Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Caris Reef

Vandaag kreeg ik een telefoontje van het vrouwtje thuis dat er een krab door het huis liep en daarna deze foto :o

Bekijk bijlage 455627

Na thuiskomst van mijn werk een korte discussie gevoerd of ik 'm terug zou zetten in de bak of niet. Maar ik begreep al snel na de opmerking "gooi 'm maar in de tuin" dat ik deze discussie zou gaan verliezen. Helaas is de krab dus vandaag aan een tragisch einde gekomen :(
LOL, als ze je bellen er loopt een krab door het huis. Dan denk je toch eerst aan zoiets als king kong. Een of andere gemuteerde reuze krab. :biggrin:

De LED verlichting begin na afgelopen 3 dagen druk bezig te zijn geweest aardig vorm aan te nemen. De LED units zelf zijn helemaal klaar en getest. De besturing is zover voorbereidt maar is nog een dagje werk om alles aan te sluiten.

Totaal 12 unit's van elk 75 Watt (totaal 900 Watt) bestaande per unit uit de volgende LED's van Philips Luxeon ES :

• 8x Royal Blue
  • 6x Blue
  • 4x Neutral White
  • 4x Cool White
  • 2x Cyaan
  • 1x UV (semileds)

De 23 drivers zijn van Meanwell (LDD1000 en LDD700) en 3 voedingen elk 48V 350 Watt ook van Meanwell.
De besturing wordt gedaan door de Blue Fish Mini waarbij de programmatie plaats vindt via een app op de telefoon of tablet.

Dit samen met nog 8x 54 Watt T5 ATI Aqua Blue Special zou dit genoeg licht moeten gaan geven :cool:

IMG_1177.jpg

IMG_1178.jpg

IMG_1180.jpg

IMG_1176.jpg

(besturing nog in progress :))

Mooi gemaakt Erik, maar ik snap er de ballen van, is ook jouw vakgebied, maar als ik kijk naar de ATI hybride met 4 x 75 watt LED, heb jij er 12 plus de T5 erbij zal dit een enorme hoeveelheid licht geven, welke je ook nodig zult hebben.

gr. Marcel

Ik moest ook aan jou denken toen ik het zag Wesley, ik dacht dit is echt een "Wesley" stuk haha :biggrin:

Zeker hahaha schitterend man.
Waar heb je hem vandaan erik.

Groetjes wesley

De LED verlichting begin na afgelopen 3 dagen druk bezig te zijn geweest aardig vorm aan te nemen. De LED units zelf zijn helemaal klaar en getest. De besturing is zover voorbereidt maar is nog een dagje werk om alles aan te sluiten.

Totaal 12 unit's van elk 75 Watt (totaal 900 Watt) bestaande per unit uit de volgende LED's van Philips Luxeon ES :

• 8x Royal Blue
  • 6x Blue
  • 4x Neutral White
  • 4x Cool White
  • 2x Cyaan
  • 1x UV (semileds)

De 23 drivers zijn van Meanwell (LDD1000 en LDD700) en 3 voedingen elk 48V 350 Watt ook van Meanwell.
De besturing wordt gedaan door de Blue Fish Mini waarbij de programmatie plaats vindt via een app op de telefoon of tablet.

Dit samen met nog 8x 54 Watt T5 ATI Aqua Blue Special zou dit genoeg licht moeten gaan geven :cool:

Bekijk bijlage 456056

Bekijk bijlage 456058

Bekijk bijlage 456059

Bekijk bijlage 456057

Heel mooi en netjes gemaakt.
Lijkt me inderdaad een bak werk, zeker als je dat allemaal zelf moet doen.
Maar heb je straks zeker plezier van.

• 8x Royal Blue
  • 6x Blue
  • 4x Neutral White
  • 4x Cool White
  • 2x Cyaan
  • 1x UV (semileds)

Bekijk bijlage 456056

Bekijk bijlage 456058

Bekijk bijlage 456059

Bekijk bijlage 456057

Ziet er profi uit hoor erik.
Netjes hoor.
Benieuwd hoe dat boven de bak oogt.

Groetjes wesley

laskap nodig straks voor al dat licht.

Klopt Marcel in principe zou alleen de LED net voldoende moeten zijn, maar met de T5 erbij heb ik net wat extra zekerheid ingebouwd.

Als straks alles erboven hangt ga ik proberen een PAR meter te lenen om op verschillende plaatsen en dieptes in de bak de PAR waardes te kunnen bepalen. Altijd handig om bij het plaatsen van koralen.

