Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

Persoonlijk denk ik dat de ‘angst’ voor fosfaat in de opstart fase onterecht is.
Als je deze stenen nog een week ‘uitloogt’ en daarbij elke dag het water vervangt ontstaat er een maximale ‘zuigkracht’ naar het water toe.
Het laatste restje verdwijnt vanzelf tijdens de ontwikkeling van wat alg en wier in de eerste maanden van de rijping in het aquarium.

Verder ziet alles er goed uit👍🏻.
Bedankt voor de tip. Ik zal dit eens uitproberen. Weggooien is snel gedaan.
Het uitlogen moet dat perse met osmosewater? Of kan dat ook met kraanwater?

Bedankt voor de tip. Ik zal dit eens uitproberen. Weggooien is snel gedaan.
Het uitlogen moet dat perse met osmosewater? Of kan dat ook met kraanwater?
Persoonlijk zou ik osmosewater nemen. Als je kraanwater neemt, dan gaan er stoffen die in het kraanwater zitten in je steen terchtkomen. Osmosewater zit bijna niets meer in van ionen en zal buiten PO4 ook andere ionen die in je steen zitten opnemen.

Uitlogen? gewoon kraanwater. Die paar milligram 'ongewenste stoffen' uit kraanwater zullen in dit geval echt niet uitmaken. Organisch materiaal er af met natronloog, dan daarna baden in zoutzuur, dan naspoelen. Dat laatste eventueel met osmosewater. Zie ook het 'vraag en antwoord' deel in mijn tweede boek. Voor een beetje fosfaat zou ik mijn hand niet omdraaien als je de stenen op zich graag zou gebruiken.

Uitlogen? gewoon kraanwater. Die paar milligram 'ongewenste stoffen' uit kraanwater zullen in dit geval echt niet uitmaken. Organisch materiaal er af met natronloog, dan daarna baden in zoutzuur, dan naspoelen. Dat laatste eventueel met osmosewater. Zie ook het 'vraag en antwoord' deel in mijn tweede boek. Voor een beetje fosfaat zou ik mijn hand niet omdraaien als je de stenen op zich graag zou gebruiken.

Bedankt voor de tip.
De bewuste stenen zijn al schoon gemaakt en uitgespoeld. Ik zal dit ook even naslaan in jouw boek.
Ik vraag me alleen af: "Wat vind jij een beetje fosfaat?"

Je moet het in verhouding zien.
Hoeveel is 0,16 mg/l in die 10 liter als je dit vertaald naar 100 liter.? Dat is dan nog maar 0,016 mg/l.

En in de opstart en rijpingsperiode zijn absoluut geen slechte waarden.

Ik heb nog niet met de instellingen van de Hydra's geëxperimenteerd. Ze branden nu 1 uurtje per dag en dat ga ik verdeeld over een aantal weken opbouwen naar 12 uren per dag. Het enige wat ik gedaan heb qua instellinge, is de instellingen van mijn vorige bak met Hydra's 26HD over te nemen en dat lukt voor een groot gedeelte.
Dit was 60% wit, 0% rood, 0% groen en de overige kleuren maximaal. Teven heb ik wat gestoeied met de instellingen qua moonlight. Dit laatste valt me zeker niet tegen.

Vanmiddag het fosfaatgehalte gemeten van het water in de emmer met een aantal stukken dood levend steen.
De stenen liggen vanaf zaterdag in osmosewater met een pompje van 1000 l/u. Het fosfaat gehalte is meer dan 0,16 mg/l

Conclusie:
Dit gesteente ga ik niet gebruiken, heel erg jammer!

Bekijk bijlage 522668Bekijk bijlage 522668

ik heb ook de nieuwe hydra aangeschaft, armatuur valt in het geheel niet tegen. Die moonligt vind ik ech super,veel natuurlijker dan dat felle blauwe schijnsel

ik heb ook de nieuwe hydra aangeschaft, armatuur valt in het geheel niet tegen. Die moonligt vind ik ech super,veel natuurlijker dan dat felle blauwe schijnsel
Ik heb voor de Hydra's 32HD gekozen omdat ik hele goede ervaringen heb gehad met Hydra's 26HD. Mijn aquarium heeft goed gedraaid in de 3 jaren dat ik had staan.
Nog een plaatje van mijn vorige bak:

DSC_1035 Large e-mail view.jpg

Mijn aquarium draait nu zo'n kleine 10 dagen.
De stenen blijven mooi schoon, maar het licht brandt sinds vrijdag ruim 2 uurtjes per dag. 's Avonds maak ik gebruik van het moonlight. Dit is zeker geen verkeerd licht.
Het brandt niet blauw, zoals verwacht, maar een geel/wit licht. Dit geeft een heel rustig effect.
Alleen het instellen van moonlight vind ik zelf niet zo handig, maar misschien kan het handiger.
Vandaag weer een rondje meten gedaan.
Wederom mag ik niet klagen. De ontwikkeling van de afbraak van afvalstoffen wordt zichtbaar.
Ik heb de onderstaande waardes gemeten (tussen haakjes vorige meting):

pH: 8.04 (8,00)
kH: 7.3 (7,6)
Ca: 410 (425)
Mg: 1440 (1440)
NO3: >30 (6,0)
PO4: 0,10 (0.12)
NO2: 1,5 (<0,1)
NH3: <0,15 (1,5)
zoutgehalte: 1,035 (1,035)
temp: 24,1 (24,1)

Zo te zien verloopt de opbouw van zeg maar de stikstofkringloop volgens het boekje.
Van de week een keertje water verversen. Volgende week zondag een nieuwe meetronde.
Er is ook een klein verbruik van Ca en de kH-waarde is een beetje gedaald.
Eens kijken of ik met de "wodka-methode" de nitraatwaarde omlaag kan krijgen.
Voor het fosfaat gebruik ik momenteel een kleine 300 gram Rowaphos.
Ook dit ververs ik komende week.

