Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium

Hoeveel reeffuel op hoeveel liter water voeg je nu toe Robert? Zeker in de beginfase dagelijks meten want voor je het weet trek je alles naar 0!
 
Hoeveel reeffuel op hoeveel liter water voeg je nu toe Robert? Zeker in de beginfase dagelijks meten want voor je het weet trek je alles naar 0!
Ik heb een Reefer 625XXL. Momenteel doseer ik 4 ml per dag.
Nitraat was zondag 4-5 mg/l en het fosfaat ligt rond de 0,07.
Ben nu een kleine 3 weken aan het doseren. Nitraat was 7-8 en fosfaat ergens tussen 0.1-0.12.
Bedankt voor je belangrijke tip. Ik zal het goed in de gaten houden.
 
Gisteren weer eens gemeten. De kH blijft nu mooi op peil en wel 7,6. Begin van de week de dosering iets verhoogd.
Nitraat was tot gisteren gezakt tot 0,4 en het fosfaat op 0,03. Hierop de dosering van Reeffuel gehalveerd.
Tevens voeg ik nu zowel nitraat als fosfaat toe aan de bak. Hiervoor gebruik ik ATI Nutrition N en P.
Morgen wordt er weer gemeten. Dan ook kijken wat Ca afgelopen week heeft gedaan. Deze was zondag 390.
 
Robert ken je deze al.

65E49B15-876A-452B-9A14-63955467D55F.jpeg
Wat ik tot voor kort niet wist is dat NO2 in je bak een invloed heeft op de gemeten NO3 waarde. Ik had hier een NO3 waarde van 4 maar met de nitriet compensatie was die plotseling maar 0,4. Zeer laag dus. Wat ik maar wil aangeven is dat je werkelijke nitraat waarde mogelijks nog lager ligt. Wil je zekerheid dan zou je de test van fauna marin eens moeten aanschaffen…..
 
Robert ken je deze al.

Bekijk bijlage 570042
Wat ik tot voor kort niet wist is dat NO2 in je bak een invloed heeft op de gemeten NO3 waarde. Ik had hier een NO3 waarde van 4 maar met de nitriet compensatie was die plotseling maar 0,4. Zeer laag dus. Wat ik maar wil aangeven is dat je werkelijke nitraat waarde mogelijks nog lager ligt. Wil je zekerheid dan zou je de test van fauna marin eens moeten aanschaffen…..
Dat wist ik ook niet.

Ik had dit gelezen op Reef2Reef:
LINK: https://www.reef2reef.com/threads/the-importance-of-nitrite-measurements-in-a-reef-aquarium.754714/



Many of us measure nitrate as one of the key parameters in our reef. There is a discussion about levels of nitrate. Many uses 5 – 10 as a guideline, other want it to be between 0.5 and 5.

All hobby tests I know (with exception of the upcoming ION director from GHL) are based on the same principle. A metal salt is in use to reduce the nitrate into nitrite. The test reads nitrite but after a certain time when x % of the nitrate has been converted into nitrite. The colour chart translates back the nitrite reading into mg/L nitrate with a certain conversion factor. This factor is depended on brand and metal salt in use but vary from 50 to 100 times. It means that if there is nitrite in the sample from the beginning – you will have a too high reading. The brand I use for the moment (Tropic Marine PRO nitrite/nitrate test. Fauna Marines PRO seems to be the same type) have 100 as a multiplying factor. It means that if I have 0.02 mg/L of nitrite from the beginning – my nitrate readings are 2 mg/L too high. 0.05 ppm nitrite from the beginning -> 5 ppm too high nitrate reading. As I have seen – it is rather normal with these nitrite readings in mature reefs and if I want to have Nitrate levels below 5 mg/L I must analyse my nitrite concentrations in order to get a decent (and right nitrate reading)

IMO even nitrate readings up to 10 mg/L can be very wrong if you do not know your nitrite readings.
 
Ik denk dat velen onder ons dit nooit geweten hebben. Ben er zelf ook maar achter gekomen na een update van de mastertronic. Maar ik verschoot wel van het resultaat en heb mogelijk een verklaring gevonden waarom ik maar geen kleur kreeg op mijn SPS. Deze stonden er flets en grauw bij.
 
Robert ken je deze al.

Bekijk bijlage 570042
Wat ik tot voor kort niet wist is dat NO2 in je bak een invloed heeft op de gemeten NO3 waarde. Ik had hier een NO3 waarde van 4 maar met de nitriet compensatie was die plotseling maar 0,4. Zeer laag dus. Wat ik maar wil aangeven is dat je werkelijke nitraat waarde mogelijks nog lager ligt. Wil je zekerheid dan zou je de test van fauna marin eens moeten aanschaffen…..
Hoi Frank,
Dankjewel voor deze interessante tip.
Eerlijk gezegd meet ik alleen nitriet tijdens de opstart van een nieuwe bak. Dat was dus in mijn geval ergens begin april 2020 de laatste keer nitriet gemeten.
Zondag rijd ik waarschijnlijk naar Theo, misschien een leuk bespreekpunt daar.
Maar dit verandert mijn inzichten wel heel duidelijk.
Je ziet wel: "Je bent nooit te oud om te leren."
 
Robert ken je deze al.

Bekijk bijlage 570042
Wat ik tot voor kort niet wist is dat NO2 in je bak een invloed heeft op de gemeten NO3 waarde. Ik had hier een NO3 waarde van 4 maar met de nitriet compensatie was die plotseling maar 0,4. Zeer laag dus. Wat ik maar wil aangeven is dat je werkelijke nitraat waarde mogelijks nog lager ligt. Wil je zekerheid dan zou je de test van fauna marin eens moeten aanschaffen…..
Ik heb deze test net besteld.
 
Ben eens benieuwd naar bevindingen! Weet niet of ik zondag bij Theo geraak ben er gisteren al geweest 😊.
 
Wie weet dat de ervaren onder ons meer hierover kunnen vertellen.

ik herinner me vaag dat ik in het verleden een paar laboranten sprak over het meten van nitraat en andere stoffen in zeewater.
Om betrouwbare uitslagen te krijgen was het volgens hen niet simpel.
Ze hadden het over een spectrofotometer, ijklijnen en de daarbij verschillende zoutgehaltes van de watermonsters.
 
Wie weet dat de ervaren onder ons meer hierover kunnen vertellen.

ik herinner me vaag dat ik in het verleden een paar laboranten sprak over het meten van nitraat en andere stoffen in zeewater.
Om betrouwbare uitslagen te krijgen was het volgens hen niet simpel.
Ze hadden het over een spectrofotometer, ijklijnen en de daarbij verschillende zoutgehaltes van de watermonsters.
Zo ver gaat mijn kennis helaas niet 😊
 
De exacte samenstelling van reeffuel ken ik niet maar simpel gezegd is dit een kollstofbron die je biomassa doet toenemen die op zijn beurt dan weer afgeschuimd worden. Biomassa heeft een bepaalde verhouding Stikstof- fosfaat en koolstof nodig om te groeien en te vermeerderen. Zonder fosfor zal de biomassa op een bepaald ogenblik stagneren en zullen je voedingsstoffen niet meer dalen.
 
Robert ken je deze al.

Bekijk bijlage 570042
Wat ik tot voor kort niet wist is dat NO2 in je bak een invloed heeft op de gemeten NO3 waarde. Ik had hier een NO3 waarde van 4 maar met de nitriet compensatie was die plotseling maar 0,4. Zeer laag dus. Wat ik maar wil aangeven is dat je werkelijke nitraat waarde mogelijks nog lager ligt. Wil je zekerheid dan zou je de test van fauna marin eens moeten aanschaffen…..
Ik heb gisteren deze test van Fauna Marin ontvangen.
Vandaag gebruikt met als resultaat:
nitriet: 0.02
nitraat: 5.0
Volgens de bijgeleverde omrekentabel is de werkelijke nitraatwaarde 3.0

Voor de volledigheid fosfaat is vandaag 0,06 - 0,08 en kH is 7,4. Deze laatste was maandag 7.6. Dus de dosering van Essentials Pro 1 een beetje verhoogd.
Wat hebben we toch een interessante hobby.
 
Zondag bij Theo spul gekocht voor de bestrijding van de flap.
Morgen ga ik het aan de bak toevoegen. Afschuimer, ozon, uv en actieve kool helemaal uit voor 72 uren.
Zondag dan eerst ca. 120 liter water verversen. Vervolgens bacteriën aan de bak toevoegen. Zo ook de techniek weer inschakelen en over kool filteren.
Ben benieuwd naar het resultaat.
 
Gisteren het spul van Theo in de bak gedaan.
Ben nu een kleine 26 uren verder en zie al resultaat.
Voor de duidelijkheid wat foto's toegevoegd. Deze heb ik rond 10.30uur gemaakt. Het licht in het aquarium gaat rond 09.30 uur aan. Koralen zijn nog niet echt wakker.

DSC_2557.JPG
Zondag 10 oktober gemaakt en was gisteren nog erger.

IMG-20211015-WA0002.jpeg
Vanmorgen om 10.30 uur.

DSC_2558.JPG
Zondag 10 oktober aan het begin van de middag gemaakt.

IMG-20211015-WA0000.jpeg
Vandaag om 10.30 uur.

IMG-20211015-WA0004.jpeg
Deze foto heb ik ook vanmorgen genomen. De rotsen hier zaten helemaal vol met "goudalgen", de groene vorm van cyano. Helaas heb ik hier geen fot van gemaakt.

Nu ruim 24 uur na de dosering weinig te merken aan de koralen. Ben benieuwd hoe deze er van middag bij komen te staan.
De pH-waarde is wel lager dan normaal in de ochtend. Normaal zit deze aan het begin van de dag rond de 8.05. Nu is deze 7,75. is ook wel logisch afschuimer staat uit en deze is aangesloten op een CO2-filter.
Gisteravond was deze rond 8.15.
 
Laatst bewerkt:
Afschuimer moet je aanlaten Robert maar de beker er afhalen. Bij deze behandeling is het belangrijk dat er nog voldoende zuurstof in het water komt.
Dank voor de tip Frank, maar Theo heeft gezegd om afschuimer uit laten staan. Niks over zonder beker laten doorlopen. Eerlijk gezegd had ik hier ook wel een beetje aan gedacht. Zal Theo eens mailen, bellen vanmiddag.
Zal de afschuimer eens zonder beker op de laagste stand laten draaien vanmiddag.
Ben jij bekend met dit spul van Theo?
 
Ja ik ken het product goed en gebruik het regelmatig. Afschuimer zeker aanlaten op de hoogste stand om zoveel mogelijk zuurstof in het water te krijgen maar zonder beker zodat die overloopt in de sump! Je mag het product niet afschuimen maar wel zoveel mogelijk zuurstof in het water brengen.
 
Ja ik ken het product goed en gebruik het regelmatig. Afschuimer zeker aanlaten op de hoogste stand om zoveel mogelijk zuurstof in het water te krijgen maar zonder beker zodat die overloopt in de sump! Je mag het product niet afschuimen maar wel zoveel mogelijk zuurstof in het water brengen.
Heb net Theo even gebeld. Hij adviseert me om de afschuimer toch helemaal uit te laten.
 
Bovenaan