Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

boeken voor beginners

B

bartmotte

Guest
ken er iemand een goed nederlands, eventueel engels zee water aquarium boek voor beginners ??
 
Die zou ik niet kopen. Zoek ff op 'Daikin' en op 'Dakin' en je weet genoeg :)
 
Het is wel een leuke introductie in de zeewateraquaristiek.

Velen kennen/hebben dit boek en enkelen weten te melden, dat het ooit een goed boek is geweest, maar door voortschrijdende kennis zijn diverse zaken in dit boek alweer achterhaald. (bijvoorbeeld biologisch filtersysteem wordt uitgebreid omschreven, maar tegenwoordig niet echt meer aanbevolen).
 
Niet alleen dat. Maar kijk ook even naar de informatie over de verschillende dieren. Veel vissen worden niet erg groot volgens dat boek, en ook over de houdbaarheid van veel vissen denk ik anders ;)

Als je enkele zeer goede boeken voor beginners wilt:
- Deel 1 en 2 van de serie van fossa en Nilsen
- Reef Secrets van Fossa en Nilsen
- De serie van Arno Klumpers
- De serie van Delbeek en Sprung. Achterhaald maar alles klopt nog wel! Er is alleen ondertussen meer bekend dan er in 1994 bekend was.
- Om ideeen op te doen is er een nieuw boek van Mike Paletta, ik kan de titel even niet herinneren maar er worden verschillende rif-aquaria in getoond in woord en beeld. Heel interessant!
 
Ik zou gaan voor de 3 delen van Arno Klumpers ;)
 
Ik zou gaan voor een abonnement op Het Zeeaquarium!!!!!!
 
Ik zou gaan voor een abonnement op Het Zeeaquarium!!!!!!

Da's verplichte kost! En dan daarnaast genoemde boeken!
 
Tanne,

In die volgorde kan ik accoord gaan met je reactie!!!!
 
Hey,

ik ben ook beginnend aquariaan en ben een jaar geleden begonnen met boeken te kopen. Reeds in mijn bezit heb ik : Het tropisch zeeaquarium van Tirion, De grote aquariumgids en de drie delen van Arno. Die laatste beveel ikzelf aan om dat het mij al veel informatie heeft verschaft en de rest is leuk om erbij te hebben voor oa. de foto's. Onlangs heb ik me aangemeld bij NBBZ en daar de gids besteld maar nog niet binnen, hoop dat deze mij nog meer informatie kan bieden...
M.v.g,

Roel
 
Ik heb zelf onderstaande boeken. Omdat ik ze nog allemaal aan het lezen ben kan ik er geen volledig oordeel over geven. Toch is dit alvast een eerste indruk:

- Het tropisch zeeaquarium van Nick Dakin, uitgever: Tirion (ISBN: 9052102457)

Dit vind ik wel een vlot geschreven boek, maar merk dat er een aantal niet onbelangrijke tegenstrijdigheden instaan tegenover wat verteld wordt in bijvoorbeeld onderstaande boeken. Misschien niet echt een aanrader, tenzij je het als koopje te pakken krijgt.



- "The Modern Coral Reef Aquarium (Volume 1)" van Svein Fosså, Alf Jacob Nilsen (ISBN: 3928819291)

Lijkt een zeer degelijk boek, maar is weinig praktisch. Ik bedoel hiermee dat je het beter kan gebruiken om je kennis te verruimen of als naslagwerk bvb als je over iets twijfeld of over iets wat meer in detail wil weten. Ze beginnen bijvoorbeeld met een aanzienlijk hoofdstuk over de herkomst van de vissen. Dit is wel belangrijk om weten, maar minder praktisch bij het opzetten van je aquarium.



- "The Reef Aquarium: A Comprehensive Guide to the Identification and Care of Tropical Marine Invertebrates (Volume 1)" van J. Charles Delbeek, Julian Sprung (ISBN: 1883693128)

Dit boek zoek ik zelf nog (als iemand het wil verkopen of te koop weet -nieuw of tweedehands-, laat het dan maar weten!). De voordeligste prijs die ik vond is op amazon.com, maar daar hoor ik dan weer kachten over de zeer lange leveringstermijn (meer dan 8 weken!).

