Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boarder Riff

Thnx voor jullie felicitaties!

Gr. Roy

en Mefisto bedankt voor jouw uitleg. Mijn inbox heb ik al wat leger gemaakt (bedankt voor de tip).

Hoi allemaal,

het wordt weer eens tijd voor een updateje.

Aangezien volgend jaar ons nieuwe huis klaar is, had ik bij mijn broer een bak opgestart. Deze was helemaal klaar gemaakt voor een eventuele verhuizing (mijn egel was al overgehuisd), echter heeft hij afgelopen week besloten om 'm toch maar af te breken in verband met de kosten. Dus mijn plan om uiteindelijk een groot deel van mijn dieren te behouden moet worden bijgesteld.

Met mijn bak gaat het redelijk. De koralen groeien nog steeds de bak uit, maar ik heb momenteel geen zin in te stekken of er moeten voldoende mensen zijn die stekken willen hebben?

Een vreemd verschijnsel is dat een klein aantal koraaltjes aan de onderkant begint te verbleken/sterven (zie voorbeeld foto's). Waaraan dit ligt weet ik niet zeker. Ik heb het vermoeden dat dit een gebrek aan licht is, aangezien mijn bak wel heel erg vol begint te groeien. Ik heb nog geen watertestjes gedaan, maar misschien weet iemand het antwoord?

Bijlagen

• 01.JPG
    01.JPG
    93,3 KB · Weergaven: 5
  • 02.JPG
    02.JPG
    112,4 KB · Weergaven: 5
de foto's zijn niet van geweldige kwaliteit, maar je krijgt een indruk hoe de bak er momenteel uitziet!

Ik vind dat sommige koralen teveel bruintinten vertonen, maar dit komt waarschijnlijk door de lampen die vervangen dienen te worden.

Gr. Roy

Bijlagen

• 06.JPG
    06.JPG
    135,6 KB · Weergaven: 32
  • 05.JPG
    05.JPG
    81,6 KB · Weergaven: 6
  • 04.JPG
    04.JPG
    88,9 KB · Weergaven: 21
  • 03.JPG
    03.JPG
    106 KB · Weergaven: 50
  • 07.JPG
    07.JPG
    169,1 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Het groeit allemaal erg goed zo te zien!

Wat betreft het afsterven aan de onderkant: dit gebeurt meestal door een gebrek aan licht, eventueel in combinatie met een wat hoge KH. In de natuur gebeurt dit ook, maar dan vaak later: het weefsel (met de poliepen) daar heeft voor het koraal nog wel nut: planktonvang. Dat is in het aquarium anders.

Stekken maak je toch gewoon massaal, laat je even uitgroeien en breng je dan naar de winkelier? Ben je er in één keer vanaf :)

Hoi Roy,

Supermooie bak heb je daar! Ik hoop dat mijn aqua daar ooit op zal gaan lijken. Eerlijk gezegd vind ik die wat meer uitgegroeide koralen ook erg fraai maar smaken verschillen ;).

Voor wat betreft stekjes, mocht je gaan snoeien dan ben ik zeer geinteresseerd. Over een paar weekjes zijn hopelijk mijn algen weg en draait de kalkreactor. Dan heb ik een verder bijna kale bak die wel wat opgeleukt kan worden :rolleyes:. Er staat nu 2 weken een eenzaam stekje van een Euphilia in die mooi uitstaat maar die kan nog wel wat gezelschap gebruiken.

De afstand is voor mij denk ik niet zo'n probleem :D

Groeten,
Paul.

fotootjes van bovenaf.. Ik ben gisteren overigens begonnen met het toevoegen van Wodka (3 ml per dag) om de kleuren te optimaliseren.

Gr. Roy

Bijlagen

• 07.jpg
    07.jpg
    615,7 KB · Weergaven: 24
  • 09.jpg
    09.jpg
    661,6 KB · Weergaven: 12
  • 12.jpg
    12.jpg
    751,8 KB · Weergaven: 11
  • 11.jpg
    11.jpg
    719,1 KB · Weergaven: 8
  • 10.jpg
    10.jpg
    721 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
en nog een paar...

Bijlagen

• 13.jpg
    13.jpg
    759,3 KB · Weergaven: 11
  • 14.jpg
    14.jpg
    575,7 KB · Weergaven: 8
  • 15.jpg
    15.jpg
    623,1 KB · Weergaven: 9
  • 16.jpg
    16.jpg
    657,7 KB · Weergaven: 12
Wat een mega kolonies ! Koraal is van bovenaf gezien altijd het mooist en zulke mooi volgroeide dieren helemaal.

Ik hoop dat de drank niet meer kapot maakt dan je lief is... :( ;)

ziet er goed uit roy.

Heb je ook een totaal foto van je bak?

mvgr
twan

Mooie foto's van mooie dieren Roy :cool: !! Sonde dat je dit allemaal moet gaan afbreken in de toekomst....al kun je bij je nieuwe bak de mindere dingen anders doen,en zo heeft toch elk nadeel zn voordeel :D ;) !!

Even weer een updateje...

Ik was de afgelopen tijd niet echt tevreden over de kleuren van mijn koralen en ik had al zo'n vermoeden dat het aan de oude lampen (ouder dan 1,5 jaar) lag. Deze heb ik dan ook op 1 december vervangen en ik moet zeggen dat ik nu al echt veel verschil zie.

Ik heb alleen mijn 4 x T5 vervangen en ik moet de HQI (inmiddels ook 1,5 jaar oud) nog vervangen, maar de kleuren worden met de dag beter. Laat staan als ik de HQI ga vervangen. Ik ga over van 10.000 kelvin naar 14.000 kelvin, omdat het wat blauwer licht is en de koralen mijn inziens daardoor mooier uitkomen.

