Een klein stukje geschiedenis:
Op de bovenverdieping heb ik nog een paar dozen staan. Deze zijn eind 2019 mee hier naar toe verhuisd vanaf de zolder van het vorige huis.
Gisteren maar eens in een van die dozen gaan kijken of er nog spullen bijzitten die weg kunnen worden gegooid. Toen vond ik een sigarenkistje van mijn overleden vader. In dit kistje zitten allemaal foto's van lang geleden.
Zo heb ik ook een serie foto's aangetroffen van mijn aquarium toen ik nog net thuis woonde. Mijn aqaurium stond in die tijd op mijn slaapkamer. Mijn moeder wilde dat ding echt niet in de woonkamer hebben staan. Gelukkig heb ik altijd een ruime, grote slaapkamer gehad. Er was dus plaats genoeg voor een aquarium van 120 cm x 65cm x 60 cm.
Dit zijn de foto's nadat ik ze zojuist even heb gescand.
Bekijk bijlage 606837
Bekijk bijlage 606838Bekijk bijlage 606839
Bekijk bijlage 606840
Bekijk bijlage 606841
Bekijk bijlage 606842
Bekijk bijlage 606843
Bekijk bijlage 606844
Deze foto's zijn niet door mij gemaakt, maar door een goede vriend. Hij had als hobby fotograferen en vond mijn zeeaquarium fotograferen altijd een uitdaging (veel blauw licht)
Helaas is de fotograaf al bijna 20 jaren geleden overleden.
De foto's zijn in 1985 gemaakt. Mijn aquarium was open van boven en werd verlicht middels 2 zogenaamde HQL-lampen á 125 Watt in combinatie met 4 TL-buizen van elk 36 Watt (2 Osram kleur 11 en 2 Philips kleur 18).
Onder het aquarium stond een biologisch filter met een denitrificatie-filter. Met dit laatste filter kon ik het nitraat mooi onder de 10 houden. Naast de bak hing een grote zelfgemaakte afschuimer van glas. Hierin bevonden zich 2 grote lindenhouten uitstromers.
Het verdampte water vulde ik dagelijks handmatig aan met kraanwater en ook toen al "Kalkwasser"
De opvoerpomp was een Eheim olie-gekoelde pomp van naar ik me nog kan herinneren 1200 liter/uur. Als stromingspompen had ik 2 Tunze Turbelle 1000.
Testen kon ik alleen maar nitriet, nitraat , pH en kH. Meer was er toen voor zeewater niet te koop.
Elke 3 weken ververste ik een kleine 55 liter water.
In die periode groeide er ook nog erg veel verschillende soorten Caulerpa in de zeebakken.