Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

Staat er mooi bij zeg, erg mooi ook die blauwe squamosa? Mag ik vragen waar je die vandaan hebt? (Mag ook via pb)
Dank voor het compliment.
De blauwe squamosa heb ik op 11 september 2021 bij Reef Corner in België gekocht.

In oktober 2020 heb ik een kleine stek Acropora carduus van Nightwish overgenomen. Het duurde toen zeker een half jaar voordat het stekkie iets ging doen.
20201219130911.jpg
Na een klein jaartje heb ik het mooie koraaltje naar voren geplaatst in mijn aquarium.
20220107125707~2.jpg
Inmiddels weer een half jaar later raakte het koraaltje overgroeid door andere koralen.
Uiteindelijk het koraal los gewrikt van de ondergrond. Dit ging heel lastig. Ik was ook bang dat de carduus zou sneuvelen. Op de nieuwe plek werd het koraal vrij donker van kleur.
20230118_150221~2.JPG
Sommige stukjes van het koraal verbleekte later en gingen dood.
Maar nu een half jaar verder begint het koraal weer te groeien.
20230630_173439~2.JPG
Ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt.

Anders ik wel Robert, vee; licht en veel stroming, gelukkig leeft ie nog, ik weet het nog toen je het stekje kwam halen, succes ermee, gr. Marcel
Hier een foto van het moederdier uit 2019.
20191013_112447.jpg

Ik heb zojuist een visje besteld in Breda. Lijkt me echt een verrijking voor mijn aquarium.
Is geen goedkoop visje, maar de prijs vond ik eigenlijk "goedkoop".
Screenshot_20230701-142713~2.png

Zal niet altijd zichtbaar zijn, maar dat vind ik juist mooi.

Anders ik wel Robert, vee; licht en veel stroming, gelukkig leeft ie nog, ik weet het nog toen je het stekje kwam halen, succes ermee, gr. Marcel
Hier een foto van het moederdier uit 2019.
Bekijk bijlage 616470
Zoals die bij robert staat zou je toch zeggen dat 't een totaal ander koraal is.
Prachtige vis robert 👌

Mooi beestje, moet je qua schuwheid een beetje denken aan een rifwachter? Ik ben benieuwd naar je ervaringen ..
Ben ook erg benieuwd naar het gedrag. Gelukkig heb ik een aquarium met veel schuilplaatsen en rustige vissen.
Maar de tijd zal het leren.

Dit is toch een Baarsje dus kan verwachten dat hij zijn eigen territorium zal willen hebben😁 Hier zal ik het toch niet durven met mijn Wetmorella.

Is geen goedkoop visje, maar de prijs vond ik eigenlijk "goedkoop".
Ik ken deze vissen als "heel duur"!
Mijn verwarring wordt groter als ik kijk naar het verschil in prijs tussen twee winkels: bij de ene een paar honderd euro, bij de andere 1.499,00 euro.
Hoe de prijs in de loop van de tijd heeft zich kunnen ontwikkelen is mij niet bekend maar ik vraag me af hoe zo'n een verschil is ontstaan.

Gisteravond is de door mij bestelde Liopropoma carmabi mooi afgeleverd.
Het visje zwom goed rond in de plastic zak en ook tijdens het overwennen in de emmer.
Uiteraard verdween het baarsje tussen de koralen, toen ik het visje in mijn aquarium plaatste.
Dat wordt afwachten als het licht in de bak weer aangaat vandaag.
IMG-20230703-WA0009~2.jpeg

De vis op de foto is een Swalesi, ik hoop niet dat de winkel deze verkocht heeft aan je als zijnde carmabi? (Zwarte vlekken op staart ontbreken, en in tegenstelling tot de carmabi heeft die een zwarte vlek op de aarsvin).

Geheel met Bjorn eens. Dit is overduidelijk een Liopoproma swalesi.

De prijs die CFS rekent voor een carmabi is in de huidige markt ook totaal onrealistisch.
Ze gaan op het moment voor ongeveer het 7 voudige van dat bedrag.

De swalisi is een stuk goedkoper. Gaan in de winkels op het moment doorgaans voor zo'n 130-150 euro p.st. over de toonbank.

0

De prijs die CFS rekent voor een carmabi is in de huidige markt ook totaal onrealistisch.

De swalisi is een stuk goedkoper. Gaan in de winkels op het moment doorgaans voor zo'n 130-150 euro p.st. over de toonbank.
het is niet goed te zien op de foto .het lijkt dat er wel vlekken zitten op de staart

Ik had deze "carmabi" al een aantal weken gezien bij CFS op de website.
Zaterdagmiddag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een "carmabi" bij hun besteld.
Uiteraard ook gekeken naar de swalesi, maar deze was en is niet beschikbaar.
Met Jos "Wateridioot" nog over gesproken en geapped betreffende de verschillen tussen een swalesi en carmabi.
Twee markante verschillen zijn de vlekken in de aars- en staartvin.
De aangeboden prijs heeft me al heel lang laten twijfelen alvorens tot bestellen over te gaan.
Ik zal zeker een mailtje naar CFS sturen.
Voor mij is nu allereerst het belangrijkste dat ik de nieuwe aanwinst eens goed te zien krijg in mijn bak.
Natuurlijk ben ik me er helemaal bewust van dat een prijs van €213,- onrealistisch voor een L. carmabi is.

Goed te lezen dat je het risico al ingecalculeerd had. Ik ben benieuwd hoe CFS reageert.

0

het is niet goed te zien op de foto .het lijkt dat er wel vlekken zitten op de staart
De strepen bij een carmabi lopen door over volledige lengte van de staart. Dat doen ze hier niet.

Jammer dat ze de bestelde soort niet hebben geleverd. Ongeacht of de prijs wel of niet realistisch is zou de winkel dit verschil toch duidelijk moeten kunnen zien en de vis onder de juiste naam aan moeten kunnen bieden. Ik kan mij niet voorstellen dat een grote zaak als CFS dit onderscheid niet kan maken. Zeker een mailtje waard inderdaad.

De swalesi die in mijn bak zwemt heb ik de eerste maand niet gezien, daarna werd die steeds zichtbaarder maar het is en blijft een schuchter visje.

Desalniettemin een mooi visje, veel plezier ervan 👍🏼

Back
Bovenaan