De Eheim is helaas al een tijd weg. Na een overstroming door een losschietende opvoerpomp, oplopende temperatuur (bak stond voor het raam op een zolderverdieping), hoge energiekosten besloten hem weer weg te doen. Gelukkig hebben alle vissen een goed en groter onderkomen gevonden bij andere hobbyisten en heb ik ook wat mensen blij kunnen maken met koraal.
Mijn favoriete koralen heb ik gehouden, want helemaal geen aquarium meer ging toch te ver! Ik wilde een kleinere bak, maar echt wat anders dan waar ik mee begon. Dan voelt het ook niet enkel als een achteruitgang in de hobby, en gaf het toch meer motivatie om verder te gaan. Zo ben ik uitgekomen op een zogenaamd shallow aquarium. Hier heb ik een klein overloopje in gemaakt om vieze laagjes op het oppervlakte te verwijderen en om de ATO en verwarming te verbergen. Een potfilter trekt water uit de overloop.
De bak is 75x45x24 dus ongeveer 80 liter. Verlichting is nog steeds een Giesemann aurora 900 maar deze hangt nu vrij hoog boven de bak (50cm). In het aquarium staan ook 5 mangrove bomen die nu hun eerste bladeren hebben gekregen. Bezetting bestaat uit een mix van LPS, SPS en lederkoralen en wat kleine vissen uit het oude aquarium.
Wekelijks ververs ik 10 liter water en ik doseer aquaforest (component 123, zelf gemixt)
Bekijk bijlage 621739
Bekijk bijlage 621740Bekijk bijlage 621741Bekijk bijlage 621744Bekijk bijlage 621742Bekijk bijlage 621743
Keizertje op de laatste foto moet nog verhuizen maar was door agressie in de vorige bak in slechte conditie (zat in de sump uiteindelijk). Die had een introductie in een andere bak mogelijk niet overleeft dus die moest nog even blijven. Deze is nu gelukkig weer helemaal opgeknapt en ook de baas in het aquarium.