Het koralenbestand is inmiddels wat verkleind, aangezien ik een aantal hele grote stukken verkocht heb. Vandaag heb ik mijn bak weer netjes gemaakt met een grote waterwissel en het schoonmaken van mijn bodem. Morgen zal ik een overzichtje plaatsen als de mist is verdwenen.

Hier alvast wat mooie kleurtjes van wat toppen!

Gr. Roy

Bijlagen

• 01.JPG
    01.JPG
    52,3 KB · Weergaven: 6
  • 02.JPG
    02.JPG
    47,8 KB · Weergaven: 5
  • 03.JPG
    03.JPG
    51,4 KB · Weergaven: 4
Hoi Roy,

Mooi om te zien dat een paar vervangen tl balkjes zoveel kunnen doen. Is nu echt blauw, en groen en... ben ook benieuwd naar je nieuwe look met een aantal grote koralen ingesnoeid.

Ik heb trouwens ook nog 2 vraagjes, die onderste foto, wat is dat voor koraal. Daar heb je me toen een takje van gestekt en die doet het hier erg goed, groeit en mooi paarse/groene toppen. Maar ik weet de naam niet. :confused:

Verder, een meer algemene vraag, geef je je koralen nog bepaalde toevoegingen/voer? Op dit moment geef ik ze helemaal niks, en mijn nitraat bijvoorbeeld staat op onmeetbaar. Sommige koralen groeien daarbij wel gewoon, montipora (plaat en takjes) en die van mijn andere vraag. De groene acro groeit ook. Echter een wit/blauw acro, roze hysterix, en een roze koraaltje met wit/fluor getopte poliepen lijken niet echt te groeien. Komen ze iets tekort of moet ik gewoon meer geduld hebben ;) De visjes krijgen egelmatig cyclop-eeze daar zouden de koralen misschien ook van mee snoepen.

Thanks!
Paul.

hihi, kan me voorstellen dat ze na anderhalf jaar vooral voor schaduwwerking zorgden ;) om de negen maanden is toch geen overbodige luxe volgens mij, sommigen doen het zelf vaker dan dat.
het lijkt me leuk om jouw bak binnenkort eens te komen bewonderen. zo dichtbij en nog nooit in het echt gezien, terwijl het van oudere overzichtsfoto's (hint hint) toch echt een hele mooie lijkt!

Hé Paul,

De naam van het koraal weet ik niet. Het is in ieder geval een acropora soort.

Het vreemde is dat na het verwijderen van een aantal grote stukken, de bak niet echt leger of anders oogt.

Wat betreft de toevoegingen: ik heb heel lange tijd niets toegevoegd en was eigenlijk best wel tevreden met het resultaat. Toch wilde ik betere kleuren en ben overgestapt op Zeovit (Korallen Zucht):
- Zeovit (in een reactor)
- om de dag 8 druppels Zeostart 2
- om de dag 5 druppels Zeofood
- om de dag 5 druppels Zeobak (die is nu overigens op)
- om de dag 5 druppels Amino
- om de week 5 ml. Zeospur (dit is overigens wel een heel agressief middeltje en je ziet direct na het inbrengen dat de zoöxanthellen (de bruine kleuren) afnemen. De koralen krijgen hierdoor wat fletsere pastelkleuren).

Daarnaast gebruik ik tegenwoordig tevens:
- om de dag 5 ml. Wodka
- 5 ml. Sera Marinvit Plus.

Ik ben overigens nog steeds niet tevreden met de kleuren, maar binnenkort vervang ik mijn HQI en dan wordt het snel beter. Ik heb echt veel te lang gewacht met het vervangen van mijn verlichting. Telkens als ik mijn verlichting vervang zie je de kleuren met de dag vooruitgaan. Dus goede en voldoende verlichting is ook essentieel.

Mijn advies is om nog even te wachten met toevoegingen. De vissen voldoende voeren en regelmatig verversen zijn (zeker in het begin) m.i. voldoende om prachtige koralen te krijgen. Je kunt later nog altijd experimenteren met spoorelementen.

Gr. Roy

Hoi Martijn,

ja ik heb echt veel te lang gewacht. Mijn huis staat te koop en ik wilde niet al te veel geld meer investeren in deze bak, maar de markt staat er momenteel niet zo goed voor en het huis staat nog steeds te koop. Mijn koraaltjes hebben dus echt nieuw licht nodig.

Je bent uiteraard van harte welkom. Laat maar weten wanneer je een keer zin hebt om te komen kijken (liefst in het weekend).

Gr. Roy

MartijnZ zei:
hihi, kan me voorstellen dat ze na anderhalf jaar vooral voor schaduwwerking zorgden ;) om de negen maanden is toch geen overbodige luxe volgens mij, sommigen doen het zelf vaker dan dat.
het lijkt me leuk om jouw bak binnenkort eens te komen bewonderen. zo dichtbij en nog nooit in het echt gezien, terwijl het van oudere overzichtsfoto's (hint hint) toch echt een hele mooie lijkt!

hoi Roy,mooie foto's weer :) :goed: !! Welke grote koralen heb je verkocht :rolleyes: ?! Kheb hier niks van vernomen :confused: ;) !!

Boarder zei:
Je bent uiteraard van harte welkom. Laat maar weten wanneer je een keer zin hebt om te komen kijken (liefst in het weekend).

Gr. Roy
Leuk! Zal even kijken, in weekenden komt mij ook beste uit. Ik drop heel binnenkort waarschijnlijk even een stekje af bij Paul/Polleke en jullie woonden zo'n beetje naast elkaar begreep ik, dus probeer dat wel te combineren.

Back
Bovenaan