Mooi gemaakt Erik, maar ik snap er de ballen van, is ook jouw vakgebied, maar als ik kijk naar de ATI hybride met 4 x 75 watt LED, heb jij er 12 plus de T5 erbij zal dit een enorme hoeveelheid licht geven, welke je ook nodig zult hebben.

gr. Marcel

Wauw, van dat hybride systeem ga je veel plezier hebben. Ik ben bemieuwd wat t effect is boven de bak. Zitten er nog lenzen op die leds?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Haha grapjas ..... bedankt voor de hulp gisteren Bjorn uitsteeekendtopjes

Heel mooi en netjes gemaakt.
Lijkt me inderdaad een bak werk, zeker als je dat allemaal zelf moet doen.
Maar heb je straks zeker plezier van.

Eén van de reden dat ik niet gekozen heb voor een commercieel verkrijgbare LED (of hybride) verlichting is dat de meeste onvoldoende spreiding geven v.w.b. het LED aandeel. Ze hebben vaak 1 rij in het midden met enkele clusters van LED's. Wat je krijgt is een punt verlichting waardoor er veel schaduwen ontstaat in de bak, zeker als de bak eenmaal volgroeid is met koralen geeft dit zeker problemen. Er zijn wel enkele uitzonderingen zoals de LANI en Philips Coral Care.

Je snapt dat lenzen in dit verhaal voor mij dus niet thuishoren. De LED's zelf hebben een lens van 120 graden en dat is prima, maar het verder bundelen van het licht zie ik geen enkele voordeel, wel nadeel.

Wauw, van dat hybride systeem ga je veel plezier hebben. Ik ben bemieuwd wat t effect is boven de bak. Zitten er nog lenzen op die leds?

Eén van de reden dat ik niet gekozen heb voor een commercieel verkrijgbare LED (of hybride) verlichting is dat de meeste onvoldoende spreiding geven v.w.b. het LED aandeel. Ze hebben vaak 1 rij in het midden met enkele clusters van LED's. Wat je krijgt is een punt verlichting waardoor er veel schaduwen ontstaat in de bak, zeker als de bak eenmaal volgroeid is met koralen geeft dit zeker problemen. Er zijn wel enkele uitzonderingen zoals de LANI en Philips Coral Care.

Je snapt dat lenzen in dit verhaal voor mij dus niet thuishoren. De LED's zelf hebben een lens van 120 graden en dat is prima, maar het verder bundelen van het licht zie ik geen enkele voordeel, wel nadeel.
Ok duidelijk. Dat vind ik ook prettig van de ati hybrid. geen lenzen dus goede spreiding. Met de 8x t5 bij mij ook spreiding zat [emoji6]

Met de ATI Hybride worden inderdaad goede resultaten behaald die gezien mogen worden.

Maar als ik zo vrij mag zijn om een globale inschatting te maken tussen het aandeel LED tov T5 dan denk ik dat het aandeel LED maar ongeveer 50% is en de andere 50% is afkomstig van de 8x T5.

In mijn configuratie is het aandeel LED ongeveer 75% tov 25% T5. Ik verwacht zelfs dat alleen de LED voldoende zou moeten zijn voor het houden van de meeste acro's, maar dat zal straks een kwestie zijn van proberen, meten en vooral proefondervindelijk vaststellen wat de juiste verhouding is tussen LED en T5. De variabele waarmee gepeeld kan worden :

- aantal uren T5 per dag
- keuze uit 2, 4, 6 of 8 stuks T5 (1 rij, 2 rijen,3 rijen of 4 rijen)
- kleur/type van de T5 buis
- aantal uren LED per dag
- kleurenspectrum van de LED (d.m.v. 6 afzonderlijke kanalen in te stellen)
- Totale licht intensiteit van de LED

Ok duidelijk. Dat vind ik ook prettig van de ati hybrid. geen lenzen dus goede spreiding. Met de 8x t5 bij mij ook spreiding zat [emoji6]

Ben benieuwd waar je op uit gaat komen dan.
Ik maak zelf gebruik van 3x een AI Hydra 26, deze staan op 30% te branden en mijn acro's groeiden hier altijd perfect onder.

Totdat er door de verhuizing roet in het eten werd gegooid dmv Briyopsis...Maar dat is een ander verhaal.

Je blijft zo in ieder geval lekker bezig. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat straks. Maar ik denk dat je zelf ook blij bent als je straks alles op de rit hebt en het genieten en zoeken naar mooie stukken kan beginnen.

Grt Marco

Back
Bovenaan