U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Je blijft zo in ieder geval lekker bezig. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat straks. Maar ik denk dat je zelf ook blij bent als je straks alles op de rit hebt en het genieten en zoeken naar mooie stukken kan beginnen.
Grt Marco
[emoji15]dat heb je mooi gemaakt!!
Ben zeer benieuwd naar de resultaten. Ga zo door!
Erik, wat geweldig mooi weer.
ik heb erg veel respect voor het zelf bouwen van dingen.
helaas is mijn kennis niet genoeg om het ook zelf te doen.
qua geld zal het zeer zeker niet besparen, maar qua opbrengst en naar eigen wensen invullen wel.
petje af hoor!!!!

Even wat foto's hoe het erbij staat 3 weken na opstart en inbrengen van levend steen. Eerste 2 weken zonder verlichting (alleen 's avonds soms een paar uurtjes) en sinds vorige week alleen T5 en dat 10 uur per dag. De LED komt er vandaag uiterlijk morgen pas definitief boven, dat is wel een spannend moment hoe het eruit komt te zien.
Waterwaardes zijn redelijk stabiel 5 nitraat en 0,048 fosfaat.
Zoals te zien is op de foto enkel wat last van kiezelalg. Best veel eigenlijk maar ik denk dat dit mijn eigen schuld is omdat de bak gevuld was met kraanwater toen ik bericht kreeg dat het levend steen er was. Ik heb toen in alle haast niet de moeite genomen om alle kraanwater te verwijderen op de bodem van de bak en sump, uit de overloop en alle leidingen die nog gevuld waren met kraanwater. Ik schat dat er tussen de 50 en 100 liter kraan water is blijven inzitten.
Maar goed er zijn ergere dingen en mijn ervaring is dat kiezelalg vanzelf verdwijnt, sterker nog ik heb het vermoeden dat het z'n hoogte punt al heeft bereikt. Wellicht dat straks met meer verlichting nog erger wordt maar dat is even afwachten.
Hier en daar staat er sinds enkele dagen een testkoraal in, dit zijn niet de definitieve plaatsen waar ze komen te staan overigens.
Bekijk bijlage 456308 Bekijk bijlage 456309
Bekijk bijlage 456310 Bekijk bijlage 456311
zijn het niet gewoon de bruine opstart algen? ik denk niet dat 50-100 liter op jouw systeem zoeen impackt zal hebben als ik eerlijk ben.
ik heb in het verleden wel vaker kraanwater toegevoegd omdat ik po4 te kort had lol.
de verhouding was vele malen groter en nergens last van.
bij iedere opstart die ik tot nu toe heb gehad met puur osmosewater wat 000 aan gaf met een tds ec meter heb ik ook bruine algen gehad met de opstart.
suc6
dan zou kiezelalg dus niet altijd silicaat gerelateerd hoeven zijn neem ik aan?Die "bruine alg" waar jij het over hebt tijdens opstart is waarschijnlijk ook kiezelalg. In een draaiende bak met voldoende natuurlijk vijanden voor algen kun je inderdaad best een emmer kraan water in gooien en zul je nergens last van krijgen maar in een net opgestarte bak waar nog geen natuurlijk vijanden voor algen inzaten ligt dat anders.
Het is in elk geval kiezelalg heeft Bjorn_S vastgesteld met zijn microscoop (en gelukkig geen dinoflagellaten).
Uhm🤔.................Gewoon compleet sprakeloos!
Hoe ziet dat in je huiskamer en op je bak eruit?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.