Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Caris Reef

Boh schrik er wel van, Boh wat jammer van je bak, maar je maakt er weer wat moois van. Ik miste je al hier. Heel veel succes bij je nieuwe inrichting, met alle goede hulp komt dat wel goed.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jammer om te lezen....

Gelukkig heb je het in de vingers dus er staat binnen no time weer een toppertje in de huiskamer topjes.

Groet frank

Als er straks weer een mooie bak staat dan ben ik alle moeite die het heeft gekost snel vergeten :)

Boh schrik er wel van, Boh wat jammer van je bak, maar je maakt er weer wat moois van. Ik miste je al hier. Heel veel succes bij je nieuwe inrichting, met alle goede hulp komt dat wel goed.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jammer om te lezen....

Gelukkig heb je het in de vingers dus er staat binnen no time weer een toppertje in de huiskamer topjes.

Groet frank

De verhuizing van de vissen van de bak naar het zwembad en terug gaat nu toch z'n tol eisen :mad:

Stip geconstateerd !

De Picasso zit inmiddels al helemaal onder en bij de andere dokters ook al enkele stippen gezien. De pyroferus en de fowleri vreemd genoeg nog niks te zien.

Opmerkelijk is dat ik in al die jaren nog nooit met UV gewerkt heb en nog nooit stip gehad heb. Sinds de nieuwe opstart had ik er wel UV op staan, en nu dus stip......

Enige wat ik nu nog kan doen is voeren, voeren en nog eens voeren om ze zo dik mogelijk te houden en duimen dat het mee gaat vallen.

Laatst bewerkt:
Zal zeker geen kwaad doen, maar de parasiet of eitjes houden zich schuil in het zand totdat een (zwakke)gastheer langs komt en springt dan over naar de gastheer. UV zit in de kelder in de sump daar komen weinig of geen parasieten langs denk ik. Althans zo is mijn theorie altijd geweest over het gebruik van UV tegen stip.

Zet je er ook UV bij? Kan geen kwaad is mijn ervaring.

Ze springen niet over in die zin. Ze komen uit (en dat schijnt dus vlak voor zonsopkomst te gebeuren wanneer de vis nog in rust hangt tussen het substraat), zweven rond in het water. Ontstaat er geen contactmoment, dan sterven ze af. Veel circulatie tussen bak en sump (UV) helpt dus weldegelijk om de infectiedruk te temperen.

Vervelend dit! Wat je zou kunnen proberen is de UV te verplaatsen: geef hem een eigen pompje (vooral niet te krachtig, je wil een krachtige blootstelling van de parasieten aan het UV-licht) en plaats hem met dat pompje in het zwembad met de vissen. Zo is het rendement van de UV-lamp optimaal.

Sterkte!

De vissen zitten inmiddels sinds 3 weken weer in de gewone bak. Maar ben het wel met je eens dat je het rendement vergroot als je de UV met een aparte pomp rechtstreeks in de bak plaatst en niet in de sump.

Vervelend dit! Wat je zou kunnen proberen is de UV te verplaatsen: geef hem een eigen pompje (vooral niet te krachtig, je wil een krachtige blootstelling van de parasieten aan het UV-licht) en plaats hem met dat pompje in het zwembad met de vissen. Zo is het rendement van de UV-lamp optimaal.

Sterkte!

Jawel denk ook wel dat UV iets doet maar ik denk dat het % parasieten wat de UV passeert maar laag is tov het totaal aantal parasieten wat er zijn in de bak. Maar alle beetjes helpen.

Ze springen niet over in die zin. Ze komen uit (en dat schijnt dus vlak voor zonsopkomst te gebeuren wanneer de vis nog in rust hangt tussen het substraat), zweven rond in het water. Ontstaat er geen contactmoment, dan sterven ze af. Veel circulatie tussen bak en sump (UV) helpt dus weldegelijk om de infectiedruk te temperen.

