Re: Foto's 500 liter bak 2 jaar na opstart
Stroming is inderdaad volgens mij het meest belangrijke dat dit zo lang mogelijk blijft draaien als de stroom uitvalt. Daarna de afschuimer (zuurstof) en bijhorend natuurlijk de opvoer anders heeft de afschuimer geen functie. Licht, verwarming en kalkreactor is volgens mij niet zo belangrijk binnen de 24 uur.
Ik heb wat opties overwogen zoals een aggregaat maar dat heeft alleen zin als deze automatisch start en dus ergens opgesteld moet zijn waar deze direct in bedrijf kan. Heb ik niet echt de plaats voor dus valt af. Daarna eens gegoogeld op UPS-en maar de tijd wat ik daarmee kan overbruggen t.o.v. de kosten is bedroevend.
Ik zit zelf in de elektronica dus ben maar eens zelf aan het rekenen gegaan wat ik zoal met een (tractie) accu zou kunnen. Dat bleek niet tegen te vallen. Het idee is dat ik een unit maak met daarin een accu, omvormer naar 24Vdc voor de stromingspompen en 230Vac voor de opvoer en afschuimer pompen. Een besturing erbij die bij stroomuitval de uitgangen automatisch omschakelt naar de accu en waarmee ik kan instellen wanneer de opvoer en afschuimer pomp worden afgeschakeld, om zo meer capaciteit over te houden voor de stromingspompen. Een ingebouwde druppellader die de accu continue in optimale conditie houdt en eventueel optioneel nog een SMS melder.
Bij een 90Ah accu en als ik de opvoer- en afschuimerpomp na 2 uur afschakel, kunnen de stromingspompen daarna nog +/- 20 uur doordraaien. Na 20 uur wordt zo beetje alles kritisch denk ik zoals licht, temperatuur en kalkreactor (KH). Dus dan wordt het tijd om naar huis te gaan en alsnog een aggregaat te regelen, maar daar heb ik dan wel 20 uur de tijd voor.