Hoi Robert, je opstart loopt vanzelf als je het goed hebt, levend steen heb je gebruikt, ik zou persoonlijk niet gaan ingrijpen om je nitraat te "regelen", met levend steen duurt het wat langet maar je hebt er op langere termijn profijt van.
Je hebt niet alles levend steen, ik zou dan om rest van bacterie aan te vullen met detritus vannuit een goede bak , hint ..... :cool:

Hoi Robert, je opstart loopt vanzelf als je het goed hebt, levend steen heb je gebruikt, ik zou persoonlijk niet gaan ingrijpen om je nitraat te "regelen", met levend steen duurt het wat langet maar je hebt er op langere termijn profijt van.
Je hebt niet alles levend steen, ik zou dan om rest van bacterie aan te vullen met detritus vannuit een goede bak , hint ..... :cool:
Bedankt voor je goede tip.
Ik twijfelde ook om nu al in te grijpen voor een snellere nitraat verlaging. Deze tip heeft de eigenaar van Reefcorner mij ook gegeven.
Dus gewoon lekker de bak laten draaien.
Er ligt alleen maar echt levend steen in de bak. Dat heeft zowiezo voldoende potentie om voor een stabiel zeeaquarium te zorgen.

Hoi Robert,
Ik probeer te vinden wat voor diameter buizen (binnenmaat/buitenmaat) er bij de Reefer 625 gebruikt worden. Ik lees het alleen nergens terug. Weet jij dat toevallig?
Alvast bedank!

Inmiddels thuisgekomen van 12 dagen snorkelen in Marsa Alam. De koraalriffen die ik bezocht heb, zagen er allemaal perfect uit.
Ik heb dan ook dagelijks meerdere uurtjes in het water doorgebracht.
Hier een kleine impressie van de riffen in Marsa Alam.

PICT0083 (2).jpgPICT0118 (2) - kopie.jpgPICT0187 (3).jpgPICT0192 (2).jpgPICT0201 (2) - kopie.jpgPICT0239 (2) - kopie.jpgPICT0243 (2).jpgPICT0247 (2) - kopie.jpgPICT0257 (2).jpg

Mijn eigen reefer doet het naar tevredenheid. Het aquarium heeft 2 weken rust gehad. De paar bruine algen die ik had zijn helemaal verdwenen. Hiervoor in de plaats zijn mooie groene algen verschenen. Als dit allemaal voorbij is, ga ik het aquarium echt opbouwen en inrichten.
Gisteren wel een aantal slakken gekocht. Deze kunnen nu heerlijk grazen.
De waterwaardes blijven vrij stabiel.
In het weekeinde ga ik water wisselen en vervolgens op zondag een nieuwe meetronde uitvoeren. De verlichting brandt nu een kleine 6 uurtjes per dag.
DSC_1415 (002).jpg

Met het volgende organisme op een van de levende stenen ben ik eigenlijk niet zo blij. Ik denk dat het een Stolonifera-soort is. Het spul groeit erg snel.
Ik ga deze steen, gelukkig geen al te grote steen, even onder kokend water houden. Ik hoop dat de Stolonifera hier niet goed tegen kan.

DSC_1413 (002).jpg

Bovenstaande foto is bij verlichting aan gemaakt. Als het donker is in de bak, zie je niets op het steentje staan.
Heeft iemand van jullie misschien ook een andere oplossing dan kokend water?

succes met die steen heb net een beetje gegoogelt als er restjes blijven zitten groeien ze weer.
verder geen tip gevonden

Met het volgende organisme op een van de levende stenen ben ik eigenlijk niet zo blij. Ik denk dat het een Stolonifera-soort is. Het spul groeit erg snel.
Ik ga deze steen, gelukkig geen al te grote steen, even onder kokend water houden. Ik hoop dat de Stolonifera hier niet goed tegen kan.

Bekijk bijlage 525247

Bovenstaande foto is bij verlichting aan gemaakt. Als het donker is in de bak, zie je niets op het steentje staan.
Heeft iemand van jullie misschien ook een andere oplossing dan kokend water?
In een emmer met een natronloog oplossing daarna goed uitspoelen

In een emmer met een natronloog oplossing daarna goed uitspoelen
Ik heb de steen onder stromend kokend water gelegd. Vervolgens nog een tijdje in dit kokend water laten liggen. De steen lijkt nu schoon te zijn.
Maar eerst even afwachten.

Back
Bovenaan