Dit boek zou waar het boek van Svein Fosså en Alf Jacob Nilsen minder praktisch is veel meer helpen bij het opzetten van een aquarium. Verder kan ik er nog niet veel overzeggen, ik heb het zelf nog niet.



- "HET TROPISCHE ZEE-AQUARIUM: Deel 1, Verzorging & Techniek" van **** ******** (ISBN: 90-801709-7-6)

Zeer goed boek, zeer duidelijk en praktisch uitgelegd. Misschien toch een beetje geschreven in een te opgepoetst Nederlands, wat het soms minder vlot laat lezen (persoonlijke mening). Ik merkte (en kreeg ook al de opmerking) dat de systemen die **** gebruikt soms al verouderd zijn, maar wat hij zegt wordt wel als correct aanzien (wat niet van alle boeken over dit onderwerp zou gezegd kunnen worden). Hij gaat wel voldoende diep op de onderwerpen in waar andere (bewust?) vaag over blijven zoals bvb de waterwaarden en schrijft op een eerlijke manier vanuit zijn ervaring. Het lijkt mij een boek dat je zeker in huis moet hebben.
 
Ook ik vind deel 1 van Anro Klupmers een aanrader als je een aquarium op gaat starten. Hij beschrijft stap voor stap waar je rekening mee moet houden.

Reef secrets van Fossa en Nilsen heb ik ook. Ook een heel mooi boek, maar wel in het engels.

Ik ben zelf vorig jaar gestart en ik heb op dit forum misschien nog wel het meest geleerd.

Groetjes,
Michael...
 
Anro Klupmers ? is dat niet die man die magische buizen in zijn assortiment heeft?:eek: Daar kan je nog eens wat van aannemen! (bedoel dit sarcastisch)
 
danny zei:
Anro Klupmers ? is dat niet die man die magische buizen in zijn assortiment heeft?:eek: Daar kan je nog eens wat van aannemen! (bedoel dit sarcastisch)
Eigenlijk vind ik je opmerking kantjeboord.
Je veroordeeld iemand die hier niet is (andere forum).
Het is een waarde oordeel.
Zou verstandiger zijn als je dat niet deed... denk ik.
Ken **** zelf niet... en het verhaal van de magische buis ken ik wel :)

Groet,
Rob
 
Allemaal ervarings deskundige wat wil je nog meer.... :)
Zonder dollen ik leer het meeste hier op dit perfecte forum..
Een ook niet onbelangrijk het kost niets.....helemaal gratis... :D :D
 
Jan_C. zei:
Allemaal ervarings deskundige wat wil je nog meer.... :)
Zonder dollen ik leer het meeste hier op dit perfecte forum..
Een ook niet onbelangrijk het kost niets.....helemaal gratis... :D :D
Klopt Jan, en als je iets wilt weten krijg je altijd meteen een antwoord op je vraag. Een boek is leuk als naslag werk. Hier op het forum blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Wat je ook zoekt of wilt weten er is altijd wel op ieder gebied een keer uitvoerig over gesproken. Dus ik denk dat je hier zeker een schat aan informatie kunt vinden. Zowel voor beginners als gevorderden.:goed:
 
Robku zei:
Eigenlijk vind ik je opmerking kantjeboord.
Je veroordeeld iemand die hier niet is (andere forum).
Het is een waarde oordeel.
Zou verstandiger zijn als je dat niet deed... denk ik.
Ken **** zelf niet... en het verhaal van de magische buis ken ik wel :)

Groet,
Rob
Heb je gelijk in Rob. :) .
 
Hallo,

Het is eigenlijk een vraag die ,denk ik hier bij aansluit. Welke goed zeewatermagazines er in de omloop zijn ( het zee-aquarium heb ik al
icon7.gif
) dit mag engels of duitstalig zijn!
een adres waar je je kunt abonneren zou welkom zijn !!
( anders sorry als ik dit onterecht hier tussen smijt )

gr....

Ronald Verbeek zei:
Klopt Jan, en als je iets wilt weten krijg je altijd meteen een antwoord op je vraag. Een boek is leuk als naslag werk. Hier op het forum blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Wat je ook zoekt of wilt weten er is altijd wel op ieder gebied een keer uitvoerig over gesproken. Dus ik denk dat je hier zeker een schat aan informatie kunt vinden. Zowel voor beginners als gevorderden.:goed:
 
Bovenaan