Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium

Die voederfles is echt heel fijn in gebruik inderdaad, ik doe het ook al een tijdje op deze manier.

Ik ben heel erg benieuwd hoe de Pavona maldivensis zich bij jou gaat ontwikkelen.
 
Die voederfles is echt heel fijn in gebruik inderdaad, ik doe het ook al een tijdje op deze manier.

Ik ben heel erg benieuwd hoe de Pavona maldivensis zich bij jou gaat ontwikkelen.
Die fles is inderdaad heel fijn in gebruik.
Wat betreft de maldivensis zal ik geduld moeten hebben. Het is een zeer langzaam groeiende soort koraal als ik me niet vergis.
 
Mijn voerritme heb ik inmiddels ook aangepast. Ik heb laatst een soort fles gekocht bij Ocean&Lake.
Ik zag hun daarmee ook de aquaria in de winkel voeren.
Normaal voerde ik in de avonduren een 2 maal. Maar inmiddels ben ik al een paar maanden met prepensioen en heb ik nu ook overdag tijd om de visjes te voeren.
Sinds een 2 weken maak ik in de loop van de ochtend een portie voer klaar in deze fles en voer hiermee meerdere keren per dag. Tussendoor plaats ik de fles uiteraard in de koelkast en vul bij met water uit het aquarium.
In de fles meng ik allerlei voersoorten zoals mysis, artemia en lobster eggs. Deze 3 voersoorten vormen bij mij altijd al de basis en dit vul ik afwisselend aan met nog een andere soort diepvries en/of stofvoer zoals Reef Roids.
Ik moet zeggen mij bevalt deze manier van voeren perfect en ik heb de indruk mijn aquarium ook.
Mijn vrouw heeft zelfs van de week een keer spontaan de vissen gevoerd toen ik niet thuis was. Bij mijn weten had zij nog nooit het aquarium/de vissen gevoerd.

Bekijk bijlage 572133

Da's ook wel wat voor hier. Gaat de fles elke dag leeg bij jou? Of staat er altijd voer in en doe je er nieuw voer bij de volgende dag?
Binnenkort maar eens meenemen. Is het nog van een specifiek merk? Kan m op de website niet terugvinden.

Wat voor vitamine druppels gebruik jij? Heb het nog nooit gebruikt, maar wellicht ook eens overwegen.
 
Da's ook wel wat voor hier. Gaat de fles elke dag leeg bij jou? Of staat er altijd voer in en doe je er nieuw voer bij de volgende dag?
Binnenkort maar eens meenemen. Is het nog van een specifiek merk? Kan m op de website niet terugvinden.

Wat voor vitamine druppels gebruik jij? Heb het nog nooit gebruikt, maar wellicht ook eens overwegen.
De inhoud van de fles is elke dag vers. 's Avonds na de laatste voerbeurt spoel ik de fles goed om en zet deze dan weg zonder de deksel.
Gedurende de volgende ochtend maak ik een portie vers voer aan voor de dag. Het voer staat eigenlijk nooit langer dan 8-10 uren in de fles.
Als vitaminedruppels gebruik ik "Vitalis Platinum Frozen Food Enrichment" Dit gebruik ik ongeveer 2 maal per week. Ik doe een paar druppels op een blokje voer en laat het dan even ontdooien. Doe er dan pas water bij.
Er zijn nog wel meer merken vitaminedruppels. Je moet geen vitaminedruppels gebruiken die bijvoorbeeld in het water opgelost moeten worden. De dieren krijgen dan niks binnen.
 
De inhoud van de fles is elke dag vers. 's Avonds na de laatste voerbeurt spoel ik de fles goed om en zet deze dan weg zonder de deksel.
Gedurende de volgende ochtend maak ik een portie vers voer aan voor de dag. Het voer staat eigenlijk nooit langer dan 8-10 uren in de fles.
Als vitaminedruppels gebruik ik "Vitalis Platinum Frozen Food Enrichment" Dit gebruik ik ongeveer 2 maal per week. Ik doe een paar druppels op een blokje voer en laat het dan even ontdooien. Doe er dan pas water bij.
Er zijn nog wel meer merken vitaminedruppels. Je moet geen vitaminedruppels gebruiken die bijvoorbeeld in het water opgelost moeten worden. De dieren krijgen dan niks binnen.
Dank voor je reactie. Gaan we ook eens mee experimenteren!
 
Ziet er goed uit! Ik wil ook graag nog eens een Tridacna maar kom ze maar weinig tegen. Blijven zoeken dus.
 
Ziet er goed uit! Ik wil ook graag nog eens een Tridacna maar kom ze maar weinig tegen. Blijven zoeken dus.
Tridacna's zijn toch niet zo zeldzaam. Zeker de maxima en crocea zijn goed verkrijgbaar.De Tridacna squamosa is helaas moeilijk verkrijgbaar.
Laat je niet verleiden door de prijs van een kleine schelp, kleiner dan 6 cm. Deze jonge dieren zijn niet gemakkelijk houdbaar.
Investeer in een grote Tridacna.
 
Gisteren weer 80 liter water ververst. Met ATI Ocean is dit een snelle handeling. Bovendien reageert het aquarium hier perfect op.
Morgen het water even met alle voor mij beschikbare testen uitvoeren
 
Vandaag weer een testrondje gedaan.
Zie de uitslag:
_20211108_185427.JPG
Magnesium is aan de hoge kant. Maar eerlijk gezegd maak ik me daar niet druk om.
 
Kloppen de parameters die je hebt ingevoerd voor het zoutgehalte? 1.025 is 35 ppt bij 25 graden toch? Lijkt me onwaarschijnlijk dat deze vorige week 1.035 was (?)
 
Kloppen de parameters die je hebt ingevoerd voor het zoutgehalte? 1.025 is 35 ppt bij 25 graden toch? Lijkt me onwaarschijnlijk dat deze vorige week 1.035 was (?)
Inderdaad, ik heb een foute invoer gedaan.
Dank je voor de tip.
 
Chinese pijlvisjes, Nemateleotris magnifica blijven toch aparte visjes. Begin april 2020 een drietal gekocht. Na 2 maanden stress, zoals verwacht. Een visje wordt verstoten door de andere twee exemplaren.
Uiteindelijk krijgen deze 2 ook ruzie na een maandje of 4. Er werd toen behoorlijk onderling gevochten. Alle vinnen waren zwaar beschadigd van beide exemplaren. Zelfs een van de twee had geen pijl meer over.
Een van de visjes zwemt sindsdien altijd pontificaal midden in de bak bij de voorruit, eet en groeit goed. Het andere visje moet heel verstopt gaan leven achter in het aquarium. Komt alleen tevoorschijn tijdens het voeren. Blijft hierdoor waarschijnlijk een stuk kleiner dan "de baas".
Inmiddels gaat dit al meer dan een jaar zo met die twee visjes.
Nu ergens een week of twee geleden zwemt het kleine visje pontificaal midden in de bak bij de voorruit en is de ander "de baas" niet meer te zien. Ik dacht eerlijk gezegd dat deze dood zou zijn. Maar sinds afgelopen vrijdag zwemmen ze enkele keren per dag samen in de bak. Zou het nu dan eindelijk een paartje zijn????

011.JPG
 
Chinese pijlvisjes, Nemateleotris magnifica blijven toch aparte visjes. Begin april 2020 een drietal gekocht. Na 2 maanden stress, zoals verwacht. Een visje wordt verstoten door de andere twee exemplaren.
Uiteindelijk krijgen deze 2 ook ruzie na een maandje of 4. Er werd toen behoorlijk onderling gevochten. Alle vinnen waren zwaar beschadigd van beide exemplaren. Zelfs een van de twee had geen pijl meer over.
Een van de visjes zwemt sindsdien altijd pontificaal midden in de bak bij de voorruit, eet en groeit goed. Het andere visje moet heel verstopt gaan leven achter in het aquarium. Komt alleen tevoorschijn tijdens het voeren. Blijft hierdoor waarschijnlijk een stuk kleiner dan "de baas".
Inmiddels gaat dit al meer dan een jaar zo met die twee visjes.
Nu ergens een week of twee geleden zwemt het kleine visje pontificaal midden in de bak bij de voorruit en is de ander "de baas" niet meer te zien. Ik dacht eerlijk gezegd dat deze dood zou zijn. Maar sinds afgelopen vrijdag zwemmen ze enkele keren per dag samen in de bak. Zou het nu dan eindelijk een paartje zijn????


Bekijk bijlage 573491

Hebben ze eindelijk Tinder voor vissen ontdekt 🤣
 
Mijn aquarium draait zo zijn gangetje. Ben wel en niet tevreden. Vind het fosfaat nog steeds wat aan de hoge kant, namelijk 0,10-0,11. Ben Rowaphos aan het gebruiken, maar ik zie eigenlijk weinig verschil in waardes.
Voor de volledigheid weer een filmpje gemaakt van het geheel. Het is wat druk met vissen, maar ze verwachten gevoerd te worden.

 
Hola Robert, die staat mooi vol. Als je bak er zo bijstaat zou ik mij geen zorgen maken om fosfaat.
 
Ziet er echt super uit.
 
Hola Robert, die staat mooi vol. Als je bak er zo bijstaat zou ik mij geen zorgen maken om fosfaat.
Dat snap ik helemaal, maar je weet hoe het is in onze hobby. Er is toch altijd wel iets waar je niet echt tevreden over bent.
 
Bovenaan