Je kan ook " oodinex " gebruiken.

Heb ik hier staan mocht je het willen gebruiken dit is o.a. tegen stip.

Erik, vervelend dit weer erachteraan, zal wel een stressfactor voor de vissen zijn geweest, om nu mee te maken.
Ik heb altijd 24/7 UV erop, zal preventief wel helpen, heb nooit meer stip gehad, maar in jouw geval is het weer iets anders, je vissen overplaatsen uit hun vertrouwde omgeving in het zwembad is al een verandering , en dan daarna weer terug in de bak welke ze totaal niet herkennen is al stress genoeg en vooral doktersvissen zijn dan gevoelig.
Maar ja dat is achteraf praten.
Je zou wel nu de vissen in de bak zitten en geen koralen erin een medicatie kunnen gebruiken.

gr. Marcel

Medicatie zou kunnen en heb ik overwogen maar ik ga het toch niet doen. Ik weet niet hoelang deze stoffen in het water blijven en schadelijk zijn voor de koralen later.

Korte update : Op moment heeft ongeveer 75% van het vissen bestand nu stip in meer of mindere mate. Dit al gedurende ruim een week. Tot nu toe nog geen uitval. Ik voer op moment heel veel, UV aan en hoop dat ik op deze manier onder controle kan krijgen.

Soms zit mee en soms zit tegen ........

Je kan ook " oodinex " gebruiken.

Heb ik hier staan mocht je het willen gebruiken dit is o.a. tegen stip.

Erik, vervelend dit weer erachteraan, zal wel een stressfactor voor de vissen zijn geweest, om nu mee te maken.
Ik heb altijd 24/7 UV erop, zal preventief wel helpen, heb nooit meer stip gehad, maar in jouw geval is het weer iets anders, je vissen overplaatsen uit hun vertrouwde omgeving in het zwembad is al een verandering , en dan daarna weer terug in de bak welke ze totaal niet herkennen is al stress genoeg en vooral doktersvissen zijn dan gevoelig.
Maar ja dat is achteraf praten.
Je zou wel nu de vissen in de bak zitten en geen koralen erin een medicatie kunnen gebruiken.

gr. Marcel

Hoi Erik.
eSHa Oodinex is gewoon met koralen te gebruiken dus in jou geval zekering heb het ook ooit eens gebruikt gewoon in het aquarium met alles erin niks geen last van gehad.
Hoop dat je vissen snel weer gezond worden succes.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

Een week of 3 geleden de eerste stipjes geconstateerd. Later op het hoogte punt van de uitbraak had vrijwel elke vis stip. Sommige zaten helemaal onder en sommige hier en daar een stipje.

Nu 3 weken later helemaal stip vrij en geen enkele vis verloren !!:)

Blijft wel nog heel even spannend want enkele vissen hebben behoorlijke schuurplekken. Maar ook dat is langzaam alweer aan het dichtgroeien.

IMG_4997.JPG

Blij dat het de goede kant op op gaat.
Heb je ook een speciale behandeling gedaan buiten super veel voeren.
Mvg henk

Top dat je het overwonnen hebt. Nu zorgen dat de stijgende lijn kan blijven. 👍🏻

Nee geen medicijnen gebruikt, alleen heel goed voeren.

Blij dat het de goede kant op op gaat.
Heb je ook een speciale behandeling gedaan buiten super veel voeren.
Mvg henk

Toppie Erik, als je het zo gelukt is en zonder verlies, misschien toch wat knoflook erbij gedaan??

gr. Marcel

Jawel Marcel, knoflook extract, UV aan gehad in kader van baat het niet dan schaad het niet.

Maar met geen medicijnen bedoelde ik dat ik geen Oodinex of zo gebruikt heb.

Toppie Erik, als je het zo gelukt is en zonder verlies, misschien toch wat knoflook erbij gedaan??

gr. Marcel

Back
Bovenaan