Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Clownfish's reeftank

India zei:
Hey Christof,

hoe doet de haarster het ondertussen?
Haarster doet het goed, maar ik moet je toch gelijk geven...enkele dagen geleden was het bijna prijs..ze zat al met 2 poten in de stromingspomp! gelukkig was ik er snel bij en valt de schade nog wel mee. Ik dacht dat ze nooit in staat zou zijn om zo hoog te kruipen. Heb toch besloten om het glas in de buurt van de pompen steeds van de kalkalgen te ontdoen opdat het wat gladder zou blijven.
Verder stel ik wel vast dat ze steeds maar rondkruipt. Ik weet dus niet of ze dit in de natuur ook doen. Misschien op zoek naar voedsel- of stromingsrijkere plekken??? Bij aankoop waren enkele poten reeds afgebroken, deze zijn ondertussen reeds hersteld, dus de groei zit er wel in.

Christof

Echt een topper dit aquarium! Prachtig visbestand..
Meer foto's!!!

clownfish zei:
Haarster doet het goed, maar ik moet je toch gelijk geven...enkele dagen geleden was het bijna prijs..ze zat al met 2 poten in de stromingspomp! gelukkig was ik er snel bij en valt de schade nog wel mee. Ik dacht dat ze nooit in staat zou zijn om zo hoog te kruipen. Heb toch besloten om het glas in de buurt van de pompen steeds van de kalkalgen te ontdoen opdat het wat gladder zou blijven.
Verder stel ik wel vast dat ze steeds maar rondkruipt. Ik weet dus niet of ze dit in de natuur ook doen. Misschien op zoek naar voedsel- of stromingsrijkere plekken??? Bij aankoop waren enkele poten reeds afgebroken, deze zijn ondertussen reeds hersteld, dus de groei zit er wel in.

Christof

Christof,

weet dat ik geen ervaring heb daarmee, maar ik dacht zo van dat beest kruipt toch zowaar overal over en op...:D

Wat geef je als voedsel?

India zei:
Christof,

weet dat ik geen ervaring heb daarmee, maar ik dacht zo van dat beest kruipt toch zowaar overal over en op...:D

Wat geef je als voedsel?
Alleen voer voor mijn vissen (artemia, cyclops, lobster eggs, viskuit) maar ook CV, AAHC en natuurlijk ook de mulm van de Zeo reactor. We zullen zien of ze daarmee lang in leven zal blijven. Theo (RC) vertelde me dat er mensen zijn die reeds 1.5 jaar op die manier een haarster met klevende poten in leven houden. Ik vind het wel een fantastisch en kleurrijk beest. Alleen zonde dat ze constant rondkruipt.

Christof

Christof,

hoe doet de zanclus en de haarster het ondertussen?

clownfish zei:
zoals je ziet maakt de Zanclus het nog steeds goed, ook de haarster (links bovenaan de overloop) blijft voortaan zitten op een plek waar de pygo's niet te dikwijls voorbijkomen:)

Christof

Christof,

wat bedoel je daar precies mee... wordt de haarster door de pygo's geambeteerd misschien?

India zei:
Christof,

wat bedoel je daar precies mee... wordt de haarster door de pygo's geambeteerd misschien?
tja, dat is waar ik op doel! dit zijn de enige vissen in mijn bak die constant aan de poten bijten. Geen hele stukken eraf (gelukkig) maar wel genoeg opdat de haarster haar poten terug intrekt. Trouwens ik had ook nog zandzevende zeesterren; nog 1 is ervan over, de rest allemaal de poten afgebeten door de grote Pygoplites. Een groot stuk Acantastrea Lordh. heb ik zelfs moeten verplaatsen naast de woonst van mijn clownvissen (hier wagen zelfs de pygo's zich niet:D !).

Christof

Christof,

Zie ik daar tussen je anthiassen ook pseudanthias ventralis rondzwemmen?

hoeveel heb je ervan rondzwemmen?
Hoeveel heb je er initieel gekocht?
Eten ze met de pot mee?
Zwemmen ze als schooltje?
op welke temperatuur hou je je bak?

heel wat vraagjes, maar ben benieuwd. Zou zelf graag een schooltje anthias houden en de ventralis springt er echt wel uit. Meeste ervaringen zijn niet zo positief betreffende overlevingspercentage, maar heb vernomen dat vaak voeren in het begin het slagingspercentage sterk verhoogt.

grt

joachim

Joachim,

ik heb er nu 5 rondzwemmen (2 mannetjes en 3 vrouwtjes) . In december 2007 had ik er twee gekocht (2 vrouwtjes), een drietal weken geleden heb ik er nog 3 bijgekocht (1 mannetje en 2 vrouwtjes). Aanvankelijk zwommen ze als 2 groepjes maar nu zwemmen ze soms als een schooltje samen. Ze zwemmen nu ook rond zoals de andere anthia's; in open water en in volle licht.
De temperatuur van de bak is 26 graden en stijgt naar het eind van de dag naar 27.
Eten valt heel goed mee, ze eten alles wat niet te grof is (behalve droogvoer). Ik voer nu 3 à 4 keer per dag.
Christof

Christof,

Dat is schitterend. 100% overleving. En een "warme" bak. Dat opent weer wat mogelijkheden voor mijn bak...
Bedankt voor de input!

Wat een pracht bestand aan mooie dieren, echt een topper.:goed:

euhm 100% tot nu toe:) .... na 3 weken (3) kan ik nog niet van een succes spreken, zes maanden (2) gaat de goede richting uit.
De eerste 2 zijn echt mooi rond en gezond. Moet zeggen dat ik nog nergens zo'n vette, felgekleurde ventralissen heb gezien, dus blijkbaar hebben ze het wel naar hun zin.
Wat de temperatuur van het water betreft ben ik ervan overtuigd dat deze visjes best een goed aanpassingsvermogen hebben. Misschien beter langzaam aan warmere temperatuur laten wennen. Daarom zou het eventueel beter kunnen zijn om nieuwe exemplaren tijdens de herfst-winter aan te schaffen, dan worden ze niet onmiddellijk geconfronteerd met 'hogere' temperaturen.

Christof

joma zei:
Christof,

Dat is schitterend. 100% overleving. En een "warme" bak. Dat opent weer wat mogelijkheden voor mijn bak...
Bedankt voor de input!

Christof,

Goeie tip. Had ook zoiets voor ogen. In de winterperiode de vissen aanschaffen, vlakbij de kerstperiode. Ben ik wat extra dagen thuis om de vissen te verwennen met extra veelvuldig voeren. En dan weet de vriendin ook al weer wat ze kan kopen voor kerst...

De keizerkoppels zijn leuk om te zien, maar ook bij jou lees ik dat ze slopertjes zijn. Met mijn lps bestand van blastomussa, catalaphyllia's en dergelijke zou het een ware snoepwinkel worden. India probeert me een zanclus aan te praten maar ben niet overtuigd dat een koralenbak hiermee gebaat is. Ik zie immers nog graag een poliepje wapperen ... en liefst niet uit de bek van zo'n veelvraat.

bij gelegenheid zou ik best wel je bakje eens willen zien. Maten van bak verschillen immers niet zoveel van de mijne, en wil best je indeling en vissenbestand vergelijken ;)

Joachim,

Wat de keizervissen betreft moet je een beetje geluk hebben. De Joculators blijven vrijwel overal af, het koppel pygoplites blijft van veel zaken af ( bv. leders, Gorgonen, Euphyllia, Blastomussa, Echinopora, Favites, Symphyllia, Goniopora...) maar de Acanthastrea zal blijkbaar lekker smaken. De poliepen op de SPS daar komen ze hier niet aan.
De Zanclus daarentegen blijft wel van alles af. Ik voer genoeg en als ik weet dat ik eens een dag weg ben dan geef ik enkele schijfjes banaan, die ik vastmaak met een elastiek op een steentje.

Laat maar weten als je ooit eens in de buurt bent!;)

Christof

joma zei:
Christof,

Goeie tip. Had ook zoiets voor ogen. In de winterperiode de vissen aanschaffen, vlakbij de kerstperiode. Ben ik wat extra dagen thuis om de vissen te verwennen met extra veelvuldig voeren. En dan weet de vriendin ook al weer wat ze kan kopen voor kerst...

De keizerkoppels zijn leuk om te zien, maar ook bij jou lees ik dat ze slopertjes zijn. Met mijn lps bestand van blastomussa, catalaphyllia's en dergelijke zou het een ware snoepwinkel worden. India probeert me een zanclus aan te praten maar ben niet overtuigd dat een koralenbak hiermee gebaat is. Ik zie immers nog graag een poliepje wapperen ... en liefst niet uit de bek van zo'n veelvraat.

bij gelegenheid zou ik best wel je bakje eens willen zien. Maten van bak verschillen immers niet zoveel van de mijne, en wil best je indeling en vissenbestand vergelijken ;)

Laatst bewerkt:
Christof,

Bedankt,ja we kunnen niet wachten om te beginnen:)

Groetjes San

je hebt echt een prachtige bak met een mooi vissenbestand.
Ik ga je zeker volgen.. Kreeg gewoon geen genoeg van alle foto's :rolleyes:
Groetjes

Je hebt een werkelijk fascinerend aquarium. Na mijn vakantie wil ik ook wat vissen bij gaan plaatsen. Enkele vissen die ik overweeg zijn (nogmaals) de borbonius en wellicht enkele ventralis.

Hoe doen beide vissen het nu bij je? En hoe deden de ventralissen het toen ze nog slechts met twee exemplaren waren?

Back
Bovenaan