Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Chichi's Red Sea 200

In de tussentijd loopt het osmose water er langzaam in

Ik die eerst een flinke dot RO water er in en dan later de ATI abs.ocean er bij.
Even een vraagje hoe ga je berekenen hoeveel abs ocean je er bij moet voegen ?
Je weet op deze mannier toch niet hoeveel RO water je in de bak hebt gedaan .

Even een vraagje hoe ga je berekenen hoeveel abs ocean je er bij moet voegen ?
Je weet op deze mannier toch niet hoeveel RO water je in de bak hebt gedaan .

Het geheel zou ongeveer 200 liter moeten zijn.
Voor 200 liter heb je nodig:
osmosis water 177.372 liter
abso. Ocean 1 11.314 litre
abso. Ocean 2 11.314 litre

Dus ik doe als de bak half vol is de abs 1 en 2 er bij. En dan door vullen tot vol zit. En sump vol.

Dan zoutgehalte meten. Te laag? Beetje ATI 1 op 1 er bij. Te hoog? Deel af hevelen en dan RO water toe voegen.

Als goed is moet het zo lukken

Dus ik doe als de bak half vol is de abs 1 en 2 er bij. En dan door vullen tot vol zit. En sump vol.

Dan zoutgehalte meten. Te laag? Beetje ATI 1 op 1 er bij. Te hoog? Deel af hevelen en dan RO water toe voegen.

Precies zo kan het prima. Voordat je er koraal in wil zetten een paar dagen even goed checken of je zout blijft kloppen en dan moet het goed zijn

Hou er rekening mee dat fabrikanten meestal overdrijven ivm het volume .
En dat je rif ( steen ) ook best wat volume in beslag neemt dus dat je netto zeker niet op die 200 liter uitkomt .

Hou er rekening mee dat fabrikanten meestal overdrijven ivm het volume .
En dat je rif ( steen ) ook best wat volume in beslag neemt dus dat je netto zeker niet op die 200 liter uitkomt .

Hoeveel gok je? 160?

Ik las nu net dat een titanium heater er voor kan zorgen dat je een tin stapeling kan krijgen. Iemand hier ervaring mee? Heb namelijk zo een heter van AM, die zat al bij deze bak.
Ik heb hem ook zoals velen onder ons, ik heb hier in een ICP test nooit iets van terug gezien geen te hoog tin gehalte

Oude modellen binnen een bepaalde productie range hadden hier last van.
Meer specifiek gaat het om een schroefje onder de rubberen dop dat gebruikt werd tijdens het ingieten van hars. Dat schroefje had verwijderd moeten worden, maar is dus klaarblijkelijk niet altijd gebeurd.
Als dat schroefje gaat corroderen heb je inderdaad een probleem.

Bij twijfel. Schuif de rubber dop omhoog ter inspectie.
Ik heb ook een. En deze is gewoon veilig in gebruik.

Aanvulling:
Een paar weblinkjes ter illustratie van de verwarring, ontdekkingen en discussie:
En meer specifiek posting 84 en 86.

Tot slot, voor mensen die denken dat alleen AM met dit probleem te maken heeft gehad.
Hier een Schego heater met hetzelfde probleem: https://www.ultimatereef.net/threads/warning-aqua-medic-titanium-warning.752360/page-6#post-7504040

Laatst bewerkt:
Oude modellen binnen een bepaalde productie range hadden hier last van.
Meer specifiek gaat het om een schroefje onder de rubberen dop dat gebruikt werd tijdens het ingieten van hars. Dat schroefje had verwijderd moeten worden, maar is dus klaarblijkelijk niet altijd gebeurd.
Als dat schroefje gaat corroderen heb je inderdaad een probleem.

Bij twijfel. Schuif de rubber dop omhoog ter inspectie.
Ik heb ook een. En deze is gewoon veilig in gebruik.

Ik ga hem checken. Bedankt!

Sinds een paar uur draait de bak.

Paneel met apparatuur moet ik nog installeren aan de zijkant, dat doe ik morgen.

Echter valt mij wel iets op....
Het punt waar het water de sok in loopt.....dat is een kletterende waterval!!

En helaas is de pomp van de afschuimer ook niet echt bepaald stil.

Heeft iemand anders dit ook en heeft tips hoe ik dit stil kan krijgen?

