498.png1695216590162.png1695216639652.png

Keizertje op de laatste foto moet nog verhuizen maar was door agressie in de vorige bak in slechte conditie (zat in de sump uiteindelijk). Die had een introductie in een andere bak mogelijk niet overleeft dus die moest nog even blijven. Deze is nu gelukkig weer helemaal opgeknapt en ook de baas in het aquarium.

De Eheim is helaas al een tijd weg. Na een overstroming door een losschietende opvoerpomp, oplopende temperatuur (bak stond voor het raam op een zolderverdieping), hoge energiekosten besloten hem weer weg te doen. Gelukkig hebben alle vissen een goed en groter onderkomen gevonden bij andere hobbyisten en heb ik ook wat mensen blij kunnen maken met koraal.

Mijn favoriete koralen heb ik gehouden, want helemaal geen aquarium meer ging toch te ver! Ik wilde een kleinere bak, maar echt wat anders dan waar ik mee begon. Dan voelt het ook niet enkel als een achteruitgang in de hobby, en gaf het toch meer motivatie om verder te gaan. Zo ben ik uitgekomen op een zogenaamd shallow aquarium. Hier heb ik een klein overloopje in gemaakt om vieze laagjes op het oppervlakte te verwijderen en om de ATO en verwarming te verbergen. Een potfilter trekt water uit de overloop.

De bak is 75x45x24 dus ongeveer 80 liter. Verlichting is nog steeds een Giesemann aurora 900 maar deze hangt nu vrij hoog boven de bak (50cm). In het aquarium staan ook 5 mangrove bomen die nu hun eerste bladeren hebben gekregen. Bezetting bestaat uit een mix van LPS, SPS en lederkoralen en wat kleine vissen uit het oude aquarium.
Wekelijks ververs ik 10 liter water en ik doseer aquaforest (component 123, zelf gemixt)

Bekijk bijlage 621739
Bekijk bijlage 621740Bekijk bijlage 621741Bekijk bijlage 621744Bekijk bijlage 621742Bekijk bijlage 621743

Keizertje op de laatste foto moet nog verhuizen maar was door agressie in de vorige bak in slechte conditie (zat in de sump uiteindelijk). Die had een introductie in een andere bak mogelijk niet overleeft dus die moest nog even blijven. Deze is nu gelukkig weer helemaal opgeknapt en ook de baas in het aquarium.

Leuk bakje Marc!

Serieus goed ingericht! Je oog valt nooit stil. Mooie diepte werking en opzet van links naar rechts.

De bovenste foto zou ik graag iets verder weg willen zien. Zo met de open kap lijkt me dat echt een plaatje.
Dankje, mooi compliment! Moet om de bak heen nog wat netter maken, maar zal eens een foto van het totaal posten.
Enige gevaar van de inrichting is dat de bak gewoon snel te vol wordt denk ik en er geen plekken meer zijn waar gewoon zand ligt.

En de kleuren op die eerste foto is gewoon echt niet hoe het er in het echt uitziet helaas. Blijft toch lastig de kleurweergave, ook al staat de verlichting helemaal niet blauw ingesteld

@Marc'sReef hoe gaat het met de shallow?
Zal binnenkort wat foto's toevoegen. Heb er een aantal koralen uitgehaald om wat meer ruimte te krijgen.

De doopvonten zijn helaas redelijk kort achter elkaar gaan hemelen. Wat schommelingen in de kh waren denk ik de oorzaak. Ik krijg deze waarde ook moeilijk stabiel. Ik moet de dosering toch best wel vaak aanpassen (zowel omhoog als omlaag).

De rest van de koralen doen het goed, enkel de zoas en catalaphyllia blijven lastig. Als ik nu de foto's terugzie dan valt pas echt op hoeveel zoas er verdwenen zijn helaas.

Een aantal foto's van hoe de bak er nu bij staat.
Visbestand:
2 amphiprion occelaris
Gramma loreto
chrysiptera hemicyanea
Ecsenius stigmatura

Vissen doen het goed en onderling is er vrijwel geen agressie. De anemoonvissen zijn ongeveer 3 jaar oud nu en zijn totaal niet agressief gelukkig. Ook niet naar mijn handen. De gele koraalgoby is helaas overleden en chrysiptera talboti is uit de bak gesprongen en grotendeels opgegeten door de kat. Dit juffertje leefde ook vredig samen met de rest (voor zover ik kon zien) en was dominanter dan de andere vissen. Sluit toch niet uit dat onderlinge agressie hier uiteindelijk wel de reden was voor het springen.

De amblygobius en de keizersvis zijn al lange tijd geleden verhuist naar grotere bakken. Die zaten echt te klein. In het zand hoopt zich daardoor wel meer vuil op en ik heb ook een flinke plaag van cyano op het zand gehad. Er zitten nu ook geen dieren in de bak die het zand omwoelen dus daar ga ik nog naar opzoek (slakken).

De mangroves doen het ook goed. Ik was van plan ze te snoeien zodat ze zouden vertakken, maar dit deden ze vanzelf al precies op de hoogte waar ik het wilde. 4 van 5 boompjes hebben nu vertakkingen. Je leest ook vaak dat mangroves afgespoeld moeten worden omdat er zich zout zou ophopen op de bladeren. Dit is bij de rode mangrove niet nodig. Ik maak de bladeren vrijwel nooit schoon en er zit ook nooit iets van zout op.

Qua apparatuur is er weinig niks veranderd. Ik heb nog een Tunze 6040 wavemaker toegevoegd om net wat meer stroming te krijgen die zich ook wat beter verspreid over de bak.

Bijlagen

• WhatsApp Image 2024-09-04 at 13.27.33 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2024-09-04 at 13.27.33 (1).jpeg
    263,6 KB · Weergaven: 47
  • WhatsApp Image 2024-09-04 at 13.27.33 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2024-09-04 at 13.27.33 (2).jpeg
    144,7 KB · Weergaven: 46
  • WhatsApp Image 2024-09-04 at 13.27.35.jpeg
    WhatsApp Image 2024-09-04 at 13.27.35.jpeg
    203,8 KB · Weergaven: 45
  • WhatsApp Image 2024-09-04 at 13.27.36.jpeg
    WhatsApp Image 2024-09-04 at 13.27.36.jpeg