Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Caris Reef

Re: Foto's 500 liter bak 2 jaar na opstart

Wesley en Frank jullie ook bedankt.

Iemand nog iets nodig van uit de rode zee toevallig :confused:

Als dat zou kunnen Erik......:p fijne vakantie nog.

gr. marcel

Vorige week 6,5 uur geen stroom gehad. Hoofdzekering gesprongen om 00:05 net nadat ik in bed lag en werd pas opgemerkt na 6 uur smorgens door mijn vrouw. Meteen het bed uit gesprongen en naar het aquarium gerend. Ik zag alle vissen aan de voorkant van de bak verspreid liggen, zat nog wel leven in maar ik gaf ze weinig kans (zie foto van de 3 grote vissen op een hoopje bij elkaar :( ).

Maar gelukkig .... 1 voor 1 begon er steeds meer leven in te komen. Een uur na nadat dat alles weer draaide zwommen de meeste vissen weer rond. Op een schooltje Anthiassen na , die hebben het niet overleefd helaas. Verder, op enkele bruine toppen van koralen die boven het water hebben gestaan na, geen koralen uitgevallen .

Al met al mag ik nog van geluk spreken en ben ik er net op tijd bij geweest maar voorzorgsmaatregelen zijn inmiddels in de voorbereiding zodat dit niet meer kan gebeuren. Ik realiseer me dat we met onze hobby en dure vissen en koralen behoorlijk veel risico lopen en dat we afhankelijk zijn van stroom !

2014-12-05 06.42.17.jpg

Dat lijkt me een vreselijk begin van de dag.
Wat een geluk dat je er nog redelijk op tijd bij was en het meeste het redelijk goed heeft doorstaan.

Wat ge je nu eigenlijk precies voor een voorzorgsmaatregelen nemen, ben wel benieuwd.

Pfff erik dat moet zeker schrikke zijn geweest man.
Pff gelukkig dat de meeste vissen en koralen ongedeert zijn gebleven.
Hier staat ook alles op accus qua stroming toch wel een heel lekker gevoek.

Groetjes wesley

Stroming is inderdaad volgens mij het meest belangrijke dat dit zo lang mogelijk blijft draaien als de stroom uitvalt. Daarna de afschuimer (zuurstof) en bijhorend natuurlijk de opvoer anders heeft de afschuimer geen functie. Licht, verwarming en kalkreactor is volgens mij niet zo belangrijk binnen de 24 uur.

Ik heb wat opties overwogen zoals een aggregaat maar dat heeft alleen zin als deze automatisch start en dus ergens opgesteld moet zijn waar deze direct in bedrijf kan. Heb ik niet echt de plaats voor dus valt af. Daarna eens gegoogeld op UPS-en maar de tijd wat ik daarmee kan overbruggen t.o.v. de kosten is bedroevend.

Ik zit zelf in de elektronica dus ben maar eens zelf aan het rekenen gegaan wat ik zoal met een (tractie) accu zou kunnen. Dat bleek niet tegen te vallen. Het idee is dat ik een unit maak met daarin een accu, omvormer naar 24Vdc voor de stromingspompen en 230Vac voor de opvoer en afschuimer pompen. Een besturing erbij die bij stroomuitval de uitgangen automatisch omschakelt naar de accu en waarmee ik kan instellen wanneer de opvoer en afschuimer pomp worden afgeschakeld, om zo meer capaciteit over te houden voor de stromingspompen. Een ingebouwde druppellader die de accu continue in optimale conditie houdt en eventueel optioneel nog een SMS melder.

Bij een 90Ah accu en als ik de opvoer- en afschuimerpomp na 2 uur afschakel, kunnen de stromingspompen daarna nog +/- 20 uur doordraaien. Na 20 uur wordt zo beetje alles kritisch denk ik zoals licht, temperatuur en kalkreactor (KH). Dus dan wordt het tijd om naar huis te gaan en alsnog een aggregaat te regelen, maar daar heb ik dan wel 20 uur de tijd voor.

Klinkt goed.
Hier alleen de 3 vortechs op battery kits.
Maar zo opvoer en schuimer laten draaien zal top zijn.
Als je ermee aan de slag gaat gaat ik je zeker volgen.

Groetjes wesley

Pfffff gelukkig net op tijd erbij Erik. Wel weer stof tot nadenken. Stroming is het belangrijkste, de bak kan wel een tijdje zonder licht en afschuimer.

Ik heb al een tijdje een accu pakket met tunze stromingspompen liggen, maar door laksheid nog steeds niet geplaatst en aangesloten. Ik moet binnenkort maar eens actie ondernemen :o.

Re: Foto's 500 liter bak 2,5 jaar na opstart

DSC01448.jpg

DSC01455.jpg

DSC01474.jpg

DSC01495.jpg

DSC01538.jpg

DSC01453.jpg

DSC01476.jpg

DSC01499.jpg

DSC01503.jpg

DSC01514.jpg

DSC01494.jpg

DSC01510.jpg

DSC01524.jpg

DSC01533.jpg

DSC01549.jpg

DSC01422.jpg

DSC01444.jpg

DSC01490.jpg

DSC01501.jpg

DSC01536.jpg

DSC01450.jpg

DSC01473.jpg

DSC01485.jpg

DSC01497.jpg

DSC01545.jpg

DSC01478.jpg

DSC01483.jpg

DSC01517.jpg

DSC01526.jpg

DSC01539.jpg

DSC01430.jpg

DSC01480.jpg

DSC01513.jpg

DSC01515.jpg

DSC01534.jpg

Echt weer heel mooi Eric. Maar waarom staat dit topic eigenlijk hier en niet bij 'dagboeken'?

Schitterend erik super bak man.

Groetjes wesley

Ziet er weer prachtig uit Erik, de dwergmurene is die nieuw??, heb hem nog niet eerder gezien.

gr. Marcel

2c3c5f44683c387217a4d657da3faded.jpg

Back
Bovenaan