Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Caris Reef

Debiet valt wel mee, is alleen de weerstand van de bochten.
Het te overbruggen hoogte verschil blijft bijna nul.
Dat begrijp ik niet volledig.
Is dit een ruimte onder of naast het aquarium?

Of doel je er op dat een closed loop pomp geen hoogteafhankelijk weerstand heeft?

Hoi Luc,

Nee hoor het maakt niet uit in debiet bij een closed loop systeem of de pompen boven of beneden in de kelder staan. Er is namelijk geen drukverschil tussen de aanvoer- en de drukzijde van de pomp omdat dezelfde hoogte waterkolom aan zowel de aanvoer als de drukzijde van de pomp staat.

Dat is anders dan bij de opvoer pomp die vanuit de sump het water omhoog pompt daar staat een waterdruk aan de drukzijde van de pomp tgv de waterkolom (bij een kelder opstelling al gauw zo een 3 a 4 bar) en aan de aanvoer zijde staat geen druk. Dit scheelt je inderdaad behoorlijk veel debiet. Dat is ook de reden dat de opvoer pomp 20m3 is en de closed loop pompen 15m3. Ik verwacht dat ze boven hetzelfde debiet over houden uiteindelijk.

Daarnaast is het inderdaad zo dat pompen, zeker van dit formaat, natuurlijk altijd wel geluid maken en dat heb ik dan in de kelder dan in de kamer :)

Dan is er nog een reden waarom ik ze ook in de sump heb geplaatst en dat is dat ik uit ervaring van mijn vorige bak weet dat het veel energie kost om het water op 24 a 25 graden te houden. Oorzaak is de vrij koude kelder. In de oude situatie had ik 2 verwarmingen in de sump liggen van 300 watt die zeker in de wintermaanden eigenlijk vrijwel altijd aan waren en dan daalde de temperatuur snachts nog vaker onder de 24 graden. Dus de energie/warmte die de pompen afgeven kan ik zo mooi gebruiken om het water mee te verwarmen en bespaar ik dus straks op de kosten voor het verwarmen.

Groeten,
Erik

Ziet er top uit.
Maar waarom plaats je de closed loop pompen eigenlijk in de kelder, en niet gewoon onder je aquarium?
Dat scheelt enorm veel debiet.

Herrie? angst voor lekkage/wateroverlast?

Duidelijk verhaal, begrijp je volledig :)

Hoi Luc,

Nee hoor het maakt niet uit in debiet bij een closed loop systeem of de pompen boven of beneden in de kelder staan. Er is namelijk geen drukverschil tussen de aanvoer- en de drukzijde van de pomp omdat dezelfde hoogte waterkolom aan zowel de aanvoer als de drukzijde van de pomp staat.

Dat is anders dan bij de opvoer pomp die vanuit de sump het water omhoog pompt daar staat een waterdruk aan de drukzijde van de pomp tgv de waterkolom (bij een kelder opstelling al gauw zo een 3 a 4 bar) en aan de aanvoer zijde staat geen druk. Dit scheelt je inderdaad behoorlijk veel debiet. Dat is ook de reden dat de opvoer pomp 20m3 is en de closed loop pompen 15m3. Ik verwacht dat ze boven hetzelfde debiet over houden uiteindelijk.

Daarnaast is het inderdaad zo dat pompen, zeker van dit formaat, natuurlijk altijd wel geluid maken en dat heb ik dan in de kelder dan in de kamer :)

Dan is er nog een reden waarom ik ze ook in de sump heb geplaatst en dat is dat ik uit ervaring van mijn vorige bak weet dat het veel energie kost om het water op 24 a 25 graden te houden. Oorzaak is de vrij koude kelder. In de oude situatie had ik 2 verwarmingen in de sump liggen van 300 watt die zeker in de wintermaanden eigenlijk vrijwel altijd aan waren en dan daalde de temperatuur snachts nog vaker onder de 24 graden. Dus de energie/warmte die de pompen afgeven kan ik zo mooi gebruiken om het water mee te verwarmen en bespaar ik dus straks op de kosten voor het verwarmen.

Groeten,
Erik

Dat is anders dan bij de opvoer pomp die vanuit de sump het water omhoog pompt daar staat een waterdruk aan de drukzijde van de pomp tgv de waterkolom (bij een kelder opstelling al gauw zo een 3 a 4 bar) en aan de aanvoer zijde staat geen druk.

3 a 4 bar waterdruk? Waarschijnlijk staat de komma verkeerd of je woont in een flat 8 hoog en je hebt de sump in de kelder staan? ;)
Het denk ik eerder 0,3-0,4 bar zijn. Is het anders, dan is je opvoerpomp waarschijnlijk niet geschikt.
Ben trouwens wel benieuwd hoe de pomp gaan bevallen en wat er straks netto aan water door je opvoer naar boven gaat.

Hoi

Ik had zelf bij de pompen aan/afvoer nog afsluiters geplaatst.
Pompen hebben toch onderhoud nodig, en dan zit je met een waterkolom in het leiding werk.
Bij de bouwmarkt een waterstofzuiger kopen voor 60 euro, doet wonderen.

Welk type pomp heb je gebruikt.?
mvg

Links 2 closed loop pompen van elk 15m3 en rechts de opvoer pomp van 20m3 :

Bekijk bijlage 452130[/QUOTE]

Klopt moet zijn 0,3 tot 0,4 bar (1 bar per 10 meter) :o Maar maakt verder in het verhaal waarom een closed loop pomp nauwelijks debiet verliest tov van een opvoer pomp verder niet uit.

3 a 4 bar waterdruk? Waarschijnlijk staat de komma verkeerd of je woont in een flat 8 hoog en je hebt de sump in de kelder staan? ;)
Het denk ik eerder 0,3-0,4 bar zijn. Is het anders, dan is je opvoerpomp waarschijnlijk niet geschikt.
Ben trouwens wel benieuwd hoe de pomp gaan bevallen en wat er straks netto aan water door je opvoer naar boven gaat.

In elke leiding van en naar de pompen zit een afsluiter, alleen deze zijn allemaal boven geplaatst. Waarom boven ? Omdat ik met deze kranen tevens ook de verdeling tussen de 6 uitstromers in de bak kan regelen waarmee ik dan de stroming in de bak kan bepalen. En dan is het natuurlijk handig dat ze boven zitten en niet in de kelder.

Closed Loop pompen zijn Jebao DCT15000 en de opvoer is een DM20000 Aquaforte.

Hoi

Pompen hebben toch onderhoud nodig, en dan zit je met een waterkolom in het leiding werk.

mvg

Bekijk bijlage 452130
[/QUOTE]

Hoi

mvg

Bekijk bijlage 452130
[/QUOTE]
Waterstofzuiger?
De pompen staan in de sump, beetje water uit de leiding loopt gewoon in de sump, niet op de vloer.
Misschien lijkt dat zo maar de sump is gewoon erg groot.
Eigenlijk is alles aan dit project erg groot :)

Ik hoop de spagetti inderdaad droog te houden, als er saus overheen gaat straks bij testen is het fout boel :rolleyes:

Lijkt een beetje op spagetti Erik, maar dan zonder de saus zeg maar.
Top gemaakt ziet er echt netjes uit, net wat Bjorn al zegt lijkt wel SABIC mis alleen de overspanning van de snelweg... of is die nog in aanbouw :biggrin:

En toen was er water :

IMG_0877.jpg

Nog meer water :

IMG_0879.jpg

Stroming uit de closed-loop (terwijl bak nog niet helemaal gevuld was) :

IMG_0886.jpg

IMG_0880.jpg

(ik heb ook nog wat filpmpjes gemaakt maar die zijn nog aan het uploaden)

Bijlagen

• IMG_0881.jpg
    IMG_0881.jpg
    38,7 KB · Weergaven: 81
De aanzuig zit ongeveer 40cm onder de water spiegel. Let op de draaikolk :

IMG_0890.jpg

En natuurlijk ook water in de sump :

IMG_0891.jpg

IMG_0892.jpg

IMG_0893.jpg

[emoji106][emoji106][emoji106]

Geduld Wesley :rolleyes:

[video=youtube_share;8jrG-6WEonI]https://youtu.be/8jrG-6WEonI[/video]

Stroming bij nog niet helemaal gevulde bak.

[video=youtube_share;TAckgNFtQ9U]https://youtu.be/TAckgNFtQ9U[/video]

Maximale stroming van 1 closed-loop :).

[video=youtube_share;Hpbs9m9NlfA]https://youtu.be/Hpbs9m9NlfA[/video]

Oppervlakte beweging bij volledige gevulde bak. Let vooral ook op het geluid van de overloop :o

[video=youtube_share;il640S7pEMM]https://youtu.be/il640S7pEMM[/video]

[video=youtube_share;JP9nMZICIoE]https://youtu.be/JP9nMZICIoE[/video]

Back
Bovenaan