De overloop heb ik goed kunnen instellen. Je hoort daar alleen zachtjes het water in de overloop zelf vallen.

Hier wat foto's:

Bijlagen

• 16427091833518471399514689103641.jpg
    16427091833518471399514689103641.jpg
    92,1 KB · Weergaven: 70
  • 16427092104372352239442441458661.jpg
    16427092104372352239442441458661.jpg
    106,7 KB · Weergaven: 69
  • 16427092521315222651757716109949.jpg
    16427092521315222651757716109949.jpg
    139 KB · Weergaven: 70
  • 16427092684343283680393170593779.jpg
    16427092684343283680393170593779.jpg
    91,6 KB · Weergaven: 70
  • 16427092920743177358242103410556.jpg
    16427092920743177358242103410556.jpg
    77 KB · Weergaven: 70
Sinds een paar uur draait de bak.

Paneel met apparatuur moet ik nog installeren aan de zijkant, dat doe ik morgen.

Echter valt mij wel iets op....
Het punt waar het water de sok in loopt.....dat is een kletterende waterval!!

Heeft iemand anders dit ook en heeft tips hoe ik dit stil kan krijgen?

De overloop heb ik goed kunnen instellen. Je hoort daar alleen zachtjes het water in de overloop zelf vallen.
Is het bij dit model mogelijk om het waterniveau in de skimmerkamer te verhogen? Bij mij stond hij te laag waardoor het water in de filtersokken een behoorlijke weg moesten afleggen wat geluid gaf. Mocht je het kunnen verhogen, let dan wel op dat je skimmer nog op de juiste waterhoogte staat. Anders moet je de skimmer ook verhogen.

Is het bij dit model mogelijk om het waterniveau in de skimmerkamer te verhogen? Bij mij stond hij te laag waardoor het water in de filtersokken een behoorlijke weg moesten afleggen wat geluid gaf. Mocht je het kunnen verhogen, let dan wel op dat je skimmer nog op de juiste waterhoogte staat. Anders moet je de skimmer ook verhogen.

Hij kan zeker hoger. Echter inderdaad dan probleem met mijn skimmer. En dat wat hij hoger kan is echt niet zo heel veel meer helaas. Een cm of 1.5.

Ik deed in de filtersok ook een paar watten om het geluid te dempen, maar daarna had ik het toch maar vervangen door een tweede Media Cup. Misschien voor jou ook de moeite waard. Beide cups met watten dempt toch meer geluid en is het makkelijker schoonmaken (of beter gezegd, watten verwijderen) x)

Als de rode buis "ingang" helemaal tegen de pomp duwen en dan 1 a 2 mm terugtrekken helpt meestal. Dan is hij duidelijk stiller als het goed is. Verder was het na 48 uur indraaien wel stiller.
Om eerlijk te zijn heb ik mijn Red Sea Skimmer 300 vervangen. Ze zijn een beetje een hit or mis qua geluid heb ik begrepen (zo heeft een ander forumlid een 900 die echt muisstil is, wat ik zo bizar vond omdat mijn oude wel veel kabaal maakte vond ik)

Ik deed in de filtersok ook een paar watten om het geluid te dempen, maar daarna had ik het toch maar vervangen door een tweede Media Cup. Misschien voor jou ook de moeite waard. Beide cups met watten dempt toch meer geluid en is het makkelijker schoonmaken (of beter gezegd, watten verwijderen) x)

Ik heb al een media cup in huis. Deze zat bij de overname. Maar weet niet zo goed hoe je die gebruikt of wat je er in doet vandaar die sok.

Als de rode buis "ingang" helemaal tegen de pomp duwen en dan 1 a 2 mm terugtrekken helpt meestal. Dan is hij duidelijk stiller als het goed is. Verder was het na 48 uur indraaien wel stiller.
Om eerlijk te zijn heb ik mijn Red Sea Skimmer 300 vervangen. Ze zijn een beetje een hit or mis qua geluid heb ik begrepen (zo heeft een ander forumlid een 900 die echt muisstil is, wat ik zo bizar vond omdat mijn oude wel veel kabaal maakte vond ik)

Hummm...ik zie niet zo snel een rode buis....welke bedoel je?

Back
Bovenaan