Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Clownfish's reeftank

de boys zei:
mooie bak,en jammer van de witborst.maar het staat bekent dat hij stipgevoelig is,wij hadden het helaas met de archilles maar is ook helaas gehemelt:(
fijne vakantie en tot binnenkort.Je was net te vroeg weg bij Theo ;) er waren weer veel en zeer mooie stukken binnen.
grtjs hugo
Net voor ik op vakantie vertrek ben ik heus al tevreden met m'n nieuwe bodem-opruimploeg:goed: . Volgende keer tracht ik te blijven tot alles is uitgepakt.... hopelijk dan niet zo'n lading als vandaag want dan zou het wel eens laat kunnen worden;) .

Christof

weer een tijdje geleden dat ik m'n dagboek heb geupdate:o . Ondertussen ben ik gestopt met de Zeo, deze methode was doeltreffend en heeft me geholpen bij de opstart. Het eerste jaar is alles goed gegaan maar op termijn werd de bak oncontroleerbaar, zeker nadat ik op aanraden van KZ de dikte van de bodem heb afgebouwd. Het geheel werd doods, zonder bodemleven etc. , daarenboven stak er voortdurend cyano de kop op..... daarom had ik besloten af te bouwen en over te schakelen op Wodka. Bovendien heb ik de opbouw wat luchtiger gemaakt zodat detritus minder makkelijk zal ophopen, een leger zandwoelers geplaatst en 50kg fijn koraalzand toegevoegd.

Na enkele maanden heb ik nieuwe SPS koralen geplaatst en die gaan goed. Het aantal 'verbruikers' zal worden aangevuld om opnieuw een evenwicht te bereiken. Ondertussen wordt het fosfaatgehalte nog steeds gecontrolleerd met fosfaatabsorber.

Christof

Met de vissen gaat het nog steeds goed. Voor diegenen die vragen hadden omtrent het koppel Joculators; zijn eigenlijk makkelijke visjes, in mijn bak voelen deze 2, die ondertussen volwassen zijn geworden, zich alvast opperbest. Elke avond, bij het dimmen van de verlichting beginnen ze te paren.

Christof

Bijlagen

• IMG_1412.JPG
    IMG_1412.JPG
    315,4 KB · Weergaven: 24
  • IMG_1421.JPG
    IMG_1421.JPG
    295,3 KB · Weergaven: 17
  • IMG_1422.JPG
    IMG_1422.JPG
    287,3 KB · Weergaven: 24
Ziet er weer prachtig uit, en vind het nog steeds knap dat je de zanclus nog in leven houd:goed:

Misschien dat ik in de toekomst toch eens probeer maar dan zal ik wel aan de bel trekken om advies :)

het ziet er mooi en gezond uit :goed: doet de wimpelvis niets aan de corallen?heb het ook steeds een mooie vis gevonden.echt een mooi exemplaar.;)

arjen_D zei:
Ziet er weer prachtig uit, en vind het nog steeds knap dat je de zanclus nog in leven houd:goed:

Misschien dat ik in de toekomst toch eens probeer maar dan zal ik wel aan de bel trekken om advies :)
Arjen, grote geheimen heb ik niet; voldoende watervolume en een grillige opbouw die het natuurlijk biotoop een beetje nabootst, kiezen voor goed gebalanceerd voer (OSI spirulina, aangevuld met diepvries), af en toe een stuk banaan daar zijn ze meteen gek van en is heel voedzaam.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel:)

Christof

de boys zei:
het ziet er mooi en gezond uit :goed: doet de wimpelvis niets aan de corallen?heb het ook steeds een mooie vis gevonden.echt een mooi exemplaar.;)
Hey Boys,

Als je de juiste koralen plaatst dan zal de Zanclus niet veel schade aanrichten. Funghia, heliofunghia en buttons lukt niet bij dit exemplaar, SPS, soften en oren wel. Af en toe verdwijnt er eens een acro-groeitip maar die komt er wel snel terug bij;), dat stimuleert de vertakking en houdt ze mooi bossig:)

Christof

Laatst bewerkt:
dat zal voor onze bak dan niet meer kunnen:o daar wij gekozen hebben voor buttons.ook hebben we verschillende fungia's.maar blijft een zeer mooie vis

clownfish zei:
Hey Boys,

Als je de juiste koralen plaatst dan zal de Zanclus niet veel schade aanrichten. Funghia, heliofunghia, buttons en hersenkoraal lukt niet bij dit exemplaar, SPS, soften en oren wel. Af en toe verdwijnt er eens een acro-groeitip maar die komt er wel snel terug bij;), dat stimuleert de vertakking en houdt ze mooi bossig:)

Christof

clownfish zei:
weer een tijdje geleden dat ik m'n dagboek heb geupdate:o . Ondertussen ben ik gestopt met de Zeo, deze methode was doeltreffend en heeft me geholpen bij de opstart. Het eerste jaar is alles goed gegaan maar op termijn werd de bak oncontroleerbaar, zeker nadat ik op aanraden van KZ de dikte van de bodem heb afgebouwd. Het geheel werd doods, zonder bodemleven etc. , daarenboven stak er voortdurend cyano de kop op..... daarom had ik besloten af te bouwen en over te schakelen op Wodka. Bovendien heb ik de opbouw wat luchtiger gemaakt zodat detritus minder makkelijk zal ophopen, een leger zandwoelers geplaatst en 50kg fijn koraalzand toegevoegd.

Na enkele maanden heb ik nieuwe SPS koralen geplaatst en die gaan goed. Het aantal 'verbruikers' zal worden aangevuld om opnieuw een evenwicht te bereiken. Ondertussen wordt het fosfaatgehalte nog steeds gecontrolleerd met fosfaatabsorber.

Christof
Dit stukje roept vragen op ;)
Hoeveel fosfaatabsorber gebruik je?
Waarom had je het gevoel dat de bak oncontroleerbaar werd?
Hoe dik was de bodem eerst, hoe dik na dunner maken, en hoe dik nu?
Welke zandwoelers heb je?

Ben benieuwd :)

Je bak ziet er indrukwekkend uit!

Tanne zei:
Dit stukje roept vragen op ;)
Hoeveel fosfaatabsorber gebruik je?!
Hoi Tanne,

momenteel gebruik ik 500g Deltec fosfaatabsorber in een aquacompleet wervelbed.
Tanne zei:
Waarom had je het gevoel dat de bak oncontroleerbaar werd?
Ik was de ZEOvit methode gewoon en in het eerste jaar kon ik de bak echt sturen me de KZ producten. Tot op een moment waarop de groei van de SPS afnam. Vanaf dat moment slaagde ik er niet meer in de bak weer op het 'goede pad' te krijgen. Voornamelijk het fosfaatgehalte bleef stijgen, algen en cyano's gingen in competitie met de koralen....en de viscieuze cirkel startte....
Ik heb aanvankelijk raad gevraagd bij Thomas Pohl; sleutelen aan de Zeostart 2 dosis; zelfs met 2x per dag 4ml ging m'n fosfaatgehalte niet dalen!. Nieuwe en betere Zeostart 2, Zeobak gekocht maar ook deze was niet doeltreffend. De echte groei zat niet meer in de koralen, waardoor deze ook niets meer verbruikten. Aanvankelijk draaide het systeem stabiel en moest ik goed voeren om de koralen niet te laten uitbleken. Hierdoor ben ik me gaan toeleggen op anthia's. Deze hebben een grote voedselbehoefte en echt gaan terugschroeven in het voedingsregime was dus ook niet echt een optie:(

Tanne zei:
Hoe dik was de bodem eerst, hoe dik na dunner maken, en hoe dik nu?
Welke zandwoelers heb je?

Ben benieuwd :)
Ik heb verschillende handelaars hierover aangesproken en tal van oplossingen kwamen uit de bus (andere KZ producten, vulling voor de kalkreactor, afschuimer,....) maar sinds ik bij Aquacompleet de raad heb gekregen de opbouw luchtiger te maken en een ploeg algeneters (20 Tectus slakken) te plaatsen en Theo me aanraadde over te stappen op Wodka, dikkere bodembedekking te leggen en deze rijkelijk van bewoners (2 zeemuizen, 4 zandzevende sterren, zeekomkommer, 12 Babylonia slakken, 4 strombus slakken) te voorzien, is alles beter gegaan. De bodem was echt héél dun, op sommige plaatsen was de bodemplaat zelfs zichtbaar. Nu zit ik op een 3 à 4 cm. Doordat de bodem zo dun was, was er buiten bacteriën weinig plaats voor bodemleven, bovendien was het makkelijk voor de vissen om elk beest dat hierin leefde te verorberen, zelfs de zandzevende sterren! m.a.w. detritis hoopte op want deze werd onvoldoende gereduceerd.
Enkele weken na het opnieuw inbrengen van het zand is de bodem weer gaan krioelen van de wormpjes, vlo'tjes,... ook de nieuwe bacteriestammen hebben opnieuw voor evenwicht gezorgd.
Daarnaast heb ik het gevoel dat het vorige zand een te dikke korrelgrootte had; detritus viel ertussen. Nu met het hele fijne zand zie je dat detritus met de stroming wordt meegenomen. Ook gewone zeesterren en slakken kruipen nu over het zand, alsof het een harde laag is. Met de grotere korrel was het voor deze dieren eerder een barrière.

Tanne zei:
Je bak ziet er indrukwekkend uit!
Dank je voor je interesse!:) Ik tracht er het beste ervan te maken. Elke dag is een leerschool en na 9 jaar zeewater stuit ik steeds nog op nieuwe problemen. Dit maakt het wel een uitdagende hobby, al vind ik het verlies van de dieren wel spijtig:o

Laatst bewerkt:
Wat is dat balen man:( , sterkte hoor, ik weet wat het is:o

Grtz,

Kurt

clownfish zei:
Zeekomkommer in een pomp terecht gekomen: alles dood!

zeesterren en slakken leven nog, maar zelfs de koralen hebben het héél moeilijk

Direct een grote waterverversing uitgevoerd en 2 zakken actieve kool toegevoegd... laten we hopen dat er nog iets overblijft...:(

Christof
:eek: Echt erg! Zulke mooie vissen! Heel veel sterkte ermee!

Ops dat is niet mooi.

Zag in de beschrijving van deze naaktslak dat die wel giftig was!
Wist je dat zelf ook al toen je de naaktslak kocht?

grts Ronald

Heel veel sterkte. Bij mij is een paar weken geleden ook zo'n komkommer gesneuveld, ik was er erg snel bij. Besef nu pas wat een geluk ik had dat m'n vriendin erg oplettend sms'de...

Dit is echt heel pijnlijk...

Back
Bovenaan