Na 3 maanden Modern Reef gebruikt te hebben, ga ik weer terug naar ATI Essentials+.
Sinds ik MR gebruik, lukt het mij niet om de waardes stabiel te krijgen.
Ik vermoed dat dit te maken heeft met de inzet van kH-Director. De gemeten kH-waarden bleven fluctueren. Elektrode gekalibreerd, met druppeltestje resultaten vergeleken etc.
Het probleem v.w.b. de kH-Director lijkt volgens mij te komen, doordat je bij MR met 2 vloeistoffen de kH aanstuurt. Deze 2 vloeistoffen kun je gewoon 1 op 1 mengen en dan de dosering verdubbelen. Heb toch het idee dat dit niet optimaal is voor gebruik met een kH-Director.
In het begin bleef de kH oplopen tot boven de 9.0. Kan uiteraard geen kwaad, maar ik wil dit niet en de Director staat hier ingesteld op 7,7. Vandaar begonnen met de doseringen aan te passen omlaag. Het zakken verloopt dan weer erg snel, veel te snel naar mijn zin. Vorige week donderdag was deze waarde gezakt tot 5,5!!! Ondanks dat ik de doseringen al aan het verhogen was. De actuele waarde nu gemeten is 6,8. Ben dus bijna op het gewenste niveau. Uiteraard heb ik de doseringen in kleine stapjes per dag aangepast. Iets wat ik de jaren dat ik kH-Director, al ruim 3 jaren in gebruik, bijna nooit heb hoeven doen. De kH-Director staat al jaren op adaptive ingesteld en dit heeft altijd perfect gefunctioneerd, behalve de laatste 3 maanden.
Uiteindelijk kreeg ik Ca en Mg ook niet goed genoeg naar mijn zin. Ca-waardes van 450-460 en Mg oplopend naar 1650, ondanks het verlagen van de doseringen.
Uiteindelijk zit ik nu qua doseringen ook helemaal scheef. Het doseren Van MR berust op gelijkwaardige doseringen van Ca en Mg i.c.m. de doseringen voor de kH. Zijn bijvoorbeeld doseringen voor kH 40 ml/dag dan zouden de doseringen voor Ca en Mg nagenoeg hetzelfde moeten zijn. Dit is mij in afgelopen maanden totaal niet gelukt.
Momenteel dossier ik nu:
KH 1 + 2 : 100 ml/dag (50 + 50 ml/dag)
Ca: 16 ml/dag (zou ca. 50 moeten zijn)
Mg: 4 ml/dag (zou ca. 50 moeten zijn)
Gelukkig zie ik aan de koralen nog niets, maar uit ervaring weet ik dat een reactie van koraal i.h.b.v. Acro's vaker vertraagd optreedt.
Vandaar dat ik maandag heb besloten om gewoon terug te gaan naar ATI Essentials+ .
Voor mij geldt dus duidelijk::
" Never change a winning team!"