Tanne zei:
Dit stukje roept vragen op

Hoeveel fosfaatabsorber gebruik je?!
Hoi Tanne,
momenteel gebruik ik 500g Deltec fosfaatabsorber in een aquacompleet wervelbed.
Tanne zei:
Waarom had je het gevoel dat de bak oncontroleerbaar werd?
Ik was de ZEOvit methode gewoon en in het eerste jaar kon ik de bak echt sturen me de KZ producten. Tot op een moment waarop de groei van de SPS afnam. Vanaf dat moment slaagde ik er niet meer in de bak weer op het 'goede pad' te krijgen. Voornamelijk het fosfaatgehalte bleef stijgen, algen en cyano's gingen in competitie met de koralen....en de viscieuze cirkel startte....
Ik heb aanvankelijk raad gevraagd bij Thomas Pohl; sleutelen aan de Zeostart 2 dosis; zelfs met 2x per dag 4ml ging m'n fosfaatgehalte niet dalen!. Nieuwe en betere Zeostart 2, Zeobak gekocht maar ook deze was niet doeltreffend. De echte groei zat niet meer in de koralen, waardoor deze ook niets meer verbruikten. Aanvankelijk draaide het systeem stabiel en moest ik goed voeren om de koralen niet te laten uitbleken. Hierdoor ben ik me gaan toeleggen op
anthia's. Deze hebben een grote voedselbehoefte en echt gaan terugschroeven in het voedingsregime was dus ook niet echt een optie
Tanne zei:
Hoe dik was de bodem eerst, hoe dik na dunner maken, en hoe dik nu?
Welke zandwoelers heb je?
Ben benieuwd
Ik heb verschillende handelaars hierover aangesproken en tal van oplossingen kwamen uit de bus (andere KZ producten, vulling voor de kalkreactor, afschuimer,....) maar sinds ik bij Aquacompleet de raad heb gekregen de opbouw luchtiger te maken en een ploeg algeneters (20
Tectus slakken) te plaatsen en Theo me aanraadde over te stappen op Wodka, dikkere bodembedekking te leggen en deze rijkelijk van bewoners (2 zeemuizen, 4 zandzevende sterren, zeekomkommer, 12
Babylonia slakken, 4
strombus slakken) te voorzien, is alles beter gegaan. De bodem was echt héél dun, op sommige plaatsen was de bodemplaat zelfs zichtbaar. Nu zit ik op een 3 à 4 cm. Doordat de bodem zo dun was, was er buiten bacteriën weinig plaats voor bodemleven, bovendien was het makkelijk voor de vissen om elk beest dat hierin leefde te verorberen, zelfs de zandzevende sterren! m.a.w. detritis hoopte op want deze werd onvoldoende gereduceerd.
Enkele weken na het opnieuw inbrengen van het zand is de bodem weer gaan krioelen van de wormpjes, vlo'tjes,... ook de nieuwe bacteriestammen hebben opnieuw voor evenwicht gezorgd.
Daarnaast heb ik het gevoel dat het vorige zand een te dikke korrelgrootte had; detritus viel ertussen. Nu met het hele fijne zand zie je dat detritus met de stroming wordt meegenomen. Ook gewone zeesterren en slakken kruipen nu over het zand, alsof het een harde laag is. Met de grotere korrel was het voor deze dieren eerder een barrière.
Tanne zei:
Je bak ziet er indrukwekkend uit!
Dank je voor je interesse!

Ik tracht er het beste ervan te maken. Elke dag is een leerschool en na 9 jaar zeewater stuit ik steeds nog op nieuwe problemen. Dit maakt het wel een uitdagende hobby, al vind ik het verlies van de dieren